HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Neseuretus staartstuk Bretagne
2.75 EUR

Vraag & Aanbod Fossielen

Gezocht: Fossielen voor Educatie

Pagina: 1 2

Wim   04-01-2017 om 10:39

Wim
Gewoon Lid

Ik ben werkzaam voor MTS de Windroos. Dat is een kleine zorgorganisatie die innovatief bezig is. Met een klant van mij, een autistische jongeman van 18, organiseer ik NatuurEducatieve activiteiten voor basisschool klassen. Inmiddels hebben we paddenstoelenwandelingen, kriebelbeestjes-speurtochten, slootjesdagen en uilenclinics achter de rug.

Momenteel ontwikkel ik een activiteit rondom dinosaurussen en fossielen. Ik probeer heel praktisch met de kinderen aan het werk te gaan, ze zelf aan het werk te zetten en ze te prikkelen om zelf na te denken over evolutie vs schepping, geologie, determinatie etc.

Bij de voorbereiding ontvang ik ondersteuning van onder meer Naturalis en de N.G.V.. Vanmorgen ontdekte ik deze site pas, tot mijn schaamte.

Ik heb inmiddels een kleine collectie fossielen, maar ben nog steeds op zoek naar materiaal. Vooral overblijfselen van dinosaurussen zou heel fijn zijn, dat heb ik nog niet. Daarnaast herkenbare fossielen, botten van bv mammoet of wolharige neushoorn, haaientanden of ander gefossiliseerd materiaal.

Financieel heb ik een beperkt budget omdat ik deze lessen voor weinig aan de basisscholen aanbied. De fossielen hoeven zeker geen tentoonstellingskwaliteit te zijn. Herkenbaarheid is wel belangrijk. Daarnaast geef ik de kinderen de fossielen ook in handen, dus er kan wat sneuvelen. Leren door al je zintuigen te gebruiken is zeker wel een belangrijk aspect; en voelen hoort daar zeker bij.

Wie mij in dit project met materiaal of kennis of spelvormen kan ondersteunen, graag!

KoenJ   04-01-2017 om 16:59

KoenJ
Senior Lid

Beste Wim,

Goed bezig! Ik heb nog wel een doos plantenmateriaal uit het Carboon voor je. De stukken zijn niet heel netjes gelijmd, en de ze zijn geconserveerd met een kunsthars wat niet altijd even netjes is, maar je kunt wel duidelijk plantenresten herkennen. Je mag het gratis hebben, en het mag kapot. De doos is wel vrij zwaar. Kom je toevallig wel eens in de buurt van Eindhoven?
Qua dino's zou ik ook eens bij de Georockshop kijken.

FossilDude   04-01-2017 om 17:09

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

Hoi Wim,

Ik zou inderdaad eens bij de Georockshop kijken. Daar staan dinosaurus-drollen en stukjes dinosaurusbot voor onder de 10 euro en bijvoorbeeld een mammoetkies van 17,50 : LINK

groetjes,
Johan

Wim   05-01-2017 om 16:58

Wim
Gewoon Lid

Hoi Koen,
Dat klinkt prima! Daar ben ik blij mee! Dat is precies wat ik bedoel, herkenbaar maar minder interessant voor verzamelaars/liefhebbers. Eindhoven is helaas behoorlijk ver weg. Ik woon en werk in Rijssen (OV). Kom je daar wel eens in de buurt?
En anders kan ik uiteraard verzendkosten vergoeden?
Mail me anders maar w.vanwingerden@mtsdewindroos.nl
Gaaf dat je me zo wilt ondersteunen.

GeoRockShop is ook een goeie tip inderdaad. Om daar wat te bestellen moet ik eerst weer een paar groepen draaien om wat geld te genereren. Dat gaat dit voorjaar goed komen als we gaan slootjesvissen. Johan bedankt voor je link!

KoenJ   06-01-2017 om 11:30

KoenJ
Senior Lid

Hoi wim,

Dan moet ik eerst nog even op zoek naar een doos die stevig genoeg is om het te versturen. Er zit nl 1 groot blok met een blad van een zaadvaren bij. Die is prachtig om die samen met kinderen te vergelijken met varens van tegenwoordig.

