HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Jaspis rood gepolijst
2.50 EUR

Over www.fossiel.net

Mededeling

Ceraurus   16-01-2007 om 18:51

Ceraurus
Senior Lid
Fotobeheerder

Naar aanleiding van jullie discussie over vindplaatsen delen e.d. heb ik lang getwijfeld of ik zou reageren.

Ik doe dit n.a.v. een discussie die ik tegelijkertijd met een medezoeker dat ik te enthousiast zou zijn met vindplaasten en het initiatief voor de trilobietenzoektocht afgelopen oktober. Naar aanleiding hiervan zouden bepaalde wetenschappers mij op grote afstand willen houden. Dit is natuurlijk jammer en zou mij beperken in mijn eigen hobby en werk.

Ik baal echter vooral van het feit dat ik dit indirect moet horen. Als ik ergens een hekel aan heb is het gepraat achter mijn rug om waar ik het onderwerp van ben. Bovendien had ik als 'novice' wel wat meer begeleiding verwacht van deze zgn. 'pro's'.
Ik kan me een discussie herinneren over de kloof tussen de academici en de amateurs en op deze wijze wordt daaraan negatief meegewerkt. Betrokkene(n) mag (mogen) dus nu de concluderen dat er een enthousiaste amateur-verzamelaar in de duisternis verdwijnt en zijn eigen weg gaat met alle gevolgen van dien.

Begrijp me niet verkeerd, ik blijf bij jullie om de kennis die ik opdoe te delen maar ook om weer te leren van jullie ervaringen. Zoals jullie weten heb ik me toegelegd op europese trilobieten; dit zet ik voort in alle facetten: zelf zoeken, kopen, prepareren, determineren en archiveren. Inderdaad leg ik dus een grote prive-verzameling aan.

Een belangrijk aspect vind ik overigens het ruchtbaarheid geven aan trilo's en daar heb ik mijn vitrinekasten voor in het Gelders Geologisch Museum in Velp (Gld).

Gezien het feit dat ik hier eigen tijd energie en kapitaal in investeer laat ik mij dus niet de kaas van mijn brood eten.
Het is een wijze les voor mijzelf en ik hoop ook voor derden.

Uiteraard heb ik e.e.a. al met de oprechte en bezorgde medeverzamelaar afgesloten en uitgepraat maar toch wil ik daarin het nodige publiek rechtzetten.
1. mijn enige vindplaatsbijdrage hier is Jince in Tsjechie; Skrije heb ik slechts aangevuld.
2. geen van de belgische trilobietvindplaatsen komt bij mij vandaan.
3. de twee gevonden kwetsbare vindplaatsen in de Ardennen (zomer 2006) zijn alleen in mijn bezit en heb ik enkel gedeeld met twee 'pro's'.

Ergo: de codering van het vindplaatsen niet aan de grote klok hangen heb ik van begin af aan begrepen. Ik heb Herman reeds gemaild beide Tsjechie vindplaatsen te verwijderen om vernietiging van deze kwetsbare plekken te voorkomen.

Daarnaast organiseer en neem ik geen deel meer aan grote zoektochten, maar trek mijn eigen plannen met mijn eigen geselecteerde mensen.

Luctor et emergo
<:{{{{{>

Vincko   24-01-2007 om 11:19

Vincko
Senior Lid

Oops.....via via hoorde ik dat je dit bericht had geschreven. Nu ik het zelf lees schrik ik nogal. Erg jammer want jouw informatie en enthousiasme over trilobieten heeft mij persoonlijk behoorlijk op weg gezet in de goede richting. Heel erg jammer dus dat je niet meer meedoet tijdens georganiseerde tochten.

Tsja, en wat eigen geselecteerde mensen betreft...daar zal ik (nog?) niet aan voldoen. 2-bad 2-bad

gr
René

Frederik   24-01-2007 om 12:07

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Ik wil hierover mijn ei ook wel eens kwijt. Hoewel ik geen rechtstreekse (helaas) kritiek ontvangen heb voel ik me in deze zaak ook min of meer aangesproken, en wel wat betreft het delen van Belgische trilobietenvindplaatsen en de trilobietenzoektocht zelf. (dus niet wat betreft de Tsjechische vindplaatsen)
Als verantwoordelijke van het trilobietenWE heb ik deze kritiek dus ook niet rechtstreeks mogen ontvangen, wat ik, net als Tomas, ten zeerste betreur.

