HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Zee-egel Collyrites elliptica klein
0.95 EUR

Geologie Algemeen

Jemelle Formatie

suffeleersT   30-11-2015 om 19:21

suffeleersT
Senior Lid

Omdat ik nu niet meer op zoek ga een tijd ben ik mij aan het verdiepen in de geologie van de ardennen. Ben met heel wat verschillende literatuur bezig om deze toch wel een beetje te kunnen doorgronden. Maar ben natuurlijk nog ver van bekent met heel deze toch wel ingewikkelde materie. Bv; De Jemelle formatie, deze bestaat uit 3 verschillende leden. Le station, cimetière en chavées. Toch is er ook nog sprake van het vieux moulin lid dat ook deel uitmaakt van de jemelle formatie ter hoogt van de regio nisme naar wellin. Maakt deze deel uit van het chavées lid? Kan deze in het veld aan bepaalde duidelijk zichtbare kleur van stenen of vormen of steensoorten herkent worden? Kan iemand mij wat meer uitleg geven over de opbouw van deze formatie?

Dank u.

Maurice   30-11-2015 om 19:45

Maurice
Beheerder
Fotobeheerder

Als ik heb goed heb Tim is de indeling van de formatie in leden plaats gebonden, de formatie van Jemelle is niet even dik op elke locatie en niet elk lid komt op elke locatie voor.
Elke plaats heeft een verschillende sedimentaire geschiedenis.

De jemelle formatie die je eerst beschrijft met de 3 leden (een totaal van +-340m dik) is het stratotype.dit is dus de standaard referentie van de jemelle formatie.

het vieux moulin lid is een 4e lid dat onder het lid des Chavées van de Jemelle formatie voor komt, maar komt enkel voor in het westen (regio Couvin - Wellin) naar het oosten toe verdwijnt dit lid en maakt dit plaats voor de stratotype beschrijving.

[Bewerkt door Maurice op 30-11-2015 om 19:47 NL]

[Bewerkt door Maurice op 30-11-2015 om 19:53 NL]

Maurice   30-11-2015 om 19:50

Maurice
Beheerder
Fotobeheerder

Tim, ik weet niet hoe goed je frans is, maar hier heb je normaal wel wat aan:

LINK

Groeten, Kevin

suffeleersT   30-11-2015 om 20:12

suffeleersT
Senior Lid

Ja deze heb ik ook al. Ik vraag me vooral af hoe je deze lagen in het veld kunt herkennen.
Moet je echt op zoek naar de gidsfossielen of zijn er andere herkenningspunten?

ivok   30-11-2015 om 20:31

ivok
Senior Lid

Ik kan het je niet uitleggen, maar ja je leert het wel herkennen.

Breng mij geblinddoekt ergens naar toe. ... Dan niet
Maar met wat voorkennis een gebied in gaan dan herken ik wel het een en ander. Zoals eerder aangekaart wordt per locatie kan het ook weer verschillen

Er zijn mensen die hier heel goed in zijn.

Gids fossielen. Hoe verweert de steen. Welk type steen
Zit hem soms in subtiele verschillen
zoek je in een wand of op storthoop bij werkzaamheden. .. Dan kan vorm van de stenen ook een rol spelen.

suffeleersT   30-11-2015 om 20:55

suffeleersT
Senior Lid

Ja. In de gegevens staan beschrijvingen van de lagen. Zoals grijs-groene zandsteen met donkere grijze nodules van kalksteen enz. Kan je dit echt zo zien ter velde?

ivok   30-11-2015 om 21:10

ivok
Senior Lid

Kalksteen nodules zijn wel goed te herkennen in wanden.

Brokkelige wandjes met daar in van die flinke kalkknollen. Vaak zie je ze al maar kijk je naar een verweerd wandje dan kun je ze ook horen

Eerlijk bekennen die zandsteen waar je het over hebt herken ik niet 123. Maar kan heel goed dat ik het foutief anders benoem. Heb soms wat woordvindingsprobleempjes en dan blijft een 'eigen' benaming van iets ongewenst beter hangen dan de eigenlijke naam.
Grijsgroene zandsteen dan denk ik meer aan onder Devoon formaties

suffeleersT   30-11-2015 om 21:26

suffeleersT
Senior Lid

Ja dat was maar een voorbeeld van die zandsteen. Dus ga ik al die beschrijvingen moeten vertalen in gewoon nederlands en dan zo verder zoeken. Dat gaat wel even duren. En ze dan leren herkennen zal ook wel even in beslag nemen. Als ik lees hoe verschillende formaties sterk op elkaar lijken zal het niet eenvoudig worden. Maar des te leerrijker zeker. Dank u toch voor de info.

Frederik   30-11-2015 om 22:26

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Dat is inderdaad niet altijd even gemakkelijk. Je kan je voorstellen dat we regelmatig staan te discussiëren op het terrein.

