HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Over www.fossiel.net

Verandering toegang vindplaatsinformatie

Pagina: 1 2

webmaster   27-08-2009 om 23:46

webmaster
Beheerder
Fotobeheerder

Beste leden en lezers,

We zijn als beheerders al een tijd erg bezorgd over de ontwikkelingen bij sommige vindplaatsen.

Door onverantwoordelijk zoekgedrag, of simpelweg, kwetsbaarheid van de vindplaats, of een overvloed aan bezoekers dreigen sommige vindplaatsen gesloten te worden.

Daarom zijn we dit voorjaar begonnen om alle vindplaatsen in te delen in categoriën. Voor elke categorie kunnen we bepalen voor wie deze leesbaar is.

De bedoeling was dit systeem na de zomer in te voeren. Gezien dat het systeem technisch al was gerealiseerd, en de recente discussies op het forum over vindplaatsen leek het ons een goed moment om de invoering te vervroegen.

Een samenvatting:

1 Zeer Kwetsbaar
Deze vindplaatsen zijn van wetenschappelijk groot belang, of zijn erg gevaarlijk.
Toegang voor: Beheerders van de site en een beperkt aantal geselecteerde personen.

2 Kwetsbaar
Deze vindplaatsen kunnen slechts een beperkt aantal bezoekers verdragen. Hier vallen ook vindplaatsen onder waar een gedoogbeleid heerst voor kleine groepen bezoekers.
Toegang voor: Beheerders en Seniorleden van de site.

3 Gemiddeld
Dit zijn vindplaatsen die niet kwetsbaar zijn, maar waar bijvoorbeeld wel toelating gevraagd moet worden.
Toegang voor: Alle leden van de site.

4 Openbaar
Deze vindplaatsen hebben ofwel een gereguleerd toelatingsbeleid, of zijn openbare plekken die zonder problemen kunnen worden bezocht.
Toegang voor: Alle bezoekers van de site.

Een uitgebreidere beschrijving van de categoriën en het beleid van ons ten opzichte van vindplaatsinformatie zal zeer binnenkort worden opgenomen in de leden/forum regels.

Los van de toegang tot vindplaatsbeschrijvingen hebben we ook tegelijk de maatregel genomen om het vindplaatsenforum af te schermen voor niet-leden. Je moet hiervoor dus eerst inloggen.

De nieuwe indeling is geen eindproduct. We zullen de komende tijd wellicht nog wijzigingen aanbrengen in het beleid en extra maatregelen nemen.

[Bewerkt door webmaster op 10-10-2009 om 18:28 NL]

Gerrit-Jan   27-08-2009 om 00:19

Gerrit-Jan
Senior Lid

Hoi Herman en beheerders,

goed over nagedacht! Gefeliciteerd met de uitkomst van deze moeilijke klus.

Ik zat met spanning naar het resultaat uit te kijken.

Denk dat de meesten hier achter staan.

Groet

Carcharoides   28-08-2009 om 07:40

Carcharoides
Senior Lid

Dit lijkt me een goeie samenvatting van wat grofweg iedereen wil. Ben erg benieuwd het resultaat.

Groeten en succes.

Gerard

Camiel   28-08-2009 om 09:29

Camiel
Senior Lid

quote:
webmaster schreef:

2 Kwetsbaar
Deze vindplaatsen kunnen slechts een beperkt aantal bezoekers verdragen. Hier vallen ook vindplaatsen onder waar een gedoogbeleid heerst voor kleine groepen bezoekers.

Dus mensen die 100 berichten van het niveau ‘stoeptegel’ schijven, worden na het 100ste bericht opeens serieus genoeg geacht om ook toegang te krijgen tot de kwetsbare vindplaatsen. Wat een onzin.

Plikona   28-08-2009 om 09:56

Plikona
Senior Lid

We hebben de laatste jaren verschillende objecten geborgen. Dat jullie ons niet gezien hebben is een teken dat we goed bezig waren. Een opgraving moet dus in één dag uitgevoerd worden , anders wordt het hopeloos. De meeste objecten zijn ontdekt door ervaren zoekers. In plaats van alles diezelfde dag op het net te gooien hebben ze de vondst verborgen en het museum verwittigd. Een wat uitgebreidere vondst krijg je nooit alleen thuis. In plaats van er alleen de interessantste zaken uit te breken zou je dan beter eens van te voren rustig nadenken over hoe en wat zodat je op dat moment weet wat je moet doen.
Indien je de actualiteit een beetje volgt dan zie je deze vondsten wel in de media opduiken. U begrijpt dat de maatregelen die het forumbeheer heeft genomen absoluut noodzakelijk waren om in de toekomst nog dergelijk wetenschappelijke ontdekkingen te kunnen doen. Nogmaals vraag ik jullie dringend u dus waardig in een groeve te gedragen en de deontologische code van de Raad voor Aardwetenschappen consencieus te volgen. Tevens dank ik het forumbeheer voor hun constructieve houding en hoop dat als er nog ergens ingegrepen zou moeten worden dat dat dan ook kan.

