HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Fossielen Algemeen

Lezing over de evolutie van walvisachtigen

Peter F.   18-04-2011 om 16:30

Peter F.
Senior Lid
Fotobeheerder

Hallo mensen,

Volgende maand, op vrijdag 27 mei, komt professor Hans Thewissen voor onze NGV afdeling (Twente) een lezing geven over de evolutie van walvissen.

Sinds Darwin was het bekend dat walvissen, dolfijnen, en bruinvissen (samen Cetacea geheten) van landzoogdieren afstammen, maar tot de mid-negentiger jaren waren er geen overgangsvormen bekend. Dit is inmiddels veranderd, doordat in de afgelopen 15 jaar een hele reeks van overgangsvormen is ondekt, voornamelijk in Pakistan en India. Er zijn nu fossiele walvissen bekend die er uitzagen als wolven, zeeleeuwen, en krokodillen. In deze lezing zal Professor Hans Thewissen zijn ontdekkingen van deze soorten verklaren, en uitleggen hoe het nu mogelijk is om met specifieke geologische and moleculaire technieken (zoals stabiele isotopen) de biologie van de fossiele walvissen te ontrafelen.

Hans Thewissen is geboren en getogen Nederlander. Hij studeerde af in Utrecht en verhuisde toen voor een Ph.D. naar de Universiteit van Michigan in Ann Arbor. Sinds zijn Utrechtse tijd gaat hij jaarlijks naar India en/of Pakistan voor paleontologisch veldwerk. Sinds korte tijd werkt hij nu ook met modern walvissen in Alaska. Hij is Ingalls-Brown Professor of Anatomy op het Northeastern Ohio Universities College of Medicine in Rootstown, Ohio. Hij is bekend van verschillende publicaties in zowel hoogstaande wetenschappelijke als populaire tijdschriften zoals Nature en National Geographic Magazine.

Voor meer informatie zie zijn eigen website over de vroege evolutie van walvisachtigen: LINK

Of bijvoorbeeld op vpro's noorderlicht:
LINK
LINK

Vaak is Hans Thewissen niet meer in Nederland en deze lezing is een uitstekende kans om Hans Thewissen eens in levenden lijve te horen spreken over zijn veldwerk en onderzoek naar de alleroudste walvisachtigen.

Let op: Als U deze lezing wil bijwonen, geef U dan op voor 18 mei via het emailadres in de poster. Dit in verband met een beperkt aantal plaatsen en om eventuele teleurstelling te voorkomen.

Groeten,
Peter

Colin   18-04-2011 om 19:14

Colin
Senior Lid

Hoorde al van deze lezing bij de WTKG. Lijkt mij een bijzonder interessante. De kans is dan ook zeer groot dat ik aanwezig ben. Lijkt mij een echte aanrader. Hoop dat er na volgende week nog plaats is

Hammerhead   18-04-2011 om 20:29

Hammerhead
Senior Lid

Hiervoor heb ik me ook al aangemeld.
Ben benieuwd wie er van het forum nog meer komen.

Jan

Peter F.   15-05-2011 om 01:06

Peter F.
Senior Lid
Fotobeheerder

Nog even weer naar boven gehaald voor wie geinteresseerd is in deze lezing. Er zijn nog plaatsen vrij dus opgeven kan nog!

Groeten,
Peter

Peter F.   24-05-2011 om 21:24

Peter F.
Senior Lid
Fotobeheerder

Voor de laatste keer nog even weer naar boven halen...

Komende vrijdag is de lezing. Wie wil komen, er zijn nog steeds plaatsen vrij.

Groeten en misschien tot vrijdag,
Peter

Stijn   25-05-2011 om 12:19

Stijn
Senior Lid
Fotobeheerder

Bijzonder interessant onderwerp.

Eldredge 1996

0