HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Bubble science grote zeepbellen 4M
9.95 EUR

Determinatie Fossielen

vissenkaakjes Schotland

sjaak   25-08-2017 om 18:21

sjaak
Senior Lid

Ik zou nog wat vondsten plaatsen:

foto 1 en 2 : vissenkaakje Jura van Helmsdale
foto 3 - 5: vissenkaakje Devoon van Thurso (hele kleine tandjes)
foto 6: stekel van een vis ?, ook Thurso

ook nog naar Achanarras quarry gevonden maar niets gevonden......

[Bewerkt door sjaak op 25-08-2017 om 18:23 NL]

Niels

BartKorf   25-08-2017 om 19:21

BartKorf
Senior Lid

Leuke vondsten!

strandjutters   25-08-2017 om 19:25

strandjutters
Senior Lid

Ja Prachtig,heb er ooit eens zo eentje gevonden in CBN,in zo een graafgang.

GR

sjaak   25-08-2017 om 19:52

sjaak
Senior Lid

quote:
strandjutters schreef:
Ja Prachtig,heb er ooit eens zo eentje gevonden in CBN,in zo een graafgang.

GR

Had de vis zich vast gegeten ?

Niels

strandjutters   25-08-2017 om 20:45

strandjutters
Senior Lid

Nee Niels

Maar veel van die graafgangen waren bewoond door naaktslakken.

Die naaktslakken hadden maar een afweersysteem ,en dat was hun smerig smakende kleverige vieze slijm.

Bij het naar buiten treden van hun graafgang bleven dan ook alle kleine spullen die op de bodem lagen aan hun huid kleven,zoals dood zeewier resten van visjes ,schubben enz.

Als ze terug in hun gang trokken bleven deze fragmenten aan de wanden kleven van die graafgangen,vandaar dat ze nu fossiel gevonden worden.

GR

Wilson McPhee   29-08-2017 om 16:49

Wilson McPhee
Senior Lid

Hi Sjaak,
Ben alleen door Helmsdale heen gereden. Weet weinig van de vondsten daar. Je moet het strand op geloof ik. Het beste is om een publicatie te zoeken met fauna gegevens.
Dat Thurso beach kaakfragment komt mij bekend voor. Ik denk aan een stukje kaak van Glyptolepis paucibens, een grote lobvinnige roofvis.
Dat beest heeft op de kaken twee rijen tanden. Vooraan dicht op elkaar staande tandjes, en daar achter op enige afstand van elkaar grote vangtanden (bij dieren van een meter of wat meer 1 à 2cm lang). Deze zijn van horizontaal geribbeld. Die kronkels onder de tandjes is het botstructuur. Een andere lobvinnige vis wordt Thursius pholidotus genoemd. Maar ik denk dat jouw kaakfragment te groot is voor deze vis. Dan is er Gyroptychius milleri. Die heeft ook kaken met een reeks kleine tanden en kan zo'n 50cm lang worden. G. milleri is in de Mey Beds echter een zeldzaamheid. Millerosteus, een placoderm, kun je daar ook vinden. Hun gebit zit heel anders in elkaar vergeleken met de lobvinnigen. Als je de stukken vislaag die her en der op het strand te vinden zijn omdraait, dan heb je kans om een gave kop (soms ook met wervelkolom) te vinden. Ik laat het wel binnenkort zien. Helaas hebben Schotten en vooral Engelsen ontdekt dat in Noord-Schotlandleuke spullen te vinden zijn.
Die stekel is van een acanthodiër of stekelhaai. Er zijn geen andere vissen in de Mey Bed faune met dergelijke stekels. Welke stekelhaai moet ik opzoeken in Watson en Denison. Maar moet ik er nu van door. Over die slijpplaatjes binnenkort een uitleg.

cheers,

sjaak   29-08-2017 om 19:42

sjaak
Senior Lid

Hoi Wilson,

Dank weer voor je informatie. Daar kan ik wat mee!

Helmsdale is alleen bij laag water toegankelijk. Even zoeken naar de juiste laag maar dan kan je leuke dingen vinden.

Het Thurso fragment is niet heel groot. De tandjes zijn hooguit een paar millimeter.

Ik probeer al een tijdje daar een complete vis te vinden of een compleet deel van een vis, maar dat is mij nog niet gelukt. Ook Achanarras quarry leverde niets op. Thurso is heel fossielrijk in losse visfragmenten.