Het hangt overigens helemaal van jullie alleen af of deze hobby over pakweg 10 of 20 jaar nog kan beoefend worden.
MVG

webmaster   28-08-2009 om 09:57

webmaster
Beheerder
Fotobeheerder

Het is uiteraard niet de bedoeling dat iedereen zomaar seniorlid kan worden. Daarom moeten seniorleden minimaal een jaar meedraaien op het forum. Grote hoeveelheden onzinberichbten gaan natuurlijk opvallen, en daarop zullen de beheerders ook ingrijpen. Bij deze personen zal ook het seniorlidmaatschap geblokkeerd worden.

De gedachte hierachter is dat als iemand een tijd meedraait op het forum toch ook leert van alle berichten die worden geschreven. We zullen in voorkomende gevallen hier handmatig van kunnen afwijken.

[Bewerkt door webmaster op 28-08-2009 om 10:00 NL]

Plikona   28-08-2009 om 11:18

Plikona
Senior Lid

Enige tijd geleden heeft Stijn hier een prachtig stuk geschreven over determinatie van ammonieten door bestudering van zadels en lobben op suturen. Ik vond het dan ook spijtig dat zo'n artikel verdwijnt in de zondvloed van berichten. Kan er niet een rubriek gecreëerd worden waar deze berichten kunnen geparkeerd worden. Liefs ergens kort bij de hand en niet 'ergens' in het systeem verscholen.
Wat het probleem van de veelposters betreft: vorig jaar toen dezelfde problematiek opdook zijn verschillende forumschrijvers in paniek berichten gaan plaatsen genre: 'mooie vondst', 'prachtig', 'wow', enz om aan de toen benodigde vijfhonderd te geraken. Als straf kunnen jullie ze misschien zo'n verhandeling ala Stijn laten schrijven. Zo selecteer je meteen de seniors.

agaathunter   28-08-2009 om 11:23

agaathunter
Senior Lid

quote:
Camiel schreef:
quote:
webmaster schreef:

2 Kwetsbaar

Dus mensen die 100 berichten van het niveau ‘stoeptegel’ schijven, worden na het 100ste bericht opeens serieus genoeg geacht om ook toegang te krijgen tot de kwetsbare vindplaatsen. Wat een onzin.

Hoi Camiel,

Als je zaken afbreekt, door ze onzinnig te noemen, dan verwachten we natuurlijk wel een zinnig antwoord van hoe het wel moet!

Groetjes: Ed

Somniosus   28-08-2009 om 11:25

Somniosus
Senior Lid
Fotobeheerder

Bij inhoudsloze berichten als "wow dat is een mooie tand" of "ik weet niet wat het is, maar er zal wel iemand zijn op het forum die het wel weet" zal ik ingrijpen...

Net als bij het expliciet gebruik van sommige plaatsnamen.

webmaster   28-08-2009 om 11:51

webmaster
Beheerder
Fotobeheerder

quote:
plikona schreef:
Enige tijd geleden heeft Stijn hier een prachtig stuk geschreven over determinatie van ammonieten door bestudering van zadels en lobben op suturen.

Ik denk dat ik dat stuk gemist heb. Weet iemand het nog te vinden? Bij dergelijke belangrijke bijdragen vraag ik altijd aan de schrijver of deze in het 'harde deel' van de website mogen worden ingebakken, uiteraard met vermelding van de schrijver. Dit inderdaad om te voorkomen dat het ingesneeuwd raakt.

Een goede plek voor extra ammonieteninfo is hier: LINK

Gerrit-Jan   28-08-2009 om 12:02

Gerrit-Jan
Senior Lid

quote:
somniosus schreef:
Bij inhoudsloze berichten als "wow dat is een mooie tand" of "ik weet niet wat het is, maar er zal wel iemand zijn op het forum die het wel weet" zal ik ingrijpen...

Net als bij het expliciet gebruik van sommige plaatsnamen.

