HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Literatuur & Onderzoek

Intelligent ontwerp

Maarten   21-05-2005 om 08:27

Maarten
Senior Lid

In Amerika wint het creationisme steeds meer terrein, via het intelligent ontwerp denken wordt het creationisme de scholen "binnengefietst".

Ook binnen Nederland steekt dit intelligent ontwerp denken nu de kop op: Minister Van der Hoeve (Ja die van Onderwijs & Wetenschappen ()) vindt dat er zoveel gaten in de evolutietheorie zitten dat deze niet kan kloppen. De intelligent ontwerp gedachte (lees, de aarde zit zo complex in elkaar dat er wel een hogere macht, God dus, verantwoordelijk voor moet zijn)spreekt haar zeer aan. Ze wil daarom een maatschappelijke discussie starten over beide wijzen van denken. Begint dus hier ook al.....

Anthonie   21-05-2005 om 09:20

Anthonie
Senior Lid

Hallo Maarten

Ik weet dat je hier graag een discussie wil openen over creationisme Versus de evolutietherorie. Ik ken andere forums waar er hele pagina's geschreven worden met de gekste dingen aan beide kanten en niemand wil toegeven aan een mening van de andere, hoe goed geargumenteerd deze ook mag zijn.

daarom ben ik persoonlijk tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk aan jezelf ligt welke theorie je nu het aanvaardbaarste vind oftewel de evolutietheorie oftewel de ideeen van de creationisten. met ander woorden iedereen moet voor zichzelf uitmaken welke waarheid hij wil verdedigen en daarbij moet hij/zij niemand anders ertoe aanzetten om iemand anders ervan te overtuigen dat enkel zijn waarheid de echte is want dan ben je verkeerd bezig.

Maar wat je verteld over het onderwijs ga ik allesbehalve mee akkoord, het is namelijk niet de taak van het onderwijs om hierover te oordelen dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.

ziehier enkele links die je nuttig zijn

LINK

LINK

LINK

LINK

LINK
(dit moet je lezen gewoon belachelijk)

ziezo dit was het hopelijk heb je er iets aan

groeten Anthonie

[Bewerkt door Anthonie op 21-05-2005 om 09:22 NL]

Maarten   21-05-2005 om 09:37

Maarten
Senior Lid

quote:
anthonie schreef:
Hallo Maarten

Ik weet dat je hier graag een discussie wil openen over creationisme Versus de evolutietherorie. Ik ken andere forums waar er hele pagina's geschreven worden met de gekste dingen aan beide kanten en niemand wil toegeven aan een mening van de andere, hoe goed geargumenteerd deze ook mag zijn.

daarom ben ik persoonlijk tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk aan jezelf ligt welke theorie je nu het aanvaardbaarste vind oftewel de evolutietheorie oftewel de ideeen van de creationisten. met ander woorden iedereen moet voor zichzelf uitmaken welke waarheid hij wil verdedigen en daarbij moet hij/zij niemand anders ertoe aanzetten om iemand anders ervan te overtuigen dat enkel zijn waarheid de echte is want dan ben je verkeerd bezig.

Maar wat je verteld over het onderwijs ga ik allesbehalve mee akkoord, het is namelijk niet de taak van het onderwijs om hierover te oordelen dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.

LINK

LINK

LINK

LINK

LINK

groeten Anthonie

Ik zit niet te wachten op een discussie hoor, vond het alleen belangwekkend (en zorgwekkend) om dit te melden.

Casper   21-05-2005 om 10:57

Casper
Senior Lid

Ik heb besloten: iedereen mag geloven, maar wetenschappelijk bewezen feiten ontkennen gaat toch echt te ver!!!

wat schort er aan de evolutietheorie volgens die minister van der Hoeve??

