HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Holenbeer vinger F4106
34.50 EUR

Determinatie Fossielen

Blaadje uit het Perm van Lodève, Frankrijk

Carboon   08-10-2017 om 11:03

Carboon
Senior Lid
Fotobeheerder

L.S.,

Bovenstaande foto toont een blaadje dat ik onlangs heb gevonden in het vroege Perm (Autuniaan, Lebachiaan, Formatie van Usclas) van het Bekken van Lodève, Languedoc, Frankrijk. Het is ongeveer 15-20 mm groot. Helaas heb ik moeite met de identificatie; iemand hier een idee?

Alvast bedankt,

Tim

Carboon   08-10-2017 om 11:06

Carboon
Senior Lid
Fotobeheerder

Laat ik direct ook maar een fotootje plaatsen van deze Walchiostrobus sp., de vrouwelijke kegel van een Walchia-achtige conifeer. De kegel (zonder de steel) is zo'n 8 cm lang.

scherven   08-10-2017 om 11:17

scherven
Senior Lid

Hallo Tim, het lijkt op een blad fragment van een Gynkgo het is een levend fossiel. Maar of die in het perm ook al groeiden weet ik ook niet.
Groet,Ben

Trilobite   08-10-2017 om 11:22

Trilobite
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
scherven schreef:

Hallo Tim, het lijkt op een blad fragment van een Gynkgo het is een levend fossiel. Maar of die in het perm ook al groeiden weet ik ook niet.
Groet,Ben

Ginkgo zat ik ook aan te denken. Het lijkt er wel aardig op. En inderdaad, ze kwamen al voor in het Perm.
LINK

Carboon   08-10-2017 om 11:30

Carboon
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Ben en Olof,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb gespeeld met het idee van een Ginkgo-achtige. Het probleem is dat de Ginkgo-achtigen uit het vroege Perm, waarmee ik bekend ben, sterk verdeelde en ingesneden bladeren hadden (denk aan Sphenobaiera, etc.), terwijl dit blaadje juist een redelijk gave bladrand heeft (enkel misschien wat gezaagdheid). Met de literatuur die ik nu ter beschikking heb kan ik een Ginkgo-achtige echter ook niet uitsluiten. Om meer zekerheid te hebben zal een meer precieze determinatie nodig zijn.

Groeten,

Tim

[Bewerkt door Carboon op 08-10-2017 om 12:49 NL]

Masterofearth   09-10-2017 om 08:34

Masterofearth
Senior Lid

Hoi Tim,

Ik denk dat je je niet moet dood staren op de vorm van de bladeren. Ginkgo staat er om bekend dat het zeer diverse blad morphologieen kan hebben zelfs aan dezelfde boom. Met 1 of meerdere "lobes", gekarteld of gekruld.

voorbeeld:
LINK

Het is zeker mogelijk dat dit een Ginkgo blad is, Vorm, Nerven en bladrand komen overeen met Ginkgo en deze bomen komen al voor sinds het Perm en zijn sindsdien bijna onveranderd.

groet,

Pim

Carboon   10-10-2017 om 17:18

Carboon
Senior Lid
Fotobeheerder

Om de suggestie Ginkgo wat verder uit te pluizen heb ik zojuist Doubinger (1956) "Contribution a l'étude des flores Autuno-Stéphaniennes" uit de UU bibliotheek gehaald. Naast de genera die ik kende uit het Perm (Baiera, Sphenobaiera, Trichopitys - allemaal stelselmatig diep ingesneden bladvormen), staat ook het voorkomen van Ginkgophyllum (ook diep ingesneden) en Ginkgoites (meer gelijkend op Ginkgo biloba) vermeld. Dat laatste is zeer fijn om te lezen, want daarmee hoeft bladvorm inderdaad geen probleem te vormen.

De bijgevoegde scan van plaat XVI toont: 1) Ginkgophyllum grasseti uit het Autuniaan van Lodève, 2) Sphenobaiera sp. uit het Autuniaan van Lodève, 3) Ginkgophyllum grasseti uit het Autuniaan van Lodève, 4) Baiera raymondi uit het Autuniaan van Blanzy, 5) Ginkgoites lodevensis uit het Autuniaan van Lodève, 6) Ginkgophyllum grasseti uit het Autuniaan van Lodève, 7) Dolerophyllum pseudo-peltatum uit het Stephaniaan van Decazeville.

Van de door Doubinger afgebeelde stukken komt Ginkgoites lodevensis mogelijk een beetje in de buurt (zie ook Fig. 20, voor een interpretatieschets van het stuk op Plaat XVI-5). Helaas is deze soort (nov. sp., p. 144-145) gebaseerd op slechts één enkel stuk, wat het lastig vergelijken maakt (zeker omdat mijn stukje een kleiner blad betreft). In de tekst worden verder ook Ginkgoites martenensis Renault 1888 en een Ginkgoites sp. uit het Autuniaan van Veuvrotte (zonder bronvermelding) genoemd. Kijken of ik voor deze twee de relevante literatuur kan vinden...

Overigens zou het ook fijn zijn om eventuele alternatieven met meer zekerheid uit te kunnen sluiten. Op TheFossilForum werd Nothorhacopteris gesuggereerd (die kan ik toevallig wegstrepen op basis van verspreidingsgebied) en vroeg iemand of een Noeggarathiales als Palaeopteridium een optie kon zijn (van dat bladgenus had ik nog nooit gehoord). Een ginkgoopside is nu zeker meer aannemelijk, maar ik heb mezelf nog niet kunnen overtuigen dat het niets anders kan zijn.

Hoe dan ook, iedereen bedankt voor de feedback; die maakt het zeker leuker en stimuleert om dit soort zaken grondig uit te zoeken!

Masterofearth   11-10-2017 om 08:17

Masterofearth
Senior Lid

Ik denk dat je deze al had gevonden maar is een leuk stukje over de locatie, de ginkgo staan niet beschreven, wel benoemd. De kegels van meerdere conifeer achtigen staan er wel op.

LINK

groet,

Pim

0