HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Megalodon 9,9cm F3600
124.50 EUR

Fossielen Algemeen

Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Pagina: 1 2 3 ... Laatste Pagina >>

Lugo   12-09-2015 om 22:03

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Geinspireerd door de oproep van Oliver om wat " Kleintjes uit het Limburgse Krijt " te tonen, heb ik mijn fototoestel ter hand genomen en een aantal plaatjes gemaakt.
Het thema van deze plaatjes zijn enkele van de Bryozoa, die ik tijdens eerdere excursies in de ENCI groeve van Maastricht heb verzameld; zij komen allemaal uit een gruislaag van de Meerssen Member.
Tot nu toe heb ik nog niet geprobeerd om deze diertjes op naam te brengen. Enig zoekwerk op het internet heeft wel wat interessante literatuur opgeleverd, maar ik vrees dat voor een onderbouwde determinatie mijn kennis nog heel wat zal moeten worden bijgespijkerd.
Misschien zijn er forumleden, die mij met goede raad op weg kunnen helpen, want het lijkt mij wel een interessante fylum te zijn om in te verdiepen.

Lugo

ps: op de foto's staan geen maataanduidingen, maar de afgebeelde bryozoa meten tussen 1 en 2 cm.

Heraclites

hubertus68   12-09-2015 om 23:07

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Hallo Luc,

mooie vondsten. Met de volgende boeken kan je een goed deel van de in Limburg voorkomende bryozoa determineren. Het zijn in geheel ongever 250 soorten!
Je zult ze dus niet allemaal in de beiden boeken terugvinden:

LINK

LINK

Vanaf de fotos kan ik helaas niets determineren. Ze zijn tamelijk goed maar je hebt voor de determatie van bryozoa nog betere foto’s nodig. Sorry!

Groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 12-09-2015 om 23:07 NL]

Jurassic Lars   13-09-2015 om 12:59

Jurassic Lars
Senior Lid

Hallo Lugo,

Ziet er mooi uit!
Klein maar fijn...

Gr,
Lars

museum Maastricht!!!

Lugo   14-09-2015 om 05:58

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Bedankt Oliver en Lars.

Dat wordt heel wat leesplezier.

Lugo

Heraclites

Lugo   25-09-2015 om 19:38

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Uit het de bryozoën gruislaag van de Meerssen Member ( ENCI groeve ) heb ik ondertussen al heel wat mosdiertjes uitgevist en gewapend met de literatuur, aanbevolen door Oliver eerder in dit topic, denk ik volgend drietal te kunnen determineren.
Foto 1: Pustulipora virgula Hagenow, 1851.
Foto 2: Idmonea macilenta Hagenow, 1851.
Foto 3: Truncatulipora filix Hagenow, 1851.

Ik hoor graag van de meer ervaren kenners van de Bryozoa uit het Krijt of ik juist zit met de determinatie, want het is toch geen gemakkelijke materie. Veel soortbeschrijvingen liggen zeer kort bij elkaar en ervaring kan helpen om het onderscheid te maken.

Er zijn onlangs enkele interessante ideeën verschenen op dit forum i.v.m. het opbergen van deze kleintjes.
Maar op een foraminiferen website vond ik wel een mooi systeem van microslides ( zie
LINK ) en mijn vraag is nu of iemand al ervaring heeft met dit systeem om Bryozoa op te bergen.

groeten

Lugo

Heraclites

Jeremy   25-09-2015 om 22:35

Jeremy
Senior Lid

dag Lugo,

ik heb onlangs deze fabrikant doorgekregen van een medewerker van het museum uit Praag en ben van plan om ze bij hen aan te schaffen. Ze hebben een ruime keuze en dat spreekt me zeer aan.

Voor het opbergen van kleine kolonies Bryozoa is dit de beste oplossing. Wat ik heel handig vind is dat je meerdere specimens snel kan bekijken en dat het compact is.
Mijn oud systeem bestond er in om de kleine stokjes vast te lijmen, in verticale stand, op een duimspijker. Deze prikte ik dan in maquettekarton. De microslides zijn echter veel beter.

Ik heb te weinig ervaring en te weinig specimens uit het Krijt doch je exemplaar van Truncatulipora filix stemt overeen met mijn exemplaar. Het is een heel typische vorm en dus een gemakkelijke om te determineren.

