HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Prepareren en Conserveren

...Proetus en Gerastos??

Pagina: 1 2

suffeleersT   29-03-2016 om 19:02

suffeleersT
Senior Lid

Deze proetus komt van Serdrare de laag onder de Ceratarges couche.

Ik had tegen mijn leverancier gezegd dat, als er een klein stukje of kleine trilo in een steen zit hij het moet laten zitten. Zij hebben toch niks aan die hele kleine trilo's. Die verkopen toch niet of leveren heel weinig op. Hij heeft goed geluisterd en er zitten er een paar bij.

Dit is zo een stuk. Er zit een Proetus in en aan de andere kant was een heel klein stukje van een klein pygidium te zien. Dacht aan Gerastos.
Het is vrij zacht materiaal en qua scheiding niet denderend. Dat zie je aan al de matrix die er blijft aankleven en tussen de segmenten blijft steken. Dit word veel manueel werk.
Hij blijkt er volledig in te zitten al is zijn rechter vrije wang ligt verschoven.
Eens aan de occipitale ring en het glabella was ik overtuigd dat het een Gerastos is.
Was wel even schrikken toen ik de linker vrije wang vrij aan het maken was. Er leek geen einde aan die genale stekel te komen. Heb deze al eens eerder gezien ergens.
Weet nog niet goed of hij al teveel in de weg gaat zitten om de Proetus vrij te krijgen. We zullen zien de volgende dagen.

ivok   29-03-2016 om 22:13

ivok
Senior Lid

Die gerastos
...

Inderdaad erg lange genale?
Misschien dat je ff op zoek moet gaan naar een publicatie
Internet Vergelijk Levert Vooral veel onzin op
LINK
Deze link om ene met lange genale stekels.
Volgens de beschrijving lijkt is op cu Vieri
Vind em niks erop lijken

Frederik   29-03-2016 om 22:22

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Opvallend groot pygidium. Doet me een beetje denken aan wat Basse Rhenocynproetus noemt. Daar zie je soms ook stevige wangstekels. Allart zou hier eens naar moeten kijken.

"Serdrare" zegt me niets. Op basis waarvan maak je hier het onderscheid tussen Gerastos en Proetus?

suffeleersT   30-03-2016 om 06:50

suffeleersT
Senior Lid

Dat het een Gerastos zou kunnen zijn , dacht ik op basis van het pygidium.
Proetus zijn pygidium heeft toch meer een V vorm (of hoe moet ik het beschrijven).

Maar nu je het zegt, hij kan ook een of andere proetus zijn ook.
Zal iets duidelijker worden als het cephalon volledig vrij ligt. Moet alleen uitkijken want het pygidium van de grotere proetus in die steen kan niet meer zover van dat kleintje afzitten.

[Bewerkt door suffeleersT op 30-03-2016 om 08:32 NL]

suffeleersT   30-03-2016 om 07:25

suffeleersT
Senior Lid

Serdrare ligt bij Foum Tizza waar een berg genaamd Serdrar ligt. Er zijn 3 couches die worden uit gegraven, voornamelijk Ceratarges.

strandjutters   30-03-2016 om 07:31

strandjutters
Senior Lid

Hallo Tim,dit wordt weer een mooi stuk,misschien zitten er nog wel andere in

Mijn pakje zat vanmorgen om 1 uur in Gent

GR

suffeleersT   30-03-2016 om 07:43

suffeleersT
Senior Lid

Hey Pascal,

Ja er zit nog een kleine links van de grotere proetus. Maar zit er heel kort bij en op zijn zij. Dat word niet makkelijk om die ook nog heel vrij te krijgen. Of ik moet die kant van de grotere een stukje in de steen laten zitten. Valt te zien of hij iets speciaal is en wat het kleintje juist is. Zal niet makkelijk zijn 3 stuks op een steen van nog geen 5cm doorsnede. Maar ga toch mijn best doen om ze allemaal zo goed mogelijk vrij te krijgen.

