HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Fossielen Algemeen

Trip Marokko 2016

Pagina: 1 2 3 ... Laatste Pagina >>

Frederik   25-04-2016 om 10:05

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

We zijn afgelopen 10 dagen met een kleine groep erop het Marokkaanse binnenland ingetrokken om wat trilobietjes bij de staart te vatten. Dat is ons bij tijden, en met veel hard werken, ook aardig gelukt. Ook hier was onze vriend Max Laadvermogen af en toe van de partij

De komende dagen zal ik in stapjes enkele highlights van onze trip delen. Hoewel ik niet over dezelfde verhalende kwaliteiten beschik als Bert (Elbert), LINK , ga ik toch ook trachten er een boeiend relaas van te maken. De schilderachtige setting van de aride woestijn helpt me hier natuurlijk bij. Bijgevoegd alvast een voorsmaakje!

Maurice   25-04-2016 om 10:32

Maurice
Beheerder
Fotobeheerder

Ik ben benieuwd naar een verslag en foto's

Duys   25-04-2016 om 12:05

Duys
Senior Lid

... de stilte is ook fantastisch ...
Duys

Lugo   25-04-2016 om 12:46

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

ik kijk er naar uit...

Lugo

Heraclites

peterdd67   25-04-2016 om 13:26

peterdd67
Gewoon Lid

Ben benieuwd

TheRock   25-04-2016 om 13:34

TheRock
Senior Lid

Fantastisch! Ik kijk erg uit naar de foto's

ivok   25-04-2016 om 13:43

ivok
Senior Lid

Max laadvermogen viel wel mee... trilobieten zijn meestal iets lichter

Zijn neefje max uithoudingsvermogen heb ik iets vaker gezien... Vooral op grote hoogte bij hoge temperaturen.

Frederik   25-04-2016 om 13:57

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Klopt, die max hebben we vaker gezien. Hoewel het geen volle zomer was, waren de temperaturen al hoog genoeg om van het midden van de dag een beproeving te maken.

suffeleersT   25-04-2016 om 13:59

suffeleersT
Senior Lid

Pffffffffffffff Marokko, wie wil daar nu heen?

Ikke jaloers Ikke wil ook. Maar zal niet voor direct zijn vrees ik.

Dus zal ik het moeten stellen met jou verslagen.

Ben alvast zeer benieuwd en trouwe volger

Elbert   25-04-2016 om 14:10

Elbert
Senior Lid

Hallo, joepie! nog een tripverslag...zet 'em op Frederik!
Groundshots please...

groeten, Bert

Hieronymus   25-04-2016 om 18:13

Hieronymus
Senior Lid
Fotobeheerder

Ben benieuwd! Deze ga ik zeker volgen
'k Hoop dat alles goed met je gaat, Frederik. Is weeral veel te lang geleden...

zandmotor   25-04-2016 om 18:53

zandmotor
Senior Lid

Mooie foto in het eerste bericht. Benieuwd naar het verslag!

groet,

Dick

Frederik   25-04-2016 om 21:52

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Voor we gaan graven hebben we een prachtige rit van Marakkech naar het Ma'der bekken voor de boeg. Hier zijn we toch meteen een dagje mee zoet. De rit trekt over de atlas, waar we doorlopend getrakteerd worden op de meest verbluffende landschappen. Vanuit het perspectief van de chauffeur ziet dat er uit als eindeloze asfalt, trucks die hun bocht te breed nemen, fietsers, voetgangers en ezels die de baan kruisen, een krankzinnig afwisselen van allerhande snelheidsbeperkingen, gecombineerd met agenten met speedguns (geen enkele overtreding - jeuj! ).
En natuurlijk de stops om de benen te strekken, met een hartige soep en een prachtige geologische stop net na Ouarzazate, waar we een oude meerbodem zien eroderen. Althans, dat is onze interpretatie van dit landschap, dat we meteen 'little grand canyon' gedoopt hebben. De schaal van de foto is bedrieglijk, want de geulen zijn nauwelijks enkele meters diep.

[Bewerkt door Frederik op 25-04-2016 om 21:53 NL]

ivok   25-04-2016 om 22:47

ivok
Senior Lid

Als achterbank passagier wil ik de chauffeur graag bedanken dat hij zijn perspectief grotendeels heeft beperkt tot dat asfalt!!!!

Tevens ook bedankt voor de juiste anticipatie mbt de te ruim bochten nemende vrachtwagens.
Ik kan jullie verzekeren dat zo'n enorm gevaarte links en steile afgrond rechts een spannende combo is!

Mocht fred het niet erg vinden wil ook best af en toe een foto toevoegen aan zijn verslag.
Ik heb op mijn laptop nog eentje on de grand canyon in perspectief te plaatsen

Frederik   25-04-2016 om 23:03

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

De dag erop gaan we natuurlijk meteen de woestijn in. Deze trip hebben we met opzet bij voorkeur nieuwe locaties gedaan. Het idee is om een beter inzicht te krijgen in de geologie en vindlocaties. Daarnaast willen we ook meer voeling krijgen met de lithologie van de zgn. 'couches' of trilobietenlagen, zodat we het materiaal dat we in de handel zien ook beter kunnen interpreteren.

