HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Fossielen Algemeen

Bryozoa uit de ENCI groeve

Lugo   12-10-2018 om 22:18

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Vandaag heb ik de tijd gevonden om nog eens wat gruis te doorsnuffelen dat langere tijd geleden was verzameld in de Meerssen Member van de ENCI groeve.
En zo waar vond ik (tot groot jolijt) een mooie kolonie van een soort, die ik nog niet in de collectie had.
Deze soort heeft al heel wat naamsveranderingen ondergaan.
De eerste beschrijving kwam van von Hagenow, die in 1851 de benaming Eschara lepida toekende. Nadien werd het Membranipora vinei door Pergens, vervolgens Onychocella vinei door Voigt en uiteindelijk in 1979 Omoiosa lepida ( von Hagenow, 1851) opnieuw door Voigt. Hij rekende deze soort tot het miocene genus Omoiosia omwille van de zeer sterke verwantschap met twee andere miocene soorten uit dat geslacht. Opvallend bij deze soort is dat aan weerszijden van de platte takjes steeds een gelijk aantal autozooecia zitten en dat deze autozooecia aan elke zijde elkaar perfect bedekken. Dit is mooi te zien op de dwarsdoorsnede.
Elke cel is ongeveer 0.5 mm lang en mooi zeshoekig opgebouwd. Avicularia zijn eerder zeldzaam en komen niet voor op mijn specimen.

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 12-10-2018 om 22:21 NL]

Heraclites

hubertus68   13-10-2018 om 15:12

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
Lugo schreef:
Avicularia zijn eerder zeldzaam en komen niet voor op mijn specimen.

Werkelijk? Zij zitten op de zijkanten van de kolonie.
Daar zijn zij niet zeldzaam. Helaas heb ik geen foto.

Groeten en proficiat met deze niet alledaagse vondst!
Oliver

Lugo   13-10-2018 om 16:01

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Oliver,

bedankt voor de reactie.
Ik heb een foto toegevoegd, die een beeld geeft van de zeer smalle zijkant (<0.3 mm) van deze kolonie. Gezien de vrij rond-ovale mondopening heb ik niet de indruk dat dit avicularia zijn.

Pergens schrijft in zijn paper van 1893 dat hij geen avicularia, vibracularia of ooecia kan vinden op zijn specimen.
Volgens Voigt (1979) zijn er wel talrijke avicularia aanwezig op "de smalle zijde" van de kolonie. Maar ik heb dit begrepen als zijnde het onderste deel van een stammetje, omdat dit breder uitgroeit naar boven toe.
In Canu & Bassler (1929) vertonen de avicularia op de afgebeelde kolonie van Omoiosia maorica Stolickza, 1864 wel enkele avicularia, maar deze hebben een duidelijk lang-ovale opening.
Daarom ging ik er vanuit dat mijn specimen geen avicularia vertoont. Maar misschien ben ik mis.

Beste groeten

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 13-10-2018 om 16:02 NL]

Heraclites

hubertus68   15-10-2018 om 05:42

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Luc,

de foto heeft weinig contrast, maar de linkse cel is in ieder geval een avicularium. Jij kunt deze herkennen aan de ronde distale celrand.

Groeten,
Oliver

Lugo   15-10-2018 om 09:34

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Oliver,

bedankt, ik heb weer iets bijgeleerd.

Beste groeten

Lugo

Heraclites

Lugo   16-10-2018 om 18:53

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Bij het doorzoeken van eerder verzameld gruis blijven er nog steeds mosdiertjes tevoorschijn komen, die ik nog niet eerder tegen kwam. En zo groeit de collectie gestaag verder.
Vandaag vond ik deze vrij grote kolonie ( +- 2 cm breed) in Meerssen materiaal uit de ENCI groeve. Volgens mij is dit een Biflabellaria apathyi Pergens, 1894.
Opvallend is de waaiervorm met typische lancetvormige velden. De grotere mondopeningen van de autozooecia bevinden zich op de verheven gedeelten. De diepere velden zijn opgevuld met mesoporen, die een kleinere opening hebben.
De kolonie bestaat uit twee identieke waaiervormige vlakken, gescheiden door een centraal membraan ( zie tweede foto), vandaar de genusnaam Biflabellaria. ( het Latijnse flabellum betekent waaier). Aan deze genusnaam, gecreëerd door Pergens, voegde hij de soortnaam apathi toe ter ere van een verdienstelijk Hongaarse onderzoeker ( Mr. Istvan Apathy), die Hirudinea (bloedzuigers ) bestudeerde.

groeten

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 16-10-2018 om 18:54 NL]

[Bewerkt door Lugo op 16-10-2018 om 20:39 NL]

Heraclites

KoenJ   16-10-2018 om 20:44

KoenJ
Senior Lid

Mooi zeg!

Toevallig ook de recente bryozoa in de nieuwe grondboor en hamer gezien?

hubertus68   16-10-2018 om 21:44

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Sjieke vondst. Proficiat. Deze soort is niet algemeen voorkomend en zeker niet met deze afmetingen.

Groeten,
Oliver

hubertus68   16-10-2018 om 21:46

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Kun je mij een paar close-ups in hoge resolutie sturen? Het lijkt als of er kapvormige peristomen rond de mondopeningen zitten. Alvast bedankt.

Lugo   16-10-2018 om 22:30

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Koen en Oliver,

bedankt voor de reacties.
Dit is inderdaad een vrij grote kolonie en ik ben dan ook heel blij met deze niet alledaagse aanwinst.
Bijgevoegd is een foto, getrokken met drie tussenringen en dan nog wat gecropped. Zo zie je iets meer details. Maar ik stuur jou, Oliver, per mail nog een onbewerkte foto.
Ik zie niet direct kapjes op de peristomen, maar sommige zijn wel wat verlengd. Wel goed zichtbaar op de rand is de binnenste membraan tussen de twee waaiervormige vlakken. Deze is ook zichtbaar op het breukvlak op een eerdere foto.
Pergens noemt dit de "lame germinale", wat ik zou vertalen als de kiemlaag, of misschien nog beter de groeizone.