Het helpt natuurlijk niet dat we geen geologen zijn

ivok   30-11-2015 om 22:50

ivok
Senior Lid

En als ik me goed herinner hebben Frederik en ik al eens gezocht met iemand die de stenen wel heel goed kon lezen....

Daar waar wij met 3en over vierkante fabrieksblokken oid aan het discussiëren waren om de juiste stenen te duiden.
Zat nummer vier op zijn gemakkie stenen te kloppen en bijna elke steen leek wel iets te bevatten

Inderdaad discussie in het veld komt regelmatig voor. Dit lijkt wel jemelle dit doet een beetje hanonet aan... Weet je nog die kleisteen met die dingetjes zoals je daar en daar vindt

Stijn   30-11-2015 om 22:51

Stijn
Senior Lid
Fotobeheerder

Een tip: neem steeds de geologische kaart mee. Van zeer grote delen van Wallonie zijn de nieuwe geologische kaarten reeds klaar en beschikbaar, al laat het drukken soms wat op zich wachten, maar kan je vaak al online veel info vinden. Neem ook de boekjes met de uitleg van het kaartblad ter harte. Deze zijn bovendien gratis te downloaden. Om de een of andere formatie te herkennen, heb je vooral ervaring nodig. Een basiscursus gesteenteherkenning helpt zeer zeker, maar wat nog meer helpt is je niet blnd te staren op een onooglijk klein stukje van de ontsluiting. Hetgeen geologen op het hart wordt gedrukt van dag 1 van hun opleiding: als je voor een ontsluiting staat, neem dan eerst een stap terug (let wel op mogelijke afgronden ), en loop eens naar links en rechts en kijk eerst hoe de grote structuur in elkaar zit. Ook ik heb (nog) geen detailkennis van alle Belgische Devoon stratigrafie, ook al had ik dat graag gehad. En jahoor, laterale faciesvariaties in het Belgische bekken zijn alvast schering en inslag, die bovendien ook nog vaak nog driachroon in de tijd. En dat is echt niet makkelijk om goed te begrijpen.

Eldredge 1996

Stijn   30-11-2015 om 22:55

Stijn
Senior Lid
Fotobeheerder

Het is daarbij eerder handig u eerst toe te leggen op een of enkele elkaar opvolgende formaties, en alle literatuur daarvan door te nemen. Dat de nomenclatuur de voorbije jaren wat wijzigingen heeft ondergaan is niet makkelijk. De aangehaalde website is daarbij erg handig. Focussend op een of enkele formaties laat toe wat ervaring op te doen met de gebruikelijke terminologie, die toegegeven, voor elk taalgebied wat anders wordt toegepast
Good luck.

Eldredge 1996

suffeleersT   01-12-2015 om 08:07

suffeleersT
Senior Lid

Ja ik ken de website van Wallonië. En dan heb je deze nog LINK en op deze site kijk ik ook wat rond LINK . Op deze site vind ik ook wat info. LINK .En zo zijn er veel. Aan info geen gebrek. Ik zal mij eens een geoloog moeten zoeken die eens met mij wat wilt gaan verkennen en mij het één en ander kan uitleggen denk ik. Is het trouwens de moeite om lid te worden van de deze? LINK

KoenJ   01-12-2015 om 09:32

KoenJ
Senior Lid

Hoi heren,

Ik ben ook wel geïnteresseerd in geologische kaarten van Wallonië. Ik begrijp dat jullie een website hierover kennen? Zou ik een linkje kunnen krijgen?

Frederik   01-12-2015 om 09:45

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Hey Koen: LINK

Doorklikken naar 'Carte Geologique' in de linkerkolom om de kaartviewer op te starten. Daarin kan je zoomen, slepen en info opvragen. Je ziet ook meteen welke kaartbladen reeds een update hebben gekregen. De Viroinvallei onder andere

suffeleersT   01-12-2015 om 10:03

suffeleersT
Senior Lid

Hallo Koen.

Als je op deze site rechts bij zoeken een bepaalde stad of dorp invult. Krijg je ook meteen een overzicht van de kaarten en beschrijvingen die bij deze kaarten samengaan.
Alle formaties worden hierin beschreven en verschillende plaatsen waar deze dagzomen.
Met kleine kaartjes bij en plaats beschrijvingen. Hier ben je al wel even zoet mee. Ben zelf al weken bezig al deze info te verwerken en er aan uit proberen te geraken. Via google earth deze plaatsen te zoeken en dan aan te duiden in mijn kaarten en beschrijven in mijn boekje. Heb ondertussen zo al veel te veel plaatsen aangeduid om op prospectie te gaan. Daar ben ik al wel een paar jaar zoet mee als ik elk plekje eens wil bezoeken en grondig doorzoeken.

Groetjes

KoenJ   01-12-2015 om 11:10

KoenJ
Senior Lid

Hoi Frederik en Tim,

Wat een fantastische site! Hier ga ik zeker gebruik van maken!

Dank!

Groet,
Koen

suffeleersT   01-12-2015 om 11:13

suffeleersT
Senior Lid

quote:
KoenJ schreef:
Hoi Frederik en Tim,

Wat een fantastische site! Hier ga ik zeker gebruik van maken!