Inderdaad, de natuur is complex. maar dit betekent niet dat er een hogere macht bestaat, maar dat wij het met onze bekrompen geestjes niet kunnen bevatten. de natuur is ook niet zomaar zo complex geworden, dat heeft miljarden jaren geduurd, ook zo lang dat wij het niet kunnen bevatten.

maar wellicht is er een goede kant aan de zaak?? eerst accepteerde men gewoon dat er een god bestond en dat alles wat in de bijbel staat waar is, nu denkt men er tenminste over na
of zie ik dat verkeerd...

Groeten, Casper

[Bewerkt door Casper op 21-05-2005 om 10:57 NL]

ziepe   21-05-2005 om 13:05

ziepe
Senior Lid
Fotobeheerder

www.skepp.be
voor meer info en discussiemateriaal.

Ziepe.

Maarten   21-05-2005 om 17:06

Maarten
Senior Lid

quote:
Casper schreef:
Ik heb besloten: iedereen mag geloven, maar wetenschappelijk bewezen feiten ontkennen gaat toch echt te ver!!!

wat schort er aan de evolutietheorie volgens die minister van der Hoeve??

Inderdaad, de natuur is complex. maar dit betekent niet dat er een hogere macht bestaat, maar dat wij het met onze bekrompen geestjes niet kunnen bevatten. de natuur is ook niet zomaar zo complex geworden, dat heeft miljarden jaren geduurd, ook zo lang dat wij het niet kunnen bevatten.

maar wellicht is er een goede kant aan de zaak?? eerst accepteerde men gewoon dat er een god bestond en dat alles wat in de bijbel staat waar is, nu denkt men er tenminste over na
of zie ik dat verkeerd...

Groeten, Casper

Ik vrees dat je het id verkeerd ziet Casper, bedoeling is om de evolutietheorie ter discussie te stellen ten gunste van het scheppingsverhaal, via een omweg: het intelligent ontwerp.
Niets tegen discussie, integendeel zelfs echter: voor wetenschap heb je een empirische prikkel nodig die via bepaalde methodieken wordt omgezet in (geldige) kennis. Kenmerk van wetenschap is dat het toetsbaar (falsificeerbaar) is. Geloof kun je niet toetsen. Dat is het verschil tussen weten en geloven. In een discussie kun je hier niets mee, een wetenschappelijke theorie kun je volledig onderuithalen en vervangen door een nieuwe. Je kunt in het christerlijk geloof echter moeilijk het bestaan van Christus falsificeren, dan hou je geen christendom meer over. Kenmerk van geloof is dat het dogmatisch (afgerond, niet ter discussie staand) is, het tegenovergestelde van wetenschap dus. Er valt dus niets te discusseren, waar heeft Van der Hoeven het eigenlijk over...

[Bewerkt door Casper op 21-05-2005 om 10:57 NL]

Casper   21-05-2005 om 17:11

Casper
Senior Lid

Maarten, misschien moet jij deze minister maar eens een meeltje sturen... je weet hem vast wel te overtuigen

Groeten, Casper

Maarten   21-05-2005 om 19:05

Maarten
Senior Lid

quote:
Casper schreef:
Maarten, misschien moet jij deze minister maar eens een meeltje sturen... je weet hem vast wel te overtuigen

Groeten, Casper

Misschien wel....

Het aardige is dat ik met streng gelovige moslims en chistenen omgaan en deze mensen onderschrijven mijn stukje volledig. Ook binnen mijn college's behandel ik dit onderscheid, ook hier weer: volledig begrip en erkenning door christenen, moslims, hindoestanen etc. Zou het aan het niveau van de minister liggen?

Frederik   21-05-2005 om 21:07

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Heeft de betrokken minister een website? Of de partij of zo? Ik probeerde hier wat info over te vinden maar heel ver kwam ik niet.

