HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

kleinste symphisaire notorynchus (tenminste dat denk ik)

digging for it   17-10-2010 om 19:42

digging for it
Senior Lid

Net precies weer even tijd gevonden om nog even door wat fijnmateriaal te neuzen wat ik hier weer allang heb staan (ik gooi niets weg he). Ook dit materiaal weer van de bekende brabantse vindplaats. Hier kwam ik plots dit tandje tegen. Niet groter dan 5 mm. Ikzelf denk dat het een symphisaire notorynchus is, maar correct me if i'm wrong. Het tandje heeft de karakteristieke platte wortel, een vrij grote hoofdspits met aan iedere zijde 3 bijtandjes.

Groeten Patrick

[Bewerkt door digging for it op 17-10-2010 om 22:24 NL]

stiek   17-10-2010 om 22:02

stiek
Senior Lid

Hallo Patrick,

Ik denk dat je 'n zeer juveniel zonnetje van Notorynchus of Hexanchus gevonden hebt.
De verhouding tussen de hoofdspits en de zijspitsen is bij dit tandje wel anders dan bij volwassen tandjes, maar dat kan bij het ouder worden van de haai wel veranderen.

Mooie vondst, ik ga ook maar weer eens in mijn residu kijken.

Groeten Hans

Colin   18-10-2010 om 15:29

Colin
Senior Lid

Een parasymphysair tandje zou best kunnen toch?

Nu ben ik persoonlijk niet heel erg belezen op dit gebied, maar als ik zo rondneuzel op Elasmo lijkt het mij wel een mogelijkheid.

Maar er zijn ongetwijfeld een hoop forumleden die een beter antwoord kunnen geven wat dit betreft!

Even een plaatje met mogelijkheid van bovengenoemde site gestolen.

Colin   18-10-2010 om 15:30

Colin
Senior Lid

Bij deze het plaatje!

digging for it   18-10-2010 om 18:48

digging for it
Senior Lid

Parasymphisair heb ik ook over nagedacht, echter loopt daar de cenrale spits toch onder een hoek weg. Ook heeft deze niet precies symetrisch de tandjes links en rechts van de hoofdspits. Vond zelf in eerste instantie de hoofdspits ook erg lang, maar naar wat gegoogeld te hebben kwam ik bij deze moderne varianten terecht. Hierbij zie je dat het vrij normaal is dat de centrale spits erg groot is t.o.v. de anderen. Ook zie je dat bij een parasymphisaire tand de hoofdspits links of rechts van het midden gepositioneerd is terwijl deze wel precies in het midden staat.

Zie link
LINK

Hou het voorlopig toch op een symphisaire tand.

Groeten patrick

[Bewerkt door digging for it op 18-10-2010 om 18:49 NL]

Fossiel hunter sean   18-10-2010 om 19:48

Fossiel hunter sean
Senior Lid

mooi ding Patrick! ( ruilen voor een squalicorax?)

mijn 1e gedachte was ook symphisair

Gr Sean

[Bewerkt door Fossiel hunter sean op 18-10-2010 om 19:49 NL]

Colin   18-10-2010 om 20:28

Colin
Senior Lid

quote:
digging for it schreef:

Zie link
LINK

Hou het voorlopig toch op een symphisaire tand.

Groeten patrick

Gezien de informatie op je link ben ik ook sterk geneigd om ook symphisair tand te zeggen. Alleen nu het volgende waar ik zelf altijd veel moeite mee heb.

Noto of Hexa?

De voorbeelden op de link zijn van Hexa tanden. Heb je toevallig ook nog ergens een bijlage met noto gebitjes kunnen vinden? Misschien is het dan mogelijk om met zekerheid te stellen welke van de 2 er op het label hoort.

digging for it   18-10-2010 om 22:20

digging for it
Senior Lid

Hoi Colin

Ik weet dat het erg moeilijk is om er een naam bij te plakken. Heb nu gekozen voor Notorynchus, maar ik neig steeds meer naar een hexanchus. Mede inderdaad door de link pagina die ik gestuurd heb en van andere sites.