Dus licht ik hier één en ander toe:
Voor de selectie van vindplaatsen voor het trilobietenweekend heb ik een aantal weloverwogen criteria gehanteerd (niet elke deelnemer zal dit ten volle beseft hebben):
- kwetsbaarheid van de vindplaats: hier is gekozen voor minder kwetsbare sites, met name steengroeves, een tijdelijke bouwput en een nieuw aangelegd wegtalud.
- bekendheid van de vindplaats: de bemonsterd sites zijn allen reeds min of meer gekend bij het bredere publiek
- garantie op leuke (bij)vondsten, o.a. brachiopoden en koralen

Kwetsbare en bij mijn weten wetenschappelijk waardevolle Belgische trilobietenvindplaatsen ken ik zeker (al dan niet zelf gevonden), en deze kennis deel ik ABSOLUUT NIET, behalve met diegenen die serieus publiceerbaar onderzoek willen en kunnen doen (dus in eerste instantie ook niet met de serieuze verzamelaar).

Deze selectie voor het weekend is zeer bewust gemaakt in rechtstreeks overleg met enkele wetenschappers, zodat ik vooraf wat dat betreft een goed contact had met die hoek. Op die manier wist ik ook dat ik niet per ongeluk een relatief grote en onervaren groep over een wetenschappelijk erg waardevolle site zou laten gaan. Bovendien heb ik vooraf duidelijk kenbaar gemaakt dat elke mogelijk speciale vondst gemeld zou worden (wat ik nadien ook heb gedaan).

Op deze wijze heb ik geprobeerd zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de belangen van beide kanten, enerzijds de (al dan niet ervaren) amateur, die op trilobietenjacht wil gaan, anderzijds de wetenschapper, die een kwetsbare site niet voor zijn ogen geplunderd wil zien, en een brug te slaan tussen beide.
Het weekend was in alle opzichten een succes, en daar heb ik veel voldoening uit kunnen halen (en velen met mij).

Laat diegenen die hier kritiek op hebben, mij mailen, en dan komen we er wel uit.

Op de vindplaatsenpagina op deze website heb ik 1 specifieke Belgische trilobietenvindplaats gemeld, nl. de bouwput van de hangar in Vierves-sur-Viroin (deze hangar is inmiddels aangelegd, en de vindplaats levert nog maar weinig op). Deze site leverde enkele jaren geleden erg mooie vondsten op. Ik heb besloten ze bekend hier te melden omdat het een TIJDELIJKE vindplaats betrof. Wat niet verzameld werd, werd onder een laag beton gelegd. Zelf heb ik op deze site stratigrafisch erg nauwkeurig verzameld, en mijn vondsten mogen gerust door wetenschappers bestudeerd worden.
Ondanks het tijdelijk karakter van deze vindplaats, heb ik wel wat kritiek gekregen van andere verzamelaars op de melding. In mijn ogen zijn dit verzamelaars die een ander geen leuke vondst gunnen, meer wil ik er niet over zeggen.

Zo, nu heb ik m.i. ook één en ander rechtgezet. Dat doet deugd.

[Bewerkt door Frederik op 24-01-2007 om 12:08 NL]

ziepe   24-01-2007 om 12:39

ziepe
Senior Lid
Fotobeheerder

Ik deel Frederiks mening omtrent het fossiel.net-weekend volledig, en neem, als mede-organisator dus zeker mijn verantwoordelijkheid op.

Verder betreur ik hetgeen Tomas schrijft, en hoop Tomas nog met de regelmaat van de klok te lezen. Iemand die zo onbaatzuchtig is en kennis weet te delen op een joviale en toch wetenschappelijke manier verdient een pluim, geen brandstapel.

Voila.
Z.

Supergraver   24-01-2007 om 12:51

Supergraver
Senior Lid

Hoewel ik geen trilo-aanhanger ben . Leek het mij, naar alles wat men er hier op het forum over geschreven had een heel geslaagde excursie. En gewoon voor herhaling vatbaar.
En verder ben ik het helemaal met Frederik en Ziepe eens. Verzamelaars zoals Tomas moeten gewaardeerd en gerespecteerd worden!

