HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Prepareren en Conserveren

geur van krabbenpoot krijgen

corientjuhh   08-01-2018 om 14:50

corientjuhh
Junior Lid

Hallo

Ik ben nieuw hier
Na wat google werk zag ik dat er hier wat tips en tricks werden gegeven wbt t schoonmaken van gevonden zeedieren.
Afgelopen weekend heb ik een hele grote en gave krabbenpoot gevonden van de noordzeekrab. Uiteraar meegenomen. Maar er zit een hele erge stank in. Heb m ingepakt in 6 boterhamzakjes en heel wat keukenrol maar je ruikt het er dwars doorheen... ik wil de poot graag schoonhebben zodat ik hem mooi bij mn vondsten kan leggen. Maar hoe kan ik dat het beste doen? Ik las wat over koken, alcohol of formaldehyde?

Alvast bedankt
Groetjes Corina

Optimo   08-01-2018 om 15:03

Optimo
Senior Lid

mmm ik heb geen oplossing voor je ,er zit vlees en ander organisch materiaal in en dat zal er toch eerst uit moeten.
Met koken blijft het aanwezig ,dus gaat dat al niet lukken .
Leg je vraag eens neer bij een preparateur!?
Maar mogelijk krijg je op het net.ook een werkend antwoord.

Gr

Huug

[Bewerkt door Optimo op 08-01-2018 om 15:04 NL]

FossilDude   08-01-2018 om 16:32

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

Het probleem is inderdaad dat je het vlees er uit moet krijgen, zoals Huug al aangeeft.

Er zijn denk ik maar 2 manieren: óf de natuur zijn gang laten gaan (buiten leggen en wachten totdat het vlees volledig is weggerot, kan maanden duren), óf door het vlees chemisch op te lossen. Daarvoor zul je gebruik moeten maken van chemische middelen die organisch materiaal oplossen (dus geen alcohol of formaldehyde), maar geconcentreerd bleekmiddel (bleekloog/javel. Daarbij loop je natuurlijk wel de kans dat de krabbenschaar ook iets van zijn kleur verliest.

Groet,
Johan

[Bewerkt door FossilDude op 08-01-2018 om 17:03 NL]

Elbert   08-01-2018 om 16:40

Elbert
Senior Lid

Hallo, een kwartiertje zachtjes koken nadat je een vaatwastablet aan het water hebt toegevoegd zou het,letterlijk, moeten oplossen.
Wel goed naspoelen!

groeten, Bert

corientjuhh   08-01-2018 om 16:56

corientjuhh
Junior Lid

quote:
Elbert schreef:
Hallo, een kwartiertje zachtjes koken nadat je een vaatwastablet aan het water hebt toegevoegd zou het,letterlijk, moeten oplossen.
Wel goed naspoelen!

groeten, Bert

Afzuigkap op zn allerhardst aan denk ik? Of valt dat wel mee hoeveel lucht er van af komt?

corientjuhh   08-01-2018 om 16:58

corientjuhh
Junior Lid

quote:
FossilDude schreef:
Het probleem is inderdaad dat je het vlees er uit moet krijgen, zoals Huug al aangeeft.

Er zijn denk ik maar 2 manieren: óf de natuur zijn gang laten gaan (buiten leggen en wachten totdat het vlees volledig is weggerot), óf door het vlees chemisch op te lossen. Daarvoor zul je gebruik moeten maken van chemische middelen die organisch materiaal oplossen (dus geen alcohol of formaldehyde), maar geconcentreerd bleekmiddel (bleekloog/javel. Daarbij loop je natuurlijk wel de kans dat de krabbenschaar ook iets van zijn kleur verliest.

Groet,
Johan

Dat zal zonde zijn!
Zuur zou kunnen, maar dan ook kans dat de schaar zelf oplost haha. Dus dat is geen optie
Las ook hier ergens wat over mieren. Maar met dit weer zullen die zich wel verstopt hebben :p

fietslamp   08-01-2018 om 20:23

fietslamp
Senior Lid

Hallo,

krabben opzetten gebeurt zo:
De krab in de alcohol leggen, (bio-ethanol is erg goedkoop bij de action) die 1 maal per week verversen en na een maand het stuk uit de alcohol halen. daarna snel laten drogen. Bijvoorbeeld bij een fan. De vleesresten drogen dan op. Als hij echt heel erg verrot is kan het ook. Er bestaat dan echter wel de kans dat hij blijft stinken. Als je het met een vaatwastablet doet valt hij waarschijnlijk uit elkaar bij de gewrichten.
Als hij echt zo stinkt als jij vertelt zou ik hem gewoon weggooien. Als je een versere vind wordt het een mooi vrijwel geurloos stuk.

Groeten,

Melle.

0