Idd, op een discussie over creationisme zit natuurlijk niemand hier te wachten, want ik vrees dat we allemaal aan hetzelfde touwtje trekken.
Toch vind ik het belangrijk dat je iets zoals dit hier post, Maarten. Het is weer maar eens een voorbeeld van een opmerkelijke tendens: een soort van stap terug, als je het vanuit ons standpunt bekijkt.
Gevaarlijk vind ik dat.
Aan de basis van de wetenschap ligt de verwondering, en de gezonde reflex van een weldenkend mens die zich ergens over verwondert, is de impuls om te proberen te verklaren wat hij ziet. Een systematische aanpak heeft geleid tot een wetenschappelijk paradigma dat breed toepasbaar is op alle aspecten van het leven: het bouwen van constructies, het analyseren van de menselijke geest, het genezen van ziektes, ..., ook het verklaren van de oorsprong van het leven wordt gedaan binnen dit paradigma, door middel van de wetten van de logica en de wetenschappelijke analyse.
Ik heb moeite met de creationist, die de evolutie verwerpt, maar niet de pijnstiller die heb van zijn kater afhelpt. Beide zijn nochtans producten van dezelfde wetenschap.

Maarten   21-05-2005 om 21:29

Maarten
Senior Lid

quote:
Frederik schreef:
Heeft de betrokken minister een website? Of de partij of zo? Ik probeerde hier wat info over te vinden maar heel ver kwam ik niet.

Idd, op een discussie over creationisme zit natuurlijk niemand hier te wachten, want ik vrees dat we allemaal aan hetzelfde touwtje trekken.
Toch vind ik het belangrijk dat je iets zoals dit hier post, Maarten. Het is weer maar eens een voorbeeld van een opmerkelijke tendens: een soort van stap terug, als je het vanuit ons standpunt bekijkt.
Gevaarlijk vind ik dat.
Aan de basis van de wetenschap ligt de verwondering, en de gezonde reflex van een weldenkend mens die zich ergens over verwondert, is de impuls om te proberen te verklaren wat hij ziet. Een systematische aanpak heeft geleid tot een wetenschappelijk paradigma dat breed toepasbaar is op alle aspecten van het leven: het bouwen van constructies, het analyseren van de menselijke geest, het genezen van ziektes, ..., ook het verklaren van de oorsprong van het leven wordt gedaan binnen dit paradigma, door middel van de wetten van de logica en de wetenschappelijke analyse.
Ik heb moeite met de creationist, die de evolutie verwerpt, maar niet de pijnstiller die heb van zijn kater afhelpt. Beide zijn nochtans producten van dezelfde wetenschap.

Die slotzin over de tegenstrijdigheid is prachtig! Doet me denken aan mijn calvinistsiche basisschool waar kinderen van streng reformatorische ouders opzaten die niet werden ingeent voor polio etc. Wel na de dokter gingen voor een anti-bioticakuur!

Overigens werden de varkens wel ingeent.....

[Bewerkt door Maarten op 22-05-2005 om 08:15 NL]

Koen   21-05-2005 om 23:03

Koen
Senior Lid

enkele bedenkingen van mijn kant:
Zelf ben ik niet gelovig, maar vergeet niet dat van de 6,5 miljard mensen op onze aardbol er misschien amper een half miljard in de evolutietheorie geloven. Zelfs in een Westers continent als Noord-Amerika wint creationisme onder impuls van de kerk sterk terrein. Dus wat is de waarde van 1 tegen 12? Niets.... Bovendien denkt de wetenschap zelf heiliger dan de paus te zijn, terwijl vele wetenschappers met waardeloze data denken nieuwe theorieën te ontwikkelen (ik spreek uit ervaring!). Wetenschap bedrijven is vaak een carrieremogelijkheid eerder dan het zoeken achter de waarheid. Dit speelt uiteraard niet in het voordeel van diegenen die een onderwerp als de volutie trachten te verdedigen

Maarten   22-05-2005 om 09:08

Maarten
Senior Lid

quote:
Koen schreef:
Wetenschap bedrijven is vaak een carrieremogelijkheid eerder dan het zoeken achter de waarheid. Dit speelt uiteraard niet in het voordeel van diegenen die een onderwerp als de volutie trachten te verdedigen

Ja, dat is de zwakte van sommigen. Echter het gaat erom dat je, aangezien geloof en wetenschap twee verschillende entiteiten zijn je ze niet kunt vergelijken, een discussie is dus niet mogelijk.

