HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Tijgeroog gepolijst
1.50 EUR

Determinatie Fossielen

Tektiete gevonden, graag meningen wel of niet

telfyr   02-04-2007 om 20:08

telfyr
Junior Lid

Hallo.

Een tijdje terug gevonden bij een afgraving in duitsland.
Dacht eerst et is niks, toen vele weken later sochtens toch ff gekeken vandaag, wat blijkt het is een Tektite!!!!
Denk ik.... ;/

Meer foto's in deze link.
LINK

[Bewerkt door telfyr op 02-04-2007 om 20:12 NL]

binbinneke   02-04-2007 om 20:14

binbinneke
Senior Lid

Ik denk persoonlijk niet dat het een tektiet of moldaviet is. Het lijkt me eerder obsidiaan of een ander vulkanisch gesteente. Is de steen (licht) dooschijnend als je 'n em voor het licht houd?
gr. robin

telfyr   02-04-2007 om 20:16

telfyr
Junior Lid

Zekers, mooi groen.

kijk maar in de link onder in het berricht

binbinneke   02-04-2007 om 20:18

binbinneke
Senior Lid

Kijk ook hier eens LINK
(Obsidiaan is een vulkanisch mineraal dat men vroeger gebruikte om messen etc. in te vervaardigen, wat betekent dat het bij de randen vlijmscherp is. Het wordt nu voor juwelen en dergelijken gebruikt)
gr. robin

binbinneke   02-04-2007 om 20:19

binbinneke
Senior Lid

quote:
telfyr schreef:
Zekers, mooi groen.

kijk maar in de link onder in het berricht

Dan weet ik het niet... Een tektiet lijkt me nogal onwaarschijnlijk, maar het kan natuurlijk altijd...
gr. robin

telfyr   02-04-2007 om 20:21

telfyr
Junior Lid

Humm, erg interesant!!

Kijk ook hier ff
LINK

samen met de foto'`s van mijne hier.
LINK

wimenkids   02-04-2007 om 20:21

wimenkids
Senior Lid

Bij bepaalde processen in de zandverwerkende industrie (bijv. bij het maken van bouwstenen) ontstaat ook wel eens als afvalprodukt een soort donker glas, dat erg op obsidiaan lijkt, maar dus kunstmatig is. Staat er een zandverwerkend bedrijf bij die afgraving?

telfyr   02-04-2007 om 20:24

telfyr
Junior Lid

quote:
wimenkids schreef:
Bij bepaalde processen in de zandverwerkende industrie (bijv. bij het maken van bouwstenen) ontstaat ook wel eens als afvalprodukt een soort donker glas, dat erg op obsidiaan lijkt, maar dus kunstmatig is. Staat er een zandverwerkend bedrijf bij die afgraving?

niet dat ik weet, ook niet vroeger dat ik weet.

Het was vers afgegraafd zand , en et was al een best gat aan et worden.

binbinneke   02-04-2007 om 20:25

binbinneke
Senior Lid

quote:
telfyr schreef:
Humm, erg interesant!!

Kijk ook hier ff
LINK

LINK

Dan zou het volgens jouw theorie een moldaviet zijn Vergeet niet dat zulke "mineralen" (zo worden ze beschouwd) (waarschijnlijk, onduidelijk) onstaan door snelle afkoeling na inslag van een meteoriet.
gr. robin

[Bewerkt door binbinneke op 02-04-2007 om 20:27 NL]

telfyr   02-04-2007 om 20:29

telfyr
Junior Lid

quote:
binbinneke schreef:
quote:
telfyr schreef:
Humm, erg interesant!!

Kijk ook hier ff
LINK

LINK

Dan zou het volgens jouw theorie een moldaviet zijn Vergeet niet dat zulke "mineralen" (zo worden ze beschouwd) onstaan door snelle afkoeling na inslag van een meteoriet.
gr. robin

ja wist ik, en dan ook net voodat de meteoriet inslaat, dit is dan gewoon aards zand dat zo heet werd en onder zo immense druk gevormd is.

Bij navraag bij me pa, ff onder een goeie metaal detector en er kwam een licht singaal af.

Pa vertelde me dat waar ik em gevonden heb, heel lang terug de kust was aan zee.

dus de kans op tektiet is best groot.

Flash   02-04-2007 om 21:41

Flash
Senior Lid

Hopelijk zijn de foto's een beetje duidelijk. Heb ze net even bij kunstlicht moeten nemen. Spijtig genoeg is het mijn inziens gewoon een stuk glas net als wat ik hier heb liggen. De sinaasappel ervoor geeft afmetingen weer. Je ziet ze hier en daar wel eens in een tuin liggen. Kleur is volgens mij alles in mogelijk. Hopelijk vergis ik me maar het lijkt er wel sterk op.

