HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Zee-egel Schizaster archiaci F4182
4.50 EUR

Fossielen Algemeen

spontane vondsten

Pagina: 1 2

karins   30-05-2005 om 19:46

karins
Senior Lid

misschien een dommig vraagje hoor maar heeft iemand wel eens gewoon iets bijzonders gevonden bv. in het park tijdens het uitlaten van de hond ofzo?
maw komen fossielen, oude schelpen of slakken, bijzondere stenen of iets dergelijks wel eens spontaan aan de oppervlakte door weer en wind en misschien lichte verschuivingen in de aarde?

groetjes
karin

Casper   30-05-2005 om 20:01

Casper
Senior Lid

slechts heeeeeeel af en toe, bijvoorbeeld met zwerfstenen ofzo.
verder is er op schelpenpaadjes af en toe nog wel wat te vinden.

Groeten, Casper

Theo   30-05-2005 om 21:00

Theo
Senior Lid

Fossielen zitten een beetje te diep in de bodem en zul je maar zelden vinden. Handvoorwerpen zijn veel vaker te vinden.Met handvoorwerpen bedoel ik sporen van onze voorouders silex of potscherven bvb.Silex is een paar duizend jaar oud en zit veel minder diep in de bodem een flinke regenbui spoelt het al eens bloot maar ook het diepere ploegen van de voorbije 10-20 jaar brengen vaak sporen van ons verleden aan de oppervlakte
Silex is geen gesteente dat overal voorkomt.Als je na de zomer,op een polderakker,als de velden gerooid worden een stukje silex vindt weet je haast zeker dat dit door de mens is gebruikt.
Ik zou zeggen zoek ook eens naar menselijke sporen.Dit is soms veel fassinerender als fossielen.
Tenslotte onderzoeken we onze evolutie

Maarten   30-05-2005 om 21:19

Maarten
Senior Lid

quote:
karins schreef:
misschien een dommig vraagje hoor maar heeft iemand wel eens gewoon iets bijzonders gevonden bv. in het park tijdens het uitlaten van de hond ofzo?
maw komen fossielen, oude schelpen of slakken, bijzondere stenen of iets dergelijks wel eens spontaan aan de oppervlakte door weer en wind en misschien lichte verschuivingen in de aarde?

groetjes
karin

Spontaan gevonden toen ik nog niet in de fossielen was:

Een mammoetkies: die schopte ik 50 meter van mijn huis uit de grond. Ligt nu te pronken in de vitrinekast!

Casper   30-05-2005 om 21:20

Casper
Senior Lid

quote:
fa991405@skynet.be schreef:
Fossielen zitten een beetje te diep in de bodem en zul je maar zelden vinden. Handvoorwerpen zijn veel vaker te vinden.Met handvoorwerpen bedoel ik sporen van onze voorouders silex of potscherven bvb.Silex is een paar duizend jaar oud en zit veel minder diep in de bodem een flinke regenbui spoelt het al eens bloot maar ook het diepere ploegen van de voorbije 10-20 jaar brengen vaak sporen van ons verleden aan de oppervlakte
Silex is geen gesteente dat overal voorkomt.Als je na de zomer,op een polderakker,als de velden gerooid worden een stukje silex vindt weet je haast zeker dat dit door de mens is gebruikt.
Ik zou zeggen zoek ook eens naar menselijke sporen.Dit is soms veel fassinerender als fossielen.
Tenslotte onderzoeken we onze evolutie

Het spijt me, maar dit is m.i. grote onzin. inderdaad, silex (ook wel vuursteen genoemd) komt niet overal voor, maar op heel veel plaatsen ook wel! het vuursteen in ons land is waarschijnlijk afkomstig van Denemarken, en is hier heen gebracht met het landijs in de ijstijden. doordat het allemaal tegen elkaar aan heeft geslagen enzo zijn veel stukken versplinterd. door hun schelpvormige breuk kunnen ze dan op werktuigen lijken, en zouden ook heel goed als werktuig gebruikt kunnen zijn, maar dit is lang niet altijd zo!!! in de meeste gevallen zelfs niet. slechts heel af en toe kom je een echt gebruiksvoorwerp tegen.
wanneer je een stukje silex vindt en je wee haast zeker dat het door de mens is gebruikt, zoals fa991405 zegt, moeten de oermensen verdacht slordig met hun spullen om zijn gegaan!!!

