HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Nummulites millecaput groot
2.75 EUR

Fossielen Algemeen

Poll: Moeten er extra forumonderdelen komen?

Pagina: 1 2 3

webmaster   14-11-2006 om 14:55

webmaster
Beheerder
Fotobeheerder

Naar aanleiding van een recente discussie lijkt het me zinnig om eens te peilen wat jullie van de indeling van het forum vinden.

De indeling is nu:
- Vindplaatsen
- Wat is dit? / Determinatie
- Vraag en Aanbod
- Overige onderwerpen

De meeste berichten worden geplaatst in Overige Onderwerpen en Determinatie. Wellicht tijd om de Overige Onderwerpen op te splitsen? Voorwaarde is wel dat het geheel overzichtelijk moet blijven. Voor elk detail onderwerp een nieuw forumonderdeel is niet wenselijk denk ik.

We zouden kunnen denken aan:
- website updates / suggesties
- prepareren
- mineralen
- ....

Ik ben erg benieuwd naar de meningen en eventuele verdere suggesties voor forumonderdelen.

[Bewerkt door webmaster op 21-11-2006 om 15:37 NL]

Frederik   14-11-2006 om 15:23

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

All right, dit wordt een leuke discussie denk ik. Even de boel op gang trekken. Ik heb er nog eens over nagedacht en ben een beetje van mening veranderd.

Vincko schreef hierover:
quote:
vincko:
Naar mijn gevoel zijn er 4 tot 5 fases m.b.t. de hobby fossielen.
- Zoeken/vinden
- Prepareren
- Determineren
- Archiveren - database/techniek/advies
- Display - tentoonstellen

... en stelt een soortgelijke structuur voor.
(Somniosus voegt hier -niet geheel onterecht- nog het item "onderzoek" aan toe)

Een mogelijk voorstel tot nieuwe structuur zou er zo uit kunnen zien (eigen suggestie, geïnspireerd op de suggesties van anderen):

quote:
Forumstructuur:
- Vindplaatsen (alles over vindplaatsen, zoeken, tips edm, dit onderdeel bestaat al en blijft ongewijzigd)
- Preparatie (alles over techniek en materiaal, tips voor preparatie, maar ook vragen als "wie kan dit voor mij prepareren?" etc. kunnen hier thuishoren)
- Determinatie (idem als huidige determinatietopic, zou enkel het "wat is dit?" in de titel schrappen - dit inspireert mensen tot het niet verzinnen van goede topictitels )
- Vraag & Aanbod (idem als huidig)
- De verzameling (alles over archiveren, databases, doosjes, vitrines, kasten, structuur van verzameling, hoeveel, hoe groot, de ergernis van vrouwlief...
- Onderzoek (alles over recent onderzoek, artikels, bespreking van de nieuwsitems op de home-pagina van deze site, maar ook eigen bescheiden onderzoek, dentities, ...)
- Algemeen (alles wat niet in bovenstaande topic thuishoort + suggesties voor forum en site)

- Off-topic (optioneel onderdeel, voor gesprekken die niets met fossielen te maken hebben, actualiteit, moppen, whatever, in dit topic gelden de regels ook maar minder strikt - op de beleefdheidsregels na dan! -)

Ik denk persoonlijk dat dit redelijk wat onderdelen zijn, maar net niet teveel. De community groeit nog steeds dagelijks bij.

Zo, het is een aanzet, commentaar is zeker welkom! ik ben benieuwd.

ziepe   14-11-2006 om 15:27

ziepe
Senior Lid
Fotobeheerder

Akkoord met alles behalve met het 'off topic' item. Ik heb hiervoor 2 redenen:

1- er zijn genoeg, meer dan genoeg plaatsen op internet om te kletsen, chatten en off-topic te handelen, dit blijft immers een fossiel forum.

2- ben bang dat er gewoon kletsers zullen afkomen voor de offtopic thema's

voor de rest: laat maar komen!

Z.

ziepe   14-11-2006 om 15:29

ziepe
Senior Lid
Fotobeheerder

Oh ja, en threads in de offtopic sectie trekken spammers en andere ongewenste personen aan...

Z.

Frederik   14-11-2006 om 15:32

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Jep, ik denk er ook zo over, maar ik had het er toch 'optioneel' bijgezet omdat dat de discussie enkel kan bevorderen.