Of misschien dat ik er 2 pakketten van maak. Stuur me een pm met je adres, dan probeer ik het binnenkort gereed te maken.Ik zal kijken of ik er ook nog wat ander spul bij kan doen.

Wim   06-01-2017 om 16:40

Wim
Gewoon Lid

@ Koen, je hebt mail!

Twem   15-01-2017 om 18:07

Twem
Junior Lid

Hallo Wim, ik heb voor jou heel veel fossielen, goed herkenbaar, uit Frankrijk. Van de falaise des vaches noires in Houlgate en van de falaise des confessionnaux uit Lion sur mer. Ik ga er vaak heen, blijf rapen want ik hoop steeds nog mooiere vinden en ik kan het gewoon niet laten. Ik kan ze met Kiala versturen. Stuur je adres maar. vriendelijke groet, Twem

[Bewerkt door Twem op 15-01-2017 om 18:09 NL]

Wim   16-01-2017 om 20:31

Wim
Gewoon Lid

Dag Twem, dat is heel mooi. Ik ben benieuwd wat je voor me hebt. Ik heb je een mail gestuurd.
Bedankt alvast.

Ik ben zoiezo blij met alle informatie en ondersteuning die ik via dit forum al kreeg. Mooi om mensen zo hun hobby (of passie?) te zien delen!

spons37   21-01-2017 om 00:04

spons37
Junior Lid

Beste,

prima initiatief
zo komt onze hobby en passie ook bij anderen en vooral jeugd terecht en niet via een gedramatisserde film of onbereikbare stukken in een vitrine maar rechtstreeks via het materiaal dat wij dagelijks ter hand nemen

Wilfried

Wim   23-01-2017 om 16:34

Wim
Gewoon Lid

Dat klopt Wilfried,

Via dit forum doe ik al heel wat kennis en materiaal op dat ik kan gebruiken! Van ijstijdbotten tot een doos vol kleine bivalven, koralen en geodes en van fossiele planten uit het carboon tot de kennis en tips die ik krijg. Het is een boeiend onderwerp en deel van onze geschiedenis waar bijzonder weinig aandacht voor is. En dat hoop ik op deze manier toch te veranderen, al is het maar in het klein. De testjes die ik tot nu toe met spelvormen en uitleg deed, slaan bijzonder goed aan. Superenthousiaste kids!! Als het eenmaal draait zal ik zo nu en dan eens een foto posten!

En de combinatie met een werknemer die een autistische stoornis heeft, maakt het alleen maar waardevoller.

Wim   07-02-2017 om 22:09

Wim
Gewoon Lid

Ter info; volgende week donderdag, 16 februari, heb ik een try-out voor deze activiteit voor een combinatieklas groep 6/8. Ik mag dan 33 kinderen een ochtend lang meenemen in de wereld van fossielen, geologie, dinosaurussen, wetenschap, determinatie en onderzoek. Met dank aan de bijdragen van een aantal van jullie is dit mogelijk geworden!!

Ik start met een powerpoint waarin ik fossilisatie (het proces), soorten fossielen, evolutie/schepping/creationisme, legende, ijstijd en preparatie meeneem. Mede dankzij een aantal van jullie kan ik tijdens de presentatie heel wat fossielen door de klas geven. Ik heb onder meer een fors aantal fossiele schelpjes en koraal, haaientanden, ammoniet, fossiele planten en materiaal van mammoet, oerpaard, wisent en reuzenhert. Ook heb ik via georockshop wat dinosaurus materiaal.

Daarna gaan de kinderen zelf aan het werk met determineren van fossielen, gesteenten en mineralen. Ook heb ik een opdracht met de fossiele plantenresten uit het carboon, een soort puzzel met kootjes en middenvoetsbeenderen van het oerpaard (ik heb 4 complete voeten om in elkaar te puzzelen) en een opdracht met het rangschikken van schelpen.

