HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Oerrund kies Lathum
0.95 EUR

Determinatie Fossielen

Van wie zijn deze mooie zwarte tandjes ?

8legs   08-05-2018 om 21:55

8legs
Senior Lid

Deze tandjes heb ik de laatste paar weken gevonden in Deurne (Antwerpen). Die boven de meetlat liggen zijn prachtig glanzend zwart. Die onder de lat zijn iets meer grijs.
Ik veronderstel dat ze van verschillende vissoorten afkomstig zijn.
Wie weet hier meer van?

Beste groeten

Duys   08-05-2018 om 22:34

Duys
Senior Lid

8Legs,
Dat is herwerkt, verrold materiaal, uit het plioceen, een herwerkte laag. Typische slijtage.
Hoe dit allemaal in zijn werk gaat? Trangressies, regressies van de kustlijn etc, pleistocene herwerking, smelt, rivieren etc. Die slijtage kom je ook tegen in andere geologische periodes, maar voor Deurne.

De fossielen op foto 5 zijn tanden van beenvissen, met een beetje rondneuzen op het forum, zal je merken dat die determinatie moeilijk is, Pycnodont tanden oa

De kraakbeenvissen, de tanden rechtsonderaan de eerste foto's en die dat je samen hebt gezet zijn(laatste foto) Carcharias. Ook een soort die in Antwerpen gevonden wordt.
Je kan bvb eens kijken op de site LINK onder plioceen voor de soorten.

Je bot trouwens van het andere topic, denk ik ook walvis?, andere botstructuur dan landzoogdieren.

[Bewerkt door Duys op 08-05-2018 om 22:40 NL]

8legs   09-05-2018 om 07:04

8legs
Senior Lid

Beste Duys,

Hartelijk dank voor je antwoord en de link. Die site had ik nog niet gevonden en lijkt me zeer geschikt om ook mijn andere gevonden tanden te vergelijken.

Ah, nu weet ik ook wat 'herwerkt' betekent
Ik dacht dat men met verrold bedoelde dat het door beweging in het water afgesleten was. Niet dus. Weer wat bijgeleerd !

Hartelijk dank!

Duys   09-05-2018 om 09:01

Duys
Senior Lid

Ah, nu weet ik ook wat 'herwerkt' betekent
Ik dacht dat men met verrold bedoelde dat het door beweging in het water afgesleten was. Niet dus. Weer wat bijgeleerd !

8Legs, ha zo, ja herwerkt en verrold, zullen er wel tussen zitten, nu in Antwerpen is dat een heel pakket dat herwerkt is. Water zit er wel voor iets tussen en ook afgesleten.

Denk dat ze nog volop bezig zijn om de stratigrafiëen beter te bestuderen dan dat ze in het verleden gedaan hebben. Een eeuw geleden lag de focus eerder op verzamelen, zonder die doorgedreven stratigrafie studie, nu oa met microscopisch werk en studies van plankton. En de stratigrafiëen te begrijpen, mogelijke transgressie's en regressies en klimaatveranderingen, en wt je maar kan bedenken. Nu het zou kunnen dat een heel pakket is afgesleten door beweging in het water, door modderstromen(pleistoceen)?, maar hoe dat er juist uitzag en hoe een heel pakket door elkaar gemixed is en verrold raakt?

Zou het wel life willen zien, maar ja.

[Bewerkt door Duys op 09-05-2018 om 10:01 NL]

8legs   09-05-2018 om 11:42

8legs
Senior Lid

Beste Duys,

Maar waarom zijn deze tandjes zo prachtig glanzend zwart?
ik zag er zo geen op de website waarvan je de link gaf.

hubertus68   09-05-2018 om 12:10

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Hallo,

gedurende het fossilisatie-proces word het origineel materiaal van de tand (calcium-phosphaat) door andere mineralen vervangen. Afhankelijk ervan welke mineralen dit zijn en hoe lang de tanden in een bepaald sediment liggen, worden ze rood, bruin, grijz, zwart etc.

De tanden glanzen omdat zij door water en sediment "afgerold" zijn. Hierdoor worden zij gepolijst.

Groeten,
Oliver

Duys   09-05-2018 om 16:45

Duys
Senior Lid

ik zag er zo geen op de website waarvan je de link gaf.

8Legs, ja, die website is van iemand die hier af en toe ook op het forum zit. Gaat over studies van haaien vnl, evolutie van soorten etc, aan de hand v morfologische verschillen, vondsten in geologische periodes, met foto's van vergelijkingsmateriaal etc, die zwarte worden ook gevonden.

[Bewerkt door Duys op 09-05-2018 om 16:51 NL]

0