Er zijn echter vele andere soorten die zeer dicht bij elkaar zijn en deze zijn inderdaad verschrikkelijk moeilijk.
Voor vele andere soorten geldt dat het gemakkelijker wordt wanneer je meerdere specimens hebt en speciemens van gelijkaardige soorten. Indien door de aanwezigheid van calciet de kenmerken twijfelachtig zijn, gaat bij mij het stuk de vuilbak in.

groetjes
Jeremy

Lugo   26-09-2015 om 20:34

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Bedankt Jeremy.
De truncatulipora filix heeft inderdaad een typische vorm en is gemakkelijk te determineren.
Voor de andere is dat een stuk moeilijker.

Ik ga ook contact nemen met die firma op wat opbergmateriaal te bestellen en het dan uittesten.

groeten

Lugo

Heraclites

scherven   27-09-2015 om 12:17

scherven
Senior Lid

Hallo Lugo, ik heb je berichtjes gelezen. Ik geef je een tip. Bij de firma Fema-Salsgitter in Munster kun je slides kopen ,Kunststof zwart met een gat wijte van 12 mm. LINK. Ik heb er 50 stuks van gekocht voor 37,49 euro incl verzendkosten.

Een andere firma is Krantz LINK. 100 stuks voor 57,10 euro incl. verzendkosten.
Je kan het beste zelf op side kijken voor de prijzen. Ik gebruik ze voor forms en bryozoen. en ben er zeer tevreden over. Kijk maar wat je met dit berichtje doet.
Groet, Ben.

Lugo   28-09-2015 om 08:01

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Ben,

bedankt voor de info.
Bij het vergelijken van de verschillende aanbiedingen lijkt er zowel een verschil te zijn in de gebruikte materialen als in de prijzen.
Ik ga nog even verder zoeken wat de mogelijkheden zijn.

Lugo

Heraclites

Lugo   05-10-2015 om 13:44

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Na wat voorzichtig peuteren heb ik nog een aantal mooie bryozoa kunnen vrijmaken uit de brokken Meerssen Kalksteen ( ENCI groeve ), die ik meegebracht had.
Drie specimen denk ik met vrij grote zekerheid ook te kunnen determineren:

Foto 1: Onychocella sexangularis, ( Goldfuss 1826): is een bladvormend ( bilamellair ) mosdiertje opgebouwd met hexagonale celletjes van elk ongeveer 0.5 mm breedte.

Foto 2 en 3: Truncatula truncata, Von Hagenow, 1851 : deze korte stammetjes hebben op de voorzijde op regelmatige afstand kleine uitstulpingen, gevormd door individuele celletjes, die in rijen van drie gerangschikt zijn. Tussen deze uitstulpingen zit op het stammetje telkens nog een kleine mondopening. De achterzijde van de stammetjes zijn overwegend glad met kleine ribbeltjes.

Foto 3: Coelocochlea torquata, Von Hagenow, 1851 : korte holle stammetjes, bezet met ringvormige verdikkingen en talrijke kleine mondopeningen.

Lugo

Heraclites

hubertus68   06-10-2015 om 10:16

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Luc,

bedankt voor het tonen!
Met de eerste zit je, denk ik, goed: Onychocella sexangularis.
Ik denk dat de tweede Osculipora truncata, GOLDFUSS is.
Maar vanwegens de verkiezeling zijn er maar weinig
details overgebleven. O. truncata is een soort die algemeen
voorkomt in het bovenste deel van de Formatie van Maastricht
(Nekum en Meerssener kalk).
De laatste is moeielijk. Bij deze moet ik passsen. Maar ik zie toch
verschillen tussen de soort, die v. Hagenow beschreven heeft en
jouw stuk.

Groeten,
Oliver

Indagator   06-10-2015 om 14:18

Indagator
Senior Lid

Hallo Allemaal,

Luc ik voeg deze even bij jou topic als je het niet erg vindt. Een kolonie die ik in 2012 heb gevonden in 't Rooth, kalksteen van Meersen. Vrij grote kolonie maar aan de determinatie had ik me nog niet gewaagd.

Groeten,
Arno

hubertus68   06-10-2015 om 14:51

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Arno,

prachtig stuk! Dit is een exemplaar van Retecava verriculata, v. Hagenow, 1851.