Ook richten we ter plekke een soort mini-museum in waar ze dus met hun handen aan de fossielen mogen zitten
En ik heb zoveel schelpjes gekregen dat ik de kinderen, als ze interesse hebben, een paar prachtige tweekleppigen mee kan geven.
Dat wilde ik toch even delen omdat ik hierin afhankelijk ben van jullie tips en materialen. Nogmaals dank voor alle hulp daarin. Ik ben van plan om 11 maart naar de beurs in Ede te komen waar ik enkele van jullie wellicht kan ontmoeten?

KoenJ   07-02-2017 om 22:53

KoenJ
Senior Lid

Tof om te lezen, Wim! Ik ben er trouwens ook op 11 maart.

Wim   22-02-2017 om 13:09

Wim
Gewoon Lid

Donderdag hebben we een prachtig mooie activiteit gehad. Een zeer enthousiaste groep kinderen die onder de indruk waren van alles wat ze zagen. Ik had dan ook veel fossielen bij me en kon hen van alles laten zien en vertellen. Echt zo'n super gave morgen gehad! Met dank aan jullie inbreng. Top.

Waar ik momenteel nog naar zoek aan fossielen betreft: orthoceras, trilobiet en zee-egel. Ik heb er wel van ieder 1 maar niet voldoende om mee te nemen in de opdrachten en de kinderen ermee aan het werk te zetten. Dinosaurusmateriaal, megalodon, belemniet en ammoniet zijn ook altijd welkom. Maar dat hoop ik ook op de fossielenbeurs wel te kunnen vinden.

Na de activiteit kwam een van de jongens met zijn grote zus bij mij thuis aanlopen. Zijn zus had nog wat belemnietjes bij zich die ze me gaf. Ze had ze ooit in een groeve in de Harz gevonden en haar broertje was zo enthousiast dat ze spontaan de belemnieten kwam brengen

Masterofearth   22-02-2017 om 13:49

Masterofearth
Senior Lid

Geweldig dat het een succes is geworden! Altijd leuk om kinderen de fascinerende wereld van de fossielen en de aarde bij te brengen!

Groet,

Pim

Wim   21-03-2017 om 11:17

Wim
Gewoon Lid

Ter info, gisteren de activiteit opnieuw gedaan voor een enthousiaste plus-groep. Normaal is hun maandagmorgen gereserveerd voor Spaans en programmeren. Deze keer mocht ik ze meenemen in de wereld van fossielen. Ik kreeg veel vragen en reactie. Zelfs zoveel dat ik vanmorgen een aantal vragen waarop ik het antwoord niet paraat had, ben gaan uitzoeken en inmiddels via mail heb teruggekoppeld.

Dit voorjaar staan er nog eens 5 schoolklassen geboekt, wat betekent dat dit schooljaar meer dan 200 kinderen deze ochtend meemaken.

Masterofearth   21-03-2017 om 14:49

Masterofearth
Senior Lid

Heel erg leuk om te horen dat het zo'n succes is! Met vragen over fossielen kunt u natuurlijk ook altijd hier op het forum terecht!

Groet,

Pim

Wim   03-07-2017 om 21:34

Wim
Gewoon Lid

Het is alweer even geleden dat ik in deze topic wat postte, zie het als een teken van veel activiteit in de praktijk! Na een lente bomvol slootjesvissen, zijn er de afgelopen weken weer een aantal ochtenden geweest over fossielen en dino's in vooral hogere groepen. Groep 6 en 7 blijken het meest te boeien, maar ook een groep van 40 kinderen (groep 4/5 combi) en een groep 8 vonden het geweldig!

Met hulp van een aantal van jullie kon ik de kinderen allemaal een kleine bivalve uit de jura meegeven en met de kleine quiz aan het eind neemt de winnaar een gepolijste ammoniet of orthoceras uit Marokko mee.

Morgen heb ik er weer een gepland en ik zal wat foto's maken om te posten!

groet wim

Frederik   04-07-2017 om 11:20

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Klinkt goed!

