HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Geologie Algemeen

veengrond

honingboerke   05-10-2011 om 13:27

honingboerke
Junior Lid

Ik ben me op dit moment aan het verdiepen in veengrond. Kan iemand mij uitleggen hoe het kand dat veengronden voedselarm zijn. Veen is immers uit plantenresten opgebouwd.
Als ik deze in normale omstandigheden laat verteren,ontstaat er compost (voeding voor planten).

Smaug   05-10-2011 om 21:57

Smaug
Beheerder
Fotobeheerder

Staat op wikipedia goed genoeg uitgelegd: LINK en hier ook LINK het is gewoon simpel een kwestie van googelen.

[Bewerkt door Smaug op 05-10-2011 om 21:57 NL]

breath death!

Fossielenzoeker   27-02-2012 om 07:38

Fossielenzoeker
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
honingboerke schreef:
Ik ben me op dit moment aan het verdiepen in veengrond. Kan iemand mij uitleggen hoe het kand dat veengronden voedselarm zijn. Veen is immers uit plantenresten opgebouwd.
Als ik deze in normale omstandigheden laat verteren,ontstaat er compost (voeding voor planten).

Ook compost is geen 'voeding voor de plant' en mag daar zeker niet onder genoemd worden. Compost is een bodemberbeteraar. Door de grote hoeveelheid organische bestanddelen maakt het de structuur van de grond 'losser' en wordt het bodemleven geactiveerd. Pas als de compost door het bodemleven (wormen, kevers, schimmels, bacterieen, aaltjes etc) na verloop van tijd voldoende is afgebroken komen diverse hoofd- en sporenbestanddelen (stikstof, kalium, borium etc) beschikbaar voor opname door de plant.
Bij meststoffen dien je deze laatse direct toe, denk aan kunstmest.

0