Grrr Edo

wimenkids   02-04-2007 om 22:41

wimenkids
Senior Lid

Ik heb jaren geleden iets soortgelijks gevonden bij een zandafgraving, waarbij ook zandsteen gemaakt wordt en dat was dus industrieel glas. Zal nog even in mijn 'archief' zoeken en er een foto van nemen morgen.

Supergraver   02-04-2007 om 22:48

Supergraver
Senior Lid

Hoe dan ook geen fossiel

Gr

Martijn

telfyr   02-04-2007 om 22:49

telfyr
Junior Lid

Heel overtuigend!!
@Flash

ik heb met een hamer op de meest stabiele punt geslaan enkele keren om er een paar stukjes af te krijgen.

Ze zijn erg hard en er schilfert niet veel van af voor de klap(pen) die je er op geeft.
Mijne dan.

met een 5 mega pixel camera genomen, .

LINK

Zou een stuk glas kunnen zijn kan ook wat leukers zijn.
Zowiezo leuk om er mee bezig te zijn

[Bewerkt door telfyr op 02-04-2007 om 22:50 NL]

Plikona   03-04-2007 om 05:57

Plikona
Senior Lid

Lijkt mij meer een ovenslak van de ijzerwinning. Moerasijzererts werd in kleiovens verhit door grote hoeveelheden hout. Daar dit erts veel zand bevatte waren er ook veel ovenslakken , die werden afgeschept en terplaatse achtergelaten. Het vinden van dergelijke slakken op de meest onbewoonde plaatsen duidt dus op een kleine industriële activiteit in een (ver) verleden. IJzererts werd van voor de Romeinse tijd tot in de negentiende eeuw zo gewonnen. De kleur varieert van flessengroen over diepblauw tot diep donkerbruin door de erin aanwezige mineralen.
Ook 'glashutten' (waar enkel glas geproduceerd) werd laten dergelijk afval achter.
Dat er verwarring kan ontstaan met tektieten is begrijpelijk. Ik heb namelijk beide en onderscheid is soms moeilijk. Enkel chemische analyse kan uitsluitsel geven daar er bij inslag een veel hogere temperatuur bereikt wordt en er andere kristallen(met minder water) gevormd worden en ook andere elementen opgenomen worden. Tektieten hebben ook een andere verwering en worden soms honderden kilometers van de oorspronkelijke inslagplaats gevonden.
Nog minder prozaïsch is de herkomst als het afkomstig is van een moderne (laatste honderd jaar) industriele hoogoven en als wegenvulling, ophoging of iets dergelijks ergens achtergelaten is. Cadzand/Zwarte polder is een mooi voorbeeld.

Jan Losser   03-04-2007 om 10:05

Jan Losser
Senior Lid

Plikona heeft absoluut gelijk, meerder van deze dingen gevonden en aan verschillende mensen laten zien die het kunnen weten, antwoord steeds hetzelfde: slak

pearl   03-04-2007 om 13:33

pearl
Senior Lid

Vanmorgen heb ik geprobeerd een foto te plaatsen van een stuk "slak" die ik heb gevonden in noord scandinavie, waar je dit materiaal helemaal niet verwacht. Is mooi glasachtig groen/blauw. Ook lagen daar allemaal hele mooie kleine stukjes tussen de wortels van de bomen. Is door verschillende mensen gedetermineerd als slak van ws een prehistorische ijzermijn.
oh ja, foto plaatsen lukte niet
gr
pearl

Fossielenzoeker   03-04-2007 om 21:25

Fossielenzoeker
Senior Lid
Fotobeheerder

Beste mensen.
Mijn inziens geen tektiet en geen obsidiaan maar gewoon een ovenslak.

agaathunter   03-04-2007 om 21:37

agaathunter
Senior Lid

Robert oet Twente, oe hebt geliek!

Groetjes: Ed

Plikona   03-04-2007 om 22:18

Plikona
Senior Lid

@telfyr

Afgaande op de diepe glans kan men stellen dat het hier een hoogovenslak betreft. Ook de typisch doffe bruine verkleuring in de gasbellen is een aanwijzing dat er steenkolen gebruikt werden. Bij slakken van pré industriele oorsprong vind je meestal nog houtskool in de slak.
Moldavieten hebben een typische 'pokdalige' verwering op het buitenoppervlak daar de buitenkant zeer snel afkoelde en er schilfers in een schelpvormige breuk eraf vlogen. A propos, Moldavieten kunnen per definitie uitsluitend van aan de Moldau komen

0