Ik vind dat je best enthousiast mag reageren op berichten als dat niet met de regelmaat van de dag is.

Een rubriek voor wetenswaardigheden waar interessante topics "geparkeerd" worden lijkt me ook fijn al vraag ik me af hoe je dat moet realiseren. Misschien een topic onderdeel erbij, dat een naam krijgt in de trend van "wetenswaardigheden", bedoeld voor dit soort informatie en niet hoe duur de doosjes bij de Blokker zijn. Misschien heeft iemand nog een ander voorstel.

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 28-08-2009 om 12:05 NL]

tandenzoeker   28-08-2009 om 12:32

tandenzoeker
Senior Lid

zijn de namen van wie in welke groep zit raadpleegbaar voor de leden van 't forum? Of eventueel met een icoontje zoals nu 't geval?

@Louis: zocht je dit: LINK ? Ik had in de mot dat dit inderdaad interessant was, heb het daarom meteen in m'n bookmarks gestoken

[Bewerkt door tandenzoeker op 28-08-2009 om 12:33 NL]

webmaster   28-08-2009 om 13:45

webmaster
Beheerder
Fotobeheerder

quote:
tandenzoeker schreef:
zijn de namen van wie in welke groep zit raadpleegbaar voor de leden van 't forum? Of eventueel met een icoontje zoals nu 't geval?

Als je in je profiel kijkt, of links van je berichtjes, zie je wat voor lid je bent. Jij bent Senior-lid.

juul   28-08-2009 om 14:48

juul
Senior Lid

Ik ben nu net iets langer dan een jaar lid van deze site, en in het begin post ik veel om mijn postcount omhoog te krijgen en zo snel mogelijk senior te worden. Maar voortaan post ik niet meer zoveel, maar lees wel elke dag alle berichten en heb er het voorbije jaar al veel van geleerd. Maar toch beschouw ik mezelf nog niet echt als senior-lid, waarom niet ? Wel op de meeste gebieden ben ik een totale leek, ben nog maar een enkele keer gaan zoeken en denk dat menig mensen mij niet zullen kennen. Dan vraag ik mezelf af of iemand zoals mij wel toegeng verdient tot die vindplaatsen... Wat vinden jullie ervan ?

Groetjes,
Juul

[Bewerkt door juul op 28-08-2009 om 14:50 NL]

Camiel   28-08-2009 om 14:49

Camiel
Senior Lid

Beste Ed,

De oplossing is heel simpel en al vaak genoeg aangedragen. Informatie over vindplaatsen die niet geschikt is voor het grote publiek zou alleen terecht moeten komen bij de serieuze verzamelaar die op een verantwoorde en duurzame manier met deze informatie kan omgaan. Het aantal geplaatste berichten is mijns inziens daar geen goede afspiegeling van. Daarnaast is zoals Plikona al aangeeft uit het verleden gebleken dat met zo’n maatregel het aantal inhoudsloze berichten sterk toeneemt. Iets waar niemand bij gebaat.

Maar….ik begrijp de strekking van je bericht en zal niet meer mopperen. In plaats daarvan ga ik me nu volledig concentreren op het bereiken van het seniorschap zonder daarbij de kans te lopen dat ik uiteindelijk met een boel strafwerk opgescheept zit.

Groeten, Camiel

Paralititan   28-08-2009 om 15:25

Paralititan
Senior Lid

quote:
Camiel schreef:
Beste Ed,

De oplossing is heel simpel en al vaak genoeg aangedragen. Informatie over vindplaatsen die niet geschikt is voor het grote publiek zou alleen terecht moeten komen bij de serieuze verzamelaar die op een verantwoorde en duurzame manier met deze informatie kan omgaan. Het aantal geplaatste berichten is mijns inziens daar geen goede afspiegeling van. Daarnaast is zoals Plikona al aangeeft uit het verleden gebleken dat met zo’n maatregel het aantal inhoudsloze berichten sterk toeneemt. Iets waar niemand bij gebaat.

Maar….ik begrijp de strekking van je bericht en zal niet meer mopperen. In plaats daarvan ga ik me nu volledig concentreren op het bereiken van het seniorschap zonder daarbij de kans te lopen dat ik uiteindelijk met een boel strafwerk opgescheept zit.

Groeten, Camiel

Ik begrijp je zorgen Camiel. Maar Herman heeft geschreven dat grote aantallen onzin/inhoudloze berichten niet meetellen. Zulke mensen krijgen geen senior lidmaatschap. Als iemand dus 100 berichten vol onzin post zal hij daar niets aan hebben.