Groeten, Casper

[Bewerkt door Casper op 30-05-2005 om 21:21 NL]

Casper   30-05-2005 om 21:32

Casper
Senior Lid

quote:
Als je na de zomer,op een polderakker,als de velden gerooid worden een stukje silex vindt weet je haast zeker dat dit door de mens is gebruikt.

Nog even iets: ik denk niet dat onze verre voorouders ooit in de polders hebben gelopen... Tis namelijk allemaal begonnen bij ene mister Leeghwater en die leefde beslist niet veel eerder dan de late middeleeuwen.

Groeten, Casper

Theo   30-05-2005 om 22:19

Theo
Senior Lid

Ik leef in de vlaamse kempen en hier zijn op sommige velden (zandgronden) zoms tientalle stukkjes te vinden.(sommige velden zijn natuurlijk ook steriel.
Wat je splinters betreft.Silex die door de de ijstijden is vervoerd heeft onze streken nooit berijkt.Onze silex komt uit Mons of de Limburg.Een klein gedeelte is zelfs verhandeld en komt uit Grand Pressignie.(Fr)
Bewerkte silex heeft een afslag bultje en een "sput"en kan men goed herkennen uit andere "gewarsten silex.
Daarnaast een iets latere silex werd geretoucheerd zodat hij scherper werd.

Casper   30-05-2005 om 22:28

Casper
Senior Lid

Aah okee ge hebt het over het zuiden van het land. of eigenlijk het land ten zuiden van ons.
dan geef ik je groot gelijk, hoewel je in limburg in de velden ook vuursteen kunt vinden die beslist niet bewerkt is door oermensen.
Iets ten noorden van mijn woonplaats, in drenthe, vindt je vuursteen bij bakken als je wilt. ook in sommige delen van groningen ligt het er bezaaid mee. dit zijn in verreweg de meeste gevallen beslist geen gebruiksvoorwerpen.

Groeten, Casper

Theo   30-05-2005 om 23:48

Theo
Senior Lid

Hallo Casper
Heb je site bezocht.ik zie een wervel van een holenbeer.
zou wel uniek zijn .Een zekere C.Schouwenburg heeft een onderzoek gedaan naar de grote roofdieren in ....Nederland
Hij is tot de vaststelling gekomen(een half jaartje geleden)dat,buiten een schedelfragmens en deze kies, het enige resultaat is van Holenbeer(tot dan toe)
Dus even informatie vragen bij Hanneke(over Charlie en zijn onderzoek)en misschien heb je wel een zeer zeldzaam stuk.

Theo

[Bewerkt door fa991405@skynet.be op 30-05-2005 om 23:50 NL]

[Bewerkt door admin op 31-05-2005 om 08:29 NL]

The Stone   31-05-2005 om 10:49

The Stone
Senior Lid
Fotobeheerder

Theo en Casper,

Off topic:
De wervel van de holenbeer is uit Frankrijk niet uit NL.
Charlie Schouwenburg doet inderdaad onderzoek naar roofdieren en dit is nog steeds gaande e.e.a. na te lezen op de website van Werkgroep Pleistocene Zoogdieren.

Voor mij de mooiste conclusie tot nu toe uit dit onderzoek; NL en omstreken was een Kattenland, m.a.w. er zaten destijds hier meer katten (Grottenleeuw e.a.) dan beren. Verhouding was geloof ik in percentage gevonden fossielen 60% katten en 40% beren.

On topic:
"Spontane" vondst in de beruchte kinderkopjes straatstenen ooit diverse afdrukken van zeelelie stengels gevonden. Mocht alleen niet de straat opbreken........ :-(

groeten....

Once you've got heat, you can do everything!

Frederik   31-05-2005 om 12:12

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Bij ons thuis zitten de stenen waarmee de spoorweg aangelegd is, vol met brachiopoden.
Maar in situ heb ik nog niks gevonden.

