HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Vraagtekens uit het Oostelijk grind

Hidde   30-05-2017 om 15:32

Hidde
Senior Lid

Een hoop fragmenten waar ik niet uit kom.

Foto 1. Bij het vinden dacht ik aan een stukje Caryospongia (globosa). Na schoonmaken en Staringia 9 er nog eens op na geslagen te hebben lijkt Hindia sphaeroidalis mij waarschijnlijker.

Foto 2. Heeft iet naar beneden gerichte instroom openingen (of juist naar boven afhankelijk van hoe je het fragment interpreteerd). Ik meen op de foto rechtsboven een rest rimpelhuid te zien. Doet me denken aan Aulocopium.

Over de rest heb ik geen ideeën. Het stuk op de laatste foto is 5 cm van boven naar beneden.

[Bewerkt door Hidde op 30-05-2017 om 15:37 NL]

Spongebob   30-05-2017 om 18:22

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Hidde,

Het eerste fossiel is een brokje van een tabulate koraal: Favosites sp. uit het Boven-Ordovicium. De tweede is voor zover ik het kan zien een stuk Aulocopium aurantium ook uit het Boven-Ordovicium.
De andere twee zijn verkiezelde sponzen uit het Boven-Krijt die ik op het moment niet kan determineren. De laatste komt zeer regelmatig voor en die liggen bij mij nog onder de werknaam 'Jerea', maar daar mag je van mij rustig aan twijfelen

Hidde   30-05-2017 om 21:08

Hidde
Senior Lid

Hoi Spongebob,

Favosites! Niet aan gedacht. In de verkeerde hoek gezocht door m'n wens er een spons in te zien ben ik bang.
Ik heb ook behoorlijk wat gefragmenteerd materiaal liggen. Ik was niet tot 'Jerea' gekomen. Alleen tot boven Krijt
Dank voor de snelle reactie.

[Bewerkt door Hidde op 31-05-2017 om 12:49 NL]

Hidde   31-05-2017 om 16:29

Hidde
Senior Lid

Sponsbob,

Ik hoop dat ik nog een keer van je expertise gebruik mag maken.

Naast fragmenten die op Jerea lijken vind ik ook regelmatig stukjes die ik Doryderma zou noemen. (Stukjes steel die op de breekpunten paarsachtig kleuren). Door de sterk geplooide buiten kant twijfelde ik over dit stuk.
De Journal of Paleontology heeft wat interessante artikelen waarin ene R.E.H. Reid o.a. over Doryderma schrijft. Hierin weinig wijzer geworden over dit stuk omdat het skelet de doorslag moet geven en ik deze moeilijk waar kan nemen.
Nog wel verder gezocht naar literatuur over lithistide sponzen, maar dan doe je al snel afstand van het Krijt en gaan de stukken meer over het Siluur/Ordovicium.
Misschien ben ik weer te specifiek bezig. Heb je hier misschien nog een denk richting voor?

Hidde

Edit: Op 1e foto van links naar recht meet het stuk 5,5 cm.

[Bewerkt door Hidde op 31-05-2017 om 16:33 NL]

Spongebob   31-05-2017 om 17:53

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

Hidde, je bent geniaal. Doryderma klopt. Het is in het Www-gebied de meest voorkomende Krijt-spons. Het skelet van megaclonen is in het oorspronkelijke Riviergrind meestal teveel gebutst om nog goed te herkennen. De typische paarse breukvlakken heb je goed opgemerkt. Voetbal begint zo dus ik stop....

Hidde   31-05-2017 om 18:09

Hidde
Senior Lid

Dank voor de bevestiging.
Marokko - Nederland?
Als ze geen trilobieten hebben mee genomen pas ik
Veel kijk plezier

[Bewerkt door Hidde op 31-05-2017 om 18:10 NL]

0