HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Off-Topic

jongen uit mijn klas word buitengesloten

Pagina: 1 2

donna:)   06-09-2013 om 21:59

donna:)
Senior Lid

Hey iedereen er zit me wat dwars ik zit nu in de 2de klas van de middelbare, er is dus een nieuwe jongen in mijn klas bijgekomen. Het is een hele aardige jongen alleen zijn hobby is musea bezoeken over oudheden. Niks mis mee vind ik maar mijn klas wel... en ook mijn vrienden sluiten hem buiten ik zit dus nu in een lastige situatie want niemand weet dat ik van fossielen houdt ;( en ik durf dat ook niet te zeggen want ik zit nu bij om het zo te zeggen:bij de popie jopies en straks zeg ik ik houdt van fossiele. en dan hoor ik er dus niet meer bij. wat moet ik doen het nooit vertellen en er bij horen of het zeggen en netzo als die aardige jongen uit mijn klas buitengesloten worden?? ik weet me echt geen raad meer hebben jullie tips? b.v mendel en Aaron weet jullie klas dat je van fossielen houdt?

xx

[Bewerkt door donna op 06-09-2013 om 23:00 NL]

[Bewerkt door donna op 06-09-2013 om 23:01 NL]

GdeReijke   06-09-2013 om 22:32

GdeReijke
Senior Lid

Ik heb vrij snel geleerd mijn hobby's voor mezelf te houden. Bijzondere interesses worden niet door iedereen begrepen, en uiteindelijk maakt dat ook niet uit, want het gaat om iets voor jezelf. Wil je je hobby delen, dan ga je op zoek naar een plaats waar mensen bij elkaar komen die jouw interesse ook hebben, zoals hier.

donckey   06-09-2013 om 22:59

donckey
Senior Lid

Vroeger bij mij op school wist bijna iedereen dat ik stenen zocht. Nooit een probleem geweest. Sommige vonden het wel leuk en gingen soms mee.
Meestal staan kinderen en jong volwassenen wel open voor zaken die met de natuur te maken hebben.
Weet jij waarom ook jouw "vrienden" hem buiten sluiten?
Volgens mij is het belangrijkste om jezelf te blijven. En als je niet de behoefte hebt om jouw interesse op school te delen dan doe je het toch gewoon niet.
Als je het echter verzwijgt omdat je bang ben t voor de gevolgen dan is er toch een probleem.
Misschien een idee dat je, als je een spreekbeurt moet houden, je die over fossielen doet. Je zou er ook eens over kunnen praten met een van je vrienden die je echt denkt te kunnen vertrouwen. Je kan ook je aardrijkskundeleraar/lerares eens vragen een les over fossielen te geven (en dan mag hij er stiekum een paar van jou lenen )
en kijken hoe je medeleerlingen reageren.

Sterkte met dit dilemma

Peter

Alopias   07-09-2013 om 07:20

Alopias
Senior Lid

hoi Donna,

dat kan indedaad vervelend zijn. Bij mij heeft iedereen het altijd al geweten. Ik heb er nooit last van gehad. En mij pesten is niet zo'n goed idee . Ik heb er eens enkele mee genomen om even kort over te vertellen en ze vonden dat wel tof. Natuurlijk reageert niet iedereen daar zo op. Ik ben het verder met Peter eens. Misschien kun je er eens over praten met iemand die je echt vertrouwd. Een leerkracht zal, als je zegt dat hij het niet door mag vertellen, dat normaal gezien ook niet doen. jouw Vriendinnen zijn denk ik nog erg jong en weten soms niet wanneer het echt belangrijk is om iets te verzwijgen of niet. Wat zeker niet altijd zo is!! Je leerkracht kent de gehele klas waarschijnlijk al tamelijk goed. En weet misschien hoe ze gaan reageren en wie de lastige zijn.

groeten
Aaron

dominiek   07-09-2013 om 09:25

dominiek
Gewoon Lid

Ik zit nu tegenwordig in de eerste en in mijn klas vind niemand het erg dat ik ze verzamel sommige verzamelen zelfs ook maar zoals je al eerder hoorde je moet er gewoon open over zijn.

Gr Dominiek

sjaak   07-09-2013 om 09:45

sjaak
Senior Lid

Als je er open over bent, maar het ook nog over iets anders kan hebben en mensen die dat niet interesseert er ook niet mee lastig valt, en dat bewaart voor gelijkgestemden (zoals hier of verenigingen), moet het toch geen probleem zijn. Geldt voor elke hobby lijkt mij zo.