Wel is er in de buurt al wat van silexen werktuigen gevonden, en een paar dorpen verder is een tijd geleden bij het graven van een recreatievijver een hele hoop mammoetresten boven water gekomen.

[Bewerkt door Frederik op 31-05-2005 om 12:14 NL]

Theo   31-05-2005 om 15:30

Theo
Senior Lid

Dit is een van mijn spontane vondsten.een zeer mooie pijlpunt.
vorig jaar in Hoegaarde gevonden toen ik nog achter een paar stukjes fossiel hout was
Heb nog uren achter silex gezocht en buiten één klingetje niets meer gevonden.
Zo heb ik in Frankrijk(vendee)een stenen bijl gevonden uit het mousterian (zou tussen de 100- en 35.000 jaar oud zijn.
Daarom suggereerde ik dat je wellicht vaker handvoorwerpen vindt ipv fossielen maar dacht er niet aan,dat Nederland voor een groot deel onder de zeespiegel lag en ligt.
Apropos onze kinderkopjes komen uit de porfiergroeve van Qenasc en is een (ik weet het niet juist) maar een lava bom die net aan de oppervlakte is gestold.Buiten mineralen is die steriel.(Heb ik van horen zeggen).
Theo

[Bewerkt door admin op 31-05-2005 om 15:32 NL]

Frisian-old-age   31-05-2005 om 16:56

Frisian-old-age
Senior Lid

quote:
Casper schreef:
quote:
Als je na de zomer,op een polderakker,als de velden gerooid worden een stukje silex vindt weet je haast zeker dat dit door de mens is gebruikt.

Nog even iets: ik denk niet dat onze verre voorouders ooit in de polders hebben gelopen... Tis namelijk allemaal begonnen bij ene mister Leeghwater en die leefde beslist niet veel eerder dan de late middeleeuwen.

Groeten, Casper

Hee Casper,

Loop even door het begin van je geschiedenis boekje.
Wordt daar niet gesproken over de Trechterbeker-cultuur? Veelal op hoog gelegen zandgronden zoals Drenthe,maar ook ten westen van Heerenveen heeft men voor een 4-tal jaar terug sporen gevonden( op een stuw-zandrug van de laatste ijstijd) Daarnaast kennen we tegenwoordig ook de Swifterband-cultuur.Van deze laatste heeft men voor een paar jaar terug rest-sporen ( 4000 - 3500 jaar voor Christus)gevonden in de Noord-oostpolder c.q
Flevo-polder.

Voor meer informatie zie:

LINK

groetjes,Age

Casper   31-05-2005 om 19:15

Casper
Senior Lid

tja de geschiedenisboeken gaan tegenwoordig meer over de toekomst dan over het verleden, dus ik kan het niet helpen
maar ik zat dus fout. het spijt me.

Groeten, Casper

Frisian-old-age   31-05-2005 om 19:51

Frisian-old-age
Senior Lid

Yo Casper,
Ik maak ook weleens fouten, grote of kleine.
In ieder geval is het verleden,heden en toekomst met elkaar verweven.

groetjes, Age

Maarten   31-05-2005 om 20:37

Maarten
Senior Lid

quote:
Frisian-old-age schreef:
Yo Casper,

groetjes, Age

Ha, dat is natuurlijk grappig. Verleden en toekomst bestaan niet, dus ook niet met heden verweven....

Frederik   31-05-2005 om 20:48

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

quote:
maarten schreef:

Spontaan gevonden toen ik nog niet in de fossielen was:

Een mammoetkies: die schopte ik 50 meter van mijn huis uit de grond. Ligt nu te pronken in de vitrinekast!

Vet!

Casper   31-05-2005 om 21:01

Casper
Senior Lid

quote:
maarten schreef:
quote:
Frisian-old-age schreef:
Yo Casper,

groetjes, Age

Ha, dat is natuurlijk grappig. Verleden en toekomst bestaan niet, dus ook niet met heden verweven....

Filosofisch gezien niet, maar historisch enzo wel :-P
volgens mij...

waarom kan volgens jouw het heden niet verweven zijn in het verleden en de toekomst?

