HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Spons uit Ordovicium ? Welke ?

knorrepoes   10-08-2017 om 11:37

knorrepoes
Junior Lid

Een kleine spons (?) van +/- 2,5 cm doorsnede en 1,5 cm hoog. Gevonden in Ireviken op Gotland, bekend van Siluur-fossielen in het Upper Visby bed. Deze spons is daar atypisch en waarschijnlijk ouder (Ordovicium ?). De meeste sponzen op Gotland hebben een kratervormige top, deze heeft dat niet.
Iemand een idee welke dit kan zijn ?

FossilDude   10-08-2017 om 12:09

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

Hier kan Tom (Spongebob) je ongetwijfeld meer over vertellen, maar mij dit deze spons inderdaad denken aan de Ordovisische sponzen van het genus Caryospongia.

Groetjes,
Johan

BartKorf   10-08-2017 om 16:10

BartKorf
Senior Lid

Mooie vondst!

Hidde   11-08-2017 om 15:06

Hidde
Senior Lid

Beste Knorrepoes,

Volgens mij (even het oordeel van Spongebob afwachten) gaat het om Caryospongia juglans. Deze worden wel gevonden in het oostenlijk grind. Dat zijn vaak exemplaren uit het Ordovicium.
Weet even niet wat je bedoeld met de kratervormige top. Astylospongia praemorsa? (betekend volgens mij iets van spons zonder steel en met een hapje eruit). Die vind je iets vaker in het oostelijk grind. Beide horen volgens mij bij de Astylospongia familie waarvan de laatste ook wel bekend is van silurische vindplaatsen in de VS. (Volgens mij stierf A. praemorsa halverwege het siluur uit). Ik heb geen idee hoe dit precsie met C. Juglans zit, maar misschien dat die het ook nog wel eventjes vol heeft gehouden in het siluur.
Til niet te zwaar aan mijn woorden, wacht even de reactie van meer ervaren mensen af.

Hidde

Spongebob   11-08-2017 om 15:52

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

Het antwoord is gewoon in het determinatiesysteem te vinden, maar C. juglans is helemaal goed. Op zich wel bijzonder die ordovicische (zwerfsteen!)sponzen op Gotland. Professor Bert Boekschoten, van wie ik een erg hoge pet op heb, schreef er in 1957 (mijn geboortejaar al een artikel over in Grondboor en Hamer: LINK

PS.. hoewel de term 'lavendelblauw' v.w.b. de Gotland-sponzen niet terecht is. Sorry professor

[Bewerkt door Spongebob op 11-08-2017 om 15:55 NL]

0