HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Dinosaurus bot stukje USA groot
1.50 EUR

Determinatie Fossielen

Austeniceras austeni, 40cm!

Gerrit-Jan   29-05-2007 om 12:35

Gerrit-Jan
Senior Lid

Hier dan de A. austenie van 40cm, die ik met Pinksteren in Rheine gevonden heb, dwz mijn vader heeft de steen ontdekt en me geroepen. Hij is de ideale 'spotter'. Ik mag dan lekker hakken .
We beginnen beiden zicht te krijgen waar we op moeten letten. Welke vormen, welke lagen (zone)en welk gesteente, maar 'alles' blijft interessant, want je ontdekt steeds weer nieuwe dingen.

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 02-06-2007 om 09:12 NL]

d_nbeek   29-05-2007 om 13:38

d_nbeek
Senior Lid

WAUW wat een gave fossiel,
hoe heb je die zo mooi uit kunne hakken, en hoe heeft jou vader die zien zitten in het gesteenten. mss heb je nog wel meer foto's van het uithakken enzo ben zeer benieuwd
grzz cees

[Bewerkt door d_nbeek op 29-05-2007 om 13:38 NL]

Gerrit-Jan   29-05-2007 om 15:28

Gerrit-Jan
Senior Lid

Mijn vader heeft hem in een gleuf tussen de brokken gevonden. Hij stond daar als het ware recht op, als een wagenwiel zeg maar. eigenlijk kon je er weinig specifiek aan zien, behalve dat de vorm rond was. Ik heb hem dus uit de spleet gehaald en op een andere brok steen gelegd (dat was een zware klus!). Veel gehakt heb ik eigenlijk niet. Ik heb hem rondom bekeken en heb gezocht naar 'spleten'. Toen met een beetje kloppen en splijten uit de steen gehaald. Ik voelde het negatief echt losschieten uit de kern. Gaaf gevoel: openmaken en klaar is Clara.

Ik kan van het negatief wel een foto maken, maar ik denk dat het verhaal toereikend is.
Zal nog enkele foto van het eindresultaat plaatsen.

Groet

Gerrit-Jan   29-05-2007 om 16:00

Gerrit-Jan
Senior Lid

Foto 1t/m3: kern met afdruk
Foto 4: uitrusten na de 'preparatie'
Foto 5: 'eindresultaat'

Gerrit-Jan   02-06-2007 om 12:37

Gerrit-Jan
Senior Lid

Hey Fossielenzoeker,

Had jij niet ook zo'n 'wagenwiel' gevonden? LINK. Hoe groot was die eigenlijk en komt hij ook uit de Groeve Breckweg?

Groet

Gerrit-Jan   02-06-2007 om 12:45

Gerrit-Jan
Senior Lid

Oh, voortaan eerst beter lezen

quote:
Fossielenzoeker schreef:

Vorig weekend hebben we met de NGV afdeling Twente de grote kalkgroeves bij Rheine en Wettringen bezocht.
In de laatste hebben we drie grote Ammonieten gevonden. Eén daarvan heb ik mogen helpen uithakken uit de bodem van de groeve. En van één heb ik het genoegen mogen smaken om hem, nog in de matrix, met behulp van drie volwassenen achter in mijn eigen auto te kunnen tillen.
Thuis begon pas het echte hakwerk en hij is er mooi uitgekomen. De diameter is 58 cm.

Groet

P.s: vind je de stratigrafische tabel handig. Denk dat die ook te gebruiken is voor Rheine en Wettringen?

Groet

pearl   02-06-2007 om 13:19

pearl
Senior Lid

Dit is nog 1 van de 3 wagenwielen waar fossielenzoeker het over heeft. Het karretje heeft deze actie niet overleefd.
Mooi exemplaar van jou Gerrit-Jan!
gr
pearl

[Bewerkt door pearl op 02-06-2007 om 13:29 NL]

Gerrit-Jan   02-06-2007 om 13:41

Gerrit-Jan
Senior Lid

Tjee, ik dacht dat die van mij al groot was, maar dit slaat alles. Was je er dus ook bij die dag??

Die ondersteunende hand rechts zal de man links wel ERG geholpen hebben, maar schitterend. Had hij lang last van rugpijn??

Bedankt voor het compliment, ben er ook erg trots op!!!

Groetjes

P.s: hoe zag ie eruit na preparatie?? Heb je daar ook nog een foto van (en hoe is het met je enkel??)

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 02-06-2007 om 15:32 NL]

Fossielenzoeker   02-06-2007 om 17:16

Fossielenzoeker
Senior Lid
Fotobeheerder

Leuk dat jullie nog even een oudere topic aanhalen.Die Ammo staat hier reuze tevreden te zijn in mijn woonkamer.
@ gerrit Jan
Als je deze al groot vind dan heb ik ze al veeeel groter en dikker gezien bij leden van mijn werkgroep. Als je er een paar poten onderzet heb je een mooie solontafel.
Deze supergrote jongens die met shovels op aanhangers werden getild worden nu niet meer gevonden door een andere manier van ontginning in de groeve.
Tot een jaar of drie geleden werdt er in de groeven gesprongen met explosieven. Grote dikke Ammo's braken soms geheel uit het gesteente door de klap.
Nu wordt er niet meer gesprongen maar staat er een zware mobiele rupskraan met een enorme stalen pin aan de bak die het gesteente mechanisch loswerkt en kapot trekt. Ammo's van enige grootte worden bij deze actie totaal verwoest. Vandaar dat we trots mogen zijn op de kleintjes van 60 cm.

PS1: het wagenwiel op de foto hierboven was groter dan die van mij. Ik heb hem hoogstpersoonlijk helpen loshakken uit de bodem van de groeve middenin een plas water. Hij stak slechts met een klein deel uit de bodem en zat dus lekker beschermd. Vandaar dat hij de mobile kraan overleeft heeft. Bij deze ook nog even de complimenten aan mijn zoon die zorgde dat het echte zware hakgereedschap terplekke kwam om bovenstaande joekel te bevrijden.

PS2: Die stratigraphische tabel zie ik graag tegemoet.

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 02-06-2007 om 17:49 NL]

Gerrit-Jan   02-06-2007 om 17:31

Gerrit-Jan
Senior Lid

quote:
Fossielenzoeker schreef:
...tot een jaar of drie geleden werdt er in de groeven gesprongen met explosieven. Grote dikke Ammo's braken soms geheel uit het gesteente door de klap.

Zoals nu nog het geval is in Rheine! Zou dit betekenen dat de kans bestaat dat daar (groeve firma Breckweg) zo een kanjer (wagenwiel) nog uit de wand zou kunnen vallen??

Ik ga alvast een karretje lassen!!!!!

HanS   10-06-2007 om 20:04

HanS
Junior Lid

Bij Breckweg worden nog regelmatig grote Austenicerassen gebonden. De mooiste die ik tot nu toe gezien heb, van een vriend van mij, meet 78 cm doorsnee. Mijn grootste, ligt nog steeds in 2 helften, omdat hij in 1 stuk te zwaar is om op te tillen, maar zou dan 83 cm doorsnee zijn. We hebben in de groeve zelfs 1 maal een exemplaar van meer dan een meter in doorsnee gevonden, maar die bleek na enkele middagen zwaar hakwerk niet te bergen te zijn.
Vriendelijke Groeten,
Han

0