Gr

Martijn

Frederik   24-01-2007 om 14:00

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Mja, het is niet mijn bedoeling alles op het triloweekend te betrekken. Ik begrijp Tomas zijn beslissingen volkomen. Hij heeft trouwens duidelijk gezegd dat hij hier niet weg gaat blijven (gelukkig)

Fossielenzoeker   24-01-2007 om 18:18

Fossielenzoeker
Senior Lid
Fotobeheerder

@ Ceraurus
Moeten er nu altijd zeikers zijn die achter de rug van mensen om anderen proberen af te zeiken !!
Volgens mij hebben die mensen geen idee dat ze ook voor veel anderen de pret bederven door hun negatieve en egoistische uitlatingen.
Blijkbaar gunnen ze de ander het licht in de ogen niet. Walgelijk, WALGELIJK !!
Ik sta vierkant achter de bovenstaande schrijvers.
En Thomas, Maak je niet teveel afhankelijk van de mening van een ander. Blijf hier boven staan. Ik heb je ervaren als een erg enthousiast en hartelijk mens. Bedankt daarvoor !!

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 25-01-2007 om 08:18 NL]

Plikona   24-01-2007 om 20:27

Plikona
Senior Lid

Iedereen (behalve hooligans en vandalen) vindt het terecht dat amateurarcheologen zomaar niet in het wilde weg kunnen graven in Pompeï of Hercalaneum, noch onder de bodem van het Colosseum of het Atheense Acropolis, in Gizeh of een andere historische plek. Velen vinden het wel kunnen op paleontologische plekken. Waarna de buit ongegeneerd op e-bay of een andere veilingplek mag aangeboden worden. Stel u nu eens in de plaats van dat Spaans team dat deze dinosaurus LINK opgegraven heeft als dit geplunderd was door een bende amateurpaleontologen die hem/haar bewaarde in geleipotjes of crèmedozen.
Tussen de vele lezers op deze site zitten ook individuen met minder nobele bedoelingen dan de posters in deze rubriek. Daarom gruwen vele professionelen van het ondoordacht te grabbel gooien van gevoelige vindplaatsen.
En laat de zondvloed nu maar nederdalen.

Frederik   24-01-2007 om 20:40

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Nee, je hebt gewoon overschot van gelijk. Daarnaast wil ik toch nog de nuance aanbrengen dat vele vondsten - ook archeologische - in eerste instantie gedaan worden door amateurs (of arbeiders die er nog minder van kennen), en dat veel dus afhangt van de goodwill van deze mensen.
Elke oprechte amateur is een extra stel ogen op het veld! En denk maar aan die, die vrijwillig meewerken aan de opgraving van belangrijke vondsten!

[Bewerkt door Frederik op 24-01-2007 om 20:41 NL]

Stijn   24-01-2007 om 22:25

Stijn
Senior Lid
Fotobeheerder

ik vind het wel mooi gesteld van Louis (Plikona). Ik ga dat argument van archeologie meer gebruiken, als ik mag.

Ik kan zeker de terughoudendheid van een aantal collegas begrijpen, maar zoals ik al vaak heb aangegeven moeten er amateurs zijn,
Diegene die echter uit zijn op puur geldgewin of vergroten en oppotten van hun eigen collectie, met excuses als ik me daar afzijdig tegenover opstel.

In een groeve, bouwplaats of een omvangrijk gebied met veel erosie zijn het bijna altijd verzamelaars die de mooiste dingen vinden. En daar ben ik zeer blij mee. In natuurlijke onstluitingen echter, zeker zoals deze op belgische bodem waar de erosie zwak is, horen mijn inziens geen amateurs zonder wetenschappelijke begeleiding thuis. Hier gaat teveel info verloren.
Uit een vorige discussie is gebleken dat ook in groeven en bouwplaatsen opgelet moet worden. Daarom alleen al is toelating vragen nodig. Een provinciale paleontoloog, naar analoog met een provinciale archeoloog zou stap in de goede richting kunnen zijn

mvg stijn

Eldredge 1996

Supergraver   24-01-2007 om 23:24

Supergraver
Senior Lid

Sterker nog:

Ik durf hier rustig te stellen, dat door het geringe wetenschappelijk onderzoek op bepaalde vindplaatsen (hetzij door niet hetzij door te laat, noem maar op) er heel veel verloren gaat. Dus we hebben juist de amateuren nodig, net zo veel als de profs.
En aangezien er veel meer ama's zijn dan profs, dienen juist die profs de ama's het een en het ander te leren, kwa archiveren, etc etc.
Tuurlijk ben ik het ermee eens dat sommige plaatsen beschermd moeten blijven. Maar negatief geleuter over een zeer goed in banen geleide excursie hoeft van mij niet.
Laat ik als vb Arno of Tomas nu eens nemen. Met zo'n man dienen jullie wetenschappers te gaan praten om met mekaar een beetje verder te komen, kwa nieuwe ontdekkingen, etc, etc. Maar nee, we zeiken veel liever, want ons kent ons het is toch ons kleine clubje en daar laten we niet zo'n ama in. Stel je voor dat ie de boel leeg plundert.

