HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Fossielen Algemeen

Eieren zoeken met Pasen

Pagina: 1 2

Everhardus   11-05-2019 om 16:29

Everhardus
Senior Lid

Leuk verslag, mooie vondsten !

Spongebob   17-05-2019 om 21:52

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

Eén van de kleinste vondsten van de trip heb ik vanmiddag uit het fotorol-busje gehaald. Discoides subuculus is volgens mij op dit moment de meest actuele naam. Uit het cenomane groenzand van St. Jouin-Bruneval.

FossilDude   19-05-2019 om 19:27

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

Leuk!

Spongebob   25-05-2019 om 11:04

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

Deze 'ster' zat oorspronkelijk in een tamelijk groot brok. Op het strand verkleinen gaat o.h.a. niet goed. De extra te sjouwen kilo's neem je dan op de koop toe. Thuis gisteren voorzichtig bewerkt met een hamertje. Nu past ie tenminste in het laatje van de Guettardiscyphia's.
(Ik moet eigenlijk m'n zaag weer in operatie brengen).

hubertus68   25-05-2019 om 11:58

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Wow, topvondst Tom!! Heel mooi.
Lijkt op een lucky split.

Groeten,
Oliver

Spongebob   25-05-2019 om 12:05

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

Nee, geen lucky split, maar afgesleten als rolsteen door de golven van de zee. Nat gevonden en nat gefotografeerd. Droog is hij niet zo spectaculair.
Guettardiscyphia
is trouwens niet echt een zeldzame spons; je komt hem wel vaker tegen, ook in het oostelijk grind, maar dan meestal drie-lobbig.

sjaak   25-05-2019 om 12:19

sjaak
Senior Lid

Mooi. Als je resersibele wetlook zoekt, ik heb goede ervaringen met een laagje paraloid waardoor het net wat beter uitkomt.

Niels

KoenJ   25-05-2019 om 21:14

KoenJ
Senior Lid

quote:
Spongebob schreef:
Eén van de kleinste vondsten van de trip heb ik vanmiddag uit het fotorol-busje gehaald.

Dat busje is onderhand ook fossiel te noemen....lang geleden dat ik die in mijn handen heb gehad

Spongebob   26-05-2019 om 11:00

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
sjaak schreef:
Als je resersibele wetlook zoekt, ik heb goede ervaringen met een laagje paraloid waardoor het net wat beter uitkomt.

Bedankt voor de tip Niels; ik heb daar geen enkele ervaring mee, maar zal het een keer opvolgen.

quote:
KoenJ schreef:
Dat busje is onderhand ook fossiel te noemen....lang geleden dat ik die in mijn handen heb gehad

Ik neem altijd 1 of meer busjes mee om kleine, kwetsbare fossieltjes veilig op te bergen in de rugzak. Mijn zoons vinden mij inmiddels ook al een fossiel
Temeer, omdat m'n computer nog loopt op Windows Vista.....

Spongebob   30-05-2019 om 19:37

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

Vandaag weer een paar vondsten uit de kist gehaald waaronder deze halve (tetraclonellide)spons van de Normandische kust. Een voordeel bij sponsfossielen is dat ook halve exemplaren attractief en informatief kunnen zijn.
In één oogopslag zie je hier hoe de organisatie van het kanaalsysteem in elkaar steekt. Vooral links onderin en op de rechterflank zijn de magere instroomkanalen goed te herkennen; zij lopen soms zelfs neerwaarts vanaf de buitenzijde naar binnen om daarna over te gaan in grovere (uitstroom-)kanalen, die op hun beurt opwaarts eindigen in het centrale, verticale uitstroomstelsel. Uiteindelijk verlaat het inmiddels door de zweephaarcellen afgewerkte zeewater het sponslichaam weer via het spongocoel c.q. osculum bovenin.

Pagina: 1 2

0