Galeocerdo   22-05-2005 om 10:05

Galeocerdo
Senior Lid

Duizenden jaren heeft de mensheid zich bezig gehouden met het “hoe” en “waarom”. Er zijn vele versies van het scheppingsverhaal. In praktisch alle verhalen zou er sprake zijn van een god, geest…… het gaf en geeft een verklaring voor de aarde, de aanwezigheid het leven daarop en vooral de aanwezigheid van de mens. Eenvoudig, niet te moeilijk, gewoon in geloven en niet te veel over nadenken. Het is nu eenmaal zo. Vervolgens kwam Darwin. Evolutietheorie, die alles op zijn kop zette. Moeilijk, je moet er over nadenken, maar vooral bedreigend. Geen almachtige die de hand zou hebben in alles. Ik denk dat, als Darwin in de Middeleeuwen had geleefd, hij met zekerheid op de brandstapel was geëindigd.
Er was en is nog steeds veel verzet tegen zijn theorie en dat zal altijd wel zo blijven. Hetzelfde geld voor de oerknal.

Ik veroordeel niemand om wat hij/zij geloofd. Maar heb wel moeite met het feit dat sommige personen op deze aardkloot hun opvattingen (in dit geval evolutie versus creationisme) aan de mens willen opdringen.

ziepe   22-05-2005 om 11:06

ziepe
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
Frederik schreef:
Gevaarlijk vind ik dat.

Voila, zou het zelf niet beter kunnen zeggen... Maar toch nog even dit. Zoals ik al eerder las in deze thread, gaan we niet allemaal vrijuit. Helaas. 60% van de Amerikaanse gelovigen zijn die-hard creationisten (het scheppingsverhaal tiert welig, en niet enkel rond de kerstboom) en je mag niet vergeten dat de hele moslimwereld aan het zelfde touwtje trekt! -- So far Bush z'n War on (t)errorism.

Anyway, eigenlijk verschiet ik er niet van dat Nederland ten prooi valt (want dat is het ook!) aan dit soort van uitspattingen. In 1997 bracht de Nederlandse creationist Peter Scheele een boek uit met de allesonthullende titel 'Degeneratie' - waarin de evolutietheorie als het ware een doodsklap werd toegedient... nu ja, klinkt lachwekkend maar dat boek stond aan de oorsprong van de *big bang* van het creationisme in de lage landen... nogmaals: helaas.

Ik kan het alleen maar betreuren... Onlangs nog een discussie gehad met 2 mensen over evolutie, beide creationisten (de een al meer dan de ander). Ze gooien dan met zogenaamde feiten naar je hoofd die je niet voor mogelijk kan houden. Eentje wist me zelf onder de neus te wrijven dat het niet kan dat de mens afstamt van de aap. Als ik er dan op antwoord dat de mens helemaal niet afstamt van de aap maar dat we een gezamelijke voorouder hebben dan ben ik plots een geschiedenisvervalser, haha..

huilen met de pet op :-(

Ziepe

ziepe   22-05-2005 om 11:23

ziepe
Senior Lid
Fotobeheerder

ter info:
LINK
LINK

Ziepe

toothdigger   22-05-2005 om 15:43

toothdigger
Senior Lid

gewoon jammer die mensen
Maar zoals frederik al zei op dit forum zal er dan weinig gediscussierd worden, wij zijn waarschijnlijk toch allemaal aanghangers van de evolutietheorie. En wat Maria van der Hoeve betreft (CDA), logisch ze is lid van de Christen democraten en ze zal zich toch eerder aangetrokken voelen tot het scheppings verhaal.
Maar wel raar dat de creatonitische leer op scholen nu wordt onderwezen. jammer jammer!