Oke ik overdrijf een beetje, maar ik denk dat er in dit verhaal zeker een aardig kern van waarheid schuilt.

@Louis:

Ik zit nog steeds op een mailtje te wachten.

Gr

Martijn

Henk Jan   24-01-2007 om 23:26

Henk Jan
Senior Lid

In aansluiting op Ammun Rah het volgende.

Helaas is het nog zo, dat ondernemers en aannemers geen enkele interesse kunnen opbrengen voor ev paleotologische vondsten. Zie een eerdere discussie over verloren gegane walvissen bij Kallo/Doel.

Het zijn juist bonafide amateurs die vaak op risico van een boete toch bepaalde verboden trotseren of 100E neerleggen om een jaar in een groeve te zoeken naar fossielen die anders onherroepelijk verloren gaan. Ook dit mag vernietiging van wetenschappelijk erfgoed genoemd worden, en wel op grote schaal.

Trouwens, ook musea kunnen zich aan dergelijke 'vernietiging' schuldig maken. Bij geruchte,doch wel betrouwbaar, heb ik gehoord dat een museum van zins was de gehele (historisch belangwekkende) collectie fossiele cetacea uit de Needse Berg weg te doen - iets wat maar ternauwernood kon worden voorkomen.

Een goede samenwerking tussen de professionele paleontoloog en de amateur is dus alleszins gewenst.
Aanstelling van een provinciale paleontoloog lijkt mij een goed initiatief.
Een opwaardering voor degenen die goede prive-collecties maken, hoort hier ook zeker bij.
Een mooi plan werd indertijd opgevat door Freudenthal in Leiden, om prive-collecties te registreren. Helaas is dit nooit ten uitvoer gebracht.

Supergraver   24-01-2007 om 23:31

Supergraver
Senior Lid

@ Henk Jan

Precies ik bedoelde een beetje hetzelfde met mijn verhaal. Alleen jij zegt het ietwat netter
Het zal het leeftijdsverschil wel zijn

Gr

Martijn

Henk Jan   24-01-2007 om 23:36

Henk Jan
Senior Lid

We zijn het weer eens Martijn! Maar dat leeftijdsverschil... nou ja dat klopt wel. (Jeg er en gammel mand).

Supergraver   25-01-2007 om 08:26

Supergraver
Senior Lid

quote:
Henk Jan schreef:
We zijn het weer eens Martijn! Maar dat leeftijdsverschil... nou ja dat klopt wel. (Jeg er en gammel mand).

Det er bra Norsk, Henk Jan

Plikona   25-01-2007 om 10:06

Plikona
Senior Lid

@Frederik:
U Schreef:
En denk maar aan die, die vrijwillig meewerken aan de opgraving van belangrijke vondsten!
(Oops , I did't again)
@Ammun Rah
U schreef:
ik vind het wel mooi gesteld van Louis (Plikona). Ik ga dat argument van archeologie meer gebruiken, als ik mag.

U mag dat!
@Martijn:
U schreef:

Laat ik als vb Arno of Tomas nu eens nemen. Met zo'n man dienen jullie wetenschappers te gaan praten om met mekaar een beetje verder te komen, kwa nieuwe ontdekkingen, etc, etc. Maar nee, we zeiken veel liever, want ons kent ons het is toch ons kleine clubje en daar laten we niet zo'n ama in. Stel je voor dat ie de boel leeg plundert.

Met Arno is dit al lang gebeurd! Met Tomas heb ik weinig raakvlakken. Maar Martijn is nog altijd voorstander van 'plundering door paleontologische grafrovers'?

U schreef:
@Louis:

Ik zit nog steeds op een mailtje te wachten

Is gebeurd , maar dat mailadres gebruik ik zeer weinig.
@Henk Jan:
U schreef:
Trouwens, ook musea kunnen zich aan dergelijke 'vernietiging' schuldig maken. Bij geruchte,doch wel betrouwbaar, heb ik gehoord dat een museum van zins was de gehele (historisch belangwekkende) collectie fossiele cetacea uit de Needse Berg weg te doen - iets wat maar ternauwernood kon worden voorkomen.

