HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Kom naar onze PaleoTime-NL internationale fossielenbeurs in Harderwijk (NL), op 9 maart 2019!

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Reuzenhert wervel F3648
12.50 EUR

Determinatie Fossielen

kalksteen met bizar fossiel erin

leclused   05-04-2018 om 18:41

leclused
Senior Lid

Vorige week-end raapte ik volgende brok kalksteen op in een klein grotje dat ik samen met een vriend aan het exploreren was. Het viel op om dat een stuk ervan wat glans had. In de grot zelf kon ik er niet veel van maken. Eens buiten en nadat de meeste klei eraf was kon ik er eigenlijk nog niet veel van maken. Ik heb ook al een deel van de zachtere matrix tussen de 2 delen weg gehaald om het fossiel wat bloot te leggen.

Een eerste deel kan ik het best omschrijven als een stuk schaal.

Het tweede deel dat in het blok zit is denk ik een gesegmenteerd stuk en doet met wat denken aan een kreeft/scampi staartstuk.

Vindplaats:
Land : Frankrijk
Departement : Haute Marne
Plaats : Bourguignon lès Morey
Diepte : circa -8m (in een grotje)
Geologie : Jura

Mocht iemand er iets in herkennen dan zou dat heel leuk zijn. Ik kan altijd nog meer foto's nemen natuurlijk.

[Bewerkt door leclused op 12-04-2018 om 07:25 NL]

hubertus68   05-04-2018 om 23:56

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Lijkt op vuursteen.

Groeten,
Oliver

leclused   06-04-2018 om 08:11

leclused
Senior Lid

quote:
hubertus68 schreef:
Lijkt op vuursteen.

Groeten,
Oliver

Heb ik overwogen maar denk het niet. Het grootste stuk dat je op foto 4 en 5 langs op zij ziet is maar enkele millimeter dik en is gekarteld. Ik kan de rest van de matrix eruit halen.

Er zitten trouwens nog andere stukken in het blok die me aan bot doen denken. Maar die kan je bijna niet zien op de foto omdat deze dezelfde kleur hebben als de kalksteen.

hubertus68   06-04-2018 om 08:58

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Hallo,

jij zal close-ups moeten maken, want zo is het moeilijk te beoordelen of dit mogelijk bot is.

Groeten,
Oliver

Vuursteentje79   06-04-2018 om 09:16

Vuursteentje79
Senior Lid

Als je foto twee ziet lijkt het links op een tand met wortel. De wortel dan in de kleur van de matrix.

Idee?

Vuursteentje

leclused   06-04-2018 om 10:24

leclused
Senior Lid

@vuursteentje79 : Tand heb ik eventjes overwogen maar ik denk het niet. Er zitten namelijk langs beide kanten uitstulpingen aan.

Hierbij een reeks macro opnames.

Foto's 1 tem 5 zijn van het grootste stuk Waarbij je op de eerste 2 foto's duidelijk ziet dat het maar om een schaal gaat. Op foto 5 zie je dat het stuk van rechts naar links in een soort van S-bocht gevormd is. En het eindigt met iets dat op een bot uitstulping lijkt (ronde kop)

Foto's 6 tem 8 zijn foto's van het andere stuk. Een tand? een staartsegment? een Vuursteen? Op foto 2 zie je links een uitsteeksel, ook rechts heb je zo iets maar dan wat kleiner.

Er zit nog heel wat matrix rond maar durf er nog niet goed aan te beginnen.

Verder zit er aan de andere zijde nog iets dat me het meest doet denken aan een bot. Maar dat krijg ik maar niet goed op de foto wegens dezelfde kleur als de matrix. Mogelijks zit er gewoon nog een deel matrix op dit stuk.

Geologisch zitten we in de Jura. Ik heb nog eventjes aan Trias gedacht omdat er in die buurt iets meer naar het noorden het Trias is.

Laat ons uitgaan van Jura maar dan zijn er heel veel mogelijkheden natuurlijk.

Alvast bedankt om mee na te denken.

