HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Fossielen Algemeen

Trilobiet 01-02-2006

Pagina: 1 2

Ceraurus   01-02-2006 om 21:25

Ceraurus
Senior Lid
Fotobeheerder

Hallo verzamelgenoten,

dit keer gewoon een plaatje; de recentste en eerste aanwinst van 2006 via een bevriende duits-tsjechische verzamelaar;
Hydrocephalus minor minor, m-Cambrium Pribram-Jince, Tsjechie.

Afgelopen zomer ook zelf (delen) van gevonden, sterker nog, de eerste die ik vond mepte ik kapot met m'n Estwing Echter zo groot en compleet kom je trilobieten van deze familie (Paradoxididae) in Jince niet (meer) tegen.

Enjoy.....I do

<:{{{{{>

ilse   02-02-2006 om 13:27

ilse
Senior Lid

Prachtig beestje hoor ceraurus.
Is dat niet de droom van iedereen, een volledig trillobiet(je) te vinden zonder het daarna per ongeluk kapot te kloppen natuurljk. Ik spreek van ondervinding.
Ik heb al veel fossielen stuk gedaan door het gesteente er rond wat kleinder te maken.
Meestal is mijn fossiel dan inneens ook een stuk kleinder tot mijn grote spijt.
Groetjes...
Ilse

Frederik   02-02-2006 om 13:54

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Ik sluit me bij Ilse aan, zowel wat de pracht van het fossiel betreft als wat het kapotslaan van mooie vondsten betreft (al gebeurt dat laatste nu beduidend minder dan pakweg 10 jaar geleden)

Het gaat hier m.i. om een vervelling. Kan ik dat concluderen uit het feit dat de beweegbare wangen ontbreken? Heeft de onderbreking in het Thorax daar ook iets mee te maken of is dit een beschadiging van het fossiel zelf?

[Bewerkt door Frederik op 02-02-2006 om 13:56 NL]

Ceraurus   02-02-2006 om 15:45

Ceraurus
Senior Lid
Fotobeheerder

even voor de duidelijk; deze heb ik helaas niet zelf gevonden. Het kapotgemepte stuk was maar een centimeter of vijf, deze vriend is bijna 17 cm.

Inderdaad de wangen zijn weg en er missen een aantal pleura. Het zou een 'molt' (vervelling) kunnen zijn, maar de rugbreuk heeft daar denk ik niets mee van doen. Het vervellen en uitbreken ging door het cephalon door de gezichtsnaden heen.
De glabella is heel mooi opgezet en vertoont structuur; ook dit kan een aanwijzing zijn dat het juist geen vervelling, maar het daadwerkelijke beest kan zijn.

Ik denk dat de rug-schade is ontstaan na de dood van het dier met het 'inbedden' in en het toedekken met sediment en de compressie. De missende pleura zijn hier en daar terug te vinden in de steen. Ook kan ik mij voorstellen dat in dat zelfde proces de wangen van een ontzielde trilobiet konden verdwijnen.

Ik wil wel aangeven dat stenen loshalen uit de Jince-formatie (Tsjechie) een precaire zaak is. Breuken ontstaan meestal over je fossiel heen en maar zelden hou je een hele grote in een stuk, als je ze al tegenkomt! De 'juvenieltjes' van zo'n 2-5 cm blijven vaker heel.
Nieuwe kansen in het voorjaar!

[Bewerkt door Ceraurus op 02-02-2006 om 15:53 NL]

Frank   02-02-2006 om 15:54

Frank
Gewoon Lid

Prachtig hoor. Ik begrijp dat deze dus ook uit Jince komt.Nou zijn wij fervente tjechie- gangers en beginnend fossielenverzamelaars en wat is nou mooier dan deze twee met elkaar te kunnen combineren.Heb je nog wat meer tips Ceraurus over vindplaatsen of hoe we daar te werk kunnen?

Jeroen   02-02-2006 om 16:08

Jeroen
Senior Lid

Hoi Ceraurus,

Prachtig fossiel en met een heel erg mooie kleur. Ik heb mijzelf na een week hard werken beloond met de aanschaf van bovenstaande trilobiet; Phacops Rana uit Ohio. (ik had je gemaild toen dat ik deze op een van jouw foto's dacht te herkennen).

Hij/zij is nagenoeg helemaal heel maar deels vervormd, glabella wat verdrukt, en is voor een gedeelte gerold en in de matrix.

Wat ik nog het mooist vind is de kleur en het feit dat je het detail in de ogen kunt zien.

Wat ik mij nu afvraag; waarom zien we eigenlijk nooit mooi versteende pootjes? Of horen die bij te zacht/week weefsel?

Hartelijke groeten
Jeroen.

