HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Flesje mineralen middel Carneool
1.50 EUR

Determinatie Fossielen

Iguanodon bot of huid?

Wim   20-10-2017 om 13:34

Wim
Gewoon Lid

Beste forumleden,

Ik kreeg onlangs een stukje Iguanodon-huid in handen, zo werd mij verteld. Het is van Isle of Wight en stamt uit de Jura. Ik zou heel blij zijn als het huid is, maar toen ik het goed bekeek leek het mij meer op een schijfje gepolijst bot.

Op de foto's zie je achtereenvolgens de voorkant, detail van de voorkant, de achterkant en een zijde.

Er is vast wel iemand die mij hier meer van kan vertellen! Bij voorbaat dank.

Vriendelijke groet
wim

Elbert   20-10-2017 om 14:27

Elbert
Senior Lid

Hallo, wellicht kun je dit topic ook plaatsen op het forum van UK fossils; de kans dat je daar een reactie ter zake krijgt is dan wat groter.

groeten, Bert

sjaak   20-10-2017 om 18:03

sjaak
Senior Lid

Dit is 100% zeker gepolijst bot.

Ik zie dat meteen omdat ik zelf ook wel eens Jura bot polijst.

[Bewerkt door sjaak op 20-10-2017 om 18:04 NL]

Niels

Frederik   20-10-2017 om 19:15

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Huid blijft ook maar zéér uitzonderlijk bewaard, dus dat was hoe dan ook erg onwaarschijnlijk.

Wim   21-10-2017 om 13:47

Wim
Gewoon Lid

Dag Sjaak, bedankt voor je bevestiging van mijn vermoeden. Ik was van plan anders de mensen van het Amerikaanse fossilforum te vragen. Ik heb nog een aantal botresten die ik graag nader gedetermineerd zou zien.

Het UK-forum is ook een goede tip, bedankt Bert.

En huid zou ik inderdaad erg graag nog eens aan mijn collectie toevoegen. Dat kom ik maar zelden tegen inderdaad, Frederik!

amelchers   22-10-2017 om 14:57

amelchers
Senior Lid

Hallo Wim,

Elbert's suggestie om het VK-forum eens te proberen is zeker niet gek wanneer het vondsten van daar betreft. Ook verzamelaars uit de VS zullen immers minder kennis van zaken over de specifieke vondstomstandigheden, conservering, etc. hebben dan iemand die min of meer lokaal is.

Als iemand die zelf op de Isle of Wight fossielen heeft gezocht, maar ook als iemand die meerdere stukjes fossiel huid heeft gezien (en zelf ook trots eigenaar van een klein stukje - vermoedelijk - hadrosaurushuid is en ichthyosaurushuid), kan ik helaas alleen maar beamen wat Niels al zei: dit is met zekerheid een stukje geslepen bot. De platte vorm van het stuk geeft er al iets van weg, alsook het feit dat fossiele huid bijzonder zeldzaam is, en ik ook nog niet eerder van fossiele huid van die locatie gehoord heb. Dat wil zeggen, de geologische omstandigheden van de Isle of Wight zijn dusdanig dat de fossielen ofwel in een drassige moerasomgeving bewaard zijn gebleven (goede conservering, maar erg kwetsbaar en als strandvondst vaak flink beschadigd), dan wel in droge omgeving, waarbij huid weliswaar bewaard zou kunnen zijn gebleven, maar dit vanwege het klimaat destijds en de manier waarop de meeste (legale) vondsten op het strand gedaan worden niet waarschijnlijk is.

De meeste fossiele dinosaurushuid die ik tot nu toe heb gezien heeft bovendien een duidelijk herkenbaar consistent patroon (ofwel in positief dan wel in negatief) van polygonale elementen die aan schubben doen denken, of pukkeltjes die het idee van kippenvel geven (zoek maar eens op Google Images naar "fossil skin" ). Mosasauriërs hadden een duidelijke geschubde huid van vierkante of diamantvormige en over elkaar heen liggende plaatjes, net als een slang dat heeft, terwijl de huid van een Ichthyosaurus lastiger te omschrijven is, omdat die macroscopisch goeddeels glad oogt.

Hier is duidelijk een meer honigraat-achtige structuur te zien die opgevuld is met calciet. Beiden zijn kenmerkend voor fossiel bot van de Isle of Wight, en ook op basis daarvan valt dus te zeggen dat dit een slijpplaatje is.

Groeten,
Alexander.

[Bewerkt door amelchers op 22-10-2017 om 14:57 NL]

Trilobite   22-10-2017 om 15:21

Trilobite
Senior Lid
Fotobeheerder

Duidelijk de binnenkant van een stuk bot. Geen huid hier.

Wim   22-10-2017 om 19:04

Wim
Gewoon Lid

Alexander, bedankt voor je heldere extra uitleg.

Het was meer mijn hoop dat het huid betrof, maar zodra ik het stuk in handen had vermoedde ik al anders.

Bedankt voor jullie inbreng!

sjaak   22-10-2017 om 19:38

sjaak
Senior Lid

Op zich is een bot van die ouderdom al heel bijzonder en je ziet mooi de botstructuur!

Niels

Wim   23-10-2017 om 20:41

Wim
Gewoon Lid

Dat is helemaal waar ja! Een mooie doorsnede met inderdaad prachtige structuur. Ook de ongepolijste kant is erg mooi van dichtbij.

Het is voor mij erg bruikbaar voor natuur educatie. Het is een duidelijker voorbeeld van bot dan de versteende fragmentjes en kleine botjes die ik uit die tijd heb. De doorsnede laat zien hoe breed en dik het bot geweest is; iguanodon is toch al wel aansprekend in dat opzicht.

0