Binnenkort ga ik waarschijnlijk terug naar dit grotje om verder te exploreren. Grotexploratie is mijn hoofdhobby Ik zal mijn ogen open houden en de wanden van de grot zeer goed bekijken. Echter mocht ik fossielen vinden in de wanden dan kan ik ze niet meenemen want ik hak namelijk niet in de wanden van grotten. Enkel losliggende stukken neem ik mee.

amelchers   08-04-2018 om 00:25

amelchers
Senior Lid

Hallo Dagobert,

Ik denk toch ook aan een erg verweerde pathologische tand...

Met vriendelijke groeten,
Alexander.

leclused   09-04-2018 om 08:58

leclused
Senior Lid

quote:
amelchers schreef:
Hallo Dagobert,

Ik denk toch ook aan een erg verweerde pathologische tand...

Alexander.

Bedankt,

En in welke richting van dier zou ik dan moeten denken? Of moet ik daarvoor best het stuk eens in handen geven van een kenner?

Dagobert

leclused   11-04-2018 om 10:53

leclused
Senior Lid

Update

Ik heb het stuk eens in handen gegeven van iemand die er iets meer van kent en die kwam tot de conclusie dat het wel degelijk om 2 tanden gaat. Jammer genoeg zijn de tanden niet volledig en kon hij er geen soort op plakken.

Ik ga proberen het stuk wat verder te prepareren.

De kleinste tand heb ik al wat verder kunnen vrijmaken en nu is duidelijk de overgang van kroon naar wortel te zien.

sjaak   11-04-2018 om 20:47

sjaak
Senior Lid

Het zal misschien door de foto’s komen of mijn onbekendheid met materiaal en vindplaats, maar ik vind het lastig er een tand in te zien. Aan wat voor dier zou ik dan moeten denken?

Niels

leclused   11-04-2018 om 21:20

leclused
Senior Lid

quote:
sjaak schreef:
Het zal misschien door de foto’s komen of mijn onbekendheid met materiaal en vindplaats, maar ik vind het lastig er een tand in te zien. Aan wat voor dier zou ik dan moeten denken?

Geologisch zitten we in vroeg tot midden Jura. De top van de heuvel van de vindplaats is midden en de basis van de heuvel is vroeg.

Qua mogelijke dieren kunnen denk ik zowel dat land en zeedieren kunnen. Pliosaurus is al gesuggereerd.

Maar ik begrijp dat het moeilijk is omdat het om maar stukken gaat waarvan dan nog een heel deel in de matrix zit.

Binnenkort passeert een mede speleoloog terug in de grotje en zal er veel aandachtiger gekeken worden en mogelijks liggen er nog losse stukken met fossielen erin die we dan kunnen bekijken.

Ik zoek trouwens nog een goede ziel uit de buurt van Antwerpen die het ziet zitten om wat te helpen met prepareren. De steen is vrij zachte kalksteen.

Dus mocht er iemand dit zien zitten dan hoor ik het graag via PM

[Bewerkt door leclused op 12-04-2018 om 07:26 NL]

hubertus68   12-04-2018 om 09:02

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
sjaak schreef:

Ik vind het ook heel lastig er een tand in te zien. Maar onmogelijk is het natuurlijk niet. Kun jij van het aangetoonde gedeelte misschien eens een close-up maken? Dit areaal blijkt een structuur te tonen.

Groeten,
Oliver

leclused   12-04-2018 om 12:14

leclused
Senior Lid

enkele close-ups

Foto 1 & 2 van de gevraagde zone
Foto 3 van de zijkant

sjaak   12-04-2018 om 18:20

sjaak
Senior Lid

Ik vind die structuur zo vreemd. Pliosaurus is het zeker niet, die hebben tanden met richels. Geldt ook voor ichthy. Krokodil ook niet. Als het al een tand is dan misschien eerder een “crusher”.
Het is jammer dat je foto’s wat out of focus zijn.

[Bewerkt door sjaak op 12-04-2018 om 18:21 NL]

Niels

Jurassic Lars   13-04-2018 om 09:36

Jurassic Lars
Senior Lid

Het lijkt wel een beetje op een tand van een Placodus-achtige maar die kwamen alleen in het trias voor.

Gr
Lars

museum Maastricht!!!

hubertus68   13-04-2018 om 11:58

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Foto's een en twee van de laatste reeks lijken op Carinodens-tanden. Ik heb helaas geen literatuur vervoegbaar.