Een 'conservator' van een museum heeft de taak , zoals zijn titel al aanduidt, de collectie te 'conserveren' voor het nageslacht. Met conserveren wordt niet uitsluitend bedoeld 'het materiaal niet tot stof te laten wederkeren' , maar ook : 'een collectie bijéénhouden'. Deze conservator heeft zijn taakomschrijving dus slecht begrepen. Trouwens de collectie overmaken naar een kapitaalkrachtiger en/of groter museum is niet negatief omdat dan de collectie dan misschien gered kan worden en in betere condities bewaard blijven.

Frederik   25-01-2007 om 10:24

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

quote:
Plikona schreef:
Maar Martijn is nog altijd voorstander van 'plundering door paleontologische grafrovers'?

Dat is niet wat ik uit zijn posts opmaak hier, maar dat weet je zelf ook wel denk ik.

Misschien is het zinvol om eens te kijken hoe een relatief nieuw medium, internet (oa deze website) kan gebruikt worden om meer toegepaste praktisch info tot bij de amateur te krijgen, wat betreft de (mogelijke) die hij speelt voor professionals.
Vragen zoals "wat gebeurt er als ik een belangrijke vondst meldt?" mogen wel eens in een artikel behandeld worden denk ik. Eventueel kunnen wat concrete voorbeelden, zowel van een goede samenwerking als van een plundering, voor sommigen de ogen openen.
Veel amateurs moeten een serieuze 'klik' maken, om opeens één van de mooiste fossielen die ze hebben gevonden, af te staan voor onderzoek. Het besef dat dat ook voldoening schenkt, komt natuurlijk pas later.

Ik ben me er ook van bewust dat er rotte appels in de mand zitten die je er nooit zult uitkrijgen, maar ja, wat doe je eraan?

[Bewerkt door Frederik op 25-01-2007 om 10:31 NL]

Supergraver   25-01-2007 om 10:48

Supergraver
Senior Lid

quote:
Plikona schreef:
@Martijn:
Maar Martijn is nog altijd voorstander van 'plundering door paleontologische grafrovers'?

U schreef:
@Louis:

Ik zit nog steeds op een mailtje te wachten

Is gebeurd , maar dat mailadres gebruik ik zeer weinig.

Dit vind ik nu weer heel jammer Louis.
Het antwoord wat je gekregen had op jou mailtje van mij, zo zeker anders geweest zijn, wanneer ik eerst dit stomzinnige gel.l van jou op het forum had gelezen.
Ik heb heel netjes geprobeert om in zekere zin toenadering te zoeken, omdat wij nogal vaak overhoop liggen. Het is jammer dat jij gewoon koppig blijft doen en waarschijnlijk een probleem hebt met mijn persoontje....
Zoals ik al in mijn mail aan jou schreef, respecteer(de) ik jou mening en jou persoonlijk, hoewel ik een andere aanhang. Maar dat respect heb je bij deze volledig verloren.
Nogmaals ik vind dit heel jammer, maar ik kan van mijn kant in iedergeval zeggen dat ik het heb geprobeerd.

Gr

Martijn

[Bewerkt door Supergraver op 25-01-2007 om 10:48 NL]

[Bewerkt door Supergraver op 25-01-2007 om 10:49 NL]

Frederik   25-01-2007 om 11:22

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

@ Martijn & Plikona, check mail.

Verder hier graag terug on-topic.

webmaster   25-01-2007 om 11:53

webmaster
Beheerder
Fotobeheerder

De meeste professionele paleontologen kunnen niet om amateurs heen. Veel belangrijke ontdekkingen worden door amateurs gedaan.
Het is niet voor niets dat grote delen van museale collecties door amateurs bijeengebracht zijn.

Theo   25-01-2007 om 13:02

Theo
Senior Lid

Bij die pro's heb je nu eenmaal tolerante en eigenzinnige maar is dat bij de amateur niet net zo?
Ik heb net een brief uit de bus gehaald en dit geeft een goed contrast n.a.v. deze discutie.

Geachte heer....

Onlangs heeft u het Natonaal Natuurhistorisch Museum de hoornpit van Caprovis savinii geschonken.uw schenking vormt een waardevolle aanvulling voor de collectie die Naturalis beheert namens de dtaat der Nederlanden.Het materiaal is daarmee veilig gesteld voor wetenschappelike studie.