Leuk dan heb je ze straks. Dat word preppen .

suffeleersT   30-03-2016 om 07:58

suffeleersT
Senior Lid

Een foto ervan

strandjutters   30-03-2016 om 08:11

strandjutters
Senior Lid

Ja Tim,het is zo ver ik heb ze .

GR

suffeleersT   30-03-2016 om 08:25

suffeleersT
Senior Lid

Eindelijk.
Leuk. Zou zeggen, have fun
Prep ze nu niet allemaal op één dag hé

suffeleersT   30-03-2016 om 14:14

suffeleersT
Senior Lid

Ok. Een wat verder kunnen doen. Het is kan dus wel een Proetus zijn of een Gerastos marocensis volgens Allart.
Wat een klein leuk dingske. Weer een leuke verrassing.
Wel niet het makkelijkste. Kan niet veel meer weghalen of zit tegen die andere denk ik. Of die zijn pygidium moet naar beneden gebogen zitten. Maar dan kan ik nog altijd zijn genale stekels raken. Ga voorzichtig de rechterkant nog vrij proberen te krijgen deze avond.

[Bewerkt door suffeleersT op 30-03-2016 om 14:19 NL]

[Bewerkt door suffeleersT op 30-03-2016 om 14:21 NL]

suffeleersT   30-03-2016 om 19:02

suffeleersT
Senior Lid

Heb nog wat stevig mogen doordoen van het vrouwke.
De eerste is vrij.
Dan heb ik de grote Proetus zijn achterste segmenten zo ver mogelijk vrij gelegd.
Zoals ik dacht gaat het pygidium zo goed als tegen die andere zitten. Dat ga ik niet volledig kunnen blootleggen. Heb nu al nog maar een dikke halve cm over tussen de 2.
Van de derde heb ik een stukje van het cephalon vrij gelegd zodat ik hem weet zitten. Of het iets volledig is weet ik niet. Maar zo die kleine dingskes intrigeren mij altijd en kan niet weerstaan om ze toch uit te preppen.
Dit word weer een leuk hels projectje

suffeleersT   31-03-2016 om 13:19

suffeleersT
Senior Lid

Nr 3 een Cyph. Dat zijn drie verschillende trilo's op nog geen 4 cm².
Hels projectje.

Frederik   31-03-2016 om 13:56

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Super toch? Dat de ene de andere wat bedekt is toch helemaal niet erg? Het gebeurt niet vaak dat ze zo dicht bij elkaar liggen, én dat je aan elke trilobiet een mooi uitgangspunt kan vinden voor de prep. Ze zitten daarbij nog helemaal niet zo hard in elkaars weg, het ziet ernaar uit dat je van elke trilobiet het grootste deel gewoon kan vrijleggen.

suffeleersT   31-03-2016 om 15:08

suffeleersT
Senior Lid

Die Cyph is enkel het cephalon, of hij moet volledig opgerold zitten. Dat heb ik nog niet kunnen checken.
Moet eerst nog veel matrix verwijderen. Maar hij blijft anders ook zitten hoor. Kijk eens naar die genale stekel. Die is langer dan mijn andere Cyph en die is bijna 3 keer zo groot.
Heb geen idee van de soort.
Zal wel niet veel van de linkerkant van de Proetus kunnen vrijmaken. Wel kan ik links het pygidium wat vrijmaken om te kijken of het afwijkt.

Frederik   31-03-2016 om 15:34

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Dat is héél mooi materiaal! Lijkt mogelijk een Diademaproetus te zijn.

Als de Cyph enkel het cephalon is, dan heb je veel ruimte op de linkerkant van het cephalon van die Dia te gaan opzoeken. Maar ik zou diep genoeg graven naar de segmentjes van de Cyph, want die librigena sluit wel mooi aan. Mogelijk is hij opgerold of een beetje uit elkaar geduwd. Diep graven is hier niet erg, want als je niets vindt graaf je gewoon verder tot aan de Dia.

strandjutters   31-03-2016 om 16:05

strandjutters
Senior Lid

Prachtig Tim !!!

Zo haal je de prijs per trilo wel fors naar omlaag ,je koopt er 1 en heb er 3

Ik doe het wat rustig aan vanavond en prep het pigydium van de Hollardops vrij.

