HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Selenium flesje element Se
4.50 EUR

Determinatie Fossielen

Is dit een stukje Echinocorys limburgica?

Omeletje   27-03-2017 om 09:47

Omeletje
Junior Lid

Beste allemaal,

Zouden jullie me willen helpen met het determineren van dit fossiel?

Ik heb al even rondgeneusd op de determinatiepagina's en vermoed dat het mogelijk kan gaan om een deel van de Echinocorys limburgica. Het patroon komt sterk overeen (langwerpige 'schubben' met uitstekende puntjes) en ook de manier waarop hij spits toeloopt naar boven toe, is hetzelfde als bij de foto van de volledige zee-egel. Zelfs de kleur wijkt niet erg af.

Link: LINK

Denken jullie hetzelfde of kan het nog iets anders zijn? Ik twijfel een beetje, aangezien de vindplaats een stuk noordelijker is dan die op de determinatiepagina: die werd gevonden in België (hoewel de stroming zo'n stukje natuurlijk moeiteloos honderd keer de wereld rond laat gaat in al die tijd dat dat ding al bestaat). Ook twijfel ik omdat het voorbeeld op de dererminatiepagina in totaal maar 5 cm meet, terwijl dit verre van volledige fragment in z'n eentje al 7 cm lang is.

Vindplaats: in de branding op het strand van Texel (ter hoogte van paal 17, dus aan de westkant).

Grootte: 7 cm (lang) bij 5,5 cm (breed) bij 2 cm (dik).

Gewicht: 95 gram

Het is erg solide, als een steen of zelfs een stukje marmer. Aan één zijkant zijn een soort breuklijnen te zien, alsof er plakjes op elkaar zijn gestapeld.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Groetjes,
Omeletje

[Bewerkt door Omeletje op 27-03-2017 om 09:48 NL]

[Bewerkt door Omeletje op 27-03-2017 om 10:02 NL]

mundus   27-03-2017 om 12:13

mundus
Gewoon Lid

stukje vuursteen met Echinocorys sp.
vermoedelijk een noordelijke/oostelijke zwerfsteen, zoals je ze o.m. ook in Drenthe kunt vinden

Omeletje   27-03-2017 om 12:28

Omeletje
Junior Lid

Bedankt! Mag ik vragen wat 'sp' is?

Frederik   27-03-2017 om 12:37

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

sp. staat voor 'species', of vrij letterlijk 'een soort'. In wetenschappelijke naamgeving zet je dat achter een geslachtsnaam (in dit geval Echinocorys) als de precieze soort onduidelijk of onzeker is.
Meer hierover weten? Zie LINK naamgeving

Omeletje   27-03-2017 om 12:40

Omeletje
Junior Lid

Ah, bedankt! Maar hoe kan het een vuursteen en een fossiel tegelijk zijn? Is het een vuursteen geworden of meer een afdruk van de fossiel?

Lugo   27-03-2017 om 13:57

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

In het Maastrichtiaan ( einde van het Krijttijdperk ) zijn heel wat vuursteenlagen afgezet. Vuursteen ( chemisch gezien siliciumdioxide) vormde zich in lagen op de toenmalige zeebodem en ook door op opvulling van graafgangen in die zeebodem. Eerst was er een aanrijking van opgelost SiO2 in het zeewater, dat dan later kristalliseerde tot de harde vuursteenbanken. Fossielen, die zich in deze massa of op de rand daarvan bevonden, werden ingesloten in deze kristalliserende massa. Hierdoor worden soms zeer mooi bewaarde zee-egels gevonden in de vuursteen of op de rand.
Jij hebt zo een fragment van de schaal van een Echinocorys sp. op vuursteen gevonden.
Mooie vondst trouwens.

Lugo

Heraclites

Hidde   27-03-2017 om 16:42

Hidde
Senior Lid

Omeletje,

Welkom op het forum. En leuk dat ook eens iemand anders met Texel vondsten komt

Voor ik van wal steek, mooie vondst!

Jou fossiel is in de voorlaatste ijstijd (Saalien) door het landijs naar Texel gebracht, zo’n 280.000 tot 130.000 jaar geleden (foto 1). Dit landijs heeft grote steen afzettingen (keileem) achtergelaten in Nederland (o.a. Texel) afkomstig uit Scandinavië.
(Enkele bronnen melden dat dit gebeurt zou zijn in de laatste ijstijd (Weichselien). Dit is echter niet mogelijk omdat toen het landijs Nederland niet bereikt heeft).
Ecomare heeft hier een interessante animatie van in de pleistoceen expositie.
Op de Texelse stranden ligt waanzinnig veel vuursteen in verhouding tot andere Nederlandse stranden. Dit lijkt te komen doordat ook een kalkhoudende keileem laag aanwezig is (waarin dus ook veel vuursteen zit).

Texel is het enige waddeneiland met keileem (foto 2) Ook boeren maken hier dankbaar gebruik van. Keileem laat namelijk moeilijk water door. In plaats van troggen aanschaffen voor het vee, graven de meeste landbouw bedrijven een put die zich zelf vult met grondwater (foto 3). Omdat deze deels in de keileem gegraven worden is het erg interessant om de stenen te bekijken die hieruit komen. Heb er zelf alleen nog nooit fossielen in gevonden (je zou er natuurlijk zwerfsteen fossielen in kunnen vinden, maar niet zoiets als jou vondst want dit betreft een vuursteen arme keileem laag). Op de Hoge Berg (natuurgebied) zijn wel vuursteen werktuigen gevonden, maar de hoge vuursteen concentraties zoals op de stranden ontbreekt daar in de grond.

Vanop foto zou ik inderdaad ook voor een Echinocorys sp. gaan. Dit exemplaar leefde zo'n 66 miljoenjaar geleden (Laat-krijt, Maastrichtien zoals Lugo al aangeeft)in de buurt van Denemarken en Duitsland.
Vaak word de zee-egel van binnen opgevuld met silex/vuursteen en vergaat de schaal. Hierbij spreek je dan van een zee-egel steenkern.

Hidde

Hidde   27-03-2017 om 17:02

Hidde
Senior Lid

De 1e foto van dit bericht is een mooi voorbeeld van een vuursteen afzetting in de kalksteen.

De 2e foto geeft een indruk van hoe de wereld er in het Maastrichtien uit zag.

Sorry voor de lange tekst!

Omeletje   27-03-2017 om 18:20

Omeletje
Junior Lid

Wow, wat een boel uitleg! Ontzettend bedankt allemaal, ik heb ademloos zitten lezen hoeveel er nog over te vertellen is! Jullie weten er echt veel van, ik waardeer het enorm dat jullie me zoveel hebben uitgelegd.

Als ik het goed begrijp heeft de kristalliserende massa waar het fossiel in lag dus gediend als 'mal' voor de vuursteen die er later in liep toen de egel al was vergaan? En is dat dus de reden dat het vuursteen is met de vorm van een zee-egel? Wat een tof verhaal, zeg.

En dan te bedenken dat ik hem bijna had weggemikt. Het leek aanvankelijk nogal op een scherf van een goedkoop stuk Blokker-aardewerk en ik zat nog te mopperen op het feit dat er zoveel consumententroep aanspoelt op die stranden.

Een mooi souvenir dus, want ons weekendje Texel zit er alweer op...

Nogmaals hartelijk dank allemaal! Dit fossiel krijgt een mooi plekje op de schouw.

Omeletje   27-03-2017 om 18:24

Omeletje
Junior Lid

Overigens, Hidde, ik vroeg me nog af: ik vond hem wel op een plek waar volgens jouw keileem-afbeelding geen keileem zit, namelijk helemaal aan de westkust van Texel. Nu is het eiland natuurlijk niet zo groot, maar als het daar aanspoelt zou het toch uit zee (nog westelijker) gekomen moeten zijn. Of is de stroming zodanig dat het om het eiland gecirkeld kan hebben, of misschien zelfs via het grondwater gegaan zijn?

Hidde   27-03-2017 om 19:49

Hidde
Senior Lid

Das een hele goede vraag en om eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe dit zit.

Mijn eigen theorie is dat ergens in de Noordzee ook een laag zit en dat deze door o.a. zandsuppleties aangedaan is waardoor er soms fossielen aanspoelen (Dit omdat er veel vuursteen en Scandinavisch graniet te vinden is. Ook zijn er in het verleden zee-egel fossielen gevonden waar nog resten kalksteen aan zaten. Op de eerste foto van m'n 1e bericht is te zien dat het landijs in het saalien een stuk voorbij de westkust van Texel is geweest).

Is niet echt een sluitend antwoord, sorry daarvoor.

[Bewerkt door Hidde op 27-03-2017 om 20:08 NL]

FossilDude   27-03-2017 om 20:01

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

quote:
Omeletje schreef:
Overigens, Hidde, ik vroeg me nog af: ik vond hem wel op een plek waar volgens jouw keileem-afbeelding geen keileem zit, namelijk helemaal aan de westkust van Texel. Nu is het eiland natuurlijk niet zo groot, maar als het daar aanspoelt zou het toch uit zee (nog westelijker) gekomen moeten zijn. Of is de stroming zodanig dat het om het eiland gecirkeld kan hebben, of misschien zelfs via het grondwater gegaan zijn?

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk veel makkelijker. Het kaartje van Hidde geeft de plekken aan waar keileem dagzoomt (maw: aan het oppervlak komt) op land. De keileem-pakketten zijn echter veel uitgestrekter. De keileem-afzettingen lopen onder andere door in de Noordzee. Je moet je realiseren dat de keileem is afgezet door de grote ijskap die niet alleen op land lag, maar ook een deel van de Noordzeebodem bedekte.

Hiernaast ligt bijvoorbeeld ook onder bijna geheel de Waddenzee keileem, alleen op grotere diepte.

Groet,
Johan

Hidde   27-03-2017 om 20:12

Hidde
Senior Lid

Johan,

Dank voor de informatie. Weer wat bijgeleerd

Omeletje   27-03-2017 om 20:15

Omeletje
Junior Lid

Bedankt voor de aanvullingen FossilDude en Hidde!

0