HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Gripzakjes 100 stuks 10 x 15 cm met schrijfvlak
2.75 EUR

Determinatie Fossielen

Hemipristis serra? (vervolg op "nebrius sp?")

Casper   18-03-2005 om 22:38

Casper
Senior Lid

hallo iedereen.

aan deze tand is al eens eerder een topic gewijd, maar zonder duidelijke uitkomst. ik heb nu uitgevonden hoe ik goede foto's maak dus ik probeer het nog een keer. iemand enig idee wat dit precies is?

de voorkant...

de achterkant...

de bovenkant...

en de wortel. (vreemde structuur in de wortel alsof dit bij een grote tand hoort, bijv. als bijspits.)

Groeten, Casper

Somniosus   18-03-2005 om 22:44

Somniosus
Senior Lid
Fotobeheerder

juist ja, je zegt het zelf. Een bijspits van een Otodontidae, één of andere Carcharocles.

toothdigger   18-03-2005 om 22:50

toothdigger
Senior Lid

hee cas,

yes ik het eens met somniosus.
Ook zie ik op de tweede foto aan de rechterkant een heel verweerd randje kartels.
Dus ja het is naar alle waarschijnlijkheid een stukje van een Carcharocles sp.

ciao

Toothdigger

Lid sinds 10-09-2003

Casper   18-03-2005 om 22:59

Casper
Senior Lid

okee, hartelijk bedankt.
(toch wel jammer dat het geen Hemipristis is...)

Groeten, Casper

[Bewerkt door Casper op 18-03-2005 om 23:00 NL]

Supergraver   20-03-2005 om 15:57

Supergraver
Senior Lid

Helaas ben ik het dit keer niet met jullie eens. Volgens mij is dit duidelijk een stukje van een Galeocerdo. Dit is nl precies een fragment wat vaak gevonden wordt omdat de tanden hier vaak breken. Degene die toevallig een keer in Florida in de Peace River hebben gezocht, zijn het waarschijnlijk met me eens, omdat er hier heel veel van dit soort stukjes Galeocerdo worden gevonden.

Groeten, Martijn

toothdigger   20-03-2005 om 16:08

toothdigger
Senior Lid

nee srry supergraver,

nu ben ik het weer niet met jou eens!
De meeste Galeocerdo's die ik in Florida heb gevonden waren bijna allemaal cuvier en niet latidens of concortus. Deze hebben bijna allemaal een fijne karteling en geen grove zoals het hier het geval is. Dus ik denk nog steeds Carcharocles sp.

ciao

Toothdigger

Lid sinds 10-09-2003

Supergraver   20-03-2005 om 16:27

Supergraver
Senior Lid

Galeocerdo cuvier wordt inderdaad veel gevonden hier, maar ik raad je aan om toch eens beter naar een aantal tanden te kijken er zijn wel degelijk G. cuvier tanden (groter voormaat, door sommigen ook wel Galeocerdo mayumbensis genoemd), met zeer grove kartels.
Meningsverschillen blijven altijd bestaan zeker met een klein stukje tand als hierboven.
Deze zomer mail ik wel een fototje, dan heb ik de verzameling weer van zolder uit de verhuisdozen gehaald.

Vriendelijke groet,

Martijn

toothdigger   20-03-2005 om 16:57

toothdigger
Senior Lid

Daar heb je gelijk in, maar de Mayumbensis os erg zeldzaam in de Peace en omstreken. Volgens de literatuur is de Mayumbensis meer verwant met de Galeocerdo latidens en niet van de 'real' tiger sharks.
dus zo kunnen we er nog wel ff over doorgaan!

groet

Toothdigger

Lid sinds 10-09-2003

Somniosus   20-03-2005 om 19:28

Somniosus
Senior Lid
Fotobeheerder

100% zekerheid hebben is moeilijk met enkel dit stukje verweerde tand. Ik vind de karteling zeer grof voor een Galeocerdo te zijn, maar uitsluiten kan je niet. Ik heb een kaak van een recente Galeocerdo cuvieri en ik vind daar geen met grove karteling in, het is wel een sub-adult exemplaar.

@ Casper. Hoe groot is dat ding eigenlijk?

Als ik naar de foto’s in de originele beschrijving van Galeocerdo mayumbensis kijk (Dartevelle & Casier 1943 voor de liefhebbers), dan lijkt me dat eerder een variatie van Galeocerdo latidens te zijn. Alleszins niet groter dan een normale Galeocerdo cuvieri.

LINK
Dit beest is gevonden in het Midden Eoceen!, de enige op meer dan 10 jaar verzamelen op die plaats en bezit een vrij grove karteling. Zoals je kan lezen is dit waarschijnlijk een uit Afrika geemigreerde ‘Galeocerdo eaglesomi’, een grotere vorm van onze G. Latidens. Misschien de trap naar Galeocerdo Cuvieri.
Op dezelfde vindplaats (Oosterzele) werd van tijd tot tijd een gewone Galeocerdo latidens gevonden, 5 keer zo klein. Het verschil is immens.

Zoals Toothdigger al aangaf, moet het genus Galeocerdo eigenlijk compleet herzien worden (en men is daar ook druk mee bezig), omdat er ook in ons Neogeen zeker 2 verschillende vormen voorkomen die niet tot hetzelfde genus behoren. ‘Galeocerdo’ contortus oa behoort eigenlijk tot Physogaleus.

Casper   20-03-2005 om 21:46

Casper
Senior Lid

de tand is ongeveer een centimeter groot en compleet, dus een afgebroken stukje galeocerdo lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Groeten, Casper

0