HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Kom naar onze PaleoTime-BE internationale fossielenbeurs in Wijgmaal (BE), op 11 november 2018!

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Hexagonaria koraal
4.50 EUR

Determinatie Fossielen

stuk afgebroken kei of toch iets anders?

zandmotor   14-06-2013 om 20:46

zandmotor
Senior Lid

Afgelopen week gevonden op de Zandmotor, aan de kustlijn. Is het gewoon een stuk afgebroken kei of toch iets anders?
Dick

mendel   14-06-2013 om 21:08

mendel
Senior Lid

quote:
zandmotor schreef:
Afgelopen week gevonden op de Zandmotor, aan de kustlijn. Is het gewoon een stuk afgebroken kei of toch iets anders?
Dick

Lijkt mij ook een kei. Ik zie hier niks fossiels in.

Grtz mendel

hubertus68   14-06-2013 om 23:30

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Dick,

lijkt op een steenkern van een brachiopode of bivalve. Als het een gewoon stuk steen was, zou de oppervlakte gelijkmatig glad of ruw zijn. Het blijkt, dat dat dit stuk niet lang voordat het aan de kust aangespoelt werd, noch in de matrix zat.
Het soort zal men helaas niet meer kunnen determineeren.

Oliver

Frederik   15-06-2013 om 01:09

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Een steen die eerst aan erosieprocessen wordt blootgesteld en dan breekt dat zowel gladde als ruwe oppervlakten vertonen. De breuken zijn 'schelpvormig'. Er is een gelijkenis met schelpen, maar dit is geen fossiel.

Elbert   15-06-2013 om 15:18

Elbert
Senior Lid

Hallo, da`s nou de "schelpvormige breuk"die typisch is voor bewerkte (vuur) steen, in dit geval zal het een kwartsiet zijn.
Ik heb zelf een vuistbijl, afkomstig uit noord Afrika, die van precies zo`n scherf gemaakt is.
Dus, heel misschien, is deze steen een afgekeurde poging om een werktuig te fabriceren...
Wat denken jullie?

groeten, Bert

scherven   15-06-2013 om 17:16

scherven
Senior Lid

quote:
Elbert schreef:
Hallo, da`s nou de "schelpvormige breuk"die typisch is voor bewerkte (vuur) steen, in dit geval zal het een kwartsiet zijn.
Ik heb zelf een vuistbijl, afkomstig uit noord Afrika, die van precies zo`n scherf gemaakt is.
Dus, heel misschien, is deze steen een afgekeurde poging om een werktuig te fabriceren...
Wat denken jullie?

groeten, Bert

Hoi, het model laat dit wel zien. Het zou een Pebbletool kunnen zijn. Zeker is het niet omdat kwartsietzandsteen hier bijna niet is gebruikt. Van Afrika en Australie zijn ze wel bekent. Er zitten wat kleine chipsjes aan de kanten maar dat kunnen net zo goed beschadigingen zijn.
Wie zal uitsluitsel brengen?
Gr.Ben

Spongebob   15-06-2013 om 17:41

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
Wie zal uitsluitsel brengen?

Ik denk dat Frederik deze steen vanuit België heeft gegooid en daarbij de een of andere Kaaskop heeft geraakt

Frederik   15-06-2013 om 19:34

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Toch niet, dat levert weer heel andere breukpatronen op.

Maar om op de speculaties in te gaan: ik herken niets aan deze breukvlakken dat zou wijzen op op een werktuig. Een schelpvormige breuk op zich is niet kenmerkend voor bewerking. Ik denk dat de wens hier misschien een beetje de vader van de gedachte is, niet?

zandmotor   17-06-2013 om 22:09

zandmotor
Senior Lid

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Ik ga er nu vanuit dat het niets fossiels is.
Dick

[Bewerkt door zandmotor op 17-06-2013 om 22:12 NL]

0