Wij danken u hartelijk voor de schenking.Door dit soort giften zorgt u er voor dat onze collectie een bzlangrijke bron zijn en blijven voor onderzoek naar kennis over diversiteit in heden en verleden.

Ik ben het eens met de meeste van deze reacties,de samenwerking van professionelen en amateurs zou beter moeten.
Aan de andere kant is het ook waar dat,sommige plaatsen worden leeggeplundert en als vuilnisbelt worden achtergelaten.

Als er een fotostudie van Mill zou worden gedaan(bij het opspuiten),we onszelf voor gekken zouden zien.

Waar stopt de hobby en begint het egoisme en de alleenheerschappij voor een vindplaats

Frederik   25-01-2007 om 13:46

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Je slaat nagels met koppen Theo! Leuke brief trouwens.

[Bewerkt door Frederik op 25-01-2007 om 13:46 NL]

Fossielenzoeker   25-01-2007 om 16:12

Fossielenzoeker
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
Theo schreef:
Waar stopt de hobby en begint het egoisme en de alleenheerschappij voor een vindplaats

Precies. daar sla je de spijker op zijn kop. Het achter iemands rug kwaadspreken en een ander het licht in de ogen niet gunnen beginnen hier namelijk ook.

Jeroen   25-01-2007 om 16:34

Jeroen
Senior Lid

Heerlijk zo'n discussie!

@Theo, mooie brief, pluim voor jou.

en hier is dus een ander voorbeeld van hoe het hoort:

LINK

groetjes
j

-j

Supergraver   25-01-2007 om 22:58

Supergraver
Senior Lid

Hoi Theo,

Mooie brief idd gefeliciteerd.

Ik neem aan dat je bij Mill de vaak achtergelaten rotzooi bedoelt. Want leegplunderen heeft naar mijn inzien niks met Mill te maken. Het is of tanden rapen of ze liggen ergens onder een snelweg. Natuurlijk ben ik het wel met je eens dat je iedereen daar in z'n waarde moet laten en idd je hoeft je maar even om te draaien en sommigen graaien de tanden nog uit je bakkie.

Gr

Martijn

Plikona   26-01-2007 om 09:23

Plikona
Senior Lid

quote:
Supergraver schreef:
Hoi Theo,

Mooie brief idd gefeliciteerd.

Ik neem aan dat je bij Mill de vaak achtergelaten rotzooi bedoelt. Want leegplunderen heeft naar mijn inzien niks met Mill te maken. Het is of tanden rapen of ze liggen ergens onder een snelweg. Natuurlijk ben ik het wel met je eens dat je iedereen daar in z'n waarde moet laten en idd je hoeft je maar even om te draaien en sommigen graaien de tanden nog uit je bakkie.

Gr

Martijn

Ik stel vast dat Martijn het begrip 'paleontologische bakkiegraaiers' kent. Ik stel verheugd vast dat Martijn daar tegen is. Het zijn deze 'paleontologische bakkiegraaiers' die ook vindplaatsen plunderen , niet gestoord door enige morele of deontologische erecode. Het zijn deze 'paleontologische bakkiegraaiers' die ervoor gezorgd hebben dat er binnenkort zeer verregaande wetgeving aangaande paleontologische vondsten in Vlaanderen (en later ook in heel België) in voege treedt. De eerlijke en regels respecterende amateur zal er de dupe van worden. De 'paleontologische bakkiegraaier' niet. Hij stoorde er zich nu al niet aan.

@Theo
U verdient alle respect.

Supergraver   26-01-2007 om 09:45

Supergraver
Senior Lid

Ben blij dat we het ook eens met elkaar eens zijn. En zo zie je dat ik dus helemaal zo slecht nog niet ben, Louis

Gr

Martijn

Hirsuta   12-03-2007 om 13:56

Hirsuta
Junior Lid

@ Tomas:

Nav ons gesprek van zaterdag heb ik naar je mededeling gekeken en ik vind het een mooie en directe reactie op het gebeurde. Ik vind het jammer dat je op deze manier een bericht moet plaatsen omdat er mensen zijn die alleen maar via roddel en achterklap kunnen reageren en niet de moed hebben om jou direct te benaderen. Ik vind het jammer dat ik dergelijk gedrag ook in deze kleine wereld van fossielverzamelaars terug zie.

Kwetsen is gemakkelijk, een wonde genezen is moeilijk

0