Over het algemeen vinden mensen fossielen nog best interessant is mijn ervaring, zie alle commotie rond T-Rex of discussies rond evolutie.

Niels

Xenina   07-09-2013 om 10:21

Xenina
Senior Lid

Hoi Donna,

als ik je bijdrag zag dacht ik eerst het is een grapje: in je klas uitgesloten worden want je van Archaeologie of fossielen houd? Echt te gek!

Nu ben ik natuurlijk een 'oude frouw' en niet stets op de hogte vanwege de hobbys die jullie jongeren vaak hebben (Smartphone, I-Pad, MP3-Player, Computergames?? :-0). Maar ik geef sinds velen jaren harplessen aan een muziekschool en heb nog nooit gehoord dat een van mijn leerlingen vanwege zijn buitengewone hobby (harp spelen)uitgesloten wordt! Als zoiets gebeurt heeft dat meestal andere redenen...

Zo ook mijn advies: blijf jezelf en als je stevig genoeg ben verstop je en je hobbys niet. (Ik weet wel dat dat soms niet zo makkelijk is...) Echte vrienden zijn dat zeker niet als ze je vanwege je hobby uitsluiten - maar misschien ben je bang voor iets dat niet zal gebeuren.

Trouwens zijn Dinosaurier (speciaal T-Rex) heel populair (vanwege 'Jurassic Parc' enz.)
Misschien kun je ergens een (grote ! ;-)tand van een Mosasaurus kopen (tanden uit Marokko zijn vaak niet al te duur) en die je vrienden laten zien. Ik geloof niet dat ze hem zullen belachelijk vinden...
Maar ook grote, scherpe, spitse haaientanden zullen ze zeker cool vinden; het best lat je hun een Megalodon-tand zien (met de informatie dat dit vreselijk beest zo groot was als een bus en vier of meer kinderen met een enkele beet kon opeten ;-)).Of een tand van C. carcharodon, de verschrikkelijke Witte Haai...

Groetjes en success, Nina

[Bewerkt door Xenina op 07-09-2013 om 11:30 NL]

Elbert   07-09-2013 om 10:23

Elbert
Senior Lid

Hallo, iedereen heeft het recht om zelf met zijn/haar interesses aan de gang te gaan; dat die jongen om die reden buitengesloten wordt, maakt alleen maar duidelijk hoe beperkt die anderen bezig zijn en als domme drollen achter elkaar aan drijven...
Het kan gebeuren dat mensen je mijden als jij, met je fossielenvoorkeur "uit de kast komt" , maar ik denk dat die mensen dan toch de moeite niet waard zijn.
Ga je eigen gang en durf je kop boven het maaiveld uit te steken!

Sterkte en groeten, Bert

donna:)   07-09-2013 om 11:01

Senior Lid

Aller eerst heel erg bedankt iedereen voor jullie antwoorden
ik denk nadat ik al jullie berichten heb gelezen het alleen aan mijn bff(lief meisje die geen vlieg kwaad doet) vertel zij wist vroeger al in groep 5 dat ik fossielen spaarde en ze zoekt ze zelf ook soms. aan mijn vrienden uit mijn klas vertel ik het denk ik niet. en wrm ze die jongen buitensluiten is gwn omdat ze het noob vinden dat hij daarvan houdt heel stom maarja nou moet je ook weten dat mijn vriendinnen echt van die meisjes zijn met een dikke laag make-up en die zich alleen maar intreseren in jongens. en mijn vrienden zijn van die jongens met petjes en een oorbel die energie drank drinken en shisha pennen roken (om stoer te doen. Maar ik mag mijn ak docent niet dus dat word geen fossielen les haha en toch denk ik dat ik ze mijn Grote Mosa tand laat zien en zeg dat ik deze heb gekocht maar niks vertel over mijn hobby.

Groetjes jullie zijn super!!

[Bewerkt door donna op 07-09-2013 om 12:05 NL]

[Bewerkt door donna op 07-09-2013 om 12:06 NL]

Suzy Q   07-09-2013 om 11:31

Suzy Q
Senior Lid

Hoi Donna,

Wat een vervelende situatie zeg. Ik kan me voorstellen dat je niet zo goed weet wat je doen moet.

Toen ik 11 was ben ik mee gaan doen aan opgravingen. Dat was toen heel speciaal, omdat er niet zoveel kinderen aan archeologie deden, of de kans kregen mee te mogen doen.