-j

Ceraurus   02-02-2006 om 16:44

Ceraurus
Senior Lid
Fotobeheerder

Frank, ik raad je twee dingen aan; koop het boek van Ivo Chlupac 'geology of the barrandien, a field trip' (via internet 'Schweizerbart') en een wandelkaart, bij voorkeur een militaire stafkaart met (terrein)details. Veel vindplaatsen zijn tijdelijke ontsluitingen van soms maar een paar vierkante meters.

Zet Beroun, Jince, Skrije, Lodenice en Kosov
maar vast op je lijstje

Jeroen, mooie opgerolde Ohio Phacops. Er komen er twee uit Ohio; Phacops rana crassituberculata en Phacops rana milleri
Het verschil tussen die twee zit hem het aantal lenzen in het oog. De ssp. milleri heeft er meer en zo dus een iets hoger oog.

De namen zijn inmiddels gewijzigd in
Eldredgeops crassituberculata en E. milleri.
De toevoeging 'rana' (kikker) is alleen gebleven in de NY soort Phacops rana rana, die nu Eldredgeops rana heet.

Kun je een oog iets duidelijker op de foto zetten?

groeten,

Ceraurus   02-02-2006 om 17:34

Ceraurus
Senior Lid
Fotobeheerder

Poten en antennes zijn inderdaad weke delen en fossiliseerden zelden. In de 'Konservat-Lagerstatten' in het Duitse Bundenbach zijn wel trilobieten te vinden waarvan de weke delen bewaard zijn gebleven.
Ook de amerikaanse trilobiet Triarthrus eatoni is op sommige plaatsen bewaard gebleven met 'uitstekende delen'.

Normaliter fossiliseerde enkel het pantser van een trilobiet.

Jeroen   02-02-2006 om 18:54

Jeroen
Senior Lid

Hoi Ceraurus, bedankt voor de antwoorden, het zal niet echt lukken een mooiere of betere foto te maken want ik moet altijd alles op de scanner leggen... betere kwaliteit haal ik echter nu niet (misschien in de toekomst) Maar dan moet het op de ouderwetse manier met fotocamera en film.

Met tellen kom ik voor het goed zichtbare oog (trilo oog links) op 60 in het rechthoekige deel en ongeveer 7 dopjes (misschien geen ogen) in het elliptische deel wat frontaal zit.. dus waar de rechthoek aan zit gevouwen.

Een mooi "oog" dus in die rechthoek, ziet er uit als een iets verzonkel circel met binnenin die circel weer een uitstekend half bolletje erop van kleinere radius. Het geheel is gerangschikt in een honingraat achtige structuur.

Dus zeg het maar, ga ik haar crassituberculata, milleri of rana dopen?...

Overigens, ik ga er van uit dat het dus een regelmatig voorkomende soort is; mijn boekje zegt tenminste dat Phacops latifrons veel voorkomt maar dan bestaat (genus?) Phacops officieel dus niet meer.... Hmmm nu dus die andere een keer vinden maar, kunnen ze samen kletsen.

Hartelijke groet,
Jeroen

-j

Ceraurus   02-02-2006 om 20:18

Ceraurus
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Jeroen,
links de Eldredgeops crassituberculata, rechts de E. milleri. Kijk naar het verschil in lenzen, en kijk dan naar het aantal lenzen per verticale rij.
De 'crassi' heeft er 6 a 7, vriend milleri 8 a 9 en dat maakt het verschil. Jouw oog bekijkend denk ik dat je een Eldredgeops crassituberculata hebt, deze komt ook iets vaker voor dan milleri. Eldredgeops rana komt voornamelijk voor in de staat New York en niet Ohio, dus die kunnen we al uitsluiten.

Phacopide trilobieten zoals deze van ons uit Ohio zijn van een hele mooie kwaliteit en laten zich heel goed uitprepareren.

'Phacops' is niet in zijn geheel vervangen door 'Eldredgeops'. Dit geldt alleen voor deze soorten uit de VS. In Marokko heb je nog altijd Phacops rana rana. Ik weet zo niet of P. latifrons inmiddels al weer vervangen is door een nieuwe naam; het is een al oudere naam voor zover ik weet en een van de eerste genaamde Phacops-en.

Als je echt een mooi geoogde trilobiet wil hebben moet je op zoek gaan naar een Coltraneia sp. Deze (o.a. Marokkaanse) trilobiet heeft wel 14 lenzen in een verticale rij. Overigens heet het bijna zelfde beestje als deze uit Europa komt Treveropyge sp.

Jeroen   02-02-2006 om 20:57

Jeroen
Senior Lid

Hoi Ceraerus,
Ontzettend mooie foto! Ik ben eruit, je hebt geheel gelijk het is de crassituberculata want maximaal zie ik er ook een stuk of 6.