Groeten,
Oliver

Indagator   06-10-2015 om 15:43

Indagator
Senior Lid

Hallo Oliver,

Bedankt voor de determinatie. Ik zal kijken of ik nog enkele mooie exemplaren heb liggen.

Groeten,
Arno

Lugo   06-10-2015 om 17:33

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Arno,

dat is werkelijk een prachtig stuk; zo vind je ze niet dikwijls.
Ik ben ook geneigd om Oliver bij te treden met de determinatie, al zou ik graag nog de plaatsing van de mondjes op de takjes in detail zien.
Verschillende soorten van dit geslacht trekken hard op mekaar en bvb ook Retecava maculata zou ik nog niet uitsluiten als een mogelijkheid.

Oliver,

bedankt voor jouw feedback en ook nog enkele bedenkingen ivm de determinatie van de mosdiertjes op de vorige foto's.

Mijn meest overtuigend argument om fossiel 2 te benoemen als Truncatula truncata is de aanwezigheid van telkens één mondje op het centrale stammetje tussen elke twee kleine vertakkingen. De aanwezigheid van deze mondjes wordt door Von Hagenow als karakteristiek voor die soort vermeld en zij zijn duidelijk te zien op de eerste foto.
Van de Coelocochella torquata (?) heb ik een detailfoto toegevoegd. De vorm van het holle stammetje en de plaatsing van de mondjes klopt vrij goed met de beschrijving van Von Hagenow. Kan deze foto jouw verder helpen met een determinatie.

Tenslotte heb ik nog twee foto's ( voor- en achterzijde ) van een Hagenowinella odontophora ( Von Hagenow, 1851 ) toegevoegd.
Op de eerste foto zijn mooi de tandjes te zien, die zich telkens aan de bovenzijde van de opening van elk mondje bevinden. De achterzijde van dit bladvormig mosdiertje vertoont de typische visschubbenstructuur.

Lugo

Heraclites

strandjutters   06-10-2015 om 17:39

strandjutters
Senior Lid

Prachtig Lugo.

En zeer mooie foto's .

GR Pascal

Lugo   07-10-2015 om 07:26

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Bedankt Pascal.

De foto's zijn genomen met een canon eos 1100D toestel, 50mm / f 1.8 II lens met 3 extensieringen ( 13 plus 21 plus 31 mm) en alles op statief gemonteerd.
Ik heb de ISO waarde manueel op 100 ingesteld en f 18. De belichting was natuurlijk buitenlicht en de belichtingstijd 1.3 sec.
Ik ben zeker dat de foto's nog kunnen verbeteren, maar ik ben toch tevreden met dit resultaat. Want het is niet eenvoudig om die piepkleine dingen scherp in beeld te brengen.

Lugo

Heraclites

hubertus68   07-10-2015 om 08:59

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Hallo Luc,

bedankt voor de extra-fotos! Je zit helemaal goed met de determinatie!

Beste Groeten,
Oliver

Frederik   07-10-2015 om 09:47

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Prachtig materiaal en knappe foto's. Aan f18 zit je niet meer in de 'sweet spot' van deze lens, en zal je scherpte verliezen door diffractie. Maar je het natuurlijk de scherptediepte nodig. Het optimum voor deze lens zit tussen f5.6 en f8 (heb het even opgezocht). Als je daarop werkt en je scherptediepte met behulp van focus stacking opbouwt, ga je zéér scherpe beelden krijgen.

Lugo   07-10-2015 om 17:45

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Oliver,

bedankt voor bevestiging van de verschillende determinaties.

Frederik,

ook bedankt voor het advies ivm. de sweet spot van deze lens en de tip voor focus stacking.
Het zal nog wel even duren om deze techniek onder de knie te krijgen, maar we gaan het alleszins proberen.

Lugo

Heraclites

Lugo   12-10-2015 om 13:21

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Hierboven heb ik nog eens twee foto's geplaatst van Bryozoa, die uit de Meerssen Kalk van ENCI komen.
Ik vermoed dat ik in de juiste richting zit met de determinatie.

Foto 1: Ubaghsia reticulata Ubaghs, 1865.
Foto 2: Vincularia bella von Hagenow, 1851

Beide foto's zijn genomen op dezelfde manier als eerder beschreven, maar nu met f 8 ipv f 18 en zoals Frederik adviseerde ,is op deze manier het verlies aan scherpte door diffractie verminderd.