Ik deed mee met allemaal volwassenen, later kwamen er nog drie andere kinderen bij die ook vaak meehielpen. En werd ik lid van een vereniging speciaal voor en door kinderen, waarbij er van alles rond geschiedenis en archeologie werd gedaan (de NJBG). 

Ik heb op school altijd verteld dat ik aan archeologie deed. Sommige kinderen begrepen het niet zo goed. Anderen vonden het wel interessant en wilden een keertje meehelpen. En sommigen zagen het als een reden om te pesten. 

Ik vond dat stom van de pesters,  iedereen heeft wel iets bijzonders dat ie leuk vind of doet. Mag je dan zomaar pesten? 

Pesten gebeurt meestal omdat mensen bang zijn voor iets dat ze niet snappen, of omdat mensen bang zijn hun plaats in een groep kwijt te raken. Of uit onzekerheid van de pester. Heel soms is een pester alleen maar aan het pesten omdat hij/zij het fijn vind een ander verdrietig te maken. En er zijn altijd wel een paar mensen die niet beginnen met pesten maar wel mee gaan doen. Of mensen die zien wat er gebeurt maar niks ertegen doen.

Ik merk uit je vraag dat jij niet meedoet aan het pesten, maar dat je ook niet opkomt voor jezelf of de jongen die buitengesloten wordt. Ik snap dat dat best heel lastig is, omdat je bang bent dat je ook buitengesloten worden zal als je vertelt dat je fossielen leuk vind. Of omdat je opkomt voor die jongen. 

Mijn vraag is, wil je vrienden zijn met mensen die andere mensen pesten omdat ze een speciale interesse hebben?
Of wil je vrienden zijn met mensen die je accepteren en leuk vinden zoals je bent?

Ik denk dat het geen oplossing is om niks te zeggen over jouw interesse in fossielen, omdat je bang bent buitengesloten te worden. Daardoor kan je jezelf niet zijn en moet je altijd blijven opletten dat je niks zegt dat andere mensen als raar of niet cool zien. 

Het lijkt me een goed idee om met bijvoorbeeld je klasseleraar te praten en te vertellen waar jij je zorgen over maakt. Je kan misschien samen een oplossing bedenken waardoor de jongen niet meer buitengesloten wordt en jij kan vertellen dat jij fossielen supercool vindt, zonder bang te hoeven zijn dat jij buitengesloten wordt.

Verder helemaal eens met Sjaak en Elbert.

Heel veel succes!

Groetjes, Suus

archaeopteryx   07-09-2013 om 16:32

archaeopteryx
Senior Lid

Ik zelf 41 zoek al jaren stenen en fossielen.En iedereen weet dat.Nu heb ik ook twee dochters van 11 en 9 en die vinden het super leuk om over het strand te slenteren met mij en haaien tanden te zoeken.Ook in Normandie gaan ze altijd mee om naar fossielen te zoeken en vinden het super als ze iets gevonden hebben.Mijn oudste dochter van 11 vind het zo leuk dat ze er zelfs een spreekbeurt op school voor de klas heeft gedaan.En voor iedereen had ze een haaien tandje uit Marokko mee genomen en als voorbeeld gegeven. (bedankt nog Herman) Iedereen uit de klas vond het super. En zeker de jongens vonden het interessant en stoer dat een meisje dit als hobby heeft.En ze had dan ook een 9,8 als cijfer voor deze spreekbeurt want ze was toen 10 jaar.En het is op die leeftijd een redelijk moeilijk onderwerp om te doen.

Marijn14   07-09-2013 om 18:14

Marijn14
Senior Lid

Ik heb het gewoon verteld(na een half jaar). Sommige mensen kijken je gelijk met de nek aan of gaan je pesten. Andere blijven gewoon met je omgaan zoals ze voorheen al deden. Ik kreeg door open te zijn over mijn hobby wel een beter beeld van hoe de personen in mijn omgeving zijn.

Marijn

donna:)   08-09-2013 om 09:58

Senior Lid

suzyQ ik bedank je voor je lange bericht en wijze bericht. ik ben door jou en de andere mensen op het forum wijzer geworden en tot conclusie gekomen dat ik het aan mijn vriendinnen vertel en niet aan mijn vrienden. ook ga ik het jongetje uit mijn klas helpen zodat hij niet meer word buitengesloten want hij doet heel aardig naar me

Dat is erg leuk archaeopteryx maar toen ik in groep 6 zat ging er een juf weg dus moest je schrijven wat je wilde worden later dus ik schreef archeoloog op. nu wist iedereen dat ik het leuk vond dus heb toen al mijn stenen en fossielen mee genomen. het blijkt dys op de basisschool vinden kinderen het leuk maar op.de middelbare school niet.