Groeten,
Oliver

sjaak   13-04-2018 om 14:06

sjaak
Senior Lid

quote:
hubertus68 schreef:
Foto's een en twee van de laatste reeks lijken op Carinodens-tanden. Ik heb helaas geen literatuur vervoegbaar.

Groeten,
Oliver

Dat is een goede suggestie. Ik zie nu ook gelijkenis.

Niels

Jurassic Lars   15-04-2018 om 15:34

Jurassic Lars
Senior Lid

Lijkt inderdaad wel enigzins op een tand van een knobbeltand mosasaurus. Maar het gesteente is volgens de vinder Jura ouderdom en toen waren Mosasauriërs nog niet geëvolueerd. Daarnaast zijn er volgensmij geen eerdere Carinodens vondsten gedaan in Frankrijk. En Carinodens tanden zijn natuurlijk uitermate zeldzaam.
Gr
Lars

museum Maastricht!!!

leclused   15-04-2018 om 17:46

leclused
Senior Lid

quote:
Jurassic Lars schreef:
Lijkt inderdaad wel enigzins op een tand van een knobbeltand mosasaurus. Maar het gesteente is volgens de vinder Jura ouderdom en toen waren Mosasauriërs nog niet geëvolueerd. Daarnaast zijn er volgensmij geen eerdere Carinodens vondsten gedaan in Frankrijk. En Carinodens tanden zijn natuurlijk uitermate zeldzaam.
Gr
Lars

Volgens de geologische kaart van de vindplaats is het Jura.
Komende donderdag heb ik een afspraak met de voorzitter van Nautilus Gent.
Hopelijk dan meer info. Ik hou jullie op de hoogte

Elbert   16-04-2018 om 12:44

Elbert
Senior Lid

Hallo, je vondst vertoont veel overeenkomsten met deze sauropodetanden van het eiland Skye, Bathoniaan, hogere midden Jura.
Wellicht zou je het es in die hoek van het fossiele dierenrijk moeten gaan zoeken...
Succes!

groeten, Bert

[Bewerkt door Elbert op 16-04-2018 om 12:50 NL]

hubertus68   16-04-2018 om 14:04

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi,

ik denk dat iemand met ervaring het stuk zou moeten bekijken.
Want anders is het alleen maar gokken.

Heb jij iemand aan de hand? Misschien dat Anne Schulp eens een kijkje neemt?!

Groeten,
Oliver

leclused   16-04-2018 om 20:08

leclused
Senior Lid

quote:
hubertus68 schreef:
Hoi,

Groeten,
Oliver

Donderdag kijkt de voorzitter van Nautilus Gent naar het stuk. Ik wacht eventjes af wat hij er van kan maken. Daarna kan ik Anne Schulp eventueel contacteren.

In het verlengde weekend van 1 mei ga ik alvast terug naar de vindplaats.

amelchers   16-04-2018 om 22:51

amelchers
Senior Lid

quote:
sjaak schreef:
Ik vind die structuur zo vreemd. Pliosaurus is het zeker niet, die hebben tanden met richels. Geldt ook voor ichthy. Krokodil ook niet. Als het al een tand is dan misschien eerder een “crusher”.
Het is jammer dat je foto’s wat out of focus zijn.

[Bewerkt door sjaak op 12-04-2018 om 18:21 NL]

Hoi Niels,

Ik ben met je eens dat pliosaurus, ichthyosaurus en krokodil vanwege het gebrek aan oppervlaktestructuur niet heel erg waarschijnlijk zijn, maar het stuk is duidelijk erg verrold, waarbij sommige ondersoorten bovendien überhaupt maar erg weinig structuur aan het tandoppervlak vertonen. Daarmee zou ik deze soorten dus niet geheel willen uitsluiten.

quote:
hubertus68 schreef:

Groeten,
Oliver

Ook aan carino- of globidensi heb ik gedacht, maar daar lijkt de tand alleen vanuit bepaalde hoeken op. En als je die hoeken nader bestudeerd dan blijkt (in elk geval waar ik de carino- en globidens vormen zie) dat deze aanzichten niet recht op het fossiel staan, en je dus een vorm waarneemt die er eigenlijk niet is... Daarnaast, natuurlijk, zoals Lars ook al aangeeft, zitten we hier in de verkeerde geologische laag voor Mosasauriërs - al wil ik met het gebrek aan voorkomen van carinodens in Frankrijk niet uitsluiten dat ze niet voorgekomen zouden kunnen zijn. Ze komen immers in zowel België als Marocco wel voor, dus waarom niet in tussengelegen gebieden. Dat ze nog niet gevonden zijn wil niet zeggen dat ze er niet geweest zijn...

