HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Kom naar onze PaleoTime-NL internationale fossielenbeurs in Ede (NL), op 10 maart 2018!

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Versteend hout F711
8.50 EUR

Prepareren en Conserveren

Diademaproetus - Jebel Mrakib

Frederik   12-10-2017 om 12:24

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

In dit topic kunnen jullie de preparatie volgen van een Diademaproetus uit Jebel Mrakib, gevonden op onze laatste trip in Marokko.
Het gaat m.i. om een Diademaproetus cf. antatlasius, maar ik meen toch enkele markante verschillen te zien met een 'klassieke' D. antatlasius (zie determinatiesysteem: LINK ).

Op preparatietechnisch vlak belooft dit een interessante uitdaging te worden. Ten eerste lijkt de scheiding tussen fossiel en matrix niet zo goed, hoewel de manier waarop al een deel van het fossiel bloot ligt het tegendeel lijkt te suggereren. De manier waarop de genale stekel nét onder het breukvlak ligt (gesteld dat de stekel er is), en de breuk toch niet langs de stekel is gelopen, toont duidelijk dat de matrix niet gemakkelijk loskomt van de schaal.
Ten tweede geeft het afgebroken oog een kijk op wat er onder de schaal ligt, en dat voorspelt niet veel goed: een poederige, geoxideerde limonietmassa.

Een eerste stap is het stabiliseren van dat limonietpoeder alvorens de preparatie aan te vangen. Een klein druppeltje lijm is voldoende.

Enkel de kop is zichtbaar, dus de vraag is of deze volledig is. Maar ook met een cephalon ben ik al blij, want dat moet al een eerste kijk geven op de verschillen met D. antatlasius uit andere lagen. bovendien hebben we verschillende exemplaren van deze soort gevonden, aan complete specimens dus geen gebrek.

[Bewerkt door Frederik op 12-10-2017 om 12:26 NL]

Frederik   12-10-2017 om 12:58

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

De volgende stap is de transfer van het oog uit de afdruk. Daarvoor gaan we slijpen.
Ik zorg ervoor dat er voldoende steen in het blokje zit om het terug te kunnen passen en om voldoende hechting te voorzien. Het blokje wordt afgetekend zodat het oog er inzit + een beetje marge, én een bijkomend deel contactvlak voor het lijmen. Hou rekening met wat splinters die van de randen van het blokje vliegen bij het slijpen, dus rondom het oog moet je toch minstens enkele millimeters voorzien. De matrix hier heeft de neiging om erg snel los te springen. Achteraf gezien heb ik het blokje nét te klein uitgetekend. Ik heb wel wat geluk gehad dat er geen scherven zijn losgesprongen bij het slijpen. Elke matrix is anders.

Op foto 2 is het stuk ingeslepen. Vervolgens tik ik eerst de buitenranden weg, om daarna met een stevige tik van de beitel het blokje los te wippen.

Om het blokje correct terug te plaatsen, moet het ook voldoende groot zijn, zodat er genoeg oneffenheden in het contactvlak zitten om de juiste positie te vinden. Op een glad breukvlak als dit is dat verrassend moeilijk, en ik heb wel even moeten zoeken om het juist te zetten (denk ik). Eén keer het blokje goed stond heb ik het niet meer losgelaten, maar gewoon een druppelte dunvloeibare cyanoacrylaat laten insijpelen.

Dat hardt snel uit, maar ik laat het stuk na zo'n lijmklus altijd een dagje rusten.

ivok   12-10-2017 om 15:30

ivok
Senior Lid

heel erg benieuwd hoe het neusje er uit gaat zien!!!!

Lugo   12-10-2017 om 18:48

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Dit wordt weer een interessant topic om te volgen.

Lugo

Heraclites

Frederik   12-10-2017 om 21:27

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Zeker weten. Ik heb intussen het eerste segment gevonden, én het rechter oog. Alles netjes op z'n plaats, dus het ziet er naar uit dat deze mooi compleet is. Gestrekt of gerold?

strandjutters   13-10-2017 om 20:03

strandjutters
Senior Lid

Prachtig,ziet er goed uit om te volgen

GR

Frederik   16-10-2017 om 21:59

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Voortgang. De positie van de eerste segmenten doet een gestrekte houding vermoeden (wat goed zou zijn), maar uit ervaring weet ik dat Diademaproetus toch vaak half opgerold is, met de eerste segmenten gestrekt. Dus het kan nog alle kanten uit.

Frederik   17-10-2017 om 14:31

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Inmiddels is duidelijk dat de trilobiet inderdaad in een half opgerolde houding ligt. Dat maakt de preparatie van de zijkanten en naar het pygidium toe een stuk uitdagender, omdat de genale stekels in de weg komen te liggen.

Bovendien duiken er meer problemen op met het stuk. De opmerkzame lezer had al gezien dat er een breuklijn door de linker genale stekel loopt, en dat deze licht verschoven is (zie ook foto 1). Inmiddels kan ik deze lijn visueel volgen doorheen de hele trilobiet, en langs de lijn zijn verschuivingen en problemen met de bewaringstoestand te zien, maar erg variabel. Het is dus zoeken en zorgen dat ik terug kan aanpikken na de breuk (soms ligt de schaal hoger, soms lager, er is ook wat laterale verschuiving en soms lijkt de schaal wel 'aangevreten').