Ik moet inderdaad zeggen; een plezier om Coltraneia eens diep in de ogen te kijken want als je die googeld krijg je een mooie plaap van paleo middle england. (en een mooie prijs)

Ik hoop zelf ook nog eens een Phacops te vinden en dan niet in de winkel...

Dank, en groet,

Jeroen

-j

Jeroen   02-02-2006 om 21:09

Jeroen
Senior Lid

Laat ik het dan nog bonter maken;

Hierbij een van mijn kleinste fossielen, ook Elrathia Kingi maar zat dan op de achterkant van het fossiel wat ik aanschafte.

groeten Jeroen

-j

Ceraurus   02-02-2006 om 22:25

Ceraurus
Senior Lid
Fotobeheerder

Erg leuk, ik zoek ook altijd in de matrix van een nieuw stuk naar meer. Het gevaar is echter, zoals Ilse al schetste, dat als je er aan gaat werken je de rest kan beschadigen.

Gezien de grote is het denk ik een juveniel exemplaar. Mogelijk in de meraspide fase (nog niet alle ribben), misschien in de holaspide fase (alle ribben) maar nog niet op volwassen grootte. Je foto is wat vaag, dat kan ik niet precies zien.

Pas wel even op met Middle England als je gaat bestellen; stuur Paul Fletcher een mailtje en vraag of het evt. exemplaar dat je bij hem zou willen kopen beide ogen heeft.
Hij zal je met plezier helpen, maar ook bij bij Paul sluipt er af en toe 'geknutsel' tussen. Paul heeft echter 'world finest service' als het gaat om 'klant is koning'.

grote groeten,

Ceraurus   02-02-2006 om 22:38

Ceraurus
Senior Lid
Fotobeheerder

Even voorstellen Jeroen,

Bolaspidella housensis, 4 a 5 mm.

Deze trilobiet komt evenals jouw Elrathia kingii uit hetzelfde Wheeler amphitheater, Wheeler formatie, Drum Mountains Utah, VS.
Het is ook een trilobiet uit de orde van Ptychopariida, dus heeft globale gelijkenis met E. kingii. Vergelijk en google maar eens, misschien heb je geen jonge kingii, maar een totaal andere soort

Jeroen   02-02-2006 om 00:40

Jeroen
Senior Lid

Hmmmmmmm aangenaam, maar als ik de plaatjes goed bestudeer dan lijkt het alsof elrathia dus minder lange spitsen langs het lichaam heeft dan Bolaspidella.

In dat geval denk ik nog steeds elrathia. Helaas is wel de matrix en op de een of andere manier dus ook het fossiel wat korrelig, maw. de korrelstructuur zit ook in de kleine trilobiet.

Ik zou volgende week eens kunnen kijken hoe het er door de microscoop uitziet maar ik ben bang dat het te weinig structuur heeft om goed te zien wat het is. Het negatief kan ik iets beter bekijken en dan lijken er zeker 5-7 ribben op te zitten, bij de volwassen kingi toch al snel 11 ofzo. Helaas kan ik het negatief ook nu alleen maar scannen.

Grote groet,
J

-j

Hieronymus   04-02-2006 om 15:29

Hieronymus
Senior Lid
Fotobeheerder

is dit nu ook zo'n phacops? of hoe noemt dat nu ook al weer? deze komen uit de eifel, iemand idee?

Ceraurus   04-02-2006 om 16:56

Ceraurus
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Jeroen,
het wezenlijke verschil is moeilijk te zien tussen de twee. Een volwassen Elrathia wordt zo'n 2 cm gemiddeld, een volwassen Bolaspidella 5 mm. Bolaspidella heeft overigens 15 ribben in de thorax en een korte stekel op 'occipital ring'. Dat is de ring achter aan het cephalon, daar waar de thorax begint.
Ik houd het voorlopig op een meraspide Elrathia (niet volgroeid). Ik wacht je microscoop-onderzoek nog even af

Hoi Hieronymus,
Orde Phacopidae, familie Phacopidae, soort mogelijk Phacops, Geesops, misschien wel een Nyterops. Daarvoor heb ik wat duidelijker plaatjes nodig. Geef dan ook even wat meer informatie. Mooi materiaal, zelf gevonden?

Hieronymus   04-02-2006 om 20:28

Hieronymus
Senior Lid
Fotobeheerder

beste ceraurus, ik heb deze trilo's niet gevonden maar wel gekocht tegen een spotprijsje, het enige dat ik er van weet is dat ze uit het eifelgebied rond gerolstein komen en dat ze weldegelijk echt zijn beter foto komt later wrsch wel.
op welke specifieke details moet ik letten bij het nemen van een foto van deze trilos? wat wil je graag gefotografeerd zien? alvast bedankt

ziepe   05-02-2006 om 13:23

ziepe
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi hiernoymus en ceraurus,

ik heb soortgelijke trilobieten en die komen volgens mij uit Afrika (een dikke knipoog naar Marokko ?) Ik heb ze ook moeten determineren als phacops/geesops, beperkt door de beschadiging op sommige cruciale plaatsen zoals de glabella en de ogen. Misschien zijn jullie iets met deze foto's ?

