HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Kom naar onze PaleoTime-BE internationale fossielenbeurs in Wijgmaal (BE), op 11 november 2018!

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Unakiet gepolijst
1.50 EUR

Determinatie Fossielen

Berging en preparatie van een Perisphinctes uit Villers sur Mer

kalootklooier   07-03-2018 om 22:28

kalootklooier
Senior Lid

Hoi,

Afgelopen zomer vond ik deze schitterende ammoniet. En het verhaal er achter vind ik ook wel leuk om te vertellen. Buiten het feit dat het forum, wat mij betreft, best wat meer ammonieten-geweld mag hebben.

Ik zou vorig jaar met vrouw en kinderen een weekje naar Normandië gaan. De kinderen zijn niet zo jong meer maar willen nog wel mee. Dat we naar de Calvados gingen was, wat mij betreft, niet geheel toevallig natuurlijk, want ik had al heel wat over de fossielen in de streek gelezen. Onder andere ook op het Duitse Steinkern forum stond een uitgebreid topic van Nina welke ook op dit forum actief is.

Al snel had ik haar een mailtje gestuurd over het hoe en waar. Helaas bleek ze net naar huis te gaan toen ik kwam.

Met 5 kinderen op vakantie heb je niet heel veel tijd om te zoeken. Maar ik had toch gerekend op 1 a 2 tripjes. Ik heb me dus vooral gericht op Villers en beter gezegd de "Marnes de Dives'. Een Callovium ontsluiting met mooie ammonieten en andere fossielen.

Ik ben er uiteindelijk 4 of 5 keer geweest. Ondertussen had ik nog wel enigszins contact met Nina. Mijn internet verbinding was niet best.
Ik had eigenlijk geen plannen meer om nog naar Villers te gaan, het was inmiddels donderdag en vrijdagavond zouden we weer naar huis gaan. Maar ik kreeg van Nina een berichtje dat ze een grote ammoniet had gevonden die ze niet had kunnen bergen. Of ik interesse had in de locatie. Ongeveer dan.

Ik was meteen enthousiast. Ik realiseerde me wel direct dat het ook op enorme teleurstelling kon uitlopen.

Vrijdagmorgen was ik in Villers en ik had weer eens een slechte verbinding. Nina zou nog een Google earth-kaartje sturen. Ik wilde niet het strand op zonder dat kaartje. Ze had inmiddels al een foto gestuurd met het blok met de ammoniet er in. Ik besloot naar het Toeristenbureau te gaan om daar de Wifi te gebruiken en....

Ik kreeg het kaartje binnen. Nu dacht ik bij me zelf dat dit wel eens kunnen gaan lukken maar ja, Villers sur mer naar Houlgate is toch 4 km. En het zal niet het enige blok zijn van dat materiaal. Het zou dicht bij de klif moeten liggen. Ik was anderhalf uur aan het zoeken en begon de moed op te geven en bedacht dat het wellicht toch beter was om in de 'Marnes de Dives' te gaan zoeken.

Net toen ik dat wilde doen zag ik een rotsblok die wel leek op die van Nina. BINGO! Ik zag de flinke kiel uitsteken.

Groeten Walter

[Bewerkt door kalootklooier op 07-03-2018 om 22:29 NL]

strandjutters   07-03-2018 om 23:44

strandjutters
Senior Lid

Ik ben benieuwd Walter,volg het zeker op

GR

sjaak   08-03-2018 om 07:55

sjaak
Senior Lid

klinkt goed

Niels

Frederik   08-03-2018 om 10:11

Frederik
Beheerder
Fotobeheerder

Mooi verhaal! Ik ben benieuwd hoe dit verder uitdraait. Het ziet er een flinke joekel uit.

Xenina   08-03-2018 om 10:13

Xenina
Senior Lid

!

Groetjes, Xenina (Nina ;-) )

[Bewerkt door Xenina op 08-03-2018 om 10:13 NL]

kalootklooier   08-03-2018 om 14:29

kalootklooier
Senior Lid

Hoi,

Eenmaal thuis gekomen heb ik hem voorzichtig uitgepakt en in elkaar gepast. Al op de camping was ik erachter gekomen dat een klein stukje miste. Ik had echter geen tijd meer om terug te gaan.

In de gebroken stukken zag ik al dat hij er helemaal in zat tot in het centrum. Wel zat er nog behoorlijk wat matrix omheen. Hierin bevinden zich ontzettend veel oestertjes die er voor zorgen dat het bij preppen aanvoelt als gewapend beton.

Groeten Walter

Everhardus   08-03-2018 om 20:39

Everhardus
Senior Lid

ik heb een deel van de prep al gezien, benieuwd tot hoe ver je inmiddels bent gekomen ! Vast mooi geworden…gr,Marcel

kalootklooier   08-03-2018 om 21:39

kalootklooier
Senior Lid

Hoi Marcel,

Hij is klaar, maar ik bouw het een beetje op. Ik heb er erg lang over gedaan en wil de spanning een beetje proberen door te geven!

Alleen de buitenwinding vrijmaken kostte me een 40 uur. Ik kreeg met mijn pennen de bulk niet weg. Dus heb ik gekozen om in te zagen met een dremel en zo matrix te verwijderen.

Oh ja, en het is inderdaad een flinkerd. 27 cm in diameter.

