HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Kwarts Bergkristal doorschijnend middel
3.50 EUR

Determinatie Fossielen

? Carcharhinus acanthodon van Kallo

donckey   27-06-2013 om 14:27

donckey
Senior Lid

Hoi

Ik Ben bezig mijn "oude" haaientandenvondsten uit omgeving Antwerpen, Twente/Achterhoek en het aangrenzende Duitse grensgebied, zo goed en verantwoord mogelijk op (meest recente)naam te brengen.

Ik maak daarbij gebruik van literatuur en artikelen die in mijn bezit zijn (en komen). Van een aantal zeer informatieve sites die ik een ieder kan aanraden onder andere: Belgian Sharkteeth (Guy Van der Eeckhout), Somniosus (Pieter De Schutter), Haaientanden (Frans Frenken), JohanSharkTooth (Johan Janssen), Site Pat deCock,Fossil Sharks....(J.Bastiaansen) etc.
Daarnaast natuurlijk alle informatie die via topics door vele forumleden gegeven wordt.

Ik begin met het getoonde tandje:
Deze is ongeveer 35 jaar geleden gevonden in Kallo,bij het graven van de haven. Niet in het Dok zelf maar vlak naast het Dok in een insitu laag waar vele tanden, veelal aangetast door invloed van fosforiet (? te vinden waren. Naar zeggen waren dit Miocene afzetting maar zeker weten doe ik dat niet.
(Wie wel? )

Peter

[Bewerkt door donckey op 27-06-2013 om 14:30 NL]

Galeorhinus   27-06-2013 om 16:20

Galeorhinus
Senior Lid

Carcharhinus priscus, uit het Basisgrind van de Zanden van Kattendijk. Dit rust in Kallo op de Oligocene klei. De fossielen zijn inderdaad (hoofdzakelijk) Mioceen van ouderdom, je kan stellen dat bij de transgressie op 't begin van het Plioceen al het mioceen zand is weggeërodeerd, en dat de zwaardere botten, fosforieten, haaientanden, ... zijn achtergebleven in een geconcentreerde laag die maximaal een halve meter dik kan worden.

Groeten,
Stijn

donckey   28-06-2013 om 22:33

donckey
Senior Lid

Stijn,

Bedankt voor het corrigeren van de soortnaam en de waardevolle aanvullende informatie.
Later zal ik voor nog enkele andere tanden van deze locatie vragen of de ID juist is.

Peter

strandjutters   29-06-2013 om 10:29

strandjutters
Senior Lid

Hallo Peter en Stijn,ik vind het volgende terug.

Carcharhinus acanthodon(Le Hon,1871) = ? C.Priscus (Agassiz,1843).

Eigenlijk zat Peter goed met zijn determinatie.Het betreft een Upper tandje te zien aan de kartels,Lowers hebben dit niet.

GR

Galeorhinus   29-06-2013 om 11:00

Galeorhinus
Senior Lid

Dag Pascal,

terechte opmerking. Zal dit even toelichten (had in alle haast gereageerd omdat ik dringend wat moest doen). Peter zat inderdaad wel goed met zijn determinatie, alleen is acanthodon een nomen dubium van priscus. Palaeontos 21 bevestigt dat de acanthodon's van Antwerpen één en dezelfde soort is als die priscussen van andere locaties. C. priscus is eerder beschreven dan acanthodon, dus krijgt ''priscus'' de voorkeur op acanthodon. Heb het zelf maar laatst aangepast hoor in m'n collectie, nu ik toch wat aan reorganisatie doe.

Bijgevoegd een fotootje dat ik hier nog op m'n computer had staan, deze upper Carcharhinus priscus-tandjes komen van de rechteroever, mogelijk uit de Zanden van Antwerpen (?).

Groeten,
Stijn

[Bewerkt door Stijnboy9 op 29-06-2013 om 11:02 NL]

strandjutters   29-06-2013 om 11:28

strandjutters
Senior Lid

Hallo Stijn,ik heb er ooit eens ééntje gevonden in Knokke bij het Zwin,hoe die daar is terecht gekomen weet ik niet,maar deze lijkt dan weer niet op acanthodon.

Kan ook een foute determinatie zijn van mij !

GR

Pangeaman   04-11-2013 om 22:42

Pangeaman
Senior Lid

De getoonde tand van Donkey is een Carcharhinus acanthodon,
bij de acanthodon zijn over de kroon geen kartels te vinden, alleen bovenkaakse tanden hebben naast de kroon kartels.

Bij de Carcharhinus priscus lopen de kartels over / rondom de kroon ,
heb 1 foto geplaatst van een acanthodon , zonder kartels over de kroon,
en wat meerdere fotos van priscus tanden, met kartels.

gr Frank

Pangeaman   10-11-2013 om 20:49

Pangeaman
Senior Lid

hallo Donkey,
ik wil mijn antwoord nog wat aanvullen ,
Carcharhinus acanthodon zou een synoniem voor priscus kunnen zijn.
Pieter ( Somniosus ) wees me er ook al op, dus zouden/kunnen beide namen een en dezelfde soort kunnen zijn, maar omdat deze tandjes moeilijk van elkaar te zijn onderscheiden is het zeer moeilijk de juiste benaming er aan toe te voegen.
Sommigen plakken er de naam priscus op en anderen acanthodon.
Ik ben momenteel bezig ruim 5800 Carcharhinus tandjes uit het Antwerpse uit te zoeken, en heb ze voorlopig ingedeeld als ongekarteld op acanthodon en gekarteld op priscus.
ik probeer gekartelde tanden van een bepaalde tandpositie te vergelijken met dezelfde tanden ,maar dan ongekarteld.
zolang we niet zeker zijn hou ik het bij ongekarteld voorlopig op acanthodon en bij gekarteld op voorlopig priscus.
Er moeten zeker meer dan twee soorten te vinden zijn in het Antwerpse, gezien de grote verschillen tussen de tandjes die ik constateer.
zodra ik meer antwoorden heb , plaats ik hier een duidelijker antwoord.
gr Frank

donckey   11-11-2013 om 18:01

donckey
Senior Lid

Pangeaman,

Bedankt voor je uitgebreide en zeer verhelderende reactie.
Ben blij met dat tandje. Hoe kom jij aan 5800 tandjes

Peter

0