HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Trilo van de braderie

Skyraider3D   24-06-2012 om 04:09

Skyraider3D
Gewoon Lid

Vandaag een braderie in de straat en daar stond een kraampje met wat fossielen uit Marokko.

Sommige waren een beetje prut (veel klei) maar deze leek me de moeite waard voor 8 Euro. In eerste instantie leek het oog geen detail te hebben, maar in het zonlicht had het een spikkelige glans. Genoeg om mij ervan te overtuigen dat de ogen goed detail hadden.

Thuis met de macrolens van een lullig compact cameraatje toch een paar fotootjes van kunnen maken van de lensjes, die met het blote oog eigenlijk niet te zien zijn.

Er zat geen informatie bij maar de verkoper wist te vertellen dat hij uit Mibladen komt en 350 miljoen jaar oud is. Zelf even geGoogled en het lijkt om een Scutellum soort te gaan.

Kan iemand meer vertellen over dit beestje?

[Bewerkt door Skyraider3D op 24-06-2012 om 04:10 NL]

nestor   24-06-2012 om 07:49

nestor
Senior Lid

Inderdaad een Scutellum (familie Styginidae, orde Corynexochida). De meest voorkomende in Marokko is de Scabriscutellum. De ogen van de Scutellum zijn holochroaal (groot aantal lenzen met één hoornvlies). Leuke aankoop.

Triassicpark   24-06-2012 om 09:37

Triassicpark
Gewoon Lid

Goede koop!!!

Ik zie ook geen redenen waarom dit nep zou zijn. Maar wel altijd oppassen met fossielen uit Marokko.

Grt, Maurice

Frederik   24-06-2012 om 22:11

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Mooi stuk, geen twijfels over de authenticiteit ervan. Helaas nogal wat beschadigingen door een typische overhaaste preparatie, dat zie je vaak. Op de tweede foto kan je zien hoe de trilobiet is gevonden: als doorsnede ter hoogte van het pygidium.
Als ik een snelle blik werp op een rudimentaire geologische kaart van Marokko, heb ik wel wat twijfels bij 'Mibladen' als vindplaats. Mogelijk ligt de herkomst heel wat zuidelijker.

[Bewerkt door Frederik op 25-06-2012 om 17:19 NL]

Skyraider3D   26-06-2012 om 13:56

Skyraider3D
Gewoon Lid

Bedankt voor de reacties! Scabriscutellum lijkt inderdaad wel te kloppen.

Frederik, Mibladen is waarschijnlijk waar het stuk is gekocht ipv. de vindplaats. De beschadigingen door haastig werk zijn helaas overduidelijk. Is dit nog wat op te poetsen op de een of andere manier? En zou het de moeite lonen de restjes tussen de segmenten verder te proberen te prepareren? Ik heb hier nul ervaring mee, maar ik heb wat ruwe fossielen gekocht om eens te gaan oefenen - geinspireerd door jouw fantastische trilo-prep forum posts! Ik ben artiest (tegenwoordig voornamelijk digitaal 3D/2D, maar in het verleden ook tekenen/schilderen en modelbouw), dus hopelijk heb ik er affiniteit mee.

[Bewerkt door Skyraider3D op 26-06-2012 om 13:57 NL]

Frederik   26-06-2012 om 15:08

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Een goede vraag. De littekens zal je niet meer helemaal wegkrijgen, of je moest de hele trilobiet zandstralen met een vrij agressief medium. Maar dan ben je ook alle interessante details kwijt zoals tuberkels en lenzen. Zo zie je ze vaak in de handel: schoon van ver maar ver van schoon. Geef mij dan maar eentje vol preplittekens.

Her-prepareren loont soms de moeite, ik heb het zelf al gedaan: LINK

Ik zie bij jouw trilobiet links en rechts nog restjes tussen de plooien die te verwijderen zijn. Er kan zeker nog wat aan deze trilobiet gesleuteld worden.

Trilo   26-06-2012 om 16:24

Trilo
Senior Lid

In Mibladen bevinden zich de oude zilvermijnen,bij mijn weten worden er geen fossielen gevonden,wel alle mogelijke en bijzonder mooie mineralen.Ik heb deze streek al een paar keer bezocht.Volgens mijn gegevens komt het fossiel uit de Hamar Laghdad formatie in de streek van Alnif.Djel Latchana.

Frederik   26-06-2012 om 17:15

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Eens met Scabriscutellum.

Er is veel verwarring rond Marokkaanse toponiemen, zeker op markten in Europa, maar ook ter plaatse. Eén van de uitdagingen is hier zicht op krijgen. Even proberen duidelijkheid te scheppen.
- Latchana (of l'Atchana; Aatchana) is een toponiem waarmee twee couches (Dicranurus couche en Kolihapeltis couche) in de omgeving van Alnif worden geduid, beide Pragiaan in ouderdom en dus onder-devoon. De getoonde trilobiet is vrijwel zeker niet van deze locatie, maar mogelijk (sowieso speculatie) wel van de nabije omgeving, Jebel Oufatene, of van de regio Hamar Laghdad. Ik zou eerder denken richting Emsiaan qua ouderdom.
- "Djel" slaat wellicht op Djebel of Djbel, wat zoveel betekent als berg, heuvel. In dit geval mogelijk verwarrend want zover ik er zicht op heb (geen garanties) duidt Aatchana op een vlakte tussen twee bergen, nl. Djebel Issoumour en D. Ofatèn (Oufatene)
- Hamar Laghdad is een heuvelrug ten oosten van Erfoud en dus wel een eindje van Alnif. Een bekende locatie voor trilobieten, met zowel onder- als midden-devoon lagen.

Ik twijfel er sterk aan dat de Hamar Laghdad formatie wel een valide formatie is. Komt overal in 100 varianten bovendrijven in het commercieel circuit, maar vind er niet veel over terug in de wetenschappelijke literatuur. Als je de commerciële websites moet geloven komt bijna elke trilobiet, ongeacht of het een cambrium-, ordovicium- of devoonsoort is, uit de "Hamar Laghdad formatie" van ofwel "Alnif" of "Erfoud". Dit soort (des)informatie kan erg hardnekkig zijn.

Skyraider3D   27-06-2012 om 10:28

Skyraider3D
Gewoon Lid

Bedankt voor de info!

Erg nette her-prep job in je link, Frederik! Zeker inspiratie om het eens te proberen (nadat ik wat geoefend heb). Ik zal je andere posts eens goed napluizen over de juiste tools.

Bedankt heren!

[Bewerkt door Skyraider3D op 27-06-2012 om 10:28 NL]

0