HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
09. Mineralenset Mohs hardheid
19.50 EUR

Mineralen Algemeen

Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

adekker   23-11-2012 om 16:05

adekker
Senior Lid

Hallo iedereen,
Als hobby-slijper bewerk ik graag diverse soorten edelstenen. De laatste tijd wilde ik graag ook eens opaal-triplets slijpen en natuurlijk als volgende stap ook massieve opalen. Hiervoor kocht ik onlangs een setje in Idar-Oberstein (zie mijn vorige topic). Ik had vrijwel meteen daarna de wens om nog meer opaal te slijpen en dus zocht ik op het net. Bij toeval kwam ik een geschikte partij ruwe edel-opalen tegen uit het Australische Lighning Ridge. Helaas was de partij wel 3 kg. en in 1x af te nemen. Gelukkig was de prijs lager dan wat men normaal verlangt per gram, dus al met al redelijk goedkoop (hoewel nog altijd een fors bedrag).
De totale hoeveelheid is echter veel te veel voor mij als hobby-slijper en daarom wil ik iedereen in de gelegenheid stellen om wat van mij over te nemen tegen (bijna) kostprijs.
De opalen zijn geschikt om er massieve stenen, doubletten en triplets uit te slijpen, maar natuurlijk ook om ze als aanvullende objectjes in de verzameling op te nemen (zie voorbeeld op de laatste foto).
Onder de opalen bevinden zich ook enkele zogenoemde "zwarte opalen"
De prijs is €1 per gram (excl. verzendkosten), maar als men ze komt uitzoeken €1,25. Displaydoosjes met een (Bouder-)opaal kosten €1,50 per stuk.
Ruilen tegen goede kwaliteit slijpbare stenen die ik nog niet heb of tegen slijpapparatuur (of toebehoren) kan natuurlijk ook.
U kunt mij mailen als u belangstelling heeft.

[Bewerkt door adekker op 23-11-2012 om 19:28 NL]

Alopias   02-12-2012 om 14:35

Alopias
Senior Lid

je hebt mail

Sandrero   04-12-2012 om 19:10

Sandrero
Junior Lid

cva? , tis sander uit je klasse xP

Alopias   05-12-2012 om 12:45

Alopias
Senior Lid

quote:
Sandrero schreef:
cva? , tis sander uit je klasse xP

lol
tis hier wel niet om te chatten hé, anders krijg je problemen met de beheerders. ik ga je morgen eens aanspreken.
leuk dat je je aangemeld hebt!

[Bewerkt door Adron op 05-12-2012 om 12:55 NL]

Alopias   07-12-2012 om 19:40

Alopias
Senior Lid

ik heb een aantal gram van André gekocht en ben zeer tevreden! Goedkoper dan op de meeste beurzen en internet. Verzending ging vlot, na een paar dagen had ik ze al in Belgie. Zeer mooie stukjes.
Kortom, zeer betrouwbaar en goede kwaliteit voor een kleine prijs!
Grijp uw kans zou ik zeggen : er is nog veel keus!

groetjes Aaron

[Bewerkt door Adron op 07-12-2012 om 19:40 NL]

adekker   23-12-2012 om 14:54

adekker
Senior Lid

Om iedereen even een indruk te geven over welke kwaliteit het hier gaat, heb ik bovenstaande foto's gemaakt van een triplet die ik uit deze partij heb geslepen. Natuurlijk zijn lang niet alle opalen zoals deze, maar ze zitten er tussen.
Foto's 1 t/m 4 is de triplet bij bedompt daglicht. Foto's 5 t/m 8 is dezelfde triplet bij kunstlicht.

Alopias   23-12-2012 om 16:17

Alopias
Senior Lid

mooi! hoe groot is hij?

keitje   02-01-2013 om 13:50

keitje
Gewoon Lid

Om te beginnen een gelukkig 2013 gewenst! Hierbij een foto van mijn eerste resultaten. Het valt niet mee hoor want de mooiste gedeeltes bevatten vaak heel veel klei. Als je die weghaalt dan krijg je stukjes zoals de twee doorzichtige links en de grote ronde,een steen met van die putten is toch eigenlijk niet zo mooi. De groene komt niet van jou, die heb ik op de beurs gekocht, die was heel goedkoop. Hij heeft wel een mooie glans, maar geen lichtflitsjes.
De groen/blauwe in het midden heb ik op een stukje lydiet geplakt en samen geslepen, dat gaat best goed. Ik had geen goede bergkristal voor een bovenkantje, die moet ik nog eens ergens vandaan zien te halen. Bij het steentje die als tweede linksonder ligt heb ik met een viltstift de achterkant zwart gemaakt. De steen rechtsonder is ook op lydiet geplakt, met een zilveren ringetje erom. Ik denk dat ik daar een gaatje in probeer te boren als hanger.
Ik heb nog een vraag: de ministukjes (zo groot als muizentandjes), kan ik die ook trommelen? En met welke grofte(s)?

