HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Kom naar onze PaleoTime-NL internationale fossielenbeurs in Ede (NL), op 10 maart 2018!

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Sutuurlijnen F1357
4.50 EUR

Determinatie Fossielen

Bryozoa? Fleury-la-Rivière

KoenJ   02-01-2018 om 22:25

KoenJ
Senior Lid

Beste allen,

De laatste dagen heb ik weer eens wat tijd voor fossielen. Het kwam er de laatste tijd niet echt van. Vanavond wat materiaal van Fleury-la-Rivière (Lutetiaan) bekeken, en daar zag ik dit fossieltje. Het lijkt me een bryozoa-kolonietje, maar ik vind het wel erg klein; de maatstreepjes zijn 0,1 mm. Dat betekent dat de opening van een cel echt ieniemienie is. Ik heb geen idee of die poliepjes zo klein konden zijn. Anybody?

hubertus68   03-01-2018 om 10:26

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Koen,

pff, dat is een lastige. Maar ik denk dat het hier niet om een bryozoa-fragment gaat. Geen foram?

Groeten,
Oliver

KoenJ   03-01-2018 om 15:50

KoenJ
Senior Lid

Hoi Oliver,

Het lijkt mij geen foram; ik ken geen voorbeelden van vergelijkbare exemplaren waarbij de kamers allemaal een eigen apertuur (=mondopening) hebben. In het werk van Le Calvez (1970) over de forams in deze regio kom ik ook niks vergelijkbaars tegen. Maar wat het dan zou kunnen zijn....

hubertus68   03-01-2018 om 22:01

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Ik sluit niet uit dat het om een mosdiertje gaat. Maar ik heb niets vergelijkbaars gezien. Er bestaan sommige geslachten, die bolvormige cellen met een kleine centrale apertura vormen, maar de kolonievorm is dan regelmatiger (zie voorbeeld: Encicellaria hofkeri). De laag uit die jouw stuk komt is Laag, Midden- of Boven-Mioceen?

Groeten,
Oliver

KoenJ   03-01-2018 om 22:06

KoenJ
Senior Lid

Hoi Oliver,

Volgens mij heb je nog wat wijnresten van de kerst in je bloed, want je spreekt met dubbele tong!

Het is een deel van een kolonie; het ziet er afgebroken uit. Hij kan er dus regelmatiger uitgezien hebben.

Dit exemplaar komt uit het Lutetiaan, Eoceen dus.

915