Volgens mij is dit dus een goed plan. Waardevolle vindplaatsen moeten beschermd worden voor plunderaars en asociale mensen. Deze opzet zal daar zeker aan bijdragen.
Proficiat aan Herman en de beheerders voor dit goede werk.

Mara   28-08-2009 om 16:58

Mara
Gewoon Lid

Misschien een domme vraag (er wordt wel eens beweerd dat die er niet zijn, maar dat is een andere discussie):

Ik vind het idee om de al genoemde redenen goed. Maar...
Hoe kunnen jullie garanderen dat bij zeer kwetsbare vindplaatsen alleen toegang mogelijk is voor die beperkte groep? Dergelijke informatie/kennis vindt zijn weg toch ook buiten dit forum of andere fora om? Jullie kunnen immers niet voor anderen bepalen of ze er wel of niet zoeken.
Hoe is dit te controleren/handhaven? Ik vraag me dus af of dit goede initiatief zijn doel bereikt alleen maar door informatie achter te houden.

[Bewerkt door Mara op 28-08-2009 om 17:05 NL]

Olifant   28-08-2009 om 17:11

Olifant
Beheerder

Dat kun je nooit helemaal garanderen.
Fossiel.net is niet de enige bron van informatie die er is.
Maar fossiel.net wordt erg veel geraadpleegt. En het zal dus zeker een positief effect hebben dat de vindplaatsregels aangescherpt zijn.
Het is denk ik een illusie om te denken dat er nu nooit meer een incident zal plaatsvinden. Maar op deze manier probeert fossiel.net wel een steentje bij te dragen aan het voorkomen daarvan.

Erik-B   28-08-2009 om 18:14

Erik-B
Senior Lid

Sta helemaal achter deze nieuwe opzet

Theo   28-08-2009 om 18:42

Theo
Senior Lid

quote:
Erik-B schreef:
Sta helemaal achter deze nieuwe opzet

Ik ook
de anderen mogen achter mij aansluiten

Ik weet dat dit een nonsens antwoord is en toch sta ik er helemaal achter, die telt dus niet mee op mijn tellerke.

franky   28-08-2009 om 19:14

franky
Senior Lid

goed bezig,

dit zal al een hoop schelen.
de rest kunnen we zelf doen door geen vindplaatsen te noemen bij naam op dit forum.
vorige week heb ik nog een paar foto´s van vondsten op het forum gezet om iets te vergelijken wat een ander gevonden had.
daarna wordt er gevraagd waar deze vondsten gedaan zijn. Daarop heb ik geantwoord " bij onze oosterburen niet ver van de rijn".
deze vindplek is erg klein en er komen niet veel mensen, en dat wil ik graag zo houden, dus noem ik geen exacte plaats.
als iedereen dat zou doen was het in Mill en Hoevenen en in Limburg ook een stuk rustiger en kunnen we er nog lang zoeken.
ik wil best vindplaatseninfo delen, maar niet op een publiekelijk forum.

Fossielenzoeker   28-08-2009 om 21:16

Fossielenzoeker
Senior Lid
Fotobeheerder

Wouw, Herman mijn complimenten.
Het is je gelukt om uit de chaos van verschillende meningen en ego's tav vindplaats bescherming een voor ieder bevredigende oplossing te vinden en de verantwoording die fossiel.net hierin heeft te nemen. Super.
Ik kan me vooralsnog goed in deze oplossing vinden alhoewel ik nog twijfel heb of het bereiken van de 'seniorstatus' je ineens de benodigde integriteit geeft. Ik hoop dat het je lukt de berichten van veelplaatsers objectief te kunnen beoordelen tegen die tijd dat ze de seniorenstatus dreigen te bereiken.

webmaster   28-08-2009 om 21:42

webmaster
Beheerder
Fotobeheerder

Het is inderdaad een triviale grens die we hebben getrokken, maar het is in ieder geval een groot verschil of 1 miljard internetters toegang hebben tot de informatie, of dat het iets meer dan 100 Seniorleden zijn.

Verder zullen we opletten dat er niet mee wordt gesjoemeld. Indien nodig grijpen we in. Vooralsnog denk ik dat de grootste risico's buiten fossiel.net liggen.

We werken ook nog verder aan maartregelen om voorla het bewustzijn ten opzichte van vindplaatsen te verhogen bij beginnende verzamelaars. Zeg maar een handleiding om verantwoord te beginnen met fossielenzoeken.

Verder willen we uitgebreider aandacht gaan besteden aan het belang van fossielenverzamelingen voor de wetenschap. Hiervoor is het van belang dat er indien mogelijk stratigrafisch wordt verzameld, en dat bepaalde gegevens over het fossiel worden bewaard.

Verder hebben we inmiddels het beleid van fossiel.net betreffende de vindplaatsinformatie toegevoegd aan de forumregels: LINK

Zou iemand trouwens willen helpen om het stukje over vindplaatsinformatie en de tabel te willen vertalen voor het Engelstalige forum?

Gerrit-Jan   28-08-2009 om 21:45

Gerrit-Jan
Senior Lid

quote:
webmaster schreef:
Zou iemand trouwens willen helpen om het stukje over vindplaatsinformatie en de tabel te willen vertalen voor het Engelstalige forum?

Stuur maar door!!

Groet

Johwi   29-08-2009 om 01:51

Johwi
Senior Lid

Dan zal je toch ook deze site moeten aanpassen, zodat schaduwlezers geen kans hebben om zonder te zijn ingelogt om mee te lezen wat er allemaal geschreven word hier.
Dus eerst inloggen om verder te kunnen komen lijkt mij logischer.

Groeten John.

webmaster   29-08-2009 om 08:54

webmaster
Beheerder
Fotobeheerder

Het vindplaatsen forum is met het nieuwe beleid alleen nog toegankelijk voor leden om te lezen. De rest van het forum is volledig openbaar.

[Bewerkt door Olifant op 29-08-2009 om 09:21 NL]

nestor   29-08-2009 om 09:20

nestor
Senior Lid

prima gedaan Herman

vr.gr.
Jan

Olifant   29-08-2009 om 09:32

Olifant
Beheerder

quote:
webmaster schreef:
Het vindplaatsen forum is met het nieuwe beleid alleen nog toegankelijk voor leden om te lezen. De rest van het forum is volledig openbaar.

[Bewerkt door Olifant op 29-08-2009 om 09:21 NL]

@johwi
dat betekent dus dat je eerst moet inloggen om op het vindplaatsen forum te komen.

[Bewerkt door Olifant op 29-08-2009 om 09:32 NL]

Lowlander   29-08-2009 om 09:44

Lowlander
Senior Lid

Verbijsterend dat van de 1359 forumleden er maar net 100 meer dan 100 postings hebben gedaan. Ik zie mezelf nauwelijks als senior, maar wel als verantwoordelijk zoeker (ja, ik neem die plastic flesjes van anderen uit Antwerpen mee) - in ieder geval een prima actie van Herman en collega-beheerders in het heetst van de discussie, eens zien of dit helpt de gemoederen wat te bedaren.
Nu moeten we wel heel consequent exacte vindplaatsaanduidingen uit de andere Forum-rubrieken dan Vindplaatsen houden! Eventueel kunnen de beheerders berichtjes verplaatsen, neem ik aan.

Een belangstellend meelezend (nauwelijks) senior lid

Eric

Lowlander   29-08-2009 om 09:59

Lowlander
Senior Lid

O ja, als ik nu bij de Vindplaatsen kijk is er eigenlijk geen aanduiding in welke categorie de vindplaats valt. Dat moet je een beetje uit de beschrijving filteren. Is het misschien een idee om de categorieën die hierboven worden genoemd ook aan te geven bij de vindplaatspagina's (ik weet het, nog meer werk voor de beheerders, maar het hoeft natuurlijk niet direct )?
Een voorbeeld (en ook een beetje een twijfelgeval: één van de Franse vindplaatsen in de krijt-klei is op zich niet kwetsbaar in de zin dat er na regenbuien voortdurend nieuwe lagen blootliggen, maar er loopt geen reguliere weg naar toe (in tegenstelling tot wat de site aangeeft. Dat betekent dus twee keer over het prikkeldraad, in het zicht van een dorpje. Een plaatselijke bewoner die ik er tegenkwam leek er geen problemen mee te hebben, maar dat zou goed kunnen veranderen bij Hoevenense toestanden. Ik gun iedereen zijn ammo's en belemnieten, maar hoe ga je met dergelijke plekken om? Dat lijkt toch al richting categorie 2 te gaan - geen probleem voor de enkele (zelfs onervaren) zoeker want zoeken wordt gedoogd, maar niet voor de grote belangstelling die een site als Cap Blanc Nez of de ENCI aankan.

Hartelijke groet,

Eric

Pagina: 1 2

0