HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Gea Gotland
2.50 EUR

Determinatie Fossielen

Prototaxites: paddenstoel, alg of korstmos?

agaathunter   25-01-2008 om 11:52

agaathunter
Senior Lid

Hoi,

Ik heb onlangs een prototaxites gevonden met een aanzet van een zijtak (zie foto's rechts boven).
Hans Steur beschrijft de prototaxites in "Fossiele planten". Hierbij wordt van 3 lezingen uitgegaan:
1. Prototaxites is een reuzenpaddestoel (Hueber)
2. Prototaxites is een alg: algenboom (Schweitzer)
3. Prototaxites is een korstmos (Selosse).

Gezien de aanzet van een zijtak ben ik het meest geneigd, om te kiezen voor een alg.

Groetjes: Ed

Erik   25-01-2008 om 16:29

Erik
Senior Lid

quote:
agaathunter schreef:
Gezien de aanzet van een zijtak ben ik het meest geneigd, om te kiezen voor een alg.

...vind ik geen sterke argumentatie.... Waarom kunnen zwammen geen zijtakjes hebben?

Zwam lijkt uberhaupt thans waarschijnlijker...

LINK

Erik

Spongebob   25-01-2008 om 17:46

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

Lees het artikel van Hans Steur in Grondboor & Hamer, jaargang 60 nr. 2 (2006): "Wie weet ligt de waarheid in het midden en is het een combinatie van een alg en een zwam, nl. een reuzenkorstmos". Als Hans Steur het antwoord niet weet, is het voor ons (haast) onmogelijk. Maar, wie weet...?

Trouwens erg mooi fossiel, dat ik zelf ook nog eens hoop te vinden. Ik geloof echter dat dat in het Oostelijk grind niet zo snel zal gebeuren. Gefeliciteerd, Ed!

[Bewerkt door Spongebob op 25-01-2008 om 18:00 NL]

Erik   25-01-2008 om 18:08

Erik
Senior Lid

quote:
Spongebob schreef:
Als Hans Steur het antwoord niet weet, is het voor ons (haast) onmogelijk. Maar, wie weet...?

Klinkt ook als fijne argumentatie: Hans Steur weet het niet, dus is het voor ons haast onmogelijk?

We kunnen toch gewoon het meest recente onderzoek van Boyce et al. uit 2007 erbij pakken om te zien wat zij ervan denken?

vermoedelijk een heterotroof organisme: zwam

groeten, Erik

agaathunter   25-01-2008 om 18:27

agaathunter
Senior Lid

Hoi

@ Erik: Ik was er al bang voor dat dit geen sterke argumentatie was, maar ik hoop hiermede toch een discussie op gang te krijgen.

@ Spongebob: Alhoewel het er niet dik mee bezaaid ligt, wordt er nog vaak genoeg Prototaxites in het oostelijk grind gevonden.
Daarom vind ik het interessant genoeg, om meningen van anderen te horen (of te lezen).

Spongebob   25-01-2008 om 19:23

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

De groep verzamelaars die regelmatig (soms wekelijks) zochten/zoeken in zandgroeves van Noord-Nederland, Twente en Wilsum, kon in 2004/2005, op één uitzondering na, niet aan het verzoek van Hans Steur voldoen om Prototaxites uit het Oostelijk grind te laten zien. We kwamen destijds tot de conclusie dat Prototaxites derhalve vanuit zuidelijke richting moet zijn aangevoerd.
@Erik, zie artikel G&H. In 2000 begon het idee al post te vatten, dat Prototaxites wel eens een zwam kon zijn. Zo verrassend is het onderzoek van Boyce dus niet (alhoewel ik er wel benieuwd naar ben; dus bedankt voor de tip!)

Henk Jan   26-01-2008 om 10:04

Henk Jan
Senior Lid

Ik ken een fraaie Prototaxites uit Calcar, dus Rijngrind.

agaathunter   26-01-2008 om 10:11

agaathunter
Senior Lid

Hoi,

Na alles wat ik gehoord en gelezen heb, denk ik, dat Prototaxites vaker in het zuidelijkere Maas- en Rijngrind voor komt, dan in het oostelijke grind.
Is toch ook weer nieuw voor mij!

Fossielenzoeker   26-01-2008 om 14:49

Fossielenzoeker
Senior Lid
Fotobeheerder

Zoals iedereen weet zoek ik al jaren in de oostelijke grinden maar heb helaas nog geen Prototaxites in mijn verzameling.
Ik hoop dit binnenkort wel te doen zodat ik mijn verzameling compleet kan maken.

Een medeverzamelaar uit mijn werkgroep heeft enige jaren geleden echter wel een versteende zwam gevonden.

Henk Jan   26-01-2008 om 23:24

Henk Jan
Senior Lid

Wat is 'oostelijk grind'dan precies? Geen Rijngrind?
Grind dat door het Eridanosstelsel is vervoerd?

agaathunter   26-01-2008 om 00:23

agaathunter
Senior Lid

Hoi Henk Jan,

Oostelijk grind is inderdaad geen Rijngrind.
Met het oostelijk grind worden de grindafzettingen van Twente en noordelijker gelegen delen genoemd.
Dit grind komt ook nog eens uit het oosten.
In een mail van Ger Cremers vertelde deze mij, dat dit grind afkomstig is van de öude" Weser, die in die tijd nog niet naar het noorden afgebogen was.

Henk Jan   27-01-2008 om 12:34

Henk Jan
Senior Lid

Hoi Ed,

Heb het maar eens opgegoocheld.
Je hebt gelijk. Inderdaad, Rijngrind en Maasgrind worden de 'zuidelijke toevoer' genoemd. En ik dacht nog wel dat de Rijn uit het Oosten kwam (wat ook wel waar is, maar toch niet helemaal).
Afzettingen van het Eridanos- of Baltische rivierenstelsel waartoe ook aanvoer uit Noordduitsland behoort, zoals de oude Weser, heten de 'oostelijke toevoer'.

Om nog even op de aanzet van een zijtak in jouw erg fraaie fossiel terug te komen: niet alleen bep algen kunnen vertakkingen hebben, maar ook korstmossen (rendiermos) en bep schimmels - dus dat zegt niet veel.

[Bewerkt door Henk Jan op 27-01-2008 om 12:38 NL]

0