GR

Maurice   31-03-2016 om 16:56

Maurice
Beheerder
Fotobeheerder

nu nog een Phacopide uit de steen halen en je hebt er 4

suffeleersT   31-03-2016 om 18:22

suffeleersT
Senior Lid

Bedankt. Ja is een leuk stuk.

lol Pascal, 3 voor de prijs van 1, zo zou het altijd moeten zijn. Maar ik mag niet klagen. Heb er nog zo een paar liggen die veel belovend zijn

Kevin, ben al blij dat er niet meer in zit. Dit is echt wel genoeg op die opp.

De Cyph is niet compleet Enkel het cephalon is er en heel veel stukjes en beetjes er achter. Was nogthans veel belovend. beide wangen zagen er goed uit. Links wel een klein beetje verzakt maar rechts perfect. Maarja het is zo. Moet nog wel veel verwijderen om aan die Proetus te geraken dus wie weet.

Frederik, hoe ik die linkerkant van die proetus moet vrij krijgen weet ik toch niet hoor.
Anders moet jij het me even komen voordoen

Nee. Ga hem nog iets verder vrij proberen te krijgen links. Een beetje onder de Cyph graven.
Was wat matrix vanachter aan het verwijderen toen in plots net over de genale stekel schramde. Hij is juist een beetje geraakt. Maar gelukkig niks ergs. Maar die weten we nu ook weer zitten. Voor het pygidium wat vrij te krijgen zal het erg moeilijk worden. Daar moet ik eerst eens een nachtje over slapen.

Lugo   31-03-2016 om 18:53

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Tim,

dit wordt wel een heel interessant blokje. Het leert ons dan ook welke soorten gelijktijdig in dezelfde habitat voorkwamen.

De preparatie is eveneens voortreffelijk; jij hebt de techniek duidelijk onder de knie. Proficiat.

Lugo

Heraclites

Frederik   01-04-2016 om 12:44

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

De linker genale stekel van de Dia zit mooi op z'n plaats. Goed zo, dan weet je dat de librigena ook netjes daar zit waar je 'm kan verwachten.
Edit: ik zie dat je het oogoppervlak ook al had gevonden.

Je kan nog heel wat matrix weg krijgen zolang je dat maar voorzichtig genoeg doet. De Cyph moet je niet teveel ondergraven. De truk is om de genale stekel van de Cyph op een smalle richel te laten staan.
Kijk eens hoe ik het hier heb gedaan: LINK
Niet zo extreem als in jouw geval, maar het principe is hetzelfde.

Hou er wel rekening mee dat de scheiding redelijk goed is bij jouw stuk. De richel met genale stekel van de Cyph kan gemakkelijk loskomen van de Dia.

[Bewerkt door Frederik op 01-04-2016 om 12:45 NL]

suffeleersT   01-04-2016 om 13:31

suffeleersT
Senior Lid

Ja alles zit op zijn plaats bij die Dia.
Was al zo iets van plan. Die genale stekel van die Cyph is veeeeel te dun en breekbaar.
Heb hem al wat moeten verstevigen met wat lijm omdat hij dreigt uit elkaar te vallen door de trillingen. Zal heel traag en super voorzichtig werken worden.

Hoe ik aan het pygidium van de Dia moet geraken weet ik nog steeds niet.
Op foto zie je het niet goed maar de afstand tussen het laatste vrijgemaakt segment en de rand van het glabella van die Gerastos is echt niet veel. Het pygidium moet naar beneden gericht liggen. Misschien dat ik langs de linkerkant er een beetje aan geraak.
Maar ben hem nu eerst nog verder vrij aan het leggen waar ik overal goed aankan. Overal meteen tussen de segmenten op aan het poetsen (manueel met de naald) en ook al aan het zorgen dat 'the landscaping' beter is. Daar had Jens nog wat commentaar op bij de vorige stukken