Beste groeten

Lugo

ps: Koen, ik heb de bryozoa in de nieuwe Grondboor en Hamer nog niet gezien.

[Bewerkt door Lugo op 17-10-2018 om 07:06 NL]

Heraclites

Lugo   19-10-2018 om 19:06

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Uit de eerder vermeldde partij gruis ( Meerssen Member, ENCI groeve)
kwamen deze mooi gevormde kolonies Idmidronea macilenta (von Hagenow, 1851) te voorschijn. Er is een zeer grote variatie in de groeivormen van deze soort, waardoor determinatie niet altijd eenvoudig is.
Het specimen op de eerste foto is waarschijnlijk een jong exemplaar, dat met een vlak voetje van 3 mm lang op het substraat zat. Aan de groeizijde ( links op de foto)) zal later een splitsing optreden, waardoor een vertakking gevormd wordt. De tweede foto toont een exemplaar, dat juist begint te vertakken. Deze takjes groeien verder, richten zich opwaarts en maken onderling verbindingen, totdat uiteindelijk een mooi vertakt netwerk ontstaat. De mondopeningen van de autozooecia vormen elegante gebogen rijen, wat typerend is voor deze soort.
Op het tweede specimen is ook een opengebroken broedkamer (gonozooid) te zien, waarin de larven opgroeien totdat zij na rijping in het mariene milieu terecht komen om zich te vestigen op een substraat en een nieuwe kolonie stichten.
Foto's 3 en 4 tonen een fragment van een volwassen kolonie. Op de laatste foto zijn duidelijk de lange firmatoporen te zien, die op de achterzijde zitten. Deze kolonie is waarschijnlijk gegroeid op een plantenstengel, die niet gefossiliseerd is en nu een buisvormige holte achter laat.

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 19-10-2018 om 20:17 NL]

Heraclites

hubertus68   20-10-2018 om 06:32

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Prachtige en zeer informatieve stukken Luc! De laatste foto is geweldig opgenomen.

hubertus68   21-10-2018 om 18:27

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Gisteren kon ik gelukkig nog een keer naar de ENCI. "Onze steen", die Luc en ik over enige excursies onderzocht en kleiner gehakt hadden lag helaas onder de modder. Vandaar dat ik op zoek gaan moest naar andere restanten uit de bryozoa-rijke lagen uit de top van de groeve. Gelukkig was er veel materiaal te vinden, omdat de groeve-werkers stenen uit deze lagen op diverse plekken gestort hadden.

De hier afgebeelde prachtig bewaarde kolonie werd 66 milljoen jaren geleden in een brede graafgang gespoeld en daar over al die tijd perfect gepreserveerd. Het gaat om een basaal gedeelte met eerste jonge takjes. Goed te zien is ook dat deze soort haar vroeg leven eerst kruipend begon en pas later omhoog streefde. Ik zal de komende dagen nog een paar mooie exemplaren tonen...

Veel kijkplezier. Groeten,
Oliver

Lugo   22-10-2018 om 06:25

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Oliver,

spijtig dat "de steen" onder de modder zit. Tijdens mijn laatste excursie ( ik kon er vorige zaterdag spijtig genoeg niet bij zijn) viel dat nog wel mee met die modder. Maar er zal ondertussen wel opnieuw zwaar verkeer zijn langs gekomen. Gelukkig heb jij alternatieven gevonden en met prima resultaat, zo te zien.
Gefeliciteerd in elk geval met dit mooi bewaarde specimen, dat een goede illustratie is van de enorme vormen rijkdom, die mogelijk is bij deze kolonies.
Ik neem aan dat de milieu omstandigheden ( sterke stroming of golfslag van het water, aard van het substraat, fysieke groeiruimte, etc...), waarin zo 'n kolonie zich ontwikkelt, hierin een grote rol spelen.

Beste groeten

Lugo

Heraclites

KoenJ   23-10-2018 om 20:22

KoenJ
Senior Lid

Prachtige foto's!

hubertus68   24-10-2018 om 21:26

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
KoenJ schreef:
Prachtige foto's!

Bedankt Koen. Hier nog eentje voor het oog. Een SEM-opname van Taenioporina edwardsiana (v. Hagenow, 1851). De natuur is een geweldige architekt. En ik ben steeds opnieuw verrast hoe deze kleine structuren de milljoenen jaren overleeft hebben...

Groeten,
Oliver

Lugo   25-10-2018 om 08:14

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Hier is er nog eentje van dezelfde architekt.
Met dank ook voor de mensen van de afdeling Geologie (Departement Aard-en Omgevingswetenschappen) van de KUL, die ons regelmatig de mogelijkheid bieden om langs te komen met onze mosdiertjes. En speciaal een dankwoordje voor Johan (Fossildude), die dan deze mooie beelden schiet op de elektronenmicroscoop.

Beste groeten

Lugo

Heraclites

hubertus68   25-10-2018 om 08:34

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
Lugo schreef:
Met dank ook voor de mensen van de afdeling Geologie (Departement Aard-en Omgevingswetenschappen) van de KUL, die ons regelmatig de mogelijkheid bieden om langs te komen met onze mosdiertjes. En speciaal een dankwoordje voor Johan (Fossildude), die dan deze mooie beelden schiet op de elektronenmicroscoop.

Hierbij sluit ik me volledig aan.

Groeten,
Oliver

0