HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Kom naar onze PaleoTime-NL internationale fossielenbeurs in Harderwijk (NL), op 9 maart 2019!

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Ammoniet Lias Haren 3x
3.50 EUR

Fossielen Algemeen

Blijft mooi - Zwevend display

Panoramix   09-10-2017 om 21:57

Panoramix
Junior Lid

Mijn zwevend display uitgebreid met twee nautilus fragmenten uit Fleury-la-Riviere (de Bekken van Parijs).

FossilDude   10-10-2017 om 08:39

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

Prachtige dingen Paul!

hubertus68   10-10-2017 om 09:55

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Sjieke presentatie en prachtige fossielen.

Groeten,
Oliver

scherven   10-10-2017 om 10:52

scherven
Senior Lid

Hio Paul, prachtige presentatie. Kan het zijn dat de fossielen Aturia aturi zijn uit het Aqutanien . Het is een gok mar ik miste een benaming bij je.
Groet,Ben.

FossilDude   10-10-2017 om 11:33

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

quote:
scherven schreef:
Kan het zijn dat de fossielen Aturia aturi zijn uit het Aqutanien . Het is een gok mar ik miste een benaming bij je.
Groet,Ben.

Sowieso komen deze exemplaren niet uit het Aquitaniaan (=Mioceen), maar uit het Lutetiaan (=Eoceen).

Ik ben geen expert op het gebied van Nautiliden, maar volgens mij komen er 2 genera voor in het Lutetiaan van het Bekken van Parijs: Eutrephoceras en Angulithes. Ik heb persoonlijk het vermoeden dat dit deze exemplaren tot Eutrephoceras umbilicare (Deshayes, 1835) horen. Maar voor de precieze determinatie moet je bij de experts zijn.

Groet,
Johan

scherven   10-10-2017 om 13:29

scherven
Senior Lid

Hallo Johan, ik zie geen enkele vergelijking bij Eutrephoceras. Misschien dat diegene die ze in het disply plaatste er een antwoord heeft. Ben benieuwd.
Gr.Ben

Panoramix   10-10-2017 om 19:43

Panoramix
Junior Lid

Hoi Ben,

Helaas ben ik nog geen expert, maar heb gelukkig wel 'vage' connecties met de Franse zoekers ter plekke. Ik zal de volgende keer eens vragen welke type het is, als ik de Fransmannen tegenkom.
Johan heeft gelijk met het Lutetiaan, en kent de situatie ter plekke. Ik zal echt een expert moeten hebben met deze specials. Ik moet ook mijn foto archief nakijken want misschien had het museum ook een exemplaar.

Bijgaand de foto van hoe ik het fossiel aantrof. Gelukkig heb ik de foto nog. Helaas had ik me destijds niet verdiept hoe je deze fossielen er heelhuids uit kan krijgen. Je moet het dus nooit ter plekke proberen. Nu weet ik het, maar om er nog eentje te ontdekken (zonder er op te slaan, mijn tweede) zal nog wel een paar jaar duren.

Antwoord volgt as soon as possible.

Mvg, Paul

scherven   10-10-2017 om 21:44

scherven
Senior Lid

Hallo Paul, deze foto vond ik . Volgens mij zijn dit jou fossielen of ik moet er vreselijk naast zitten. Allen deze zijn uit het Aquitanien(Mioceen) die van jou uit het Eoceen.
De foto is Aturia aturi.
Groet,Ben

FossilDude   10-10-2017 om 21:50

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

quote:
scherven schreef:

Hallo Paul, deze foto vond ik . Volgens mij zijn dit jou fossielen of ik moet er vreselijk naast zitten. Allen deze zijn uit het Aquitanien(Mioceen) die van jou uit het Eoceen.
De foto is Aturia aturi.
Groet,Ben

Hoi Ben,

De kamer-wanden van de nautiliden die je hier laat zien curven terug. Dat doen de exemplaren van Paul niet. Bovendien komt Aturia dus niet voor het het Lutetiaan van het Bekken Parijs. Al met al denk ik dat we er behoorlijk zeker van kunnen zijn dat de exemplaren van Paul géén Aturia zijn.

Groet,
Johan

scherven   10-10-2017 om 21:53

scherven
Senior Lid

Ok Johan dan zat ik er naast.
Gr.Ben

FossilDude   10-10-2017 om 22:03

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

welke soort het dan wél is, daarvoor zullen we inderdaad de experts moeten afwachten.

Groet,
Johan

Stijn   11-10-2017 om 13:26

Stijn
Senior Lid
Fotobeheerder

Hallo

De naamgeving van de nautilusfossielen uit het bekken van Parijs is zeer zeker aan een grondige revisie toe.