De inspiratie voor onze eerste stop kwam eigenlijk vanuit dit forum. Op onze vorige trip, enkele jaren terug, hadden we bij de plaatselijke handelaars materiaal aangetroffen dat uit de basis van Jebel Issoumour kwam, dat redelijk nieuw was voor ons, met een opmerkelijke Phacopine die een vreemde uitstulping aan de onderzijde van het cephalon heeft. Deze trilobiet kreeg daardoor de bijnaam 'smiley phacops', hoewel het alleszins geen Phacops betrof.
Het probleem met dit materiaal was dat het erg lastig in de preparatie was. De trilobieten kwamen er dan ook redelijk geabimeerd uit.

Tot mijn groot genoegen zag ik dezelfde trilobiet niet zo lang geleden op dit forum verschijnen, in een topic van Tim: LINK

In tegenstelling tot het materiaal dat wij kenden, bleek deze zich zeer goed te laten preppen. Als herkomst wist Tim uit goede bron 'Jebel Ou Driss' op het stuk te plakken. Een signaal voor mij om in de literatuur te duiken en enkele contacten aan te spreken.
Niet veel later had ik Jebel Ou Driss op de kaart én in de literatuur kunnen vinden, alsook een bevestiging dat er niet enkel trilobieten aangetroffen worden, maar ook dat de bewuste Phacopine er inderdaad voorkomt.

Na wat aandringen van mijn kant vond ook de groep dit een goede eerste stop.

Op de foto zoeken we de juiste couche op. Op dit stuk is het even oriënteren geblazen want er is nog niet al te veel gegraven (in andere delen van de vallei wel al wat meer). Bovendien blijken er twee couches te zijn, die vlak bij elkaar te liggen, en bevat het tussenliggende materiaal ook trilobieten. Maar na wat graven duiken toch de eerste vondsten met de bewuste smiley phacops op. Het zijn losse vervellingsresten, maar de kwaliteit van de bewaring en de scheiding zijn inderdaad erg goed. Het lijkt erop dat we de goede plek gevonden hebben. Mijn inschatting van de ligging van deze couche op basis van de literatuur was alvast helemaal juist.

Maar halen we er ook enkele goede specimens uit? De eerste dag bleek alvast dat dat niet vanzelfsprekend zou zijn... Veel werk, veel vervellingsresten, maar erg weinig materiaal dat compleet zou kunnen zijn.
Dan maar het tentje opstellen en hopen dat de tweede dag beterschap zou brengen.

[Bewerkt door Frederik op 25-04-2016 om 23:04 NL]

Frederik   25-04-2016 om 23:15

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

quote:
ivok schreef:
Mocht fred het niet erg vinden wil ook best af en toe een foto toevoegen aan zijn verslag.
Ik heb op mijn laptop nog eentje on de grand canyon in perspectief te plaatsen

Zeker!

Everhardus   25-04-2016 om 23:53

Everhardus
Senior Lid

Niet helemaal mijn ding maar desondanks heel tof om te lezen !! Keep 'm coming die verslagen.....

Stijn   25-04-2016 om 00:15

Stijn
Senior Lid
Fotobeheerder

Het was alvast een erg fijne tocht. Zowel de chauffeurs Fred en Danny als de achterbankzitter Ivo wil ik ook bedanken voor het fijne gezelschap. Het was er bij momenten erg warm, en het is nu weer heel hard aanpassen naar bijna winterse temperaturen. Ik mis Alnif al.

stijn

[Bewerkt door Stijn op 26-04-2016 om 00:19 NL]

Eldredge 1996

Lugo   26-04-2016 om 07:38

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Deze vindplaats ( Jebel ou driss ) ligt in elk geval in een spectaculair landschap.
Ik ben benieuwd wat daar gaat boven komen.

Lugo

Heraclites

ivok   26-04-2016 om 08:24

ivok
Senior Lid

Aan spectaculair landschap is in marokko geen gebrek.
Ook al vind je niks, gewoon de rit naar alnif is al de moeite waard.

En zoals min of meer Stijn aangeeft, niet alleen een goeie chauffeur, maar een leuke groep is erg bepalend.
Dat zat deze keer wel goed

KoenJ   26-04-2016 om 12:05

KoenJ
Senior Lid

Ziet er mooi uit! En als een stelletje Bedoeïnen gekampeerd. Ben benieuwd naar het vervolg!

kalootklooier   26-04-2016 om 14:59

kalootklooier
Senior Lid

Hoi,

Ben benieuwd wat er nog meer wordt getoond. De omgeving is toch wat anders als de Engelse kust!

gr Walter

Maurice   26-04-2016 om 15:07

Maurice
Beheerder
Fotobeheerder

Stijn, ik ben benieuwd of we wat cephalopoden gaan te zien krijgen

suffeleersT   26-04-2016 om 15:36

suffeleersT
Senior Lid

Ben blij dat ik toch wat inspiratie heb geschonken aan u Fred om op zoek te gaan naar de perfecte Smily. Hoop dat je er wat gevonden hebt. Er zit daar vanalles moois in de rotsen volgens mijn leverancier.