Frederik   01-04-2016 om 13:57

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

en terecht

suffeleersT   01-04-2016 om 15:19

suffeleersT
Senior Lid

quote:
Frederik schreef:
en terecht

Ja,ja.Ik weet het. Nu ook niet alles in eens verwachten hé.

suffeleersT   01-04-2016 om 18:49

suffeleersT
Senior Lid

Dit was bibberen. Gelukkig niet met mijn hand.
Heb de linkerkant vrij Frederik.
Heb gekozen om een bruggetje te maken tussen oog en steen om het dunste deel van de genale stekel van dat Cyph-kopje te ondersteunen.
Tussen oog en stekel was toch te weinig plaats en je zou het oog daar toch niet zien. Is maar een zeer smal strookje op het oog. Boven en onderkant zie je.
Achter het oog ga ik hem helemaal vrij krijgen denk ik. Mooi onder het kopje door. Of ik daar de genale stekel van de Dia volledig vrij gaan krijgen weet ik nog niet. Zal nipt zijn.

Ben er 2 uur aan bezig geweest maar het voelt alsof ik een hele dag geprept heb. Dit was mentaal redelijk belastend. Echt schrapen met de pen, mm voor mm. Honderd keer het stuk herpositioneren, de hoek van de naald, de druk. Was een klusje.
Maar is wel mooi gelukt en vindt persoonlijk het resultaat geweldig

drongen   01-04-2016 om 20:07

drongen
Senior Lid

Heel knap Tim, wordt een topstuk!

Peter

Frederik   01-04-2016 om 20:14

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Ja, zo bedoel ik het, schitterend!

suffeleersT   02-04-2016 om 04:46

suffeleersT
Senior Lid

Bedankt peter en Frederik,

Heb wel een paar kleine foutjes gemaakt die ik nog moet zien te vermijden. Lag vooral aan de pen en compressor. Op een moment blokkeerde de pen even en kwam met een harde slag er terug uit recht op de zijkant van de stekel. De plaat van de naald zag wat vuil. Denk dat het daar aan lag. Wat later de compressor stuk. Heb ik verder gedaan met de backup die ik heb. Wel een oud lawaaierig ding maar doet zijn werk goed .

Maar voor de rest is het goed gelukt zonder hits.

Het preglabella en librigena samen met het voorste stuk van de genale stekel liggen allemaal mooi vrij onder de stekel van de Cyph door.

Heb ook een plan uitgewerkt om het pygidium van de Dia zo veel mogelijk vrij te krijgen. Al zal ik niet veel bewegingsruimte hebben. Maar moet te doen zijn. Mits uren voorzichtig te schrapen

Zal eens er een maatstaaf of iets dergelijks bijleggen dat jullie een idee krijgen van de schaal. Die genale stekel van die Cyph is een haar dik.

[Bewerkt door suffeleersT op 02-04-2016 om 05:41 NL]

suffeleersT   02-04-2016 om 19:18

suffeleersT
Senior Lid

Pff. Het ergste is achter de rug.

Verder dan dit geraak ik niet met de pen. Als ik dieper wil gaan moet het manueel. De matrix is vrij zacht, dus het zou wel kunnen, maar dan is het nog korrel voor korrel. Wie weet als ik het in mijne kop krijg.

Nog heel veel werk met de hand en naald om al de resterende matrix tussen de segmenten uit te schrapen van de Dia.

Het pygidium zit er. Dat is al iets. Dus dat wordt nog het moeilijkste om iets van vrij te krijgen.

Dat Cyph kopje heeft echt prachtige details. Mooie kleine tubercles op zijn rand en onderin 2 evenwijdige terraslijnen. Echt mooi om te zien.

Zal nu een weekje stil liggen. Al de kids zijn er vanaf maandag. Dus dan is het een weekje kidstime. Misschien 'savonds een beetje als ze me niet te hard hebben uitgeput

Maar Pascal zal jullie wel bezig houden

strandjutters   02-04-2016 om 21:35

strandjutters
Senior Lid

Hallo Tim,zeer leuk stuk en prachtige prep

Kun je niet meer verder naar het pygidium op de Gerastos daar steekt ?

GR Pascal

Pagina: 1 2

0