HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
K-Pg grens klei Stevns Klint
1.50 EUR

Fossielen Algemeen

Determinatie Trilobiet

Dayan98   15-12-2012 om 10:52

Dayan98
Gewoon Lid

Hallo allemaal,

Ik heb deze trilibiet op de kop getikt en deze komt uit Marokko. Mijn vraag is ie echt of een vervalsing. Formaat van het beestje 9 x 6,5 cm.
En als ie echt is Kan iemand hier iets meer over vertellen m.b.t. soort, tijdperk etc.

Groetjes Dayan

Frederik   15-12-2012 om 11:54

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Dag Dayan,

Om beter te zien of hij echt is of niet zou je een paar scherpe detailfoto's moeten plaatsen, en een foto van de onderkant. Maar eerlijk, ik vrees voor de zaak.

Dayan98   15-12-2012 om 13:12

Dayan98
Gewoon Lid

Hierbij nog een aantal foto's.
Alvast bedankt

grt Dayan

Dayan98   15-12-2012 om 21:29

Dayan98
Gewoon Lid

Ik plaats deze oproep nog mar ens naar boven,
graag jullie reactie.

Dayan

nestor   17-12-2012 om 10:38

nestor
Senior Lid

Lijkt een Drotops megalomanicus, maar of hij echt is, dan wel of er aan geknoeid is of hij alleen maar op de bekende ruwe manier geprepareerd is, kan ik zo niet zeggen.Ik meen een breuk aan de achterkant te zien. Als die door en door is, kan het ook een "compositie" zijn.

[Bewerkt door nestor op 17-12-2012 om 10:59 NL]

Dayan98   17-12-2012 om 11:10

Dayan98
Gewoon Lid

HaRtelijk dank voor het antwoord. Er zit geen breuk aan de achterkant.

Groet Dayan

nestor   17-12-2012 om 11:16

nestor
Senior Lid

Als hij zwart gemaakt is (verf of schoensmeer) is er wel wat aan de hand. Op internet, maar ook wel op het forum, kun je manieren vinden om te testen of het een "fake" is.
vgr

Dayan98   17-12-2012 om 11:29

Dayan98
Gewoon Lid

Ok bedankt, ik ga uitzoeken hoe ik dat kan testen

Frederik   17-12-2012 om 11:32

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Het blijft moeilijk in te schatten op basis van de foto's.
Wat wel duidelijk is, is dat er iets niet helemaal in de haak is met deze trilobiet. Zo tel ik maar 10 segmenten, waar het er 11 moeten zijn.

Je kan zien dat halverwege de thorax een segment een beetje onder het voorgaande segment is geschoven. Ook het pygidium ligt niet helemaal mooi in verband. Ik zou er op basis daarvan voorzichtig van uitgaan dat het geen totaalvervalsing betreft: als men door de moeite gaat om een afgietsel te maken, gebeurt dat om commerciële redenen eerder op basis van een volledig gestrekt en 'foutloos' origineel exemplaar.

Ik denk eerder dat dit ofwel een ietwat ruw geprepareerd authentiek stuk is, ofwel een samenstelling van Drotops onderdelen. Losse cephala en pygidia worden relatief gemakkelijk gevonden (vervellingsresten, sommige banken zitten er vol van). Thoraxsegmenten ook, los en in groepjes.
Hoewel de foto niet helemaal scherp is, lijkt het pygidium alvast authentiek, de pustulatie klopt gewoon.
De overgang tussen trilobiet en matrix ziet er verdacht uit, zeker ter hoogte van de thorax: een donkere band. Dit kan erop wijzen dat er onderdelen in de matrix ingezet zijn.

Altijd moeilijk zonder het stuk in de hand te hebben. Bekijk het stuk zelf eens met de loupe. Kijk naar overdreven gladde en glanzende delen, of delen met luchtbelletjes, zeker op thoraxsegementen of tussen kop en thorax of thorax en pygidium. Dat zou dan wijzen op kunsthars oid. Daarentegen moet je ook op zoek naar delen waar je de originele 'ornamentatie' van het pantser kan zien: bobbeltjes ('pustulatie'), zelfs poriën soms - dit zijn zaken die heel moeilijk na te maken zijn, of die schoonheidsfoutjes zoals luchtbelletjes bevatten als ze zijn nagemaakt. Daarom denk ik dat het pygidium goed zit. Het cephalon ziet er te glad uit voor Drotops maar ik vermoed dat de originele schaal eraf is getikt, en dat je dus een steenkern hebt.
Hoe zien de facetten van de ogen eruit?