Marijn14 ik vind die pesters dan erg triest. ik wil niet dat dat bjj mij gebeurd. Ik ga het wel aan mijn vriendinnen vertellen dus ik zet wel op dit forum wat ze ervan vinden

[Bewerkt door donna op 08-09-2013 om 11:01 NL]

Suzy Q   08-09-2013 om 18:07

Suzy Q
Senior Lid

Hoi Donna,

Heel veel succes ermee! Het kan misschien wel moeilijk zijn en misschien reageert niet iedereen zoals je graag wilt, maar dan weet je wel wat je aan ze hebt, toch?

Als je nog op zoek bent naar stoere beschermende meisjeswerkspullen voor als je fossielen gaat zoeken kan je hier kijken:

LINK

Want waarom kan je als meisje niet en roze aan, en Make-up op en heel stoer werk doen?

Groetjes

donna:)   08-09-2013 om 18:23

Senior Lid

Dankjewel suzy,
Ja niemand zou het van mij verwachten want ik word altijd barbie genoemd xD maarja een "barbie" kan ook fossielen zoeken haha ik ga ook wat werk spulletjes kopen voordat ik naar kaloot en Rügen ga dus thxx voor de site daar heb ik veel aan!

Groetjes X

donckey   09-09-2013 om 21:13

donckey
Senior Lid

he dat is wel een leuk helmpje voor mij

en Donna goed dat je het voor die "noob" gaat op nemen. En succes met wat je ook doet je zult er (nog) sterker van worden

Peter

donna:)   09-09-2013 om 21:42

Senior Lid

Haha xD ook een perfecte kleur

dankje dat wordt ik er zeker van en ik vind hem niet noob ik vind hem.bijzonder hij is ten minste niet hetzelfde als de rest uit mijn klas

Mega_Lo   10-09-2013 om 16:11

Mega_Lo
Senior Lid

quote:
Alopias schreef:
En mij pesten is niet zo'n goed idee .

Hehe
Ik heb er ook nog nooit last van gehad.
Als er kinderen zijn die devonische trilobieten niet cool vinden, dan weet ik het ook niet meer.

donna:)   10-09-2013 om 16:32

Senior Lid

Ben ook nog nooit gepest en.wie dat wel probeerde kreeg klappen En.ja je hebt raare mensen die niet eens weten wat een trilobiet is ;P

[Bewerkt door donna op 10-09-2013 om 17:32 NL]

archaeopteryx   10-09-2013 om 16:34

archaeopteryx
Senior Lid

quote:
Mega_Lo schreef:
quote:
Alopias schreef:
En mij pesten is niet zo'n goed idee .

Hehe
Ik heb er ook nog nooit last van gehad.
Als er kinderen zijn die devonische trilobieten niet cool vinden, dan weet ik het ook niet meer.

Ik heb er ook nooit last van gehad. Als ik een grote tand laat zien dan dachten ze misschien wel..... "Ik zal maar niks zeggen want anders rukt hij mijn tanden er straks ook nog uit"....

donna:)   10-09-2013 om 16:44

Senior Lid

Haha die is goed en dan verdienen die tanden een pkaatsje in jou verzameling nog wel ff 10.000 jaar wachten tot het fossiel is

Marijn14   10-09-2013 om 17:48

Marijn14
Senior Lid

quote:
donna schreef:

Marijn14 ik vind die pesters dan erg triest. ik wil niet dat dat bjj mij gebeurd. Ik ga het wel aan mijn vriendinnen vertellen dus ik zet wel op dit forum wat ze ervan vinden

Op begeven moment stoppen ze daarmee. Het is bij mij nog meegevallen vergeleken met anderen.

Marijn

Arjen   26-09-2013 om 11:07

Arjen
Junior Lid

Het is maar net hoe je er zelf mee om kunt gaan.

Ik heb al van jongs af aan een interesse in fossielen. (Met de paplepel ingegeven zeg maar).
Eigenlijk heb ik nooit ervaren dat je door je hobby buitengesloten kan worden.
Mensen vinden het enerzijds interessant wat je erover kunt vertellen, anderzijds zijn er mensen die het maar een raar en zelfs vies iets vinden... met je handen aan zo'n oud bot of tand zitten... bah.

Maar als je dan kunt vertellen hoe oud het fossiel is, en van wat voor dier, dan vinden de meeste het toch wel erg leuk.

