HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Apatiet geel klein in doosje
1.50 EUR

Determinatie Fossielen

vondsten van het strand op Mallorca

sjoho   04-05-2011 om 17:58

sjoho
Junior Lid

Vorige week doorgebracht op Mallorca en dan vooral veel met de neus naar beneden op het strand. Behalve veel schelpen hebben we ook stukjes koraal en volgens mij ook enkele fossielen geraapt. Deze twee voorwerpen lijken me koraalpoliepen en hopelijk zijn dit fossielen.Ik heb op internet en in de boeken gespeurd maar vind veel wat er enigszins op lijkt. Sponzen, koralen, Rugosa, Tabulata, hoe meer ik er zo over lees hoe minder ik er van blijk te weten. Ik neem aan dat hier voldoende kennis aanwezig is om me verder te helpen:
Deze twee voorwerpen lijken wel wat op kiezen wat betreft materiaal en vorm. De grootste is 26mm lang, de kleinere 18mm.
Wat is het? Is het oud en zo ja, is er een datering aan te geven? Alvast hartelijk bedankt,

Sjoerd

michaelnicolai   04-05-2011 om 19:07

michaelnicolai
Senior Lid

Mij lijkt het een eerder recente Scleractinia, maar ik kan fout zijn.
groeten

sjoho   04-05-2011 om 20:13

sjoho
Junior Lid

Hallo Michael,

Bedankt voor je snelle determinatie. Aan de hand hiervan heb ik meer info gevonden: LINK

Materiaal dat inderdaad veel voor komt op de plek waar ik dit gevonden heb. Helaas niet oud maar toch leuk.

michaelnicolai   04-05-2011 om 21:06

michaelnicolai
Senior Lid

quote:
sjoho schreef:
Hallo Michael,

Bedankt voor je snelle determinatie. Aan de hand hiervan heb ik meer info gevonden: LINK

Materiaal dat inderdaad veel voor komt op de plek waar ik dit gevonden heb. Helaas niet oud maar toch leuk.

Zeker leuk! Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat er veel te vinden was op mallorca (ben er al enkele keren geweest) en zeker geen koralen! Zat je in het noorden of in het zuiden?

sjoho   04-05-2011 om 21:29

sjoho
Junior Lid

we zaten in Santa Ponsa aan de zuidkant.
Het materiaal lag op het grote strand aan de oostkant op een lijn van zo'n 20 a 30 meter.
heel veel stukjes koraal ('stokjes' en 'bolletjes'), ook enkele skeletjes van zee-egels. dat is allemaal licht en kwetsbaar gipsachtig spul. De afgebeelde stukken zijn zwaar en vrij massief, vandaar dat ik hierbij aan fossielen dacht. Deze zomer naar Puy de Dome, misschien dat ik daar weer eens wat vind...

michaelnicolai   04-05-2011 om 21:33

michaelnicolai
Senior Lid

laten we hopen voor jou

0