Wim   05-07-2017 om 14:30

Wim
Gewoon Lid

Foto 1-2-4: kinderen in het 'bekijk het lekker met je handen'-museum
Foto 3: kinderen met 1 van de 6 verschillende opdrachten, in dit geval het puzzelen met ijstijd-paardenvoeten
Foto 5-6: tijdens de presentatie kinderen met mammoet-schouderblad, mammoet-heup en rendiergewei

Al met al de afgelopen maanden 8 schoolklassen rondom dit onderwerp een ochtend meegenomen; in totaal ruim 230 kinderen!

Ik krijg erg goede reacties van leerkrachten, ouders en vooral kinderen. Aan het eind van de presentatie vermeld ik altijd fossiel.net maar ook Georockshop. Het kan haast niet anders of er komen wat extra bestellingen uit mijn omgeving ;-)

Dank ook voor jullie suggesties, info en materialen!

Wim   05-07-2017 om 14:33

Wim
Gewoon Lid

En als spin-off ga ik zaterdag in een groeve in de buurt met een aantal enthousiaste kids fossielen zoeken. Ik hoop dan contacten te leggen zodat ik volgend schooljaar ook een ochtend fossielen zoeken in de groeve aan kan bieden. Dat zou helemaal mooi zijn! Maar dat is afhankelijk van de reistijd en geschiktheid van de groeve voor groepen kinderen.

Wim   09-02-2018 om 13:41

Wim
Gewoon Lid

Het is al weer even terug, maar ik heb niet stilgezeten. Even een korte update. Het natuur educatie project, dat inmiddels de naam 'Buutvrij' draagt, verloopt prima. Afgelopen half jaar zijn er weer een mooi aantal groepen geweest die de natuur in wilden, waaronder ook 3 klassen die voor de ochtend over fossielen kozen. Inmiddels heb ik ook een folder laten drukken en komen er steeds meer aanvragen.

Voor de lokale IVN jaarvergadering heb ik het project mogen presenteren en heb hier een mini-les fossielen aan toegevoegd. Dat viel zeker in goede aarde.

Wim   09-02-2018 om 13:47

Wim
Gewoon Lid

Afgelopen week stond ik voor groep 4 en mocht weer een ochtend lesgeven. Voor het eerst heb ik dit keer ook tijd besteed aan mosdiertjes en wat concreter kunnen vertellen over een opgraving. Beide onderwerpen met dank aan forumleden van fossiel.net.

Het blijft mooi om te zien hoe geboeid kinderen zijn wanneer ze verhalen te horen krijgen over onvoorstelbaar oude fossielen. De relatief jonge ijstijdbotten doen het daarbij erg goed, maar de verbazing over de piepkleine mosdiertjes was ook prachtig. Toch blijft dinosaurusmateriaal favoriet. Ook dit keer weer een paar kereltjes dat elke dino bij naam kent

Momenteel ben ik bezig met het uitdenken van een nieuw onderwerp richting geologie en mineralen. Hiervoor heb ik al wat leuke ideetjes mogen opdoen. Naast determinatie wil ik de kinderen ook laten werken met zoutsteen. Daarbij denk ik er over om ze zelf seleniet te laten polijsten, naar aanleiding van een tip.

scherven   09-02-2018 om 14:35

scherven
Senior Lid

Hallo Wim, goed bezig hoor .we krijgen er weer een hoop geologen en paleontologen bij. Dat word voor de ouders een geheel andere vakantie dit jaar. De kinderen slepen ze er wel door heen. Mooie foto,s genomen ze zijn lekker bezig. Ga zo door.
Groet,Ben

Wim   10-02-2018 om 10:48

Wim
Gewoon Lid

Dag Ben,

Je hebt gelijk. Ik leg bv ook altijd uit wat het op het eerste gezicht het verschil tussen recente en fossiele schelpen op het strand is. Als kinderen op het strand komen gaan ze dan op zoek naar de fossiele schelpen. Ik heb al van diverse ouders terug gekregen dat er een duidelijke verandering te zien is; kinderen kijken door een andere bril. Ditto klets met de kinderen die met ons het bos in geweest zijn. Snel doorlopen is er niet meer bij maar ze liggen met een loep ondersteboven tussen het mos naar mieren te kijken