Dank!

Groet,
Koen

Graag gedaan. Daar heb je wel even leesplezier aan

jerdin007   01-12-2015 om 12:14

jerdin007
Junior Lid

Hallo Tim,

Misschien heb je ook nog iets aan deze 2 links.

LINK
LINK

Groeten

Jeroen

suffeleersT   01-12-2015 om 12:22

suffeleersT
Senior Lid

quote:
jerdin007 schreef:
Hallo Tim,

Misschien heb je ook nog iets aan deze 2 links.

LINK
LINK

Groeten

Jeroen

Dank u. Maar deze heb ik ook al. Is ook een interessante link Koen. Ik zwem in de files. Zie het bos niet meer tussen de bomen. Ben volop bezig wat orde in deze chaos te krijgen.

KoenJ   01-12-2015 om 12:29

KoenJ
Senior Lid

Ziet er inderdaad interessant uit. Ik ben met name geïnteresseerd in het Geuldal bij Plombières, dus kan gelukkig specifiek zoeken.

Ik begin alleen spijt te krijgen dat ik als puber op school niet wat beter opgelet heb bij Frans. En dat ik ooit Spaans geleerd heb (weet niet hoe het werkt in het menselijk brein, maar die twee talen schijnen niet samen in 1 hoofd te passen).

suffeleersT   01-12-2015 om 12:36

suffeleersT
Senior Lid

Ja. Dat is waar. Dat frans is ook niet mijn sterkste kant maar met google translate erbij en dan wat gezond verstand om het wat juister te formuleren dan dat google dat doet kom je al een eind. Gewoon stukken selecteren en kopieren in google translate. Niet teveel in eens want dan raakt hij het noorden kwijt

leclused   03-12-2015 om 12:22

leclused
Senior Lid

Nog een goede referentie site over wallonie is de volgende

LINK;

Achterliggend zit hier onder meer de data van de AKWA achter (maar nog veel meer ook)

Wat meer info over de Atlas du Karst WAllon. vind je hier LINK

Dit zijn enorm uitgebreide naslagwerken waarin gigantisch veel karstfenomenen beschreven worden. Deze worden continue bijgewerkt met nieuwe fenomenen die beschreven worden. Ik help als speleoloog af en toe bij beschrijvingen adhv persoonlijk bevindingen/exploraties.

suffeleersT   03-12-2015 om 12:30

suffeleersT
Senior Lid

quote:
leclused schreef:
Nog een goede referentie site over wallonie is de volgende

LINK;

Achterliggend zit hier onder meer de data van de AKWA achter (maar nog veel meer ook)

Wat meer info over de Atlas du Karst WAllon. vind je hier LINK

Dit zijn enorm uitgebreide naslagwerken waarin gigantisch veel karstfenomenen beschreven worden. Deze worden continue bijgewerkt met nieuwe fenomenen die beschreven worden. Ik help als speleoloog af en toe bij beschrijvingen adhv persoonlijk bevindingen/exploraties.

Ja de deze ken ik ook. Maar hier geraak ik helemaal niet aan uit.
De andere link kan ik niet openen .

leclused   03-12-2015 om 12:52

leclused
Senior Lid

De eerste site is inderdaad wat moeilijk om mee aan de slag te gaan maar eens je het door hebt valt het wel mee hoor.

Links op het scherm staat 'Table de matieres' waar je kan aanvinken in welk onderdeel je interesse hebt. Bij mij vaak 'Phénomènes Karstiques" want dat is de akwa data.

Zoom je daarna in op de kaart van wallonie naar de plek die je wilt bekijken dan verschijnen er op een bepaald moment iconen en aanduidigen op de kaart. Klik je dan in het menu gedeelte op 'i' van information en daarna op bijvoorbeeld een icoontje op de kaart dan krijg je de gewenste informatie waar je dan op zich weer kan door klikken naar bijvoorbeeld de akwa fiche.

in de afbeelding een voorbeeldje waar ik tot op dit informatie niveau ben gegaan.

Deze link werkt wel : LINK en dan door klikken naar de pagina's over de akwa onder publications

[Bewerkt door leclused op 03-12-2015 om 12:57 NL]

suffeleersT   03-12-2015 om 13:06

suffeleersT
Senior Lid

Ah. OK. dank u Dagobert. Zal zeker eens proberen.

suffeleersT   03-12-2015 om 13:54

suffeleersT
Senior Lid

Ok. Nu zie ik het. Ja dit is wel handig. Geeft ook wel goede beschrijvingen van de gesteente en locatie.

leclused   03-12-2015 om 14:25

leclused
Senior Lid

quote:
suffeleersT schreef:
Ok. Nu zie ik het. Ja dit is wel handig. Geeft ook wel goede beschrijvingen van de gesteente en locatie.

Veel plezier ermee dan En wie weet zie je mijn naam wel ergens verschijnen bij één of ander karstfenomeen

0