O ja, bovendien ben ik van mening dat nieuwe forumonderdelen op zich de discussie kunnen bevorderen of aanwakkeren. Zo vermoed ik dat, als er bijvoorbeeld een nieuw onderdeel 'preparatie' bijkomt, er meer mensen vragen over preparatie zullen stellen.

webmaster   14-11-2006 om 15:54

webmaster
Beheerder
Fotobeheerder

Wellicht is het handig als we eens inventariseren hoeveel procent van de berichtjes (van bijvoorbeeld de afgelopen maand) in de mogelijke categoriën zouden vallen. Een onderdeel opzetten voor minder dan één procent van de berichtjes per maand is wat overdreven natuurlijk.

Maar laten we eerst eens de poll afwachten, want wie weet wil de meerderheid helemaal niets veranderen....(?).

[Bewerkt door webmaster op 14-11-2006 om 15:55 NL]

Galeocerdo   14-11-2006 om 16:09

Galeocerdo
Senior Lid

De nieuwe onderdelen lijken me een goede aanvullig op de bestaande onderdelen en ik verwacht dat ze wel gevuld gaan worden.

Off-topic lijkt me opzich wel een goed idee. Ik deel echter het schrikbeeld dat Ziepe heeft met de komst van spammers oid. Alert blijven dus! Een strak banbeleid voor hen die zich misdragen op het forum lijkt me geen overbodige luxe. Hiermee kunnen de spammers de deur uitgewerkt worden.

Who's next...

[Bewerkt door Galeocerdo op 14-11-2006 om 16:12 NL]

Jeroen   14-11-2006 om 16:22

Jeroen
Senior Lid

Edit door webmaster: graag niet onnodig quoten...

Ik heb het e.a. met interesse gevolg, moet zeggen dat ik zelf normaal conservatief ben maar deze indeling is wel heel goed, maar als er ook een algemeen topic komt, waarom dan nog een off-topic includeren?

Niet alleen lokt dat allerlei dingen uit wat snel teveel is, niet te volgen is etc, terwijl je binnen het topic algemeen met een symbool (net zoals die er immers al zijn) aan kunt geven dat het toch wat minder serieus van aard is wat iemand kwijt wil...

idee?

J

[Bewerkt door webmaster op 14-11-2006 om 16:33 NL]

-j

Ceraurus   14-11-2006 om 17:32

Ceraurus
Senior Lid
Fotobeheerder

Wat misschien een idee is, is om een toevoeging te maken waarin de lezers wetenschappelijke stukken (voor determinatie) kunnen aandragen (in PDF-vorm bijvoorbeeld). Ik zie momenteel in trilobietenland steeds meer 'trilobite-papers' vrijkomen.
Steeds meer zaken gaan 'online' en ik denk dat dit een kwalitatieve slag voor de site zou zijn.

Herman; jij begint over mineralen; wat ik wel eens wil weten is de wijze van mineralisatie van fossielen.

Voor de rest vind ik (mening) dat wij (inclus. mezelf) nog al eens kunnen doorzeuren over niet relevante onderwerpen.

<:{{{{{>

Galeocerdo   14-11-2006 om 17:44

Galeocerdo
Senior Lid

quote:
ceraurus schreef:
Wat misschien een idee is, is om een toevoeging te maken waarin de lezers wetenschappelijke stukken (voor determinatie) kunnen aandragen (in PDF-vorm bijvoorbeeld). Ik zie momenteel in trilobietenland steeds meer 'trilobite-papers' vrijkomen.
Steeds meer zaken gaan 'online' en ik denk dat dit een kwalitatieve slag voor de site zou zijn.

moet je er wel zeker van zijn dat er geen auteursrechten zijn!

Guido   14-11-2006 om 17:49

Guido
Senior Lid

quote:
ziepe schreef:
Akkoord met alles behalve met het 'off topic' item.

Guido en ik zijn het geheel met deze mening eens, chat en babbelboxen zijn er al genoeg.
Johan

Jeroen   14-11-2006 om 18:22

Jeroen
Senior Lid

quote:
ceraurus schreef over:
wetenschappelijke stukken voor download

Sowieso die trilo papers mogen waarvoor het betreffende journal geen embargo meer hanteerd.