En wat er op termijn blijft hangen is altijd lastig te bepalen maar je maakt wel iets wakker in de kinderen! Financieel leggen we erop toe, ik steek er veel tijd in maar het is waardevol om zo bezig te zijn ;-)
Al levert het maar 1 of 2 geo/paleontologen op dan is het al geslaagd, toch?

groet wim

scherven   10-02-2018 om 16:14

scherven
Senior Lid

Hallo Wim, bedankt voor je reactie. Leuk hoor met zulke geintreseerde kinderen bezig te zijn.
Ik heb er ook een klasje bij gehad toen ik 100 grondboringen moest begeleiden . 2 jongens ervan (op de foto)vonden het allemaal prachtig. Ze zijn alle 2 op fossielen jacht.
Groet,Ben

Wim   12-02-2018 om 16:02

Wim
Gewoon Lid

Top, dat is natuurlijk helemaal fantastisch. Sinds kort ben ik bestuurslid van het IVN bij ons in de regio. Van daaruit kunnen we ook op de zaterdag activiteiten gaan organiseren. Ik zou erg graag zoiets gaan doen. Tot nu toe vind ik de Staringgroeve in Losser erg geschikt omdat het een kleine, overzichtelijke groeve is waar je gemakkelijk diverse fossielen in relatief zacht gesteente vindt. Als iemand een aanrader heeft voor een locatie om dit met kinderen in onze omgeving (Overijssel) te doen.....ik houdt me aanbevolen!!

Fossielenzoeker   12-02-2018 om 19:32

Fossielenzoeker
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
Wim schreef:
Top, dat is natuurlijk helemaal fantastisch. Sinds kort ben ik bestuurslid van het IVN bij ons in de regio. Van daaruit kunnen we ook op de zaterdag activiteiten gaan organiseren. Ik zou erg graag zoiets gaan doen. Tot nu toe vind ik de Staringgroeve in Losser erg geschikt omdat het een kleine, overzichtelijke groeve is waar je gemakkelijk diverse fossielen in relatief zacht gesteente vindt. Als iemand een aanrader heeft voor een locatie om dit met kinderen in onze omgeving (Overijssel) te doen.....ik houdt me aanbevolen!!

Hoi Wim
Ik woon in Hengelo en ben bezig om een zoekplek in te richten voor kinderen bij een grote zand en grindgroeve in Twente. De directie moet hier nog zijn goedkeuring aan geven maar het ziet er positief uit. Ik trek hierin samen op met de KNNV en Natuurhistorisch museum Natura Docet.
Als het zover is plaats ik wel een berichtje op Fossiel.net

Wim   15-02-2018 om 16:02

Wim
Gewoon Lid

Hoi Robert,

Dat klinkt serieus fantastisch. Precies waar ik naar op zoek ben! Ik hoor graag van je wanneer je concrete stappen hebt kunnen maken. Als ik in de aanloop een rol zou kunnen spelen, sta ik daar zeker voor open. Ook wanneer je als 'pilot' een willekeurige schoolklas nodig hebt als proefkonijn, ik heb inmiddels 10 forse basisscholen die regelmatig activiteiten doen in ons project. Ik stel met alle liefde mijn netwerk, ervaring en kennis op het gebied van natuureducatie ter beschikking.

Mijn mailadres vind je in mijn profiel, neem gerust contact met me op.

Hartelijke groet,
wim

Frederik   15-02-2018 om 16:54

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Prachtig werk! Zelf heb ik recent ook nog eens voor een aantal klassen van de lagere school gestaan. Het is leuk om te ervaren hoe sterk dit onderwerp de jeugd kan boeien.

Wim   19-02-2018 om 15:53

Wim
Gewoon Lid

Ik ga jouw tijdschaal, die je in 'literatuur & onderzoek' postte, zeker even inpassen in de presentatie! Het blijft me inderdaad verassen hoe boeiend kinderen het vinden. Zij staan nog open voor verwondering denk ik....

Pagina: 1 2

0