[Bewerkt door toothdigger op 22-05-2005 om 15:45 NL]

Lid sinds 10-09-2003

davinci   25-05-2005 om 00:08

davinci
Senior Lid

quote:
anthonie schreef:
Hallo Maarten

LINK

LINK

LINK

LINK

LINK

groeten Anthonie

Weet je daar kan ik me nou wel een beetje over opwinden,Dagelijks word ik op een of andere manier lastig gevallen met een of ander geloof zonder dat ik daar om vraag.
Erger nog niemand doet er iets aan want die mensen moet je in hun waarde laten
En mijn waarde dan?
Heb ik geen recht dan om mijn mening te uiten zoals hun dat elke dag schaamteloos doen?
Is het zo omdat ik geen grote kerk of wat dan ook achter mij heb staan dat ik dan maar mijn mond moet houden en braaf moet luisteren naar hun onzin?
Het spijt me maar ik schreeuw het nog liever uit.

En wees maar niet bang ik kom niemand lastig vallen met vervelende bezoekjes,{zoals hun dat wel doen}
ik vind die mensen gewoon een beetje eng en dat zou nooit gezellig worden.

Iedereen heeft een recht op eigen mening dus vraag mij niet me mond te houden,als er al een paar miljard van die ..... om heen staan te blairen .
met de vr gr v dv

webmaster   26-05-2005 om 08:30

webmaster
Beheerder
Fotobeheerder

Ik vind eigenlijk dat mensen die achter ID staan al iets beter dan de echte klassieke creationisten. ID erkent in ieder geval het mechanisme evolutie. Een hele vooruitgang toch? Ik ben benieuwd wat de volgende concessie wordt... Ik denk dat het hele ID verhaal wel eens een van de laatste stuiptrekkingen kunnen zijn van de hele creationisten wereld. De wetenschap heeft inmidels zo'n enorme hoeveelheid overweldigend bewijs gevonden dat dat op lange termijn onmogelijk te negeren is.

Maarten   26-05-2005 om 09:25

Maarten
Senior Lid

quote:
webmaster schreef:

Ik vind eigenlijk dat mensen die achter ID staan al iets beter dan de echte klassieke creationisten. ID erkent in ieder geval het mechanisme evolutie. Een hele vooruitgang toch? Ik ben benieuwd wat de volgende concessie wordt... Ik denk dat het hele ID verhaal wel eens een van de laatste stuiptrekkingen kunnen zijn van de hele creationisten wereld. De wetenschap heeft inmidels zo'n enorme hoeveelheid overweldigend bewijs gevonden dat dat op lange termijn onmogelijk te negeren is.

Was dat maar waar Herman! Dat ligt er maar aan welke interpretatie je van het intelligent ontwerp neemt. De interpretatie die zo'n snelle opgang in Amerika heeft onder invloed van het neo-liberalisme van Bush et al heeft gewoon het scheppingsverhaal voor ogen, het woordje God wordt daar echter uutgelaten om de scheiding kerk-staat zodoende niet in gevaar te brengen.

Groet!

Casper   26-05-2005 om 19:05

Casper
Senior Lid

Er zullen altijd mensen zijn die er in blijven geloven. en als het christendom ze niet meer aanstaat stappen ze heel makkelijk over naar new ageof ander alternatief gezweef. sommige mensen moeten gewoon in iets geloven. ik vind zulke mensen naief, maar het schijnt voor een deel genetisch bepaald te zijn...

Groeten, Casper

davinci   01-06-2005 om 21:29

davinci
Senior Lid

quote:
Casper schreef:
Er zullen altijd mensen zijn die er in blijven geloven. en als het christendom ze niet meer aanstaat stappen ze heel makkelijk over naar new ageof ander alternatief gezweef. sommige mensen moeten gewoon in iets geloven. ik vind zulke mensen naief, maar het schijnt voor een deel genetisch bepaald te zijn...

Groeten, Casper

ieuuuuuuuwww..... das pas eng zeg.genetisch.
Dus ze hebben gewoon afwijkingen ten op zichte van normale mensen zoals jij en ik.
brrrrrrr vandaar altijd die kippevel als op zondag de voordeur bel weer gaat.
Ik heb het altijd al vermoed maar wist het niet zeker he.
Arme arme mensen en ik had al met ze te doen maar nu nog meer.
Ik zou bijna zeggen laten we voor ze bidden ,.....maar dat doe ik dus ff lekker niet.
de gr van dv

Vipera   01-06-2005 om 22:54

Vipera
Junior Lid

Wel wel wel,

Zelf ben ik een gelovige èn geinteresseerd in fossielen. Dus dat kan ook.