Groeten Walter

[Bewerkt door kalootklooier op 08-03-2018 om 21:57 NL]

Stijn   08-03-2018 om 21:41

Stijn
Senior Lid
Fotobeheerder

ziet eruit alsof het een heel mooi beestje gaat worden. Wel stom van het missend stukje

mvg stijn

Eldredge 1996

Everhardus   09-03-2018 om 02:28

Everhardus
Senior Lid

Top verslag Walter. Ben er van overtuigd dat het een watertanden prep gaat worden. Dat stuk wat je mist is jammer maar het is niet anders. Die grote joekels zijn vaak niet compleet, geplakt, of anderzinds gerepareerd....

sjaak   09-03-2018 om 08:37

sjaak
Senior Lid

Mooi hoor. Het is altijd een hele klus om die ammonieten te prepareren weet ik uit ervaring. Ik heb er zelf niet echt het geduld voor. Ga je dat stukje opvullen of laat je het zo? Ik heb er zelf een paar opgevuld en ben erg tevreden met het resultaat.

Niels

kalootklooier   09-03-2018 om 11:52

kalootklooier
Senior Lid

Hoi,

Het missende stukje... inderdaad stom, achteraf. Ik was op dat moment in de Gloria en wist dat rap weer terug moest om de auto te gaan pakken.

Maar ik zal laten zien dat ik het gat heb opgevuld met klei.

Gr Walter

kalootklooier   09-03-2018 om 22:23

kalootklooier
Senior Lid

Hoi,

Op de een of andere manier wil het niet lukken om een foto met mijn IPad te plaatsen. Het forum ziet de foto’s niet als jpg. Terwijl de extensie gewoon jpg is. Ik moet mijn laptop even aanzetten.

Gr Walter

kalootklooier   09-03-2018 om 22:49

kalootklooier
Senior Lid

Hoi,

Het is een van de beste ammonieten die ik gevonden heb. Ik ben er heel blij mee. Ik ben nog steeds van mening dat het om een Perisphinctes gaat maar Kranaosphinctes is ook een kandidaad. Hebben jullie ideeën?

gr Walter

Everhardus   09-03-2018 om 22:56

Everhardus
Senior Lid

Prachtig geworden Walter, ook de reparatie !

Spongebob   09-03-2018 om 22:59

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

Inderdaad erg mooi geworden.
Boven verwachting.
Tot morgen!

strandjutters   09-03-2018 om 23:25

strandjutters
Senior Lid

Inderdaad prachtig Walter,ook de reparatie.

Je ziet hier duidelijk de lengte van de woonkamer,en das toch ook weer een leuk stuk om er bij te hebben,meestal is deze woonkamer geplet of in elkaar gezakt omdat er geen structuur binnenin zit zoals bij de kamers.

Met de soort kan ik niet helpen,misschien iets voor Phil of Stijn

GR Pascal

sjaak   10-03-2018 om 09:34

sjaak
Senior Lid

Erg mooi geworden, felicitaties !

Ps
Welke klei gebruik je om te vullen en gebruik je nog iets om het mee af te werken?

[Bewerkt door sjaak op 10-03-2018 om 09:34 NL]

Niels

Elbert   10-03-2018 om 10:52

Elbert
Senior Lid

Hallo, leuk verslag Walter!
Ik heb dit stuk al van dichtbij gezien en het is een snoepie; door de aangroei zie ik de ammonietschelp zo op de bodem van de jurazee liggen.

groeten, Bert

Xenina   10-03-2018 om 13:58

Xenina
Senior Lid

Erg leuk verteld, Walter!

Tenslotte nog een klein bijdragje van mij - dus terug naar het begin van het verhaal:

we vonden deze ammo in een groot rots op de strand tussen Villers sur Mer en Houlgate - juist een dag voor dat we terug naar huis moesten rijden. Helaas hadden wij geen werktuig dan schroevendraaiers erbij, deze om in de klei van de Marnes de Dives naar fossielen te peuteren.(Met veel success trouwens! ;-) )

Zoals jullie op de fotos kunnen zien probeerde ik mijn schroevendraaier als beitel te gebruiken, en hamerde met een vuursteen erop. Maar mijn primitieve werktuig was niet geschikt voor de keihaarde matrix (Kalkoolith). En naar rond een uur kwam de vloed en wij moesten de ammo opgeven...(foto 3)

Dat was natuurlijk erg jammer! En op de volgende dag geen tijd meer om hammer en beitel te kopen en de ammo te halen... :-(

Dus heb ik Walter op de door hem beschrevene manier over de vondst geinformeerd en was blij dat hij de mooie Perisphinctes kon redden!

Als ik de Peri nu op de fotos glimlachen zie, zo mooi geprepareerd, ben ik natuurlijk een beetje bedroefd dat het ons niet lukte hem te bergen.
Op de andere kant heeft Walter mij tijdens de preparatie op de hoogde gehouden en zo weet ik wel, dat die echt geen plezier geweest is!

In iedere geval zal ik het erg leuk vinden als ik de Peri ooit in mijn handen kan houden.

Groetjes, Xe-Nina ;-)

PS. Hoi Walter,

wat de determinatie betreft: ik heb je op steinkern.de een (mogelijke) antwoord gegeven.

[Bewerkt door Xenina op 10-03-2018 om 14:02 NL]

0