Ze zijn wel een leuke bende

Z.

Ceraurus   05-02-2006 om 14:11

Ceraurus
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi mannen,

voor zover ik het kan zien hier achter mijn 17 inch TFT zijn jullie beide lotjes authentiek

Ik sluit me even aan bij jouw opmerking Sven; 'Marokko crossed my mind' bij het zien van jouw twee duitse phacopsen Hieronymus.

Soortbepaling bij phacopsen laat zich 'de goede kant op wijzen' door de ogen. De horizontale en verticale rijen ogen geven in veel gevallen uitkomst. Maar ook de vorm, granulatie ('bepuisting'), vorm van de glabella, ribben in het pygidium etc zijn van belang om te determineren.
Hoe meer details hoe beter je de soort kan beargumenteren op basis van een holotype-beschrijving.

Het is overigens leuk dat je zowel in Duitsland als Marokko soortgelijke beestjes vindt

Komen die vijf vriendjes trouwens van MEP Sven?

[Bewerkt door Ceraurus op 05-02-2006 om 14:15 NL]

Hieronymus   05-02-2006 om 14:30

Hieronymus
Senior Lid
Fotobeheerder

op het borststuk hebben mijn beide trilo's 12 ribben, het staartsuk weet ik niet want dat is vrij onduidelijk.

Hieronymus   05-02-2006 om 14:38

Hieronymus
Senior Lid
Fotobeheerder

wat overblijft van de glabella's van de trilo's

Hieronymus   05-02-2006 om 14:38

Hieronymus
Senior Lid
Fotobeheerder

ze zijn wat onscherp, excuses daarvoor
ik hoop dat je er wat mee bent

ziepe   05-02-2006 om 15:11

ziepe
Senior Lid
Fotobeheerder

@ ceraurus: mijn vijf vriendjes heb ik ergens in 2005 gevonden op een rommelmarkt in Brugge. Ze zaten in een bokaal achter een paar oude dozen. 't Was een standje met Afrikaans materiaal, kledij, sieraden, tam-tam's en bongo's enz... je kent het ongetwjfeld. Een "lucky hit" denk ik, heb maar een euro per stuk moeten geven, was er héél tevreden mee. Zal straks nog een foto posten van een mooi stuk (2 stuks eigenlijk) die ik in datzelfde kraam heb gevonden.

Wat bedoel je met MEP ? Ik vrees dat ik niet helemaal mee ben... :-s

Z.

ziepe   05-02-2006 om 15:18

ziepe
Senior Lid
Fotobeheerder

Zoals beloofd, een foto van de 2 andere die ik op de kop heb kunnen tikken. Ben misschien way off topic aan het raken hier maar, zo zie je maar dat je op rommelmarkten ook mooie dingen kan vinden. Wel opletten, want er lagen ook kilo's fake trilobieten...

Oh ja, volgens mijn determinatie een ptychopariide elrathia uit het onder cambrium (of opper ordovicium).

Z.

Ceraurus   05-02-2006 om 17:30

Ceraurus
Senior Lid
Fotobeheerder

Sorry Hieronymus, hier kan ik helaas niets mee, dat is te vaag
Sven, jackpot, Elrathia cf. Kingii, Cambrium, zo te zien uit Drum mountains

ziepe   05-02-2006 om 17:41

ziepe
Senior Lid
Fotobeheerder

@ ceraurus: Wat bedoel je met MEP ? Enne, ja, die determinatie van die ptychopariide elrathia heb ik gevonden via Sam Gon's: "A pictorial Guide to the orders of Trilobites" - je waarschijnlijk niet onbekend. Subliem werk.

Z.

fitch   05-02-2006 om 18:12

fitch
Senior Lid

Middle England Paleao?

Ceraurus   05-02-2006 om 18:35

Ceraurus
Senior Lid
Fotobeheerder

yep, Middle England Palaeo.
De site van Sam is 'Spiral bound' te krijgen en op papier naast de Treatises een inderdaad heel handig naslagwerk.
Voor $ 20 stuurt-ie je een kopie vanaf Hawaii

De foto; twijfelgeval echt of niet. Plaat met zeven asaphide trilobieten uit Marokko. Mijn marokkaanse dealer had deze. Natuurlijk heb ik hem niet gekocht; ik had hier hele zware bedenkingen bij. (aansteker voor schaal)

Hieronymus   05-02-2006 om 20:47

Hieronymus
Senior Lid
Fotobeheerder

misschien zijndeze iets beter? met dat lelijk grijs weer vind ik het toch niet makkelijk om degelijke foto's te nemen

Pagina: 1 2

0