HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Rozenkwarts micromount
1.45 EUR

Fossielen Algemeen

ENCI 12-8

KoenJ   13-08-2017 om 09:58

KoenJ
Senior Lid

Gisteren was voor mij de 4e en waarschijnlijk alweer laatste dag in de ENCI dit jaar. Ik heb de hele dag doorgebracht ter hoogte van de Nekum- / Emael-member.
Vele leuke zaken gevonden. Bivalven, bravhiopoden, kreeftscharen, zeegras etc. En weer een hoop leuke mensen gesproken.

Op de foto's:
1+2: de natuur neemt het weer over in de groeve (weliswaar met exoten, maar toch).
3:structuur in gesteente. Gevolg vam bioturbatie of sedimentatie?
4: graafgang
5: twijg van een landplant? Lijkt in ieder geval niet op de zeegrasstengels die ik ken.
6: ik dacht eerst dat dit een krabbeschildje was. Toen ik beter keek zag een afdruk van zeegras (?) erop. Wellicht is het dus een bryozoakolonie.
7: stukje Enchodus-kaak. Op de foto niet te zien, maar behalve deze tand zit er nog een stukje kaak in de steen. Wellicht met meer tanden. Als ik hem tzt geprepareerd heb, zal ik hem hier tonen.
8: fossiel in wording.

Caveman   13-08-2017 om 14:22

Caveman
Senior Lid

Mooie fotoserie Koen, zelf ook nog wat leuke dingetjes gezien en gevonden, mooie grote Enchodus vangtand, wat zee-egeltjes en mooie zeegrasresten (Dank aan Dirk). Foto's vd vondsten komen nog!

Lugo   13-08-2017 om 17:00

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Koen en Mart,

leuke impressie van de excursie van zaterdag en de regen was snel vergeten in dat mooie decor.
Ik heb mijn tijd vooral gespendeerd in de Lanaye Member, nadat ik een zak Bryozoën-gruis had verzameld ( bedankt voor de tip, Koen).
Maar in de Lanaye zijn de bryozoa duidelijk schaarser; zee-egeltjes kom je er wel tegen. Buiten de klassieke Oolopygus piriformis had ik ook enkele Hemiaster prunella's en een kleintje, waarvan ik vermoed dat het een Nucleopygus coravium is.

Lugo

Heraclites

brachino   13-08-2017 om 18:40

brachino
Senior Lid

ligt ook minstens 1 Catopygus tussen op het eerste zicht te zien.
Op deze foto is het moeilijk te zien of het om N. coravium gaat.

Lugo   13-08-2017 om 19:18

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Bedankt voor die correctie
Ik denk dat ik inderdaad te snel geoordeeld heb over de H. prunella's en dat beide ronde "bolletjes" wel degelijk een Catopygus zijn. De "Nucleopygus" is nogal sterk gerekristalliseerd en lijkt mij niet meer gemakkelijk te determineren. De onderzijde is wel lichtjes hol en daarom ging ik voor N. coravium.

Lugo

Heraclites

KoenJ   13-08-2017 om 20:58

KoenJ
Senior Lid

Hopelijk heb je nog genoeg gruis kunnen redden, Luc! Je kunt denk ik voorlopig goed vooruit.

brachino   13-08-2017 om 21:28

brachino
Senior Lid

Beide bolletjes die ik als 2 genummerd heb zijn wel degelijk H. prunella en daar had je wel goed geoordeeld.
De omcirkelde egel met nr.1 is volgens mij een Catopygus.

Het determineren van de Nucleopygus zal wel gaan maar niet van deze foto.

[Bewerkt door brachino op 13-08-2017 om 21:30 NL]

Lugo   13-08-2017 om 22:15

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Dan is de diversiteit in dit groepje wel groter dan ik aanvankelijk dacht.
De omcirkelde nummer 1 had ik gewoon als een O. piriformis beschouwd. Door de rekristallisatie is het onmogelijk te zien of er 3 of 4 genitale poriën aanwezig zijn. Maar dat exemplaar is wel degelijk iets meer gebold dan de rest van de groep.
Ik zal tijdens de september excursie ( kan er niet bij zijn eind augustus) deze egeltjes meebrengen, ook de Nucleopygus om ze van naderbij te laten zien.

Ik heb inderdaad nog heel wat gruis kunnen redden, Koen. Samen met het materiaal dat ik gekregen heb van verschillende gulle gevers hoop ik toch nog een aantal soorten bryozoa te vinden, die nog niet in de collectie voorkomen ( heb momenteel iets meer dan 150 verschillende soorten gedetermineerd).

Lugo

Heraclites

sjaak   14-08-2017 om 12:23

sjaak
Senior Lid

Mooie foto's! Vooral die tand vind ik mooi. Misschien dat ik met de WTKG excursie meega, maar twijfel nog ivm afstand en tijd.

Niels

KoenJ   14-08-2017 om 20:37

KoenJ
Senior Lid

Fijn dat je nog meer gruis hebt kunnen vinden, Luc!

De Enchodus-tand was helaas de enige in het kaakje. Vanwege de stabiliteit heb ik het kaakje van de minst mooie kant moeten prepareren. Ook de boel verstevigd met een lijmoplossing, er zat namelijk al een scheur in de tand.

[Bewerkt door KoenJ op 14-08-2017 om 20:37 NL]

Dirk   15-08-2017 om 14:37

Dirk
Senior Lid

Hoi Koen,
Dat is toch een prachtige enchodus tand! Zou er zo al heel blij mee zijn.

Luc: die 2 hemiasters zie ik ook, maar die catopygus heb ik nog niet goed in het vizier. Vind het trouwens een aardig aantal voor 1 excursie!

Mart: graag gedaan; gelukkig had Johan op andere plek ook nog enige graswortels gevonden.

Bijgaand mijn mooiste 2 vondsten (hokjes 5 mm); de meeste andere waren behoorlijk kapot. De (grotere) schelp, met een Trigonosemus pectiniformis ter vergelijking ernaast, intrigeert mij zeer, deze heb ik in het Horzizont van Lichtenberg niet eerder gevonden; weet iemand een naam?

Groeten,

Dirk

Caveman   16-08-2017 om 20:53

Caveman
Senior Lid

Luc, ik denk dat jouw Nucleopygus een scrobiculatus betreft.

Caveman   16-08-2017 om 20:58

Caveman
Senior Lid

Vier foto's van botmateriaal uit de top v/d Lanaye, de twee grootste delen passen aan elkaar. Enchodus vangtand iot de top v/d Valkenburg? Member. Het wortelsysteem van zeegras, net boven de Lichtenberg.

Lugo   17-08-2017 om 05:30

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Mooi Mart.
Opvallend zijn de twee gaatjes in dat stukje bot.

Het zou best kunnen dat de Nucleopygus een scrobiculatus is. Ik breng dat ding wel mee in september om eens te bekijken.

Groeten

Lugo

Heraclites

Ivan   17-08-2017 om 10:20

Ivan
Senior Lid

Mooie krijtfossielen allemaal!

Groeten,

Ivan

893