Groeten, Casper

[Bewerkt door Casper op 31-05-2005 om 21:10 NL]

Frisian-old-age   31-05-2005 om 21:12

Frisian-old-age
Senior Lid

Hoi Maarten,

Hoezo geen bestaansrecht voor het Verleden of Toekomst?
Misschien heb ik wat gemist en denk ik soms simplistisch.
Feit is wel dat zonder de versmelting van een ei-cel en een zaadcel in het Verleden er geen Ik-persoon in het Heden was geweest die met elke tik van de seconde-wijzer de Toekomst ingaat.
Idd,Als je er vanuit gaat dat het Heden het Nu is,dan is het samen met Vroeger ofwel Verleden en het Later ofwel Toekomst.
Ti's en blijft een drie-eenheid.

groetjes, Age

[Bewerkt door Frisian-old-age op 31-05-2005 om 21:19 NL]

karins   31-05-2005 om 22:20

karins
Senior Lid

dit is nog een heel aardig topic geworden he
ga door, ga door!

groetjes

Frisian-old-age   31-05-2005 om 23:10

Frisian-old-age
Senior Lid

quote:
karins schreef:
dit is nog een heel aardig topic geworden he
ga door, ga door!

groetjes

Ga door, ga door? Da's makkelijk.Je kan met mij alle kanten op behalve de goede.Zit me wel afvragen: Wat is nu goed of wat is slecht? Ontleent het goede zijn bestaansrecht aan het slechte of is het juist net andersom?
Idd met: wie bepaalt wanneer er iets mooi of lelijk is? Soms is iets lelijks heel iets moois terwijl andersom ook kan voor komen.
Welke mening heb jij Karins?

groetjes, Age

Supergraver   31-05-2005 om 00:34

Supergraver
Senior Lid

Ik heb 11 jaar lang deel uitgemaakt van het korps Mariniers en ben vaak op oefening geweest enzo onder andere ook in North Carolina (USA) waar we een landing (verplaatsing van zee naar land) maakten op Onslow beach, mijn eenheid moest 9 dagen lang op het strand blijven en eigenlijk hadden we weinig te doen. Uit oude gewoonte tussen de stenen en schelpen langs de vloedlijn wezen kijken en ja hoor na negen dagen was ik duizenden tanden rijken waaronder ook Meg's.
Op de velen kazernes in Ned loont het vaak ook de moeite op op de schelpen paadjes langs bijv de hindernisbanen te kijken, haaientanden en gehoorsbeentjes.

Groeten, Martijn

De DinoDolsjes   02-06-2005 om 17:20

De DinoDolsjes
Senior Lid

quote:
Supergraver schreef:
Ik heb 11 jaar lang deel uitgemaakt van het korps Mariniers en ben vaak op oefening geweest enzo onder andere ook in North Carolina (USA) waar we een landing (verplaatsing van zee naar land) maakten op Onslow beach, mijn eenheid moest 9 dagen lang op het strand blijven en eigenlijk hadden we weinig te doen. Uit oude gewoonte tussen de stenen en schelpen langs de vloedlijn wezen kijken en ja hoor na negen dagen was ik duizenden tanden rijken waaronder ook Meg's.
Op de velen kazernes in Ned loont het vaak ook de moeite op op de schelpen paadjes langs bijv de hindernisbanen te kijken, haaientanden en gehoorsbeentjes.

Groeten, Martijn

Ik zit nu ook 2 dagen in NC: Greenville om precies te zijn. En de lokale kreek hier moet wemelen van de haaientanden, waaronder Geleocerdo's, Hemipristissen en C. Carchariassen, maar ik met werken $#%$#%@%#%@$@$@$#^% :-(.
Hopelijk stoppen we vandaag op tijd en kan ik na werktijd even de kreek in duiken (figuurlijk dan toch). Heb waders en zeef bij me. Airport security vond mijn "gereedschap" blijkbaar ook genoeg de moeite waard om mijn koffer open te breken!

