HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Prasioliet
2.50 EUR

Determinatie Fossielen

wie weet wat dit is?pilkona?

Fossiel hunter sean   20-09-2006 om 17:00

Fossiel hunter sean
Senior Lid

dit is een heel klein werveltje.
een man in de groeve zij dat het iniedergeval een reptielen werveltje was, meschien uit de staart van een schildpad.
wat denken jullie ervan? pilkona?

gr sean

Hieronymus   20-09-2006 om 17:02

Hieronymus
Senior Lid
Fotobeheerder

werveltje? zou het niet eerder een huidplaat of stuk pantser van een reptiel zijn?

greetz
jeroen

Fossiel hunter sean   20-09-2006 om 21:02

Fossiel hunter sean
Senior Lid

het is toch echt een werveltje. het heeft een holle en een bolle kant. en die meneer in de groeve zij ook werveltje.

gr sean

Erik   20-09-2006 om 00:30

Erik
Senior Lid

quote:
fossiel hunter sean schreef:
het is toch echt een werveltje. het heeft een holle en een bolle kant. en die meneer in de groeve zij ook werveltje.

gr sean

Hoi sean,
Mogelijk dat die meneer in de groeve het niet helemaal goed gezien heeft?
groeten, Erik

Fossielenzoeker   21-09-2006 om 06:59

Fossielenzoeker
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Sean
Volgens mij lijkt het op de foto te bestaan uit kleine buisjes.
Weet niet waar je het gevonden hebt maar het doet mij in eerste instantie denken aan een stukje wand van een spons.
Voor een koraaltje lijkt de structuur mij te fijn.

Te denken valt aan Hindia sphaeroidalis Carpospongia globosa of misschien toch, qua structuur, een heel fijne Favosites.

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 21-09-2006 om 07:04 NL]

Fossiel hunter sean   21-09-2006 om 07:30

Fossiel hunter sean
Senior Lid

quote:
erik schreef:
quote:

gr sean

Hoi sean,
Mogelijk dat die meneer in de groeve het niet helemaal goed gezien heeft?
groeten, Erik

dat zou kunnen, maar hij zoekt al meer dan 20 jaar in die groeve. dus ik denk dat hij wel eens gelijk zou kunnen hebben.

gr sean

Plikona   21-09-2006 om 21:31

Plikona
Senior Lid

@Sean,
Het is PLIkona, (het hoe en waarom is voor later).
Werveltjes van mosa of schildpad worden gedetermineerd aan de hand van onderandere de vorm van de neurale en haemale boog , en die zie ik hier niet. Verder zouden de neurale en haemale foramen je iets verder brengen en ... die zie ik hier ook niet. Verder , neem niet teveel aan van vreemde meneren in de groeve , tenzij ze Ruud of Marcel heten
Het zou een werveltje geweest kunnen zijn maar daarvoor zijn de foto's te onduidelijk. Het pleit in het voordeel van deze richting dat de botkanaaltjes lopen zoals ze hier lijken te lopen.
Het is telkens weer schrikken hoedat er hier gedetermineerd kan worden aan de hand van onduidelijke foto's , tot op soort nogwel , terwijl ik soms moeite heb om tot een juiste determinatie over te gaan met gave stukken omdat de oorspronkelijke auteurs in hun beschrijving zelf niet geheel duidelijk waren. Echte straffe gasten hier

Frederik   21-09-2006 om 23:40

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Je weet dan toch waarom ik het posten van duidelijke foto's zo hoog in het vaandel draag!

Fossiel hunter sean   22-09-2006 om 07:41

Fossiel hunter sean
Senior Lid

hier zijn nog wat fotos hopelijk is het nu beter te zien

gr sean

mike   22-09-2006 om 17:36

mike
Senior Lid

quote:
PLIKONA schreef:
... Het is telkens weer schrikken hoedat er hier gedetermineerd kan worden aan de hand van onduidelijke foto's , tot op soort nogwel ... Echte straffe gasten hier ...

... het 'went' ... en het doet geen pijn Plikona, dus ...
... tot zondag ...