Misschien kan je klasgenoot eens een spreekbeurt houden. Het is absoluut niet raar dat je fossielen verzamelen leuk vindt!
Kom er gewoon voor uit. Wie weet bloeit je klasgenoot wel op als hij weet dat jij ook dezelfde hobby hebt!

Succes!

donna:)   27-12-2013 om 19:37

Senior Lid

ik wilde toch nog even iets over dit forum zeggen. het gaat niet echt goed met die jongen uit mijn klas hij word nog meer gepest en buiten gesloten en hij word ook regelmatig belachelijk gemaakt, geschopt en geslagen. ik vind dit echt heel erg. ook in de les word er iets stoms gezegd en dan zegt de docent wie was dat? en dan zegt de helft van de klas Tobias en dan moet hij nablijven terwijl hij dat niet eens was. ik heb ook gezegd tegen mijn vrienden dat ik fossielen leuk vond, toen zeiden ze:''serieus?'' en toen zei ik nee haha grapje. want ik wist toen al dat ze het niet leuk zouden vinden aan hun gezicht was dat af te lezen. dus ik vind het heel naar dat somige mensen geen begrip tonen voor je hobby's, juist als het hobby's zijn die weinig andere hebben.

groetjes donna Xx

ps: ik ben heel lang niet actief geweest omdat ik veel huiswerk heb en dus bijna geen vrije tijd heb, de andere reden is prive en ik wil dat liever niet vertellen.

Elbert   28-12-2013 om 13:52

Elbert
Senior Lid

Hoi Donna, jammer dat het zo loopt; is het een idee om dit item uit te printen en aan de klassementor toe te spelen?
Kan me niet voorstellen dat ze er niets mee zullen doen...

groeten, Bert

donna:)   05-01-2014 om 16:51

Senior Lid

ja ik baal er ook als een stekker van. Ik ga het denk ik vertellen aan mijn mentor dat is een goed idee.dit onderwerp bespreken is ook een goed idee, alleen mijn klas is echt een shit klas en luistert nooit. dus dat word hem denk ik niet en misschien word het gepest dan alleen nog maar erger

groetjes donna

Spongebob   05-01-2014 om 17:12

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Donna,

Zie het als een gord voornemen voor dit aankomende jaar en wees moedig!
Makkelijk gezegd natuurlijk, maar als je zoiets ziet gebeuren, MOET je gewoon aan de bel trekken. Vraag morgen meteen een gesprek aan met je mentor (misschien ook met de directeur erbij). Als die op school er niets mee doen, heb je niet alleen een shit-klas, maar ook een shitschool. Bespreek het iig met je ouders. Niet alleen die jongen is de dupe, maar jij ook, want jij kan niet eens meer je eigen mening uiten. Dit kost allemaal veel te veel negatieve energie en gaat je schoolprestaties onherroepelijk beïnvloeden. Dus....actie!!!

donna:)   05-01-2014 om 17:20

Senior Lid

dankje spongebob voor deze aanmoedeging. ik ga morgen meteen er werk van maken als mijn mentor op school is ! hoop dat ze er iets aan gaan doen, en zo niet dat bespreek ik het met de directeur. en tja aan mijn ouders vertel ik liever niks, met mijn zus heb ik het al besproken en zij zei het zelfde als u. en ze zei ook dat ik met hem vrienden moet worden of moet zeggen tegen hem dat hij het met mijn mentor moet bespreken. maar iniedergeval iedereen bedankt op dit forum!

xxx donna

Frederik   05-01-2014 om 18:08

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Succes Donna, we duimen voor een goed vervolg en een verbetering van deze toestand. Het is echt erg te moeten zien dat jonge geïnteresseerde kinderen hun interesses moeten verbergen uit angst voor pesterijen.
Go girl go! En hou ons op de hoogte.

mendel   05-01-2014 om 20:55

mendel
Senior Lid

Hoi Donna,
Ik lees dit topic nu pas, vreselijk om te lezen dat een jongen zo erg gepest en buitengesloten wordt!
Ik zou er inderdaad een gesprek met de hele klas over hebben, alhoewel er dan niet bij verteld moet worden dat hij degene is die gepest word.
Ik weet dan vrijwel zeker dat het pesten erger zal worden.
Misschien kun je trouwens , aangezien de jongen ook van dat soort onderwerpen houdt, vragen of hij zin heeft om eens samen fossielen te gaan zoeken.
Veel succes!

Grtz mendel

Pagina: 1 2

0