En neem graag er ééntje als beloning voor de inspiratie aan hoor

Frederik   26-04-2016 om 15:49

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

je hebt er toch al eentje?

Bij tijden zouden we het materiaal eens moeten vergelijken. Ik meen toch wat verschillen te zien in de lithologie, maar dat zou ook terug te voeren kunnen zijn op de verweringsgraad. Wij hebben gezocht in een deel van de couche dat nog nauwelijks ontgonnen was, waardoor onze blokken redelijk dicht tegen het oppervlak lagen. Er is een witachtige verweringskleur in dit materiaal, het ziet er wat bleker uit.

Vanavond nog een update met wat meer details.

suffeleersT   26-04-2016 om 16:27

suffeleersT
Senior Lid

haha. Ja das waar.

Maar mijn gezegde is, je kan nooit genoeg mooie trilo's hebben
En zo een prachtige scheiding ben ik niet meer tegengekomen.
Zit hier bijna enkel nog met stukken die op het randje van doenbaar zijn.

Ben benieuwd naar het vervolg.

ivok   26-04-2016 om 18:17

ivok
Senior Lid

Hier ook meerdere vondsten van deze plek.
Een hollardops meerdere smileys en gerastos
Ik heb er een hard hoofd in of er 1 perfecte bij zit.

Vaak naar gebroken, niet compleet of missen er een paar schaaldelen die ook niet in het tegenstuk zaten.

Door de witte laag waar we in zaten was wel na een dag werken precies te zien waar we zaten vanaf onze 5 sterren camping

Stijn   26-04-2016 om 21:45

Stijn
Senior Lid
Fotobeheerder

Ik zal kijken wat ik kan doen met de cephalos. Bijna alle specimens zijn nog ginder en wachten op transport dat pas tegen de zomer naar hier zal komen. Ik heb natuurlijk wel enkele terreinfoto's.

Eldredge 1996

Frederik   27-04-2016 om 09:21

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

De volgende ochtend blijkt dat we niet alleen zijn in deze Oued. Geaccentueerd door het lage strijklicht van de ochtendzon zien we talloze sporen van insecten, kleine knaagdieren, hazen en hagedissen. Voedsel genoeg voor een roofdier dus, en na even zoeken vindt Danny sporen van een 'sidewinding' slang. De duidelijke afdrukken van de buikschubben, in combinatie met een centrale lengtegroef laten geen twijfel bestaan over de determinatie: Cerastes cerastes of Hoornadder. Een giftig beestje, waarvan de beet erg onaangename gevolgen heeft, doch zelden lethaal is. Ongelukken zijn niet al te frequent.
Toch zijn we vanaf dit moment allemaal een beetje voorzichtiger als we de bosjes opzoeken
We kunnen het spoor over tientallen meters volgen, maar de slang laat zich jammer genoeg niet waarnemen: het spoor leidt naar een holletje (wellicht gerbil of iets dergelijks), waarin de slang zich heeft teruggetrokken.

De eerste dag hebben we een beter inzicht kunnen krijgen in de plaatselijke couches. Er is een 'smiley phacops' couche die wordt uitgebaat, en nauwelijks enkele meters lager een Erbenochile couche. De tussenliggende lagen zijn ook erg rijk aan trilobietenmateriaal. De voormiddag staat in het teken van het systematisch afbouwen van de Smiley phacops couche. Met breekijzers halen we grote blokken uit de kalkbank, waar we vervolgens kleinere schervan afslaan op zoek naar trilobieten.

De laag zit vol vervellingsresten, maar complete beetjes zijn zeldzaam. De bijgevoegde foto toont een mooi handstuk met vervellingsresten.
We vinden resten van twee soorten phacopina, Hollardops, Gerastos, en een aantal spectaculaire fragmenten van de stekelige Koneprusia. Stijn kan zich intussen uitleven in de omgeving, want hij vindt verschillende lagen met knappe goniatieten. Dit bevestigt een ouderdom van boven-Emsiaan. Andries beproeft even zijn geluk in de Erbenochile couche en stoot zowaar op een ... Erbenochile. Geen droomspecimen en erg dunschalig, maar het is een zeldzame en spectaculaire soort.

Het is erg hard werken voor slechts een handvol complete specimens. We weten dat er hogerop nog een Radiaspis couche zou zijn, en met een kleine prospectie kunnen we deze localiseren, twee heuvelkammen verder. We besluiten om in de namiddag het materiaal naar daar te zeulen... met de hoop op wat meer compleet materiaal.

[Bewerkt door Frederik op 27-04-2016 om 10:04 NL]

Duys   27-04-2016 om 09:36

Duys
Senior Lid

Slangen zitten er zeker, toen ik in het zuiden van Marokko was, waren enkele kinderen beetje verderop vanwaar ik zat een cobra aan het uitgraven.
Pofadder zal dacht ik het gevaar betekenen, ook moeilijk zichtbaar. Voordeel van de winter is dat ze zeggens een winterslaap doen, lente?
Duys

Pagina: 1 2 3 ... Laatste Pagina >>

0