HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling


Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop



Geologie Algemeen


Onderzoek doen aan boorkern middelbare school onderbouw


AnoukH   28-04-2014 om 14:18

AnoukH
Junior Lid
Lid sinds: 28-04-2014
Berichten: 4

Beste allen,

In het kader van onderzoekend leren ben ik een lesprogramma aan het ontwikkelen over de grond in Utrecht. Bij onderzoekend leren is het de bedoeling dat leerlingen een interessante situatie of vraagstuk voorgeschoteld krijgen; vervolgens met hands-on-experience, in ons geval boorkernen uit Utrecht, formuleren zij zelf een onderzoeksvraag en gaan ze op zoek naar het antwoord.

Echter.. ik ben een biomedisch wetenschapper die zich aan het specialiseren is op educatief gebied. Voor deze opdracht heb ik dus absoluut geen achtergrondkennis!

Ik probeer mij wel wat in te lezen op internet, maar het is toch lastig om het wiel opnieuw uit te vinden.. Vandaar mijn vraag:

Wat voor dingen kun je zien en/of onderzoeken in een boorkern? (zonder al te veel technische snufjes). Het moet zich bevinden in het kader van de geschiedenis van Utrecht (o.a. landschapsvorming).

Ik hoop heel erg dat jullie mij kunnen helpen!

Groeten, Anouk

 
scherven   28-04-2014 om 14:56

scherven
Senior Lid
Lid sinds: 09-08-2011
Berichten: 2683


Hallo Anouk, probeer is bij TNO het hoofdkantoor zit in Utrecht . Misschien kun je daar met je klas binnenlopen op afspraak. Ze kunnen je dan verml. een boorstaal laten zien en er over praten. daar zijn ook de geologische kaarten van Nederland te vinden w.o. de provincie Utrecht. het is een tip. Proberen.
Gr.Ben-Lochem

____________________________
0000000000

 
scherven   28-04-2014 om 15:01

scherven
Senior Lid
Lid sinds: 09-08-2011
Berichten: 2683


Hoi Anouk, nog even een aanvulling.
mailadres TNO. voorlichting@geo.uu.nl
gr.Ben

____________________________
0000000000

 
AnoukH   28-04-2014 om 15:30

AnoukH
Junior Lid
Lid sinds: 28-04-2014
Berichten: 4

Hartelijk dank voor de reacties!
Nu is het niet dat ik een klas heb, ik ontwikkel lesmaterialen en dit is hiervan een opdracht. Ik ben voornamelijk op zoek naar inhoudelijke informatie over boorkernen, zoals:
- welke grondlagen zijn hierin te onderscheiden
- hoe oud zijn de lagen --> is het zo dat er per zoveel cm zoveel jaar voorbij gaat?
- wat kun je zien aan een boorkern en welke conclusies kun je hierover trekken?
- kun je bijvoorbeeld als onderzoeksvraag hebben: "Uit wat voor landschap bestond Utrecht in de Romeinse tijd" en hoe zou je dit kunnen beantwoorden?
- welke onderzoeksvragen zou je nog meer kunnen bedenken?

 
AnoukH   28-04-2014 om 18:28

AnoukH
Junior Lid
Lid sinds: 28-04-2014
Berichten: 4

Het is natuurlijk niet zo dat ze wetenschappelijk onderzoek uit kunnen voeren. De bedoeling is om gebruik te maken van de natuurlijke nieuwsgierigheid van het kind; hen te verwonderen over het onderwerp en ze vervolgens zelf dingen te laten onderzoeken. Wat voor onderzoekjes zouden ze dan kunnen doen aan een boorkern van bijvoorbeeld de Utrechtse Heuvelrug?

 
Stijn   28-04-2014 om 20:26

Stijn
Senior Lid
Fotobeheerder
Lid sinds: 15-09-2006
Berichten: 1840

Zoals al gesuggereerd, loop eens langs bij een van de geologen van TNO of de universiteit. Die kunnen je alles vertellen wat je wil. Zeker over wat je al dan niet kan zien in zulk een boorkern. Ze zullen hier zeker voor openstaan.

mvg stijn

____________________________
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

 
scherven   28-04-2014 om 20:39

scherven
Senior Lid
Lid sinds: 09-08-2011
Berichten: 2683


hallo Anouk, toch wel ingewikkeld wat jij vraagt. Bodem monsters kan je op verschillende manieren bekijken. Er zijn boortjes naam; Edelman diam. ca. 10cm en grotere ca. 15cm hiermee kan je zelf boren. Gewenste diepte per keer ca 20cm. Aan de kleur van de grond zie je vaak wat het is. Boven zwart(teelaarde) naar onder bruin-geel zandig er tussen kan veen zitten gelang de streek. de laagjes kan je bekijken. Het gaat te ver alles uit te leggen dat moet dan iemand doen met geologie veld ervaring.
Tweede; guts methode, dat is een halve staalbuis met een scherpe kant. die kan je de grond in drukken zover als het gaat. Met een mes kan je guts afschrapen zodat je de lagen ziet . hier over kan je babbelen. Probleem voor jou is hoe kom je aan dit materiaal. Scholen hebben vaak een budget. Als ze dit vaker willen doen is het de prijs waard. Jammer dat ik niet in de buurt woon , dan kon ik je een en ander uitleggen.
Succes, Ben-Lochem

____________________________
0000000000

 
AnoukH   30-04-2014 om 08:32

AnoukH
Junior Lid
Lid sinds: 28-04-2014
Berichten: 4

Ik werk vanuit een organisatie, klassen komen naar ons toe om de lessen te volgen; wij beschikken denk ik over de gutsmethode. Ik heb helaas geen foto, maar ik meen me te herinneren dat het een grijze halve buis is van ongeveer een meter.

Ik merk dat het ingewikkelder ligt dat ik had verwacht. Mijn idee nu is om de leerlingen een voorbereidende les aan te bieden waarin zij leren over hoe de verschillende grondsoorten zijn ontstaan; hierbij komen dan sedimentatie, de ijstijd en dergelijke aan de orde. In de les kunnen ze vervolgens boorkernen bekijken, bepalen wat voor grondsoorten ze zien, en afleiden wat voor soort landschap er vroeger was geweest; wat voor diersoorten hier leefden; hoe dit landschap is ontstaan en dergelijke. Dan het niet wetenschappelijk correct is maakt in dit geval niet heel veel uit.
WIj beschikken ook over materiaal uit het eemien dat in de 19e eeuw in boorkernen is gevonden op 200-300 meter diepte. Misschien valt hier ook nog iets leuks aan te koppelen.

Waar ik nu ook nog mee zit is dat de leerlingen wel het belang van boorkernen in moeten zien. Ik kan dit misschien linken aan grondonderzoek wanneer er ergens gebouwd gaat worden, of bijvoorbeeld onderzoek naar de kwaliteit van grondwater (zo weet ik dat Sourcy in Utrecht mineraalwater ergens vandaan haalt); en dat vondsten vaak het resultaat zijn van deze 'praktische' aangelegenheden. Maar is er ook echt een belang van onderzoeken wat voor landschap er is geweest en welke soorten er hebben geleefd, of wordt dat puur gedaan vanuit de nieuwsgierigheid van de mens?

 
Smaug   30-04-2014 om 08:43

Smaug
Beheerder
Fotobeheerder
Lid sinds: 11-11-2003
Berichten: 1144

Misschien zijn de boeken van H.J.A. Berendsen wat voor je? En dan met name:

"De vorming van het land"
"Fysisch-geografisch onderzoek"
"Landschap in delen"
"Landschappelijk Nederland"

____________________________
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

 




0