HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Onbekende haaientanden

ADS2   02-01-2014 om 23:58

ADS2
Junior Lid

In 2003 heb ik een aantal haaientandjes gevonden bij het zandgat in Haaksbergen. Wie kan mij vertellen van welke haai(en) deze tanden afkomstig zijn en eventueel hoe oud ze zij?
Alvast bedankt!

kalootklooier   02-01-2014 om 00:28

kalootklooier
Senior Lid

Hoi ads2,

Ik ben geen haaientandenexpert maar ik denk Isurus hastalis. Wat gaaf dat je die daar kon of kan vinden! Dat wist ik niet!

Groet Walter

Duys   02-01-2014 om 00:43

Duys
Senior Lid

Isurus oxyrinchus, oligoceen?, mioceen tot heden. De vierde kan ik niet veel van maken, maar heeft wat weg van een Alopias.
Duys

[Bewerkt door Duys op 03-01-2014 om 01:18 NL]

ADS2   05-01-2014 om 15:00

ADS2
Junior Lid

Bedankt voor jullie hulp heren, waarschijnlijk dus Makreelhaai en dan Isurus oxyrinchus!
@kalootklooier, ik ben er al een paar keer geweest en heb vroeger best wat leuke dingetjes gevonden, zoals haaientanden, wat schelpmateriaal en Caryophyllia koraal. Tegenwoordig zijn ze weer bezig met een nieuw stuk. Een maand geleden ben ik er nog eens geweest, maar naast een stuk versteend hout (zie foto) heb ik niets meer kunnen vinden helaas. Het materiaal zal nog wel te jong zijn uit het nieuwe stuk.
@Duys, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de exacte leeftijd van het materiaal dat uit deze put komt. Hoe zou ik er achter kunnen komen wat de precieze ouderdom van het materiaal uit de zandput is (ook aangezien het materiaal steeds vernieuwd wordt in de loop der jaren)? Of kun je alleen ruwweg zeggen hoe oud het is, zoals je zegt, oligoceen?

scherven   05-01-2014 om 16:51

scherven
Senior Lid

hallo, een kleine verduidelijking. Dit zijn profielen van de Geologische Dienst. Heb er zelf aan meegewerkt in dat gebied.
Twente bestaat uit gronden welke zijn gevormd in het Saalien en was met ijsbedekt.
De diepe ondergrond is Tertiar de Formatie van Dongen die terplekke van Haaksbergen-Usselo ca. 25 meter diep ligt. Het is goed mogelijk dat jou tanden en versteent hout uit het Eoceen afkomstig zijn. De formatie van Twente ligt hier boven op. Er is natuurlijk vermenging geweest De zuigerij diept zand op uit de Formatie van Twente ik weet niet hoe diep ze zuigen. Dat moet je maar is na vragen daar, ik weet wel dat de plas al heel wat jaren oud is(ca. 1970).
Groet, Ben-Lochem

ADS2   07-01-2014 om 17:27

ADS2
Junior Lid

Beste Scherven,
Bedankt voor je uitgebreide reactie, zoals ik al aangaf in de mail een interessante lezing over de geologie van het gebied. Daar ben ik weer een stukje wijzer van geworden De fossielen uit het zandgat zijn dus waarschijnlijk Eoceen materiaal. Ik heb al eens vernomen van mensen die daar werken dat het zandgat in het midden wel tot 30 meter diep gaat. Erg diep dus. Dan zouden ze technisch gezien dus nog voorbij de formatie van Twente gegraven hebben lijkt mij zo?

0