-j

fossilmadman   14-11-2006 om 18:24

fossilmadman
Senior Lid

Ik zie dus dat er heel veel animo is om artikels en wetenschappelijk verhandelingen aan te dragen, ik was hier echter al mee begonnen, intussen op wikipedia zoals jullie weten, dit is overigens geheel gratis, ik zou het wel vreemd vinden als het nu ineens wel zou kunnen (tijd en ruimtegebrek = Webmaster!!), mijn voorstel voor een "online encyclopedie" blijkt zo gek nog niet dus, als mensen willen helpen met schrijven kan ik Herman vragen een permanente link te plaatsen naar deze: "Geopedia" / wat betreft de forum onderdelen ben ik het zowel eens met Frederick (Indeling) en het commentaar van Ziepe! als extra forum onderdeel zou ik willen aandragen een: "boekbespreking" waarin we onze ervaring over bepaalde boeken kwijt kunne". (Henk)

Galeocerdo   14-11-2006 om 18:31

Galeocerdo
Senior Lid

@ FMM
Dit is een dicussie!!! Je spreekt er alweer over alsof de beslissing al genomenen is.

fossilmadman   14-11-2006 om 18:50

fossilmadman
Senior Lid

quote:
Galeocerdo schreef:
@ FMM
Dit is een dicussie!!! Je spreekt er alweer over alsof de beslissing al genomenen is.

sorrie(Henk)

pearl   14-11-2006 om 19:31

pearl
Senior Lid

Ook voor alles behalve een off-topic item!! Ik ken mezelf dat als die er toch komt ik daar ook wel te vinden zal zijn , maar ik vind niet dat zo'n topic hier op deze site hoort.

gr
pearl

Galeocerdo   14-11-2006 om 19:42

Galeocerdo
Senior Lid

quote:
fossilmadman schreef:
quote:
Galeocerdo schreef:

sorrie(Henk)

[Bewerkt door Galeocerdo op 14-11-2006 om 19:43 NL]

marianne   14-11-2006 om 19:52

marianne
Gewoon Lid

Op de de Duitse site van Mineralienatlas is ook een onderdeel test.

Het is bedoeld om de mogelijkheden van het forum letterlijk te testen.
Het wordt veel gebruikt om te experimteren met het plaatsen van foto's (verschillende afstand, belichting, etc). Je kan dan zien hoe je foto's overkomen op het forum zonder anderen er mee lastig te vallen.

Na een maand worden de bijdragen op het test gedeelte van het forum door de beheerder weer verwijderd.

Marianne

[Bewerkt door marianne op 14-11-2006 om 19:53 NL]

Frisian-old-age   14-11-2006 om 21:30

Frisian-old-age
Senior Lid

Mijn persoonlijke mening is dat er maar één extra forum-onderdeel bij hoeft.welk onderdeel dat zou moeten zijn,zou ik door middel van het poll-systeem laten uitwijzen.
Hoogste score = grootste behoefte.
Een chat-forum is buiten discussie, daar zijn genoeg andere optie's voor.
Verder zou ik voorstellen:het aantal foto's op mijn verzameling uit te breiden.
Misschien is het verder ook een idee, naast het fossiel v\d maand eens te gaan brainstormen over de "fossielzoeker v\d maand
-dit aan te wijzen dmv het lot - .
Deze maakt zijn eigen pagina met tekst en foto's ( natuurlijk wel onder bepaalde restricties) en is een via link op de startpagina te lezen.Zo-iets het "uitgelicht" idee.

O,ja , zou ik bijna vergeten, mijn icoontje van "mijn verzameling" is weg.
groetjes,

[Bewerkt door Frisian-old-age op 14-11-2006 om 21:34 NL]

Supergraver   14-11-2006 om 21:31

Supergraver
Senior Lid

Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel erg tevreden ben met hoe het nu is. Maar met de uitbreiding die Frederik voorschoteld kan ik ook goed leven. Tevens zoals de meeste hier ben ik tegen een off-topic gebeuren. Dan krijg je weer van dat slappe geklets zonder inhoud.

Gr

Martijn

Galeocerdo   14-11-2006 om 22:02

Galeocerdo
Senior Lid

@ Martijn,

Voordeel is wel dat je het gejeuzel dan makkelijker kan overslaan en tussentijds gejeuzel in interessante topics naar die hoek verwezen kunnen worden.

@ Age,

Ga je bij meer dan tien foto's in mijn verzameling er ook weer wat plaatsen? Die fossielenzoeker van de maand lijkt me wel aardig. Heb alleen vraagtekens bij "het lot" Ik denk dat ieder voor zich moet kunne aangeven of hij/zij dat wel wil.

[Bewerkt door Galeocerdo op 14-11-2006 om 22:08 NL]

Frisian-old-age   14-11-2006 om 22:09

Frisian-old-age
Senior Lid

quote:
Galeocerdo schreef:
@ Martijn,

Voordeel is wel dat je het gejeuzel dan makkelijker kan overslaan en tussentijds gejeuzel in interessante topics naar die hoek verwezen kunnen worden.