Ik weet dat er volgens mij een hele discussie gespeeld heeft hoe je kon zien of een symphisaire tand een noto of een hexanchus was. Wat ik tot nu toe bij moderne soorten van deze haai heb gezien, lijkt het erop alsof deze tanden van de genus hexanchus een meer centrale hoofdkroon hebben, terwijl de tanden van de genus notorynchus meer een scheiding hebben zonder centrale spits. Dit is echter puur gebaseerd op wat ik van deze gebitten (op afbeeldingen) gezien heb. Het is dus een aanname en geen waarheid, maar misschien kunnen mensen thuis is kijken naar alle symphisaire tanden die ze hebben en er foto's van plaatsen. Misschien komet er wel iets leuks uit.

Wat betreft mijn tandje denk ik Hexanchus maar een 100% waarheid is dat niet.

Groeten Patrick

stiek   18-10-2010 om 23:09

stiek
Senior Lid

quote:
Colin schreef:
Bij deze het plaatje!

Het tandje wat jij omcirkelt hebt op de foto is een Symphysaire bovenkaaks tand van Notorhynchus.
Deze tanden hebben geen bijspitsen.
Bij Hexanchus komt de symphysaire tandpositie in de bovenkaak niet voor.

@ Patrick,
Ikzelf denk ook aan Hexanchus wat jou tandje betreft.
Dit omdat de vorm anders is dan de Notorhynchus zonnetjes,en omdat Hexanchus op deze vindplaats ook wel regelmatig voorkomt.

Groeten Hans

Colin   19-10-2010 om 11:30

Colin
Senior Lid

quote:
stiek schreef:
quote:
Colin schreef:
Bij deze het plaatje!

Het tandje wat jij omcirkelt hebt op de foto is een Symphysaire bovenkaaks tand van Notorhynchus.
Deze tanden hebben geen bijspitsen.
Bij Hexanchus komt de symphysaire tandpositie in de bovenkaak niet voor.

Nee het plaatje toont inderdaad geen bijspitsen, maar omdat dit nog wel eens 2 kanten op gaat dacht ik dat het een mogelijkheid kon zijn. Nu weet ik dat het niet zo is. Weer wat geleerd!

Ferry   20-10-2010 om 23:06

Ferry
Senior Lid

Hoi Patrick,

Ik denk bij dit tandje persoonlijk aan een Hexanchus andersoni, hierbij een voorbeeld uit Bakersfield CA. Hoogstwaarschijnlijk een mannelijk exemplaar net als de mijne door de centrale middenspits.

Groeten Ferry

mineraal0   21-10-2010 om 10:11

mineraal0
Senior Lid

Geweldig tandje!
Volgens mij ook Hexanchus, kijk ook maar eens naar de hoekige wortels, bij Notorynchus zijn die boller. Ook de vorm van de kroon sluit meer aan bij Hexanchus. Het tandje van Ferry is een soortgelijk voorbeeld, maar deze tand is Hexanchus gigas/griseus .

Groetjes,

Gunther

Isis   21-10-2010 om 10:52

Isis
Senior Lid

Of toch een parasymphysaire bovenkaaks?

De kroon wijkt welliswaar af van wat je doorgaans vindt maar je ziet nu eenmaal wel meer rariteiten bij hexanchidae (en de bijspitsen tonen nog steeds veel gelijkenis met de bijspitsen van andere parasymphysaire tandjes - zij het dat er nu aan beide kanten van de hoofdspits wat zit). Vanaf de foto lijkt de wortel me typisch bovenkaak en atypisch voor onderkaak en de wortel is doorgaans een constantere factor dan de kroon.

Tis maar een suggestie.

Fossiel hunter sean   21-10-2010 om 11:48

Fossiel hunter sean
Senior Lid

hej Patrick,

heb je misschien ook een foto van de andere kant?

0