Paul

karins   02-06-2005 om 17:54

karins
Senior Lid

kijk dat vind ik nou leuke dingen om te horen. dat je ergens komt waar je het verder niet verwacht en dan uiteindelijk thuis komt met zakken vol leuke vondsten. ik ben nieuw met deze bezigheid maar ik kan het niet helpen vanzelf mijn ogen op de grond gericht te houden als ik op het strand loop of op een verlaten zand/grindweggetje en niet eens omdat ik denk een fossiel te vinden ofzo (die kans is wel erg klein zo niet nihil natuurlijk)maar gewoon om de 'bijzondere' dingen die er mogelijk liggen.

groetjes

Casper   02-06-2005 om 19:08

Casper
Senior Lid

haha dat ken ik
ik loop ook echt altijd te zoeken.
helaas is het me slechts enkele keren overkomen dat ik zo wat leuks heb gevonden...

Groeten, Casper

Tyrant   23-06-2005 om 12:26

Tyrant
Senior Lid

Ik heb wel eens een handpalm? grote zeeegel gevonden in de bosjes half in het zand, erg vreemd. En verder waarschijnlijk 2 steppepaard kiezen, die ik nu ter determinatie heb liggen bij determinatie forum.

Maarten   23-06-2005 om 13:47

Maarten
Senior Lid

quote:
Frisian-old-age schreef:
Hoi Maarten,

Hoezo geen bestaansrecht voor het Verleden of Toekomst?
Misschien heb ik wat gemist en denk ik soms simplistisch.
Feit is wel dat zonder de versmelting van een ei-cel en een zaadcel in het Verleden er geen Ik-persoon in het Heden was geweest die met elke tik van de seconde-wijzer de Toekomst ingaat.
Idd,Als je er vanuit gaat dat het Heden het Nu is,dan is het samen met Vroeger ofwel Verleden en het Later ofwel Toekomst.
Ti's en blijft een drie-eenheid.

groetjes, Age

[Bewerkt door Frisian-old-age op 31-05-2005 om 21:19 NL]

Ik had ff deze discussie gemist en dit is natuurlijk iets waar ik zoals jullie nu wel weten erg van hou!

Verleden-heden -toekomst. Net met elkaar verweven:

empirisch: je leeft altijd in het heden. Het heden van vandaag is de geschiedenis van morgen en datgene wat je morgen wilt doen is natuurlijk morgen weer heden etc.

filosofisch: als mensen orden je waarnemingen in tijd (en ruimte) en gaat zodoende causale verbanden aanleggen. Het is arbitrair of er causale verbanden bestaan, die zijn voor ons als mens in ieder geval niet waarneembaar.

Natuurkundig: In de kwantummechanica zijn er (nog) geen causale verbanden te vinden. Tsja, er als die er id niet zijn wordt die band verleden, heden en toekomst wel erg lastig aan te tonen.....Oja, en iets kan op twee plaatsen tegelijk zijn!

Volgende aan zet!

[Bewerkt door Maarten op 24-06-2005 om 12:37 NL]

Casper   24-06-2005 om 12:30

Casper
Senior Lid

eeeh wat is causaal?

Groeten, Casper

Maarten   24-06-2005 om 12:41

Maarten
Senior Lid

quote:
Casper schreef:
eeeh wat is causaal?

Groeten, Casper

Causaal is: oorzakelijk. In termen van x leidt tot y. Dus er geberut iets dat leidt tot iets. Dat iets leidt weer tot iets anders etc. Er wordt gemakkelijk in causale verbanden gedacht maar zo simpel is het dus niet, causale verbanden zijn "verknopingen"!

Probleem is dat we de werkelijkheid op zich (das ding ansich) niet kennen alleen onze interpetatie daarvan. Dat betekent dus ook dat wij causale verbanden niet kunnen waarnemen. We nemen iets waar, ordenen iets in tijd (x gebeurt eerder dan y) en maken er in ons hoofd een causale relatie van.

Mooie materie, krijg het er nog warmer van dan het al is!

Maarten

Casper   24-06-2005 om 13:31

Casper
Senior Lid

okee ik snap 'em, dank voor de uitleg.
tja...ik kan hier niet tegenop met mijn bekrompen geestje... ik geef je dus maar elemaal gelijk.

Groeten, Casper

Pagina: 1 2

0