Alexander.

amelchers   16-04-2018 om 22:54

amelchers
Senior Lid

quote:
Elbert schreef:
Hallo, je vondst vertoont veel overeenkomsten met deze sauropodetanden van het eiland Skye, Bathoniaan, hogere midden Jura.
Wellicht zou je het es in die hoek van het fossiele dierenrijk moeten gaan zoeken...
Succes!

groeten, Bert

[Bewerkt door Elbert op 16-04-2018 om 12:50 NL]

Hoi Elbert,

Een interessante suggestie. Nu ben ik een stuk minder thuis in de tanden van sauropoden en heb er nooit een in m'n handen gehad, maar zijn die niet langer en meer stiftvormig? Zoals ik het hier bediscussieerde fossiel zie, hebben we met een vrij korte tandkroon te maken, met daaronder de wortel. Volgens mij komt dat niet met sauropoden overeen, of wel?

Alexander.

amelchers   16-04-2018 om 22:55

amelchers
Senior Lid

quote:
Leclused schreef:
quote:
hubertus68 schreef:
Hoi,

Groeten,
Oliver

Donderdag kijkt de voorzitter van Nautilus Gent naar het stuk. Ik wacht eventjes af wat hij er van kan maken. Daarna kan ik Anne Schulp eventueel contacteren.

Ik ben benieuwd, Dagobert! Hoe dan ook een bijzonder interessante vondst!

Alexander.

leclused   20-04-2018 om 10:11

leclused
Senior Lid

quote:
amelchers schreef:
quote:
Leclused schreef:
quote:
hubertus68 schreef:
Hoi,

Groeten,
Oliver

Ik ben benieuwd, Dagobert! Hoe dan ook een bijzonder interessante vondst!

Alexander.

Gisteren heeft dhr Frank Gelaude (voorzitter Nautilus Gent) naar het stuk gekeken en hij heeft een totaal andere visie.

Hij zag er tanden nog bot in maar eerder een korstafzetting op een concretie waarbij bacterieën ijzererts hebben omgezet in een harde korst.

Dit is een gekend fenomeen in grotten echter het enige rare in dit geval is dat de afzetting van nature zeer hard blinkt. Normaal gezien zijn deze afzetting eerder dof van kleur.

Mijn zoektocht heeft dus nu 2 plausibele sporen. In het verlengde weekend van 1/5 ga ik terug naar de vindplaats en zal ik de wanden van het grotje zeer goed bestuderen om na te gaan of er nog andere sporen van afzetting te vinden zijn of dat andere stukken zijn die meer in de andere richting wijzen.

Meer nieuws na 1/5.

leclused   02-05-2018 om 10:28

leclused
Senior Lid

Hallo,

Ik ben terug van een weekendje grotten en heb mijn ogen goed open getrokken. En op de vindplaats vond ik nu op verschillende plaatsen vergelijkbare fenomenen.

Echter van hetgeen ik nu ter plekke heb gezien kon ik geen bot of tanden meer van maken.

Dus is de conclusie duidelijk het gaat hier wel degelijk over een korstvorming. Waarschijnlijk veroorzaakt door bacteriën die ijzererts hebben omgezet.

Dank aan Frank Gelaude voor de correcte determinatie

Case closed

Dagobert

amelchers   09-06-2018 om 01:26

amelchers
Senior Lid

Als leuke vergelijking van wat het geweest had kunnen zijn, omdat ik het er toch zo op vind lijken en geologisch wat (laat) Jura betreft ook goed in de buurt zit, kom ik zojuist het volgende tegen: LINK (site: LINK)

Ander deel van Frankrijk, dat dan weer wel

Alexander.

[Bewerkt door amelchers op 09-06-2018 om 01:26 NL]

0