HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Topaas blauw klein in doosje
2.50 EUR

Determinatie Fossielen

Profiel boringen Lochem

scherven   10-05-2012 om 12:50

scherven
Senior Lid

Hierbij even wat foto,s van het profiel van mijn grondboringen in Lochem 2011. het was een proefboring tot 100m , voor aardwarmte. het systeem word toegepast in het nieuwe Lochemse gemeentehuis, voor verwarming en koeling in de zomer. Tot 4m veen(Holoceen), 4m tot 5m, leem(Berkel-rivier afz.) na 5m Twenteafz. tot 12m. Van 12m tot 36m Form.v.Kreftenhije. 36m tot 40m vermoedelijk Eemien met veel houtresten en planten fragmenten. (geen schelpresten). Op ca.40m begint het Plioceen(Form.v.Oosterhout)met veel glimmerrijk fijn zand. Op 48m begint het schelpen te bevatten. Dit tot ca. 60-65m daarna word het kleiig(Boven-Mioceen)Afz.v.Lievelde.
Het program bestond uit 100boringen die ik allemaal van af 40m heb bemonsterd. Inmiddels al vele kilo,s uitgezocht en zoek nu in de fijne fractie naar visresten en foraminiferen. Uiteindelijk zal er een publicatie van ontstaan. Ik wilde dit even uitleggen aan jullie om dat je niet zo vaak een boring stratigrafie zal zien. Gr.Ben

Frederik   10-05-2012 om 13:45

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Zeer boeiend!
Bedankt voor je toelichting.

Begrijp ik het goed dat het uitzoeken van fossiele resten een nevenproject voor je is en dat je beroepsmatig met dit soort boringen bezig bent?

scherven   10-05-2012 om 15:19

scherven
Senior Lid

quote:
Frederik schreef:
Zeer boeiend!
Bedankt voor je toelichting.

Begrijp ik het goed dat het uitzoeken van fossiele resten een nevenproject voor je is en dat je beroepsmatig met dit soort boringen bezig bent?

Hallo Frederik, ik werk niet bij een boorbedrijf hoor. Ik werkt 13 jaar bij de Rijks Geologische Dienst distrikt Oost in Lochem. Daar deed ik de monster bewerking en bezocht alle ontsluitingen en ontgrondingen. Kon zelf een collectie fossiel opbouwen. Wij karteerden Oost-nederland zowel handboringen tot 4m en diepe boringen tot 120m met eigen materiaal. Zo wist ik dus dat in Lochem het Tertiar zou worden bereikt. Ben inmiddels 10 jaar uitgewerkt(haha).Ik doe buiten geologie ook nog archeologie . Al met al heb ik het druk genoeg en zit dus nog niet achter de geraniums. Bezorg mijn vrouw soms een smerige keuken en tuin als ik weer is aan het spoelen ben. Groet, Ben.

stiek   12-05-2012 om 12:07

stiek
Senior Lid

quote:
scherven schreef:
Hierbij even wat foto,s van het profiel van mijn grondboringen in Lochem 2011. het was een proefboring tot 100m , voor aardwarmte. het systeem word toegepast in het nieuwe Lochemse gemeentehuis, voor verwarming en koeling in de zomer. Tot 4m veen(Holoceen), 4m tot 5m, leem(Berkel-rivier afz.) na 5m Twenteafz. tot 12m. Van 12m tot 36m Form.v.Kreftenhije. 36m tot 40m vermoedelijk Eemien met veel houtresten en planten fragmenten. (geen schelpresten). Op ca.40m begint het Plioceen(Form.v.Oosterhout)met veel glimmerrijk fijn zand. Op 48m begint het schelpen te bevatten. Dit tot ca. 60-65m daarna word het kleiig(Boven-Mioceen)Afz.v.Lievelde.
Het program bestond uit 100boringen die ik allemaal van af 40m heb bemonsterd. Inmiddels al vele kilo,s uitgezocht en zoek nu in de fijne fractie naar visresten en foraminiferen. Uiteindelijk zal er een publicatie van ontstaan. Ik wilde dit even uitleggen aan jullie om dat je niet zo vaak een boring stratigrafie zal zien. Gr.Ben

Hallo Ben,

Ik volg dit topic over deze boringen met belangstelling.
Dit omdat ik mij bezig houd met de stratigrafie van Mill (met name de transgressie laag op 15 m.
In mill rust het begin van het plioceen op de 15 m. laag.
Dit basisgrind ligt weer op Tortuoon afzettingen.
Dit betekend dat de meeste fossielen die in het basisgrind zitten uit weggeerodeerde Messinien afzettingen stammen.
In jou boring van Lochum Laat je zien dat de overgang van mioceen naar plioceen zeer geleidelijk gaat.
daaruit trek ik de konklusie dat er in Lochum geen of bijna geen hiaat zit tussen het mioceen en het plioceen.
Door het lezen van diverse publikaties, maar ook zeker door dit soort topics die jij plaatst brengt mij verder in hoe e.e.a. is ontstaan in de neogene afzettingen van oost Brabant.

