HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Megalodon 12,2cm F4174
174.50 EUR

Geologie Algemeen

Meteoriet of niet?

stone island   28-06-2017 om 21:15

stone island
Junior Lid

Hallo,Ik heb mij even aangemeld omdat mijn zoon vandaag een misschien bijzondere vondst heeft gedaan.
Hij kwam vandaag thuis met deze steenachtige materie die volgens verschillende gelijkende plaatjes op het web gelijkenissen toont met (meteorieten)
Nu heb ik ook gelezen dat deze bijna nooit in nederland of belgie gevonden worden.
Het voorwerp is niet echt magnetisch zoals hij in 99% van de gevallen hoort te zijn en mijn kompas reageert er ook niet op (correct me if i'm wrong)
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

[Bewerkt door FossilDude op 28-06-2017 om 21:25 NL]

FossilDude   28-06-2017 om 21:29

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

Hoi,

Sommige meteorieten zijn niet magnetisch, dus dat alleen geeft geen sluitende conclusie.

Als dit een meteoriet zou zijn, zou er aan de buitenkant een zeer kenmerkende smeltlaag moeten zitten. Dat is niet te beoordelen op deze foto. Daarvoor zullen we betere detail-foto's nodig hebben.

mvg,
Johan

stone island   28-06-2017 om 21:55

stone island
Junior Lid

Wellicht dat dit iets kan verduidelijken.

FossilDude   28-06-2017 om 22:09

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

Dat geeft al iets meer duidelijkheid. Kan je ook nog een paar foto's plaatsen van het zwarte deel?

Groet,
Johan

stone island   28-06-2017 om 22:25

stone island
Junior Lid

Bij deze.
Alvast bedankt voor uw reacties

FossilDude   28-06-2017 om 22:45

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

Dank voor de extra foto's. Ik begrijp waarom jullie aan een meteoriet denken.

Zo op het eerste gezicht denk ik niet dat het hier om een meteoriet gaat. Hoewel de zwarte buitenkant iets wegheeft van een 'fusion crust', zien die er over het algemeen iets anders uit. Het ziet er wat te 'korrelig' uit, niet alsof het gesmolten is geweest (terwijl dat wel zo is bij meteorieten). De zwarte buitenkant doet mij meer denken aan 'desert varnish', of wellicht gewoon roet. De fusion crust van een meteoriet is meestal gladder, heeft vaak (maar niet altijd) regmaglypts LINK) en vaak (maar lang niet altijd) ook scheurtjes (in de fusion crust).

Waar komt deze steen vandaan?

met vriendelijke groet,
Johan

stone island   28-06-2017 om 23:07

stone island
Junior Lid

Deze is in Almere gevonden,
Kan het niet zo wezen,omdat ik over ijzer- en steen-meteoriet lees,dat de ijzerachtige eerder smelt en dus gladder zal zijn dan de steenachtige?
En een steenachtige lijkt mij minder magnetisch dan een ijzermeteoriet toch?

[Bewerkt door stone island op 28-06-2017 om 23:13 NL]

FossilDude   29-06-2017 om 08:27

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

quote:
stone island schreef:
En een steenachtige lijkt mij minder magnetisch dan een ijzermeteoriet toch?

Is deze steen niet-magnetisch, of 'minder magnetisch'? En wat versta je onder 'magnetisch'? Dat hij ijzer aantrekt? Dat hoeft in geheel niet. Interessanter is of een magneet (zoals in een kompas) reageert op deze steen.

Niet álle meteorieten reageren op magneten. Achondrieten zijn niet magnetisch, maar dit is een zeer zeldzame klasse van meteorieten.

quote:
stone island schreef:
Kan het niet zo wezen,omdat ik over ijzer- en steen-meteoriet lees,dat de ijzerachtige eerder smelt en dus gladder zal zijn dan de steenachtige?

Bijna alle meteorieten hebben, op z'n minst aan een kant, een smeltvlak, een 'fusion crust'. Als een meteoriet geen fusion crust meer heeft, is dit meestal omdat de steen al een poosje in de woestijn ligt en de buitenkant er af gesleten is. Dat zal in Almere niet het geval zijn.

Groet,
Johan

[Bewerkt door FossilDude op 29-06-2017 om 10:12 NL]

[Bewerkt door FossilDude op 29-06-2017 om 11:15 NL]

fitch   29-06-2017 om 12:02

fitch
Senior Lid

hallo,

Zoals al aangehaald is de 'fusion crust' niet helemaal typisch aanwezig en samen met het feit dat de meteoriet niet magnetisch is, slinkt de kans op een echte meteoriet al redelijk wat.