Niels

Wilson McPhee   30-08-2017 om 14:25

Wilson McPhee
Senior Lid

Hi Niels,
Kom nog even terug op dat stukje kaak. De vangtanden van Glyptolepis zijn niet horizontaal, maar vertikaal geribbeld. Het kaakje zou dus om het voorste deel van een Glyptolepis kaak kunnen gaan. Ik heb mijn twee intacte Thursiussen bekeken op tandjes. De mooiste en grootste L=25.5cm.) houdt echter zijn kaken stijf op elkaar, zodat ik de tandjes niet kan waarnemen. Het andere exemplaar is door anaerobe rotting lichtelijk aan de kop uitelkaar gevallen, zodat ik wat van tanden kon zien. Ze lijken sterk op de tandjes van jouw stuk. Zo ook bij Gyropthychius. Het zijn dan ook vissen van dezelfde club.
Jarvik 1948: 'Middle Devonian Osteolepid fishes of Scotland' erop nageslagen en die laat hetzelfde zien. Dus het kaakfragment vertegenwoordigt een voorste rij van een Glyptokaak (porolepiformes)of is van een osteolepiforme vis zoals Thursius pholidotus (een flinke jongen dan wel) en Gyropthychius milleri.

Door een toenemende interesse worden goede vonsten in Thurso en elders schaarser. Een paar jaar geleden trof ik nog een fraaie kop van Millersteus minor aan. De bek staat wijd open. De kopplaten zin van 3D naar 2D geperst, vandaar dat ze enigszins op elkaar liggen. Deze schedel meet 43mm. Het strand ten oosten van Thurso zijn ook hier en daar vislagen te vinden met Mey Bed spullen.

Achanarras blijft de beste plek. Alleen wat vinden betekent keihard werken. Aan de oppervlakte ligt zo goed als niets meer. Men moet graven naar stukken vislaag: donker fijn gelaagd siltsteen. Die moet je doormeppen. De enigmatische vertebraat Palaeospondylus gunni ligt dan eigenlijk voor het oprapen. Dat er hele mooie spullen uit Achararras tevoorschijn kunnen komen, toonde een jongeman tijdens de NGV themadag over 'Extincties'. Die had o.a. op een tafel een in 2016 gevonden intacte Dipterus (longvis) van zo'n 35cm. en een complete schedel van Coccosteus cuspidatus. (placoderm) van ongeveer 15cm.

Over slijpplaatjes komt nog.

cheers,

sjaak   30-08-2017 om 20:36

sjaak
Senior Lid

Dank voor de informatie weer!
Ik heb nog wat meer stukken. Zal die later nog plaatsen.
Is dat boek van Jarvik ergens te krijgen? Ik kan het niet op internet vinden.
Het is wel grappig, want het zoeken in Schotland ervaar ik als heel relaxed. Ik zie nauwelijks andere zoekers, hoewel ik wel zie dat er gezocht is. Maar in vergelijking met de Nederlandse stranden waan je je in niemandsland....

[Bewerkt door sjaak op 30-08-2017 om 20:46 NL]

Niels

Wilson McPhee   07-09-2017 om 13:08

Wilson McPhee
Senior Lid

Hi Niels,

Verontschuldigingen voor deze late reactie. Ik was elders. Ja, er zijn zoekers in Schotland, maar in verhouding met hier gelukkig weinig. Ik ben blij dat ik, bijvoorbeeld, Cap Blanc Nez en omgeving in de jaren '70 heb meegemaakt....zo goed als niemand aanwezig.

Dat boek van Jarvik heb ik in de 80er jaren aangeschaft voor fl.91,00. Je zou een faculteit aardwetenschappen kunnen proberen. Ik ben het boek tegengekomen in de bibliotheek van het voormalig Geologisch Instituut in Amsterdam. Toen deze instelling moest sluiten is een groot deel van de boekencollectoe naar de VU overgebracht.

Ik heb hier een handig boekje (weet niet meer of ik het eerder heb vermeld): The fossil fishes of the North of Scotland, door
Jack Saxon 1975. Hier staan bijna alle vissen in die je zou kunnen vinden en stratigrafische gegevens.Ik heb deze publicatie al vele jaren niet meer te koop gezien, maar als je dit boekje niet hebt, kun je een kopie van mij doorgemaild krijgen.

cheers,

sjaak   08-09-2017 om 11:48

sjaak
Senior Lid

Ik heb het boekje van Saxon zojuist gekocht voor 6 euro inc verzendkosten!
Voor Jarvik zal ik eens kijken bij Naturalis.
Zodra je eens tijd hebt (heeft geen haast) kan je dan nog eens uitleggen hoe je een slijpplaatje maakt?

Niels

mineraal0   08-09-2017 om 12:51

mineraal0
Senior Lid

Blij dat je toch wat moois hebt gevonden in Schotland, knap Niels.
Interessant om te weten als ik er nog eens heen ga!

Groetjes,

Gunther

0