HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Zoekkaart Fossielen
1.25 EUR

Determinatie Fossielen

Haaientanden mill 2005.

mammalboy   27-01-2006 om 20:01

mammalboy
Senior Lid

Hallo Iedereen,

Weet iemand welke soorten tanden dit zijn?
Ik heb ze vorig jaar in mill gevonden. De vakjes zijn 1 bij 1 cm.

Groeten Ivo

Erik   27-01-2006 om 20:36

Erik
Senior Lid

quote:
mammalboy schreef:
Hallo Iedereen,

Weet iemand welke soorten tanden dit zijn?
Ik heb ze vorig jaar in mill gevonden. De vakjes zijn 1 bij 1 cm.

Groeten Ivo

dat weet ik wel:
1) mogelijk Cosmopolitodus escheri (Isurus escheri in de volksmond)
2) Cosmopolitodus escheri
3) Odontaspis vorax
4) Notorynchus cepedianus
5) Cosmopolitodus hastalis
6) Lamna sp. (verkoopt in de volksmond als "Lamna nasus"
7) Notorynchus cepedianus

verdomd mooie tand, die laatste...

mammalboy   27-01-2006 om 20:55

mammalboy
Senior Lid

Hoi Erik,

Hartstikke bedankt voor de determinatie!!

Die laatste is mn mooiste tand uit mill. Lag een keer tussen een hoop spul wat al door iemand anders was uitgezocht

Lowlander   01-02-2006 om 17:32

Lowlander
Senior Lid

Vraagje @ Erik (ik probeer bij te leren):

hoe kun je zien dat tand 2 een C. escheri is? Bij foto 1 zie ik serraties die meestal duiden op C. escheri), maar die mis ik bij de tweede foto. Kortom, waarom is foto 2 geen C. hastalis?

Alvast bedankt!

Eric

Supergraver   01-02-2006 om 18:07

Supergraver
Senior Lid

quote:
lowlander schreef:
Vraagje @ Erik (ik probeer bij te leren):

hoe kun je zien dat tand 2 een C. escheri is? Bij foto 1 zie ik serraties die meestal duiden op C. escheri), maar die mis ik bij de tweede foto. Kortom, waarom is foto 2 geen C. hastalis?

Alvast bedankt!

Eric

Hee Eric,

Heel kenmerkend bij onderkaakstanden van de I. (of C.) escheri is dat de kroon aan de basis (bij de wortel) vrij breed is en vrij stijl naar de kroontop toe loopt. Verder maar dat is op deze foto niet te zien zal de andere zijde van de tand vrij bol zijn in vergelijking met hastalis tanden.
Ik weet zo even niet waar dit allemaal beschreven staat, dus even geen referentie.

Gr

Martijn

Erik   01-02-2006 om 21:04

Erik
Senior Lid

Hoi Eric,
Martijn geeft het al een beetje aan hierboven, maar het is mogelijk om een nog beter beschrijving van de voorste onderkaakstanden van C. escheri te geven:

De kroon is soms wel, maar vaak ook niet duidelijk gekartelt. Vooral bij de grote tanden is de karteling niet meer aanwezig.

Verder is de kroon aan de Linguale (ronde) zijde veel meer convex dan bij C. hastalis. De kroon van C. hastalis is dus veel platter. Als je bovenop de tand kijkt (met de punt naar je toe) dan valt op dat de basis van de kroon meer dan een halve cirkel beschrijft in C. escheri. Dat is nooit zo bij C. hastalis.

Daarbij is de tandkroon vaak wat "ingesnoerd" is vlak boven de basis(goed te zien hier).

NIet al deze kenmerken zijn in deze tand te zien, maar het totaalbeeld doet iig veel meer aan C.escheri denken dan aan C. hastalis.

Een echt goede beschrijving en vergelijking van Oxyrhina escheri met Oxyrhina hastalis vind je in:

M. v. d. Bosch, 1969. Het Mioceen van Delden III. De Selachierfauna uit de Miocene afzettingen in het Twente-kanaal bij Delden. Publicaties van het Natuurhistorisch Genootschap in Limburg 19(1-2):25-36.

Lowlander   02-02-2006 om 10:47

Lowlander
Senior Lid

Martijn en Erik,

dank voor de heldere uitleg! Ik ga proberen dat artikel van v.d. Bosch te bemachtigen, en in ieder geval nog eens kritisch door mijn verzameling gaan.

Groet,

Eric

0