adekker   02-01-2013 om 18:46

adekker
Senior Lid

Allereerst: de beste wensen voor dit nieuwe jaar!
Om mee te beginnen: complimenten voor je slijpkunst. Ziet er allemaal al heel goed uit. Vooral de opalen in het midden vind ik super! Mooie kleuren, ook.
Australische opalen zijn in het algemeen gevormd in een sediment uit de Krijt-periode, welke ter plekke bestaat uit een mengsel van kalk en klei (mergelachtig materiaal). Dat maakt de opalen vaak erg onregelmatig en helaas ook vol klei-achtige putjes en deuken. Het is dus zaak om van tevoren de ruwe opaal zo goed mogelijk te beoordelen op de best slijpbare methode. Een volle, massieve opaal met kleideukjes ziet er niet zo fraai uit, dus misschien had het beter een doublet of triplet kunnen worden.
Bij doublet of triplet is een zwarte ondergrond van Lydiet een zeer goede mogelijkheid. De kleuren van de opaal zullen dan ook beter tevoorschijn komen. Persoonlijk zou ik niet kiezen voor watervaste, zwarte stift. Je weet ook niet hoe dat op den duur zal reageren met de lijm. Misschien verdragen die twee elkaar wel niet en zal de verbinding loslaten.
Bij een triplet kan men als toplaag in plaats van bergkristal ook kiezen voor een stukje vensterglas. Dat geeft hetzelfde resultaat. Je opaal-triplet zan dan jammergenoeg niet helemaal meer uit uitsluitend natuurlijke mineralen bestaan.
Het is daarnaast verstandig om de triplet/doublet eerst helemaal volledig af te slijpen, voordat je deze gaat zetten in zilver. Bespaart je veel en moeilijk slijp- of boorwerk achteraf.
De kleine stukjes opaal kun je zeker trommelen! Begin met korrel 220 en controleer het effect na 3 dagen. Blijf daarna elke navolgende 2e dag controleren. Stap bij een voldoende resultaat over naar korrel 400 en doe de controle als net beschreven. Daarna vervolg je met korrel 1000 en je besluit met het polijsten.

[Bewerkt door adekker op 02-01-2013 om 18:51 NL]

keitje   05-01-2013 om 12:50

keitje
Gewoon Lid

Een stukje opaal verwerkt in een hanger. Bij het zetten brak de steen, hij is gelijmd.Ik houd eigenlijk meer van zilver dan van koper een messing, maar het was een hele goede oefening!

adekker   05-01-2013 om 18:03

adekker
Senior Lid

Ziet er prachtig uit! Wat jammer van die breuk.
Smeed je nu dat zilverwerk allemaal zelf of koop je dat gewoon? Hoe dan ook: mooi gedaan!

keitje   29-01-2013 om 12:17

keitje
Gewoon Lid

Nou, hier zijn ze dan: mijn eerste poging tot het maken van een triplet. De vlakken waren niet helemaal evenwijdig, maar ik dacht: dat maak ik wel recht. Dat lukt ook wel, maar je blijft het toch zien. Wat me opvalt is dat jouw tripletten zo helder zijn, maar de mijne, ja hoe noem je dat... wat melkachtig. Het bergkristal is goed geslepen hoor, daar ligt het niet aan. Zou het de lijm zijn?
Is er een optimale maat voor de dikte van de lensjes?
Het edelsmeden doe ik zelf... ik weet niet of het interessant voor het forum is als ik dat laat zien. Heb je nog opaal kunnen verkopen?
Ik heb geen opaal met rood gekocht, dat lijkt me wel mooi voor tripletten. Dus als je daar nog wat van hebt?

adekker   29-01-2013 om 14:02

adekker
Senior Lid

Jouw tripletten zien er al aardig goed uit. Dat ze wat melkachtig zijn, heeft niets te maken met het bergkristal of glas als lensje. Als je heldere 2-componentenlijm hebt gebruikt, zal dat ook niet de oorzaak zijn. Waarschijnlijk heb je het opaallaagje dan toch nog te dik gelaten. Hoe dunner de opaal, hoe briljanter de kleuren zullen gaan sprankelen! Ik slijp de opaal tot een dikte van 0,2 mm of zelfs minder. Een zeer delicaat werkje, waarbij je uiterst voorzichtig te werk moet gaan. Een optimale dikte voor lensjes is er niet. Die slijp je gewoon in esthetische dikte ten opzichte van de rest van de triplet.
Inmiddels is de voorraad opaal al aardig geslonken, maar ik heb nog wel wat liggen. Of er roden bij zitten, zal ik moeten nakijken, maar het meeste wat ik nog heb, is nog slechts met zeer grote moeite en alleen door ervaren slijpers te verwerken. Niet onmogelijk, maar toch af te raden voor weinig ervaren personen (tenzij het kleine stukjes mogen zijn). Vergeet ondertussen niet: opaal-tripletten slijpen is één van de lastigste klusjes die een hobby-slijper zichzelf kan opleggen! Niet onmogelijk, maar zeker een grote uitdaging.

keitje   29-01-2013 om 15:43

keitje
Gewoon Lid

Ik hoef nooit lang op een antwoord te wachten
0,2 mm is i.d.d. wel héél erg dun! Het lijken bijna preparaten voor de mikroskoop :-(
Dat krijg je toch niet meer van de dopstick af zonder problemen...
Voorlopig ga ik dan nog maar even oefenen.

adekker   29-01-2013 om 16:58

adekker
Senior Lid

Het probleem met de dopstick is niet aan de orde. Dit is mijn werkwijze:
1. Slijp de zwarte steen (Lydiet in jouw geval) aan 1 kant uit de hand helemaal vlak.
2. Bekijk de opaal en bepaal waar de meeste kleur zit. Slijp ook die kant uit de hand helemaal vlak.
3. Lijm beide stenen met de vlakke kanten goed aan elkaar en laat de lijm uitharden.
4. Slijp nu uit de hand de opaal voorzichtig zo dun mogelijk af, terwijl deze goed vastgelijmd is aan de ondergrond.
5. Slijp een stukje bergkristal of glas aan 1 kant helemaal vlak en lijm die op de opaal. Laat de lijm weer goed uitharden.
6. Slijp de onderkant van de zwarte steen nu vervolgens dun en vlak.
7. Nu pas plaats je het samengelijmde geheel op de dopstick en slijp je (als ware het 1 steen) er een cabochon van, die je vervolgens goed fijnschuurt en polijst. Klaar!

[Bewerkt door adekker op 29-01-2013 om 16:58 NL]

keitje   29-01-2013 om 17:50

keitje
Gewoon Lid

Dank, dank!

Dan heb ik het per ongeluk dus al bijna helemaal goed gedaan. De volgorde dan.. want vlakslijpen is erg moeilijk en kennelijk had ik de opaal veel dunner moeten maken.
Zogauw ik kans zie ga ik het proberen!

keitje   10-02-2013 om 12:03

keitje
Gewoon Lid

Kijk: een rockhound (gemaakt van een bestaand bedeltje).

adekker   11-02-2013 om 15:49

adekker
Senior Lid

Bijzonder leuk gedaan, kan niet anders zeggen! Complimenten!

dragonarth   03-11-2013 om 23:34

dragonarth
Junior Lid

Lange tijd geleden stond er een advertentie van te veel opalen. Is dit nog steeds zo of zijn de opalen al verkocht? Ik kan er misschien wel een paar gebruiken. Ik heb ook geen idee meer van de prijs maar ik kon me herinneren van 1,50 per stuk? Ik hoop van U een bericht te ontvangen. Ik weet niet of het nog mogelijk is om ze dan op te halen? Ik woon zelf in Roosendaal Noord Brabant.
Met vriendelijke groet Arthur Jacobs

adekker   04-11-2013 om 20:00

adekker
Senior Lid

Ik heb je een mailtje gestuurd.

eric7895   04-01-2014 om 19:02

eric7895
Junior Lid

Ik heb eventueel wel belangstelling voor de opaaltjes.

Wanneer ze er nog zijn he. Mijn emailadres: eric7895@hotmail.com

Groet E.Cornelissen

jorien   06-01-2014 om 12:41

jorien
Junior Lid

Beste

Ik heb interesse
Is het mogelijk ze op te sturen naar België?
Ziet er super uit wat je maakt wauw!!

Groetjes Jorien

Monique   17-03-2014 om 12:22

Monique
Junior Lid

Hallo

Ik heb ook interesse in wat opaaltjes , wil ze graag gaan gebruiken bij het edelsmeden
Graag hoor ik van u

Mvg
Monique
Quinta1996@hotmail.com

adekker   17-03-2014 om 13:05

adekker
Senior Lid

Helaas zal ik iedereen moeten teleurstellen, want er zijn al een hele poos geen opalen meer.

stanley010   02-08-2016 om 20:01

stanley010
Junior Lid

O jammer dat ze op zijn ...net weer te laat...
Mvg,
Stanley

Frederik   03-08-2016 om 08:55

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Een dikke twee jaar te laat zelfs...

Stijn   03-08-2016 om 17:30

Stijn
Senior Lid
Fotobeheerder

je kan geologisch geinteresseerden nu moeilijk kwalijk nemen dat ze het niet makkelijk hebben met de huidige tijdsindeling. Wat betekenen die jaartjes in het Phanerozoicum nu.

Er komt nog wel een moment.

Eldredge 1996

Frederik   04-08-2016 om 16:15

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Klopt

Goofy123   21-09-2017 om 17:17

Goofy123
Junior Lid

Ruilen kan, maar welke stenen geven de voorkeur,

Mvg

Patric (Goofy123)

Masterofearth   22-09-2017 om 09:11

Masterofearth
Senior Lid

Patric,

Kijk eens goed naar de datum en lees de gesprekken van deze post even door. Meer dan twee jaar geleden zijn de laatste opalen geruild/verkocht.

Jammer maar helaas je bent een aantal jaar te laat voor deze mooie kans.

groet,

Pim

0