Net als elk mens zijn gelovigen bezig met levensvragen over het hoe en waarom we hier op aande zijn. Volgens mij verschillen gelovigen in dit opzicht niet van mensen die niet in een God geloven.

Gelovigen denken dat het leven een andere oorsprong heeft terwijl anderen geloven dat het leven spontaan ontstaan is of weten niet wat de oorsprong van het leven is.

In essentie weten we niet eens wat leven is. Ook de wetenschap niet.

Frederik   02-06-2005 om 01:37

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Vipera, er is nog een verschil tussen geloven in een god en het letterlijk interpreteren van teksten als het scheppingsverhaal. In essentie houdt de wetenschap zich niet bezig met geloven, maar met verklaren, of liever nog: het opstellen van een zo eenvoudig mogelijk model dat de dingen die we in het leven ziet verklaart. Stellen dat de gelovige gelooft dat het leven door god geschapen wordt en dat de wetenschapper gelooft dat het leven zich spontaan ontwikkeld heeft is niet helemaal correct m.i.

Natuurlijk is, zoals Koen reeds heeft aangehaald, de wetenschap niet per definitie onfeilbaar, te meer omdat het ook maar een product van mensen is. Toch kan ik het niet laten op uw laatste zin te reageren. Een ex-professor van mij beweert namelijk wel een wetenschappelijk antwoord te hebben op de vraag "wat is leven?" (of ik het eens ben met zijn stellingen doet hier niet terzake ). Als u dat interesseert: hij heeft er zelfs een boek over geschreven. Dit maar om te illustreren dat de wetenschap ook met zo'n zaken bezig kan zijn.

O ja, en ook hij is diepgelovig, zowel in god als in de evolutietheorie.

Supergraver   02-06-2005 om 01:44

Supergraver
Senior Lid

quote:
vipera schreef:

Heel mooi gezegd vipera,

Ik ben niet gelovig, maar het helemaal wel met je eens. Het is zeer interessant om over de oorsprong na te denken. maar aangezien er ook in de wetenschap een zekere vorm van evolutie schuil gaat, zal men er over honderd jaar toch wel weer anders over denken. Kijk nu maar eens naar de recente vondsten van de voorlopers van de hedendaagse mens (niet een rechte lijn, maar waarschijnlijk zelfs meerdere aftakkingen, waarvan wij er een zijn).
Waar ik wel een hekel aan heb is dat deze Crea's zich vastklampen aan de mogelijkheid van en op het puntje waar ze zich slecht kunnen verdedigen, vaak teruggrijpen op hun geloof of de Bijbel. En dan is het appelen met peren vergelijken, omdat ik de Bijbel zeker niet zie als een wetenschappelijke bron om de oorprong mee te kunnen bewijzen.
En trouwens stel dat deze lui gelijk hebben, geef ik het toch niet toe, want weet je wel hoeveel ik aan data moet veranderen aan m'n verzameling. Zie je het al voor je; Isurus hastalis, 3000 v.C, etc

Groeten, Martijn

davinci   02-06-2005 om 08:28

davinci
Senior Lid

quote:
vipera schreef:
Wel wel wel,

Zelf ben ik een gelovige èn geinteresseerd in fossielen. Dus dat kan ook.

Net als elk mens zijn gelovigen bezig met levensvragen over het hoe en waarom we hier op aande zijn. Volgens mij verschillen gelovigen in dit opzicht niet van mensen die niet in een God geloven.

Gelovigen denken dat het leven een andere oorsprong heeft terwijl anderen geloven dat het leven spontaan ontstaan is of weten niet wat de oorsprong van het leven is.

Nou vind ik het eng worden ik ben...weg
gr dv

0