Pfffffffffff krijgen Herman, Frederik en Pieter als forumbeheerders het behoorlijk druk.

webmaster   14-11-2006 om 22:17

webmaster
Beheerder
Fotobeheerder

Ik ben ook geen voorstanden van een off-topic forumonderdeel. Dat kan ook elders.

De vraag over PDF's heb ik beantwoord in het topic over de downloadpagina. Graag wil ik het hier hebben over de forumonderdelen.

Ik heb nog niemand gehoord over een speciaal onderdeel om over de website zelf te discussieren. Updates, suggesties, verbeteringen etc. Zou dit de overzichtelijkheid ten goede komen?

webmaster   14-11-2006 om 22:23

webmaster
Beheerder
Fotobeheerder

quote:
frisian-old-age schreef:

Erg vreemd. Je verzameling staat er nog wel hoor! LINK Om één of andere reden krijg je geen ikoontje bij je naam. Ik zal het eens uitzoeken. Waarschijnlijk komt het door de streepjes in je naam.

Fossielenzoeker   14-11-2006 om 22:32

Fossielenzoeker
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi
Ik ben vóór de indeling zoals Frederik hem voorstelt echter zónder het 'off topic' onderdeel.
Verder ben ik ook tegen een 'chat-topic' en een topic over mineralen. Laat men zich hiervoor melden bij de GEA want dat is een totaal andere tak van sport.

fossilmadman   14-11-2006 om 22:35

fossilmadman
Senior Lid

Strikt genomen maakt het volgens mij niks uit of je je overleg gaat verdelen in verschillende forums, als je nu al kijkt op de verschillende pagina`s zie je dat steeds dezelfde leden praten of vragen stellen, zou net zo goed op èèn pagina kunnen, misschien toch??(Henk)

Supergraver   14-11-2006 om 22:44

Supergraver
Senior Lid

quote:
webmaster schreef:

Ik heb nog niemand gehoord over een speciaal onderdeel om over de website zelf te discussieren. Updates, suggesties, verbeteringen etc. Zou dit de overzichtelijkheid ten goede komen?

Nee, op de paar IT-fanaten die er bij zitten houd de rest zich over het algemeen meer met fossielen bezig, denk ik. Mochten er opmerkingen, aanbevelingen etc zijn denk ik dat jou e-mail adres voldoende is.

Gr

Martijn

Frisian-old-age   14-11-2006 om 22:48

Frisian-old-age
Senior Lid

quote:
Galeocerdo schreef:
@ Martijn,

@ Age,

Ga je bij meer dan tien foto's in mijn verzameling er ook weer wat plaatsen? Die fossielenzoeker van de maand lijkt me wel aardig. Heb alleen vraagtekens bij "het lot" Ik denk dat ieder voor zich moet kunne aangeven of hij/zij dat wel wil.

[Bewerkt door Galeocerdo op 14-11-2006 om 22:08 NL]

Hai Taco,

Vroeger had ik ooit een icoontje "mijn verzameling", die was plots verdwenen.
Tja, "het lot" , geef eerlijk toe, ti's een zwaar woord.En natuurlijk moet men aangeven dat zij\hij dat wil.
Nu is het zo, dat je maar een paar algemene dingen kwijt wil\kan op het leden-profiel.Daarnaastis het zo dat het animo voor fossieltrips vanuit\voor forumleden groeiende is,en succesvol getuige het laatste zoektocht-weekend.
Er is dus klaarbljkelijk een behoefte om naast al die topics ook om een persoonlijk tintje.

Frisian-old-age   14-11-2006 om 22:51

Frisian-old-age
Senior Lid

quote:
webmaster schreef:
quote:
frisian-old-age schreef:

Erg vreemd. Je verzameling staat er nog wel hoor! LINK Om één of andere reden krijg je geen ikoontje bij je naam. Ik zal het eens uitzoeken. Waarschijnlijk komt het door de streepjes in je naam.

fossilmadman   14-11-2006 om 22:53

fossilmadman
Senior Lid

Edit door webmaster: Graag niet onnodig quoten, erg onoverzichtelijk.

we kunnen misschien in "ons" profiel een foto van onszelf zetten (standaard)??(Henk)

[Bewerkt door webmaster op 15-11-2006 om 12:13 NL]

Pagina: 1 2 3

0