Fossielenzoeker   22-09-2006 om 18:07

Fossielenzoeker
Senior Lid
Fotobeheerder

@ Plikona
Aangezien ik mij hier aangesproken voel als 'straffe gast' wil ik wel even het volgende kwijt.
Ik heb NIKS gedetermineerd, laat daar duidelijkheid over zijn. Zeker sponsen kun je pas determineren als je weet hoe hun structuuropbouw is.
De foto's waren onduidelijk en de vindplaats werd niet aangegeven! Het kon dus ook een vindplaats zijn in Noord-Twente (WWW-gebied).
Voor zover ik iets herkenbaars zag op de foto leek mij dit overeen te komen met een sponswandje. Aangezien er maar een klein aantal WWW-sponzen zijn die een hierop gelijkende structuur hebben heb ik deze genoemd als mogelijke bron. Niets meer en niets minder. Het is een suggestie.
Het is aan Sean om deze suggestie verder te onderzoeken. Dat kan ik niet voor hem doen omdat ik het fossiel niet in handen heb. 'Straf' verhaal toch.
Maar goed, ik zal in het vervolg voorzichtiger zijn met dit soort zaken. Ik zou wel eenieder willen vragen om zoveel mogelijk informatie en duidelijke foto's aan te leveren bij zijn vraag.

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 22-09-2006 om 18:09 NL]

Plikona   23-09-2006 om 18:35

Plikona
Senior Lid

@Frederik
Je schreef:
Je weet dan toch waarom ik het posten van duidelijke foto's zo hoog in het vaandel draag!
Het werkt blijkbaar!
@Sean
Vroeger noemde we dergelijke botfragmenten : Bot 'O' saurus naar analogie van Bottosaurus” belgicus Woodward, 1891. In een doosje doen en een etiket bijvoegen met Groeve, laag, datum en wegbergen.
@Fossielenzoeker
Uw link naar fossiele sponzen was heel terecht. Als je dit niet zelf vastgehad hebt en aan alle kanten bekeken heb dan kun je dus nooit een sluitende determinatie doen. Zeker niet met onduidelijke foto's. Met "straffe Gasten" refereerde ik naar mensen die hun belemniet Belemnitella mucronata noemen maar de specifieke karakteristieken niet kennen om deze zo te noemen. Ze hebben dus de artikelen van Nowak , Jeletzky, Van der Tuuk en vele anderen niet gelezen (maar dat is nog door de vingers te zien) maar ook niet Fossielen van de St Pietersberg blz 116 Grondboor en Hamer 9B het artikel van John Jagt :"Nautiliden en belemnieten" , want dan waren ze tot de conclusie gekomen dat B. mucronata daar niet voorkomt. Op wat hebben ze zich dan gebaseerd? Op enkel foto's?

PS er staan hier nog een paar "straffe stoten" van "straffe gasten" op dit forum maar ik ga hier vandaag geen ban riskeren

Frederik   23-09-2006 om 19:08

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Een ban? jij? Kom zeg!

Je hebt zeker een punt trouwens. Ik ben stilletjes van plan hier binnenkort iets over te schrijven. De meesten gebruiken de determinatie Belemnitella mucronata omdat ze anderen napraten en niet beter weten. Niet iedereen heeft toegang tot de juiste literatuur, en weet deze te gebruiken. Ik heb hier vroeger ook veel tegen gezondigd. Zo dacht ik toen ik klein was ook dat de helft van de trilobieten die ik vond, Phacops latifrons was. Zo was mij immers steeds voorgehouden.

Ergens wel begrijpelijk dus.

Fossiel hunter sean   25-09-2006 om 19:59

Fossiel hunter sean
Senior Lid

een vriend waarmee ik altijd ga zoeken begon over een werveltje van een Squatina hassei. ik heb het eens op gezocht en het leek er best wel op. mijn plaatje lijkt er wel een beetje op. wat denken jullie?

gr sean

Somniosus   25-09-2006 om 20:31

Somniosus
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
werveltje van een Squatina hassei

Neen daar lijkt het in de verste verte op.

Fossielenzoeker   26-09-2006 om 06:44

Fossielenzoeker
Senior Lid
Fotobeheerder

@ Plikona
Bedankt voor je antwoord. Ik kan het onderschrijven.

@Fossiel hunter sean
Ga je ons nog het een en ander vertellen over de vindplaats of heb ik er overheen gelezen!!

Fossiel hunter sean   26-09-2006 om 08:31

Fossiel hunter sean
Senior Lid

vindplaats: eben-emael

0