Eerder dit jaar was ik op studiereis in de collecties van het gerenomeerde Musee National d'Historoie Naturelle in Parijs, op zoek naar nautilussen rond de Krijt-Tertiair grens. Natuurlijk heb ik ook een blik geworpen op hun collecties uit het Eoceen.
Ik zag er een aantal specimens, soms hele mooie, soms hele kapotte, die bijna alle een andere naam dragen.

In het Bekken van Parijs blijken nautilusfossielen niet zo gek zeldzaam, maar zoals je al aangeeft, breken ze heel rap. Vaak omdat de phragmocoon (het gekamerde deel) hol is (niet oggevuld met sediment), en daardoor dus heel erg fragiel. Een collega vertelde me dat je soms een nautilus kan horen 'ploffen' nog voor je een stukje van de schaal blootgelegd hebt. Enkele kleine schokken en het is al zover.

Bovendien zijn nautilussen, zeker die van het Tertiair, nagenoeg allemaal gladschalig. Maw met uitzondering van groeilijnen, en reticulate ornamentatie op de embryoschaal, is er geen kenmerkende ornamentatie die gebruikt kan worden bij determinatie. Je moet het dus doen met de vorm van de septa (sutuur) en de sipho, maar zoals gezegd, zijn deze laatste vaak stuk.

Bijkomende moeilijkheid is dat de taxonomie van nautilussen van het late Krijt en Paleogeen in zijn geheel heel erg dringend aan revisie toe is, vooral door gebrek aan doorgedreven studies in de laatste, zeg maar, 100 jaar. Dat los je niet in een twee drie op. Er bestaat immers veel discussie over hoe we al die gladschalige bolle nautilussen met een relatief eenvoudige sutuur moeten classificeren. In één enkel genus, of in meerdere. Wat ikzelf belangrijker vind, is om evolutielijnen proberen te ontdekken. Maar dat vraagt tijd en veel studie.

De specimens die hier worden getoond zijn inderdaad geen Aturia of Aturoidea. Dit is een zeer speciale aftakking in het Tertiair, met een hele kenmerkende sipho die er laag zit en bovendien er groot is, en bovendien vertoont de sutuur een hele duidelijke lob (bovenaan de flank) en is kamerwand midden en onderaan de flank erg gebogen. Dat zie je bijv. duidelijk bij de specimens die uit het Mioceen van Acquitaine worden aangehaald.

Je specimen zit duidelijk in de hoek bij Eutrephoceras-Euciphioceras-Cimomia-Deltoidonautilus. Je specimen is bovendien nog erg klein, waardoor de kenmerken vaak nog niet ten volle tot uiting zijn gekomen. Bij sommige soorten-genera verandert de plaats van de sipho doorheen de ontogenie, en ook de gebogenheid van de sutuur kan wel eens veranderen (van weinig naar veel meer, en aan het eind zelfs terug wat afnemen bij de laatste kamer). Een heleboel kenmerken die je dus in het achterhoofd moet houden om tot een juiste determinatie te komen.

Wat ik wel heel erg mooi en bijzonder vind bij je exemplaar is dat de sipho heel erg goed bestudeerbaar is. Je ziet erg mooi de septal necks (de uitstulping van de kamerwand waardoor de sipho loopt).

Wat zeker ook zou helpen indien men zich niet altijd zo focussen op de facies met schelpen, maar ook die met schelpgeesten (zandsteen). Dan heb je meteen een nautilusfossiel met goede sutuur en windingsproporties.

Maw nog heel wat werk aan de winkel!

Stijn

Eldredge 1996

scherven   11-10-2017 om 16:08

scherven
Senior Lid

Hallo Stijn, je uitleg is bijzonder verhelderend. Ik heb er verder ook geen verstand van maar ik kwam het plaatje tegen. Dus ik dacht ik waag het er op, maar mis. Ik heb in elk geval iets geleerd.
Groet,Ben.

FossilDude   11-10-2017 om 18:28

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

Bedankt voor de uitgebreide informatie Stijn.

Panoramix   15-10-2017 om 22:40

Panoramix
Junior Lid

Heren,

Onverwachts, afgelopen vrijdag even lokaal een check gedaan in Frankrijk, hoort inderdaad(@Johan) bij "Eutrephoceras Umbilicale". Als bron hierbij, een lokale Franse fossilfreak en het exemplaar wat ligt in het museum in Fleury-la-Riviere, La cave aux coquillages.
Een zeer fijne bijkomstigheid is dat ik tijdens het zoeken weer een nautilus tegenkwam. Zeer voorzichtig het brok eruit gehakt en goed verpakt, en alle losse schilfertjes bij elkaar gezocht. Eigenlijk moet je deze items meteen ter prepareren, maar het werd al donker. Helaas wel beschadigd, maar met wat gelukt is nog een groot deel compleet.
Mvg, Paul

0