HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Mysterieuze steen

Guus2   26-08-2019 om 20:22

Guus2
Junior Lid

Goedendag,

Vandaag aan de waterkant van de Tarn nabij Florac, Frankrijk, deze steen gevonden. Met wat verbeeldingskracht zien we in de laatste 2 foto's hagedisjes of iets dergelijks. Deze zijn circa 3 cm lang. Het bruine spul is heel hard, ook na onderdompelen in water. Eerste foto is van dezelfde steen.
Ik zou graag willen weten wat het is en of het de moeite is om aan onze kleine fossielenverzameling toe te voegen.

Groet en alvast bedankt voor evt reacties!

Everhardus   27-08-2019 om 01:01

Everhardus
Senior Lid

Een hagedis gaat het niet zijn. De kleur van de matrix lijkt niet te matchen met het Toarcien waarin daar vaak pyriet ammonieten worden gevonden (ik vermoed niet aan de oever) Enige manier om er achter te komen of je iets interessants hebt gevonden is om je object wat meer vrij te leggen. Dat zou al voorzichtig met een scalpel kunnen, wellicht geeft dat al wat meer duidelijkheid...
De exacte locatie is ook handig, via een geologische kaart van de regio kun je zien hoe oud het gesteente is en wat je er ongeveer aan fossielen in kunt verwachten.
Ik vermoed dat het niks is, althans niet fossiel, maar in de omgeving van Florac is wel het nodige te vinden......
Maar nogmaals zonder meer info blijft het gissen...gr, Marcel

Guus2   27-08-2019 om 07:37

Guus2
Junior Lid

Beste everhardus,
Bedankt voor je snelle reactie. Het is inderdaad een atypische kei. Het materiaal van matrix en ook van de mogelijke fossielen matchet zeker niet met dat waarin we op hoger gelegen stukken bij florac vaak fossielen vinden. Ook langs de waterkant, waar de steen ligt, zijn er nauwelijks van dezelfde matrix te vinden, en al helemaal niet met het bruine spul. Heeft een geologische kaart dan wel zin?

hubertus68   27-08-2019 om 08:49

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Is het gegen vuursteen?

Groeten.
Oliver

0