Tijdens de laatste ENCI excursie vorige zaterdag heb ik in elk geval voldoende bryozoëngruis uit de Meersen Member meegenomen om deze winter bezig te blijven met
het uitpluizen van de inhoud daarvan.

Lugo

Heraclites

hubertus68   12-10-2015 om 14:14

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Hallo Luc,

mooie Ubaghsia en goed gefotografeert! U. reticulata klopt.
Ik vind dit is kwa vorm een van de mooiste bryozoen uit het Limburgse.
Heb er tot nu toe pas 1 exemplaar in Kunrade gevonden (zie foto).

De tweede vondst kan ik niet op naam brengen omdat de bewaartoestand
te schlecht is. Het lijkt wel een beetje op 'Vincularia' (of Dioptropora, MARSSON),
maar...

Beste Groeten,
Oliver

Lugo   12-10-2015 om 20:18

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Bedankt Oliver.

De Ubaghsia reticulata is inderdaad een van de meest geornamenteerde mosdiertjes, die ik tot nu toe ben tegen gekomen.

Mijn determinatie van de Vincularia bella is gebaseerd op de aanwezigheid van 8 vertikale alternerende rijen van zeshoekige, zwak omrande cellen en de licht ovale mondjes, die in de bovenste helft van elke cel liggen.

Maar ik ben niet zeker of deze kenmerken voldoende zijn om de determinatie sluitend te maken.
Von Hagenow geeft eigenlijk niet meer kenmerken aan om de soort te specifieren.

Lugo

Heraclites

hubertus68   17-10-2015 om 11:24

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Hallo samen,

hier twee soorten uit de Kalksteen van Nekum

1 'Defrancia' disticha (Hagenow, 1851)
2 Castanopora cf. bipunctata (Goldfuss)

Beste Groeten, Oliver

Lugo   17-10-2015 om 14:52

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Heel mooi, Oliver.
Qua schoonheid moet Castanopora cf. bipunctata echt niet onderdoen voor Ubaghsia reticulata.

Lugo

Heraclites

Lugo   18-10-2015 om 09:49

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Nog even het lijstje aanvullen met enkele soorten uit de Meerssen Member van de ENCI groeve. Het blijft mij trouwens verbazen hoeveel verschillende soorten Bryozoa ik tegenkom bij het doorzoeken van het gruis.

Foto1. Plagioecia compressa ( Goldfuss 1826 ); dit is een bladvormend mosdiertje met sleufvormige mondopeningen.
Foto 2 en 3 : Truncatulipora repens von Hagenow, 1851: een stamvormend mosdiertje met op de achterzijde de kenmerkende groefvormige mondopeningen. Dit stammetje lijkt erg op Truncatulipora truncata, maar het is forser en compacter gebouwd in vergelijking met dit laatste, dat trouwens ook een gladde achterkant heeft.
Foto 4 en 5: Pustulipora virgula von Hagenow,1851: een dun stammetje met verspreide en erg verheven mondopeningen in spiraalvorm geplaatst. Op de gladde stam lopen in dwarsrichting kreukels, die op de eerste foto goed merkbaar zijn.

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 18-10-2015 om 20:06 NL]

Heraclites

FossilDude   18-10-2015 om 21:01

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

Prachtige foto's, wederom!

Leuk om dit soort fossielen zo ook langs te zien komen op het forum!

Groet,
Johan

Gwy   18-10-2015 om 22:35

Gwy
Junior Lid

Dag Luc
Ik bewonder de manier waarop je mosdiertjes in de picture plaatst.
Mooi en accuraat.

Groet Guido

Alles komt ooit boven

Gwy   18-10-2015 om 22:37

Gwy
Junior Lid

Dag Luc
Ik bewonder de manier waarop je mosdiertjes in de picture plaatst.
Mooi en accuraat.

Groet Guido

[Bewerkt door Gwy op 18-10-2015 om 23:30 NL]

Alles komt ooit boven

Lugo   19-10-2015 om 08:25

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Bedankt voor de fijne reacties.

Bryozoa zijn inderdaad niet direct de fossielen, die je in een vitrinekast zou plaatsen. Je zou ze amper vinden.
Maar met macro-opnames wordt hun schoonheid en hun diversiteit in opbouw wel zichtbaar.

Lugo

Heraclites

Pagina: 1 2 3 ... Laatste Pagina >>

0