Op je breukvlak merk ik ook een atypische structuur voor meteorieten, maar om helemaal zeker te zijn, zou een extra scherpere foto nodig zijn..

groeten
Dries

FossilDude   29-06-2017 om 12:47

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

quote:
Fitch schreef:
Op je breukvlak merk ik ook een atypische structuur voor meteorieten, maar om helemaal zeker te zijn, zou een extra scherpere foto nodig zijn..

Ik ben het op dit vlak met Dries eens. Op het breukvlak lijkt de steen een beetje op een zandsteen of kwartsiet. Je zou kunnen kijken hoe hard het materiaal is. Als je met het het blootliggende deel van deze steen (het breukvlak) op een glazen plaat (bijvoorbeeld vensterglas) krast, kan je zien of het materiaal hard genoeg is om in glas te krassen, wat zou betekenen dat deze steen waarschijnlijk kwarts bevat.

Groet,
Johan

[Bewerkt door FossilDude op 29-06-2017 om 13:33 NL]

scherven   29-06-2017 om 13:29

scherven
Senior Lid

Hallo, deze steen lijkt mij een vulkanische oorsprong te hebben. Binnen in is tufachtig materiaal of zandsteen. Er om heen een kristal afzetting van verml dioriet. Zulke stenen komen voor in de vulkaan Eifel in de buurt van Andernach. Hoe hij in Flevoland is terecht gekomen laat zich raden.
Gr.Ben

FossilDude   29-06-2017 om 13:34

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

quote:
scherven schreef:

Hallo, deze steen lijkt mij een vulkanische oorsprong te hebben. Binnen in is tufachtig materiaal of zandsteen. Er om heen een kristal afzetting van verml dioriet. Zulke stenen komen voor in de vulkaan Eifel in de buurt van Andernach. Hoe hij in Flevoland is terecht gekomen laat zich raden.
Gr.Ben

Als geoloog herken ik mij niet helemaal in deze omschrijving. Desalniettemin zijn we het er over eens dat dit waarschijnlijk geen meteoriet is.

mvg,
Johan

hubertus68   29-06-2017 om 13:35

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Zandsteen met teer erop?!

Beste Groeten,
Oliver

FossilDude   29-06-2017 om 13:40

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

quote:
hubertus68 schreef:
Zandsteen met teer erop?!

Zoiets was ook mijn gedachte.

scherven   29-06-2017 om 14:30

scherven
Senior Lid

Hallo, ben nog even aan het puzzelen geweest en kwam deze foto,s tegen. Volgens de beschrijving; Silicium kern met een huid van nikkel-ijzer. Het is vondst uit de Sahara.
Het lijkt me het beste om er mee naar Naturalis te gaan. Op het moment hebben ze daar de vondst van Broek in Waterland waar zoveel ophef over is. Lijkt er veel op . Maar dat zegt niks.
Gr.Ben

FossilDude   29-06-2017 om 15:14

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

quote:
scherven schreef:
Lijkt er veel op . Maar dat zegt niks.

Hier ben ik het totaal niet mee eens! De meteoriet die je hier laat zien heeft duidelijk een fusion crust, inclusief de kenmerkende scheurtjes en zelfs iets wat op regmaglypts lijkt.

Het stuk dat door Stone Island getoond wordt heeft geen van deze kenmerken.

met vriendelijke groet,
Johan

fitch   29-06-2017 om 16:22

fitch
Senior Lid

@scherven - wat Johan zegt, het voorbeeld door u aangehaald lijkt helemaal niet op de vondst van Stone Island..die foto die u van het internet plukte is weldegelijk van een meteoriet (typische fusion crust: fusion = samensmelten, iets wat niet zichtbaar is op de korst van de vondst van Stone Island en is tevens voorzien van typische breuklijntjes die ook ontbreken op de vondst van het nieuwe forumlid)

Spongebob   29-06-2017 om 18:16

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
hubertus68 schreef:
Zandsteen met teer erop?

Ik denk dat Oliver gelijk heeft.
Bij de 3e foto van de tweede post van Patrick lijkt de schittering van het breukvlakje op het glinsteren van kwartskristalletjes. Niet versmolten, dus zandsteen ligt voor de hand.
De zwartige korst is denk ik veroorzaakt doordat de steen in vuur heeft gelegen.

[Bewerkt door Spongebob op 29-06-2017 om 21:08 NL]

0