Even nog iets over jou afgebeelde boormonster.
Je schrijft op 60-65 m wordt het kleiig (boven mioceen).
Op al de monsters uit het tertiar staat Oosterhout.
Ik neem aan dat hiermee bedoelt wordt de formatie van Oosterhout?
De laatste twee monsters die van 65-70 m en 80-85 m zouden dan omdat ze boven mioceen zijn tot de formatie van Breda moeten behoren?

Groeten Hans

[Bewerkt door stiek op 12-05-2012 om 12:12 NL]

Arno   12-05-2012 om 12:46

Arno
Senior Lid

boeiend stukje .. Bedankt

scherven   12-05-2012 om 17:39

scherven
Senior Lid

quote:
stiek schreef:
quote:
scherven schreef:

Hallo Ben,

Ik volg dit topic over deze boringen met belangstelling.
Dit omdat ik mij bezig houd met de stratigrafie van Mill (met name de transgressie laag op 15 m.
In mill rust het begin van het plioceen op de 15 m. laag.
Dit basisgrind ligt weer op Tortuoon afzettingen.
Dit betekend dat de meeste fossielen die in het basisgrind zitten uit weggeerodeerde Messinien afzettingen stammen.
In jou boring van Lochum Laat je zien dat de overgang van mioceen naar plioceen zeer geleidelijk gaat.
daaruit trek ik de konklusie dat er in Lochum geen of bijna geen hiaat zit tussen het mioceen en het plioceen.
Door het lezen van diverse publikaties, maar ook zeker door dit soort topics die jij plaatst brengt mij verder in hoe e.e.a. is ontstaan in de neogene afzettingen van oost Brabant.

Even nog iets over jou afgebeelde boormonster.
Je schrijft op 60-65 m wordt het kleiig (boven mioceen).
Op al de monsters uit het tertiar staat Oosterhout.
Ik neem aan dat hiermee bedoelt wordt de formatie van Oosterhout?
De laatste twee monsters die van 65-70 m en 80-85 m zouden dan omdat ze boven mioceen zijn tot de formatie van Breda moeten behoren?

Groeten Hans

[Bewerkt door stiek op 12-05-2012 om 12:12 NL]

Hoi Hans, je vraag de laatste monsters. Op 65m word het materiaal duidelijk anders de glauconiet is bijna verdwenen . En de zandzamenstelling is anders dat duid op een eolische afzetting wat de Afzetting van Lievelde is. Het is Boven Mioceen. En natuurlijk de Formatie van Breda. Dat is de meest gangbare naam. De reden dat ik nog Oosterhout heb staan is om dat ik het niet zeker weet. De kreten Messinien en Tortonien gebruiken gebruikten wij bij de RGD niet. Het zijn misschien nieuwe termen want de tijd gaat sneller dan je denkt.Eigenlijk zijn ze niet Nederlands hooguit Vlaams(geologie)

stiek   12-05-2012 om 22:25

stiek
Senior Lid

Hoi Hans, je vraag de laatste monsters. Op 65m word het materiaal duidelijk anders de glauconiet is bijna verdwenen . En de zandzamenstelling is anders dat duid op een eolische afzetting wat de Afzetting van Lievelde is. Het is Boven Mioceen. En natuurlijk de Formatie van Breda. Dat is de meest gangbare naam. De reden dat ik nog Oosterhout heb staan is om dat ik het niet zeker weet. De kreten Messinien en Tortonien gebruiken gebruikten wij bij de RGD niet. Het zijn misschien nieuwe termen want de tijd gaat sneller dan je denkt.Eigenlijk zijn ze niet Nederlands hooguit Vlaams(geologie)

Hallo Ben,

Deze termen zijn etages met een vaste tijdspanne.
Zo omvat het mioceen 6 etages van boven naar onder Messinien,Tortonien,Serravallien, Langhien, Burdigalien, Aquitanien.
Het plioceen wordt onderverdeelt in de etages Piacenzien en Zanclien.
De verschillende landen gebruiken afzonderlijk voor verschillende afzettingen hun eigen namen.
B.v in Nederland voor het hele plioceen De formatie van Oosterhout.
In Belgie het vroeg plioceen De Kattendijk formatiie, Daarna de Lillo formatie.
Daarna wordt het soms nog onderverdeeld in benamingen voor lokale afzettingen.

groeten Hans

[Bewerkt door stiek op 12-05-2012 om 23:37 NL]

scherven   13-05-2012 om 11:43

scherven
Senior Lid

quote:
stiek schreef:

Hallo Ben,

Deze termen zijn etages met een vaste tijdspanne.
Zo omvat het mioceen 6 etages van boven naar onder Messinien,Tortonien,Serravallien, Langhien, Burdigalien, Aquitanien.
Het plioceen wordt onderverdeelt in de etages Piacenzien en Zanclien.
De verschillende landen gebruiken afzonderlijk voor verschillende afzettingen hun eigen namen.
B.v in Nederland voor het hele plioceen De formatie van Oosterhout.
In Belgie het vroeg plioceen De Kattendijk formatiie, Daarna de Lillo formatie.
Daarna wordt het soms nog onderverdeeld in benamingen voor lokale afzettingen.

groeten Hans

[Bewerkt door stiek op 12-05-2012 om 23:37 NL]

Hoi Hans, dat is precies wat ik je schreef.
ikzeg altijd schoenmaker hou bij je leest.
gr.Ben.

0