Al bij al valt het wel mee, en ik verwacht nog steeds een mooi eindresultaat, als het tenminste bij deze ene breuklijn kan blijven.

Frederik   17-10-2017 om 14:33

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Nog eens ingezoomd. Let op de matrixresten die overal achterblijven. De scheiding is niet supergoed. Ik heb nog veel fijn kuiswerk voor de boeg. Ook de lijmresten rond het linker oog moeten nog verwijderd worden.

Maar let ook op de mooie details: terraslijnen, pukkeltjes, ... zelfs de individuele lensjes in de ogen zijn nét zichtbaar onder de bino (maar niet op foto te krijgen).

De donkere vlekken net naast (boven) het oog zijn resten van de inkt van de stift, dat als een laagje op de lijmlaag is achtergebleven. Dat gaat er normaal gezien mee af met de lijm.

[Bewerkt door Frederik op 17-10-2017 om 14:35 NL]

FossilDude   17-10-2017 om 14:44

FossilDude
Beheerder
Fotobeheerder

prachtig, Frederik!

Masterofearth   17-10-2017 om 14:57

Masterofearth
Senior Lid

Erg mooi beestje! benieuwd naar de voortgang!

strandjutters   17-10-2017 om 18:24

strandjutters
Senior Lid

Ziet er goed uit Frederik

GR

Frederik   26-10-2017 om 11:35

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Jammer genog blijft het niet bij dat ene plekje. Naar het pygidium toe lopen verschillende geoxideerde aders door de steen. Waar deze de trilobiet raken, is de schaal gedeeltelijk opgelost. Verschillende segementen hebben grote 'weggevreten' plekken, en de hele rechterhelft van het pygidium is op dezelfde manier bijzonder slecht bewaard gebleven. Ik heb echter wat uitgetest met straalmiddelen, en heb een goede combinatie druk-straalmedium gevonden om deze delen op een acceptabele manier vrij te leggen.

Elbert   26-10-2017 om 13:19

Elbert
Senior Lid

Hallo, indrukwekkend mooi prepwerk; kun je iets meer vertellen over het gereedschap en de kamera die je gebruikt?
Beter goed gejat dan dat zelf verprutst...een mens moet blijven leren!

groeten, Bert

Frederik   27-10-2017 om 10:36

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Deze is klaar. Ik heb nog enorm veel werk aan het pygidium gehad, maar uiteindelijk is hetgeen er nog van overblijft, er wel netjes uit gekomen.

Bemerk de drastische verkleuring van beige naar donker, vrijwel op een rechte lijn. Die lichte oxidatiekleuren voorspellen vaak niet veel goeds, maar mooi is het wel.

Elbert, ik kan epistels schrijven over de technische kant van deze preparatie (en af en toe heb ik dat al wel gedaan). Ik gebruik luchtdruknaalden van Hardy Winkler, in een reeks van grof naar fijn (HW70, HW80 en HW322). Het stralen is gebeurd met een Renfert. Ik heb zowel met ijzerpoeder (45 micron) als met dolomiet (iets groffer, ik moet de korrelgrootte opzoeken) gewerkt, telkens aan heel lage druk. Dat is altijd weer experimenteren. Ik heb de fijne details goed behouden kunnen blijven. Relatief fijne nozzles, ik denk .4 en .6 millimeter respectievelijk. Op de beurs in Wijgmaal op 12 november kan je de luchtdrukpennen in actie zien.

Everhardus   27-10-2017 om 10:40

Everhardus
Senior Lid

Subliem prepwerk, prachtig !

Everhardus   27-10-2017 om 10:48

Everhardus
Senior Lid

Btw, zou je iets meer kunnen vertellen over de Renfert ? Het lijkt me een dental tool.....

Frederik   28-10-2017 om 15:16

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Renfert heeft een reeks van microzandstralers. Ze zijn inderdaad bestemd voor de tandheelkundige sector, maar prijs/kwaliteit zijn er enkele interessante toestellen voor preparatie.

Zelf heb ik ervaring met de Renfert basic quattro IS, en momenteel gebruik ik een Renfert Keramo. Het voordeel van deze laatste is dat er een trilfunctie in zit, die het vat met straalpoeder laat vibreren, waardoor je een meer constante stroom van poeder krijgt. Ook kan je de druk afzonderlijk per vat regelen, maar dat kan de laatste versie van de quattro ook.

Er zijn zeker nog veel betere toestellen op de markt, maar als je richting de écht professionele toestellen voor preparatie gaat, dan kom je op een nieuwprijs van een kleine auto uit. En die toestellen zijn zo degelijk dat er geen echt publiek tweedehandscircuit voor bestaat.

Everhardus   28-10-2017 om 16:32

Everhardus
Senior Lid

Dank voor je toelichting. Ik zal me er eens in verdiepen.

907