HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Vraag & Aanbod Fossielen

Gevraagd: ter vervanging en aanvulling: slijpapparatuur.

adekker   21-10-2014 om 16:19

adekker
Senior Lid

Hallo allemaal,
Mijn slijpachine heeft het einde van zijn levensduur bereikt, helaas. Omdat ik van een bijstandsuitkering moet leven, heb ik geen geld om nieuwe apparatuur aan te schaffen. Zijn er onder de leden misschien nog personen die een slijpmachine bezitten, waar ze niets mee doen? Ik zou het dan graag van hem/haar willen overnemen, mits het bedrag niet al te hoog ligt. Ook zoek in nog een facetteermachine. Mijn budget ligt rond de 100 euro en ik weet dat ik bijna geen kans maak voor dat bedrag, maar toch.... ik hoop toch zo dat iemand mij kan helpen, want ik zou het slijpen niet graag willen missen.
Ik kan evt. ruilen met een rvs-trommelslijpmachine, met toebehoren, ruwe halfedelstenen, poeders en reserve-trommels. De totale capaciteit van deze machine is zo'n 10 kg.

[Bewerkt door adekker op 21-10-2014 om 17:25 NL]

Carboon   21-10-2014 om 16:45

Carboon
Senior Lid
Fotobeheerder

Wat is er precies stuk gegaan? Vaak is reparatie een goedkopere optie (in ieder geval misschien meer realistisch met een budget van EUR 100,-).

adekker   21-10-2014 om 16:51

adekker
Senior Lid

De as is licht krom en de motor loopt slecht. Nieuwe condensator heeft niet geholpen. Heeft waarschijnlijk een nieuwe wikkeling nodig. Maar voor dat bedrag (as vervangen en nieuwe wikkeling) is het nog maar de vraag of alles dan is opgelost. Die gok durf ik niet aan en het geld daarvoor heb ik ook niet, tot mijn spijt.

Everhardus   21-10-2014 om 00:05

Everhardus
Senior Lid

Marktplaats en een lange adem is vrees ik je enige optie. Wel verdomd vervelend. Hopelijk krijg je een meevaller......Gr,Marcel

Frederik   22-10-2014 om 08:53

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Ik vraag me af, bestaan er geen verenigingen die dit soort apparatuur centraal aankopen en aan leden beschikbaar stellen?

Een slijptafel is best wel handig, maar ik kan me voorstellen dat velen niet de plaats hebben om er één te zetten, noch de investering eruit halen omdat ze die maar sporadisch zouden gebruiken.

[Bewerkt door Frederik op 22-10-2014 om 09:54 NL]

keitje   24-10-2014 om 14:10

keitje
Gewoon Lid

O, wat akelig.

Zelfbouw van wasmachinemotors en zo? Op de Amerikaanse YouTube heb ik iemand gezien die van en oude pick-up een facetteermachine maakte (compleet met beschrijving).

Degene van wie ik mijn tweede hands trilpan kocht had ook een zelfgebouwde zaagmachine om weg te doen. Maar dat is alweer zo'n twee jaar geleden.Die had ik gevonden op Marktplaats.

Ik ken niemand die ook slijpt, dus laat staan spullen over heeft. Zelfs op dit forum ben jij volgens mij de enige slijper.

In Eindhoven zit een vereniging die met elkaar heel wat apparatuur heeft. Zit zoiets bij jou niet in de buurt?

adekker   24-10-2014 om 15:52

adekker
Senior Lid

In mijn regio (Twente) zijn er bij mijn weten geen verenigingen die beschikken over slijpapparatuur voor leden.
Een zelfbouw zou inderdaad een optie kunnen zijn, maar ik ben helaas niet technisch. Dus daar zou ik dan hulp van iemand met kennis van zaken bij nodig hebben. Alleen ken ik niemand die verstand heeft van aansluitingen, toerental, afstellingen, weerstanden etc. En dit soort dingen uitbesteden gaat waarschijnlijk ook weer het nodige kosten.
De slijpmachine van mij werkt op zich nog wel, maar erg onprettig. De motor verdraagt bijna geen weerstand op de slijpstenen en omdat de as iets krom is (ik heb hem per ongeluk bij het schoonmaken van de verhoging laten vallen), slijpen de slijpstenen in een soort kleine kromming. Dit resulteert in een vorm van "slaan", waardoor de slijpstenen ook op den duur ovaal gaan worden. Daar valt dan bijna niet meer fatsoenlijk mee te werken. Ik kan dus nog wel iets slijpen, maar met veel geduld, kunst- en vliegwerk en ergenis. Het grovere werk doe ik daarom nog op de machine, maar daarna ga ik over op het handmatig slijpen met waterproof schuurpapier. Duurt lang, maar het lukt. Polijsten doe ik dan weer op de machine. De viltschijf (die ook wat uit balans draait) heeft gelukkig geen nadelige "sla-effecten" op de stenen.

0