Je zou kunnen overwegen om het stuk schoon te maken met aceton. De kans is reëel dat er dan een zwart zootje afkomt, en dat je beter kan zien wat er echt is en wat niet. Maar het stuk zal er niet mooier op worden.

Hopelijk zie je dit niet als een te nare ervaring. Door dit stuk te 'ontleden', en goed begrijpen wat vals is en wat echt is, zal je fantastisch veel bijleren over het spotten van vervalsingen. Ik heb er ook zo eentje (een hollardops wel) in mijn collectie
Aarzel niet om nog foto's te plaatsen (liefst nog meer detail, en scherp, van ogen, cephalon en pygidium apart.

[Bewerkt door Frederik op 17-12-2012 om 11:36 NL]

Dayan98   17-12-2012 om 11:54

Dayan98
Gewoon Lid

Bedankt Frederik,

Ik heb de trilobiet nog eens heel goed bekeken en er zijn een paar dingen die opvallen. Zo zit er bij de kop een gaatje bij de overgang van trilobiet naar matrix en lijkt het alsof het beestje op de steen geplakt is. Ik denk zelf dat het wel om originele trilobieten gaat (2 stuks) en daarmee is 1 exemplaar n elkaar geknutseld. Gelukkig geen dure aankoop.

Grt Dayan

Lugo   17-12-2012 om 12:56

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Ik sluit mij aan bij de stelling van Frederik; een afgietsel zou "beter en completer" zijn, dus waarschijnlijk een compositie van enkele "echte" onderdelen.
Hebt u toevallig ook informatie over vindplaats en tijdperk?

mvg

Lugo

Heraclites

Dayan98   17-12-2012 om 12:58

Dayan98
Gewoon Lid

Informatie die op het briefje stond:
Trilobiet
Marokko Alnit
Midden Devoon

Grt Dayan

Frederik   17-12-2012 om 13:34

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Dat moet Alnif zijn. Helaas zegt dit niet zo heel erg veel, Alnif is de locale 'hub' voor trilobietenhandel. Een aanzienlijk deel van wat in het Mader bekken aan trilobieten wordt gevonden, gaat eerst richting Alnif, dan (al dan niet via Erfoud) naar de internationale handel.

Dit soort Drotops resten kan vb. even goed van de top van Jebel Issoumour komen, als van Jebel Zireg (zo'n slordige 60 km vogelvlucht uit elkaar) en toch het label 'Alnif' krijgen. Ik zal één dezer eens in m'n collectie duiken, ik heb nog een ongeprepareerd stuk met vervellingsresten van Drotops liggen. Dat kan leuk vergelijkingsmateriaal zijn.

Frederik   19-12-2012 om 09:15

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Gisteren snel even een foto gemaakt. Dit is een blokje dat ik mee heb genomen uit een laag met Drotops vervellingsresten. In dit stuk zitten gemakkelijk 3 à 4 kopstukken, mogelijk ergens nog een pygidium ook. Je begrijpt dat het erg gemakkelijk is om zo aan dit soort onderdelen te komen.

Bemerk hoe de schaal van de kop links grotendeels is losgekomen en dus nog in de afdruk hangt (vergelijk met een stukje kop dat rechts uitsteekt, en waar de schaal nog aanhangt. Dit loskomen gebeurt nogal gauw met de glabella. Als je een trilobiet samenstelt dan geef je daar niet om. Ook bij jouw stuk vermoed ik dat de schaal op de kop weg is. Rond de ogen en aan de rand zie je dan normaal nog schaalresten. Op zich een goede indicator voor een 'echt' onderdeel.

Dayan98   19-12-2012 om 10:18

Dayan98
Gewoon Lid

Bedankt voor de informatie Frederik, ik heb weer het één en ander bijgeleerd.

Grt Dayan

ivok   19-12-2012 om 11:40

ivok
Senior Lid

misschien door de belichting, maar lijkt net spul uit resteigne....

Frederik   19-12-2012 om 12:31

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Haha, het heeft er wel iets van natuurlijk. Kleur en textuur van de kalksteen lijken erg op elkaar.
De inhoud verschilt wel.

0