HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Oerpaard rolbeen F4063
3.50 EUR

Fossielen Algemeen

Hoe fotografeer jij je minuscule fossielen?

Geijzenga86   16-05-2017 om 11:41

Geijzenga86
Junior Lid

Beste leden!

Ik heb tot mijn beschikking; een Nikon d7000 body (met 18-105mm 1:3.5-5.6) en een stereo microscoop. Ik heb de opdracht gekregen een collectie fossielen te fotograferen. De details die ik wil fotograferen zijn 2 millimeter groot (klein). Die ik het liefst beeldvullend op plaat wil hebben. Foto's moeten uiteindelijk gepresenteerd kunnen worden in een wetenschappelijk tijdschrift. Ook worden de foto's naar het buitenland gestuurd waardoor details en scherpte erg belangrijk zijn.

Moet ik gaan investeren in een macro lens of in een adapter zodat ik mijn camera op de microscoop kan bevestigen? Hebben jullie voorbeelden van jullie macro foto's en tips over hoe je deze gemaakt hebt? En met welke apparatuur jullie werken?

Ik ben bekend met spiegelreflex fotografie, maar heb nog geen ervaring in deze tak van sport..

[Bewerkt door Geijzenga86 op 16-05-2017 om 12:46 NL]

FossilDude   16-05-2017 om 12:13

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

Hoi Gerben,

Wat voor fossielen wil je precies fotograferen?

Voor objecten van <5 mm groot kan je denk ik beter voor een adapter voor op je microscoop gaan.

Voor mooie voorbeelden van foto's van fossielen die (onder andere) op die manier zijn geschoten moet je maar eens in het in het topic van Oliver(hubertus68 ) en Luc(Lugo) over bryozoa uit het Limburgse Krijt kijken: LINK

Groetjes,
Johan

Geijzenga86   16-05-2017 om 12:56

Geijzenga86
Junior Lid

Bedankt voor je reactie Johan! Ik zal vandaag even een foto voorbeeld toevoegen met wat ik onder andere wil gaan fotograferen.

Lugo   16-05-2017 om 13:22

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Gerben,

het materiaal wat ik gebruik voor de macro opnames van de bryozoa, is het volgende:

* camera: Canon EOS 1100D
* lens: EF 50 mm f/1.8II
* tussenringen: set van 3 ringen, 31 mm, 21 mm en 13 mm.
* statief en ontspannerskabeltje.
Belichting wordt aangepast aan de omstandigheden.

Ik gebruik niet mijn bino en adapter om foto's te maken, maar dat is zeker een optie. Oliver ( Hubertus 68 )heeft daar wel ervaring mee.

Succes

Lugo

Heraclites

hubertus68   16-05-2017 om 14:14

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Gerben,

macroopnames kun je heel eenvoudig met een bino en een pocketkamera maken.
Ik heb een oude bino van Leitz (foto 1) en een Canon SX600 HS met een goede macrofunctie.
Ik fotografeer dus gewoon door een oculair van de microscoop.
Belangrijk is dat jij een goede (dag)lichtbron hebt. Ik zelf heb een klein bureau-lampje met LEDs. Om de structuren van het fossiel naar voren te halen laat ik het licht iets schuin invallen. Zo ontstaat een iets langere schaduw achter uitstekende/verhoogde details.
Ik maak normaal 10 tot 20 opnames om zo een goede selectie te kunnen maken. Achteraf optimeer ik de foto's met Photoshop.

Bij deze een paar voorbeelden van bryozoa-kolonies.

Beste Groeten en
success!
Oliver

Geijzenga86   16-05-2017 om 14:23

Geijzenga86
Junior Lid

Super! Bedankt voor jullie reactie! Ik ga hier nog een keer op terug komen als je het niet erg vindt..

[Bewerkt door Geijzenga86 op 16-05-2017 om 14:23 NL]

Frederik   17-05-2017 om 14:14

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Als ik het goed begrijp komt je vraag neer op hoe je met je DSLR op een betaalbare manier aan microfotografie kan doen.
Ik zie zo meteen de volgende opties:

1) Je koopt extension tubes (of balg) en gebruikt deze in combinatie met je 18-105

2) Je koopt extension tubes én een tweedehands 50mm/1.8, dan kost je iets meer maar de beeldkwaliteit zal beduidend beter zijn. Bovendien heb je er een super goed portretlensje bij.

3) Je koopt een omkeerring en monteert je 18-105, of beter nog je 50mm1.8, omgekeerd op je body. Alles gaat dan manueel moeten gebeuren maar je zou versteld staan van de resultaten.

4) Je zoekt een adapter om je body op de microscoop te monteren.

In elk geval zal je willen werken vanop een goed